Google (GOOGL), Meta (META) a Snap (SNAP) znovu investují do tohoto typu zařízení
Překážky zůstávají v oblasti soukromí a ceny
Trh chytrých brýlí čeká rychlý růst v příštích letech
Chytré brýle, kdysi ztělesněné neúspěšným projektem Google Glass, zažívají renesanci díky pokroku v oblasti umělé inteligence. Firmy jako Google (GOOGL)(GOOG), Meta (META), Snap (SNAP) a Amazon (AMZN) věří, že nyní nastal správný čas na přechod od chytrých telefonů k novému typu zařízení, které by mohlo definovat budoucnost osobní technologie. Prvním z důvodů je částečná únava trhu ze stagnace inovací u smartphonů, druhým pak snaha využít současný boom v oblasti AI.
Společnosti nyní spoléhají na to, že vývoj AI otevře nové možnosti využití chytrých brýlí – od rozpoznávání okolí přes komunikaci až po překlad v reálném čase. Nejnověji Snap oznámil vývoj vlastního modelu brýlí s plánovaným uvedením v roce 2026. A i další giganti pracují na sofistikovaných verzích těchto zařízení.
Pokrok díky AI a změna vnímání
Před více než deseti lety Google uvedl na trh projekt Google Glass. Ten však narazil na technické i společenské překážky – krátkou výdrž baterie, malý displej nebo obavy o soukromí. Dnes se situace mění. Díky rychlému vývoji modelů umělé inteligence se rozšiřují možnosti, jak brýle využít. Systémy jsou schopné nejen rozpoznat obraz, ale i reagovat na řeč a navazovat na kontext předchozích interakcí.
Zdroj: Getty Images
Například brýle s asistencí Gemini od Googlu dokážou nabídnout doporučení na základě toho, co uživatel právě vidí. Na konferenci I/O uživatel požádal o identifikaci kavárny podle šálku, který měl před sebou – a dostal odpověď. Podobně Meta ve spolupráci s Ray-Ban nabízí brýle, které umí překládat konverzace nebo odpovědět na otázku o kvalitě a chuti potravin.
Změny v chování spotřebitelů i trhu
Zatímco dřívější modely jako Echo Frames nebo původní Spectacles nabízely spíše zábavní funkce, dnešní zařízení se více zaměřují na praktické využití. Výrobci doufají, že tím osloví širší veřejnost. Průzkumy trhu tuto ambici potvrzují – trh s chytrými brýlemi se podle ABI Research rozšíří ze 3,3 milionu kusů v roce 2024 na 13 milionů v roce 2026. Podobně pozitivní výhled přináší i International Data Corporation.
Snap například tvrdí, že jeho nové brýle budou „rozumět světu kolem vás“. A Apple podle zpráv agentury Bloomberg připravuje vlastní model, který by měl konkurovat Meta. Amazon zatím detaily nesdělil, ale ani on nevylučuje vstup na tento trh.
Brýle se tak stávají dalším bodem zájmu pro společnosti, které už do AI investují prostřednictvím aplikací jako ChatGPT, Google Search nebo Gemini. Tyto nástroje jsou již dnes schopny pracovat s kamerou telefonu a analyzovat okolí – logickým dalším krokem jsou tedy právě brýle, které to zvládnou přímo.
Překážky a očekávání do budoucna
I přes nadšení vývojářů zůstává několik klíčových překážek. Otázka ochrany soukromí je stále velmi citlivá – především při nahrávání videa bez vědomí okolí. Výrobci sice implementují signalizační světla, ale důvěra veřejnosti se buduje pomalu.
Další výzvou je přesvědčit spotřebitele, že nové zařízení skutečně potřebují. Zatímco brýle Ray-Ban s technologií Meta stojí okolo 300 dolarů, pro běžného uživatele stále nemusí jít o atraktivní nákup. Mnoho lidí totiž nepoužívá dioptrické brýle a může jim vadit nosit zařízení celý den na obličeji. Navíc podle údajů společnosti Counterpoint Research zaznamenaly i chytré hodinky nedávno pokles prodejů, což naznačuje ochlazení zájmu o doplňková technologická zařízení.
Zdroj: BurzovníSvět.cz
Firmy přesto věří, že se brýle v budoucnu stanou hlavním rozhraním pro digitální komunikaci. Generální ředitel Meta Mark Zuckerberg je přesvědčen, že „velká část budoucí interakce s obsahem“ bude probíhat právě prostřednictvím chytrých brýlí a hologramů. A analytici jako Jitesh Ubrani nebo Andrew Zignani upozorňují, že dnešní koncepty jsou konečně dostatečně vyspělé, aby byly životaschopné.
Chytré brýle, kdysi ztělesněné neúspěšným projektem Google Glass, zažívají renesanci díky pokroku v oblasti umělé inteligence. Firmy jako Google , Meta , Snap a Amazon věří, že nyní nastal správný čas na přechod od chytrých telefonů k novému typu zařízení, které by mohlo definovat budoucnost osobní technologie. Prvním z důvodů je částečná únava trhu ze stagnace inovací u smartphonů, druhým pak snaha využít současný boom v oblasti AI.Společnosti nyní spoléhají na to, že vývoj AI otevře nové možnosti využití chytrých brýlí – od rozpoznávání okolí přes komunikaci až po překlad v reálném čase. Nejnověji Snap oznámil vývoj vlastního modelu brýlí s plánovaným uvedením v roce 2026. A i další giganti pracují na sofistikovaných verzích těchto zařízení. Pokrok díky AI a změna vnímáníPřed více než deseti lety Google uvedl na trh projekt Google Glass. Ten však narazil na technické i společenské překážky – krátkou výdrž baterie, malý displej nebo obavy o soukromí. Dnes se situace mění. Díky rychlému vývoji modelů umělé inteligence se rozšiřují možnosti, jak brýle využít. Systémy jsou schopné nejen rozpoznat obraz, ale i reagovat na řeč a navazovat na kontext předchozích interakcí.Například brýle s asistencí Gemini od Googlu dokážou nabídnout doporučení na základě toho, co uživatel právě vidí. Na konferenci I/O uživatel požádal o identifikaci kavárny podle šálku, který měl před sebou – a dostal odpověď. Podobně Meta ve spolupráci s Ray-Ban nabízí brýle, které umí překládat konverzace nebo odpovědět na otázku o kvalitě a chuti potravin. Změny v chování spotřebitelů i trhuZatímco dřívější modely jako Echo Frames nebo původní Spectacles nabízely spíše zábavní funkce, dnešní zařízení se více zaměřují na praktické využití. Výrobci doufají, že tím osloví širší veřejnost. Průzkumy trhu tuto ambici potvrzují – trh s chytrými brýlemi se podle ABI Research rozšíří ze 3,3 milionu kusů v roce 2024 na 13 milionů v roce 2026. Podobně pozitivní výhled přináší i International Data Corporation.Snap například tvrdí, že jeho nové brýle budou „rozumět světu kolem vás“. A Apple podle zpráv agentury Bloomberg připravuje vlastní model, který by měl konkurovat Meta. Amazon zatím detaily nesdělil, ale ani on nevylučuje vstup na tento trh.Brýle se tak stávají dalším bodem zájmu pro společnosti, které už do AI investují prostřednictvím aplikací jako ChatGPT, Google Search nebo Gemini. Tyto nástroje jsou již dnes schopny pracovat s kamerou telefonu a analyzovat okolí – logickým dalším krokem jsou tedy právě brýle, které to zvládnou přímo.Překážky a očekávání do budoucnaI přes nadšení vývojářů zůstává několik klíčových překážek. Otázka ochrany soukromí je stále velmi citlivá – především při nahrávání videa bez vědomí okolí. Výrobci sice implementují signalizační světla, ale důvěra veřejnosti se buduje pomalu.Další výzvou je přesvědčit spotřebitele, že nové zařízení skutečně potřebují. Zatímco brýle Ray-Ban s technologií Meta stojí okolo 300 dolarů, pro běžného uživatele stále nemusí jít o atraktivní nákup. Mnoho lidí totiž nepoužívá dioptrické brýle a může jim vadit nosit zařízení celý den na obličeji. Navíc podle údajů společnosti Counterpoint Research zaznamenaly i chytré hodinky nedávno pokles prodejů, což naznačuje ochlazení zájmu o doplňková technologická zařízení.Firmy přesto věří, že se brýle v budoucnu stanou hlavním rozhraním pro digitální komunikaci. Generální ředitel Meta Mark Zuckerberg je přesvědčen, že „velká část budoucí interakce s obsahem“ bude probíhat právě prostřednictvím chytrých brýlí a hologramů. A analytici jako Jitesh Ubrani nebo Andrew Zignani upozorňují, že dnešní koncepty jsou konečně dostatečně vyspělé, aby byly životaschopné.
Společnost Boeing, kdysi ikonický letecký gigant, který v uplynulých letech čelil rozsáhlým krizím, nyní podle analytiků vykazuje znaky stabilizace a...