Nehoda Dreamlineru znovu rozvířila debatu o bezpečnosti Boeingu
Tragická havárie letounu Boeing 787 Dreamliner společnosti Air India v západní Indii znovu přitáhla pozornost ke stavu bezpečnosti nejambicióznějšího programu společnosti Boeing.
Havárie Dreamlineru Air India zpochybnila bezpečnost jednoho z hlavních programů Boeingu (BA)
Boeing čelí sérii krizí, včetně předchozích nehod a technických selhání
Vyšetřování potrvá měsíce, ale nejistota ohledně akcií Boeingu přetrvává
Letadlo, které směřovalo do Londýna, se krátce po startu zřítilo s více než dvěma sty lidmi na palubě. Přesný důvod neštěstí zatím není znám a vyšetřování může trvat měsíce. I když je lidská tragédie v popředí, incident zároveň vrhá stín na reputaci a budoucnost ikonického letounu i samotné společnosti Boeing.
Dreamliner je často označován jako vlajková loď společnosti Boeing(BA), což potvrzuje i prezident letecké poradenské společnosti AirInsight Group Ernest Arvai. Letoun je považován za jeden z komerčně nejúspěšnějších projektů Boeingu a přinesl výrazné inovace do segmentu dálkových letů. Přesto však není bez kontroverzí – jeho vývoj provázela zpoždění, problémy s bateriemi i vysoké náklady.
Zdroj: Getty Images
Opakující se problémy podkopávají důvěru
Havárie letounu Dreamliner přichází v období, kdy Boeing čelí dlouhodobým problémům s bezpečností svých produktů. V uplynulých letech společnost utrpěla sérii negativních událostí, zejména dvě smrtelné nehody letounů typu 737 Max a nedávný incident s výbuchem panelu kabiny u letadla Alaska Airlines.
Analytici se shodují, že tyto události podstatně oslabily důvěru veřejnosti i investorů. Podle RBC analytika Kena Herberta akcie Boeingu v průměru klesly o 5 % v den nehody a o 6 % během následujícího týdne. Historické případy, včetně požárů baterií u Dreamlineru nebo havárií Maxů, vykazují podobný vzorec – okamžitá reakce trhu, následovaná delší fází nejistoty a regulatorních zásahů.
Společnost Boeing uvedla, že spolupracuje s Air India a podporuje vyšetřování nehody. Ve svém prohlášení uvedla, že její myšlenky jsou s cestujícími, posádkou a všemi zasaženými touto tragédií.
Dreamliner v centru pozornosti leteckého průmyslu
Boeing 787 Dreamliner představuje technologicky pokročilé a palivově úsporné letadlo, které změnilo způsob mezinárodní letecké dopravy. S jeho pomocí otevřely aerolinky stovky přímých spojení mezi městy, která dříve spojovala jen s přestupy. Letoun vyniká zejména pokročilými systémy řízení letu a komfortem pro pasažéry.
V současnosti je podle odhadů společnosti Jefferies v provozu téměř 1 200 letadel Dreamliner, přičemž 864 z nich využívají přední světové letecké společnosti. Objednávky na další stroje tohoto typu dosahují téměř 950 kusů, což podtrhuje jeho důležitost pro portfolio Boeingu.
V USA provozují Dreamlinery společnosti United Airlines(UAL)(78 kusů), American Airlines(AAL)(63 kusů) a částečně i Delta Air Lines(DAL), která je však více zaměřená na Airbusy A350 a A330. Tato čísla ilustrují, jak silně je Dreamliner zakořeněn v dálkové flotile velkých leteckých dopravců.
Vyšetřování a budoucí dopad na Boeing
Havárie letounu Air India přišla v nejméně vhodnou dobu – jen několik dní před začátkem pařížského leteckého veletrhu. Tento prestižní průmyslový event je často místem, kde Boeing i Airbus oznamují nové objednávky, jejichž vyjednávání trvá roky. Incident tak může negativně ovlivnit očekávaný růst tržní důvěry.
Podle analytiků však nehoda nemusí zásadně narušit samotné výrobní plány Dreamlineru. Letecké společnosti jsou totiž ochotné čekat na úsporná letadla i sedm až osm let a nedostatek kapacit výrobních linek v kombinaci se stabilní poptávkou po mezinárodních letech udržuje tlak na jejich dodávky.
Mezinárodní spoje patří k nejvýnosnějším segmentům, jelikož umožňují dopravcům nabízet prémiové služby. Dreamliner a konkurenční Airbus A350 jsou v tomto ohledu prakticky bez konkurence, a přestože je na trhu jistá nejistota, jejich místo zůstává pevné.
Vyšetřování samotné havárie může trvat šest až osm měsíců. Podle dostupných informací posádka letadla těsně před nehodou vyslala nouzový signál. Vzlety a přistání jsou tradičně považovány za nejkritičtější fáze letu, kdy piloti musí provádět přesně koordinované manévry za vysoké zátěže systémů.
Investoři i analytici zatím zůstávají opatrní. „Doporučujeme zdržet se závěrů ohledně příčin nehody, ale je jasné, že zvýšená nejistota může ovlivnit obchodování s akciemi společnosti Boeing i v nadcházejících týdnech,“ uvedl Herbert.
Akcie Boeingu klesly ve čtvrtek o téměř 5 % a táhly dolů celý index Dow Jones Industrial Average, který se jinak pohyboval mírně v plusu. Přitom v předchozích měsících akcie společnosti zaznamenaly růst téměř o 30 %, tažený očekáváním změn ve vedení a posílením výroby.
Letadlo, které směřovalo do Londýna, se krátce po startu zřítilo s více než dvěma sty lidmi na palubě. Přesný důvod neštěstí zatím není znám a vyšetřování může trvat měsíce. I když je lidská tragédie v popředí, incident zároveň vrhá stín na reputaci a budoucnost ikonického letounu i samotné společnosti Boeing.Dreamliner je často označován jako vlajková loď společnosti Boeing , což potvrzuje i prezident letecké poradenské společnosti AirInsight Group Ernest Arvai. Letoun je považován za jeden z komerčně nejúspěšnějších projektů Boeingu a přinesl výrazné inovace do segmentu dálkových letů. Přesto však není bez kontroverzí – jeho vývoj provázela zpoždění, problémy s bateriemi i vysoké náklady.Opakující se problémy podkopávají důvěruHavárie letounu Dreamliner přichází v období, kdy Boeing čelí dlouhodobým problémům s bezpečností svých produktů. V uplynulých letech společnost utrpěla sérii negativních událostí, zejména dvě smrtelné nehody letounů typu 737 Max a nedávný incident s výbuchem panelu kabiny u letadla Alaska Airlines.Analytici se shodují, že tyto události podstatně oslabily důvěru veřejnosti i investorů. Podle RBC analytika Kena Herberta akcie Boeingu v průměru klesly o 5 % v den nehody a o 6 % během následujícího týdne. Historické případy, včetně požárů baterií u Dreamlineru nebo havárií Maxů, vykazují podobný vzorec – okamžitá reakce trhu, následovaná delší fází nejistoty a regulatorních zásahů.Společnost Boeing uvedla, že spolupracuje s Air India a podporuje vyšetřování nehody. Ve svém prohlášení uvedla, že její myšlenky jsou s cestujícími, posádkou a všemi zasaženými touto tragédií.Dreamliner v centru pozornosti leteckého průmysluBoeing 787 Dreamliner představuje technologicky pokročilé a palivově úsporné letadlo, které změnilo způsob mezinárodní letecké dopravy. S jeho pomocí otevřely aerolinky stovky přímých spojení mezi městy, která dříve spojovala jen s přestupy. Letoun vyniká zejména pokročilými systémy řízení letu a komfortem pro pasažéry.V současnosti je podle odhadů společnosti Jefferies v provozu téměř 1 200 letadel Dreamliner, přičemž 864 z nich využívají přední světové letecké společnosti. Objednávky na další stroje tohoto typu dosahují téměř 950 kusů, což podtrhuje jeho důležitost pro portfolio Boeingu.V USA provozují Dreamlinery společnosti United Airlines , American Airlines a částečně i Delta Air Lines , která je však více zaměřená na Airbusy A350 a A330. Tato čísla ilustrují, jak silně je Dreamliner zakořeněn v dálkové flotile velkých leteckých dopravců. Vyšetřování a budoucí dopad na BoeingHavárie letounu Air India přišla v nejméně vhodnou dobu – jen několik dní před začátkem pařížského leteckého veletrhu. Tento prestižní průmyslový event je často místem, kde Boeing i Airbus oznamují nové objednávky, jejichž vyjednávání trvá roky. Incident tak může negativně ovlivnit očekávaný růst tržní důvěry.Podle analytiků však nehoda nemusí zásadně narušit samotné výrobní plány Dreamlineru. Letecké společnosti jsou totiž ochotné čekat na úsporná letadla i sedm až osm let a nedostatek kapacit výrobních linek v kombinaci se stabilní poptávkou po mezinárodních letech udržuje tlak na jejich dodávky.Mezinárodní spoje patří k nejvýnosnějším segmentům, jelikož umožňují dopravcům nabízet prémiové služby. Dreamliner a konkurenční Airbus A350 jsou v tomto ohledu prakticky bez konkurence, a přestože je na trhu jistá nejistota, jejich místo zůstává pevné.Vyšetřování samotné havárie může trvat šest až osm měsíců. Podle dostupných informací posádka letadla těsně před nehodou vyslala nouzový signál. Vzlety a přistání jsou tradičně považovány za nejkritičtější fáze letu, kdy piloti musí provádět přesně koordinované manévry za vysoké zátěže systémů.Investoři i analytici zatím zůstávají opatrní. „Doporučujeme zdržet se závěrů ohledně příčin nehody, ale je jasné, že zvýšená nejistota může ovlivnit obchodování s akciemi společnosti Boeing i v nadcházejících týdnech,“ uvedl Herbert.Akcie Boeingu klesly ve čtvrtek o téměř 5 % a táhly dolů celý index Dow Jones Industrial Average, který se jinak pohyboval mírně v plusu. Přitom v předchozích měsících akcie společnosti zaznamenaly růst téměř o 30 %, tažený očekáváním změn ve vedení a posílením výroby.