Archer Aviation (ACHR) vyvíjí elektrická letecká taxi a čeká na finální schválení
Firma má silné partnery, ale zatím žádné tržby
Akcie jsou spekulativní s vysokým rizikem pro investory
Společnost Archer Aviation přichází s vizí, jak tento problém zmírnit – prostřednictvím elektrických leteckých taxi, tzv. eVTOL.
Jejich schopnost vzlétat a přistávat vertikálně slibuje výrazné zkrácení cestovní doby mezi rušnými částmi měst. Investoři se této myšlenky rychle chytili a akcie společnosti v posledním roce výrazně vzrostly. Otázka ale zní: je tato vize proveditelná – a má akcie firmy v tuto chvíli smysl kupovat?
Archer Aviation(ACHR) byla založena v roce 2018 a od té doby se intenzivně věnuje vývoji svého letounu Midnight. Tento stroj poháněný bateriemi je tichý, má kapacitu pro pilota a čtyři cestující, a je navržen pro krátké městské trasy. Na rozdíl od tradičních vrtulníků je určen pro častější a méně rušivý provoz v hustě obydlených oblastech.
Společnost už získala první povolení od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) a usiluje o finální certifikaci pro nasazení modelu Midnight. Pokud ji obdrží, je připravena rozšířit provoz díky navázaným partnerstvím s firmami jako United Airlines(UAL). Společně plánují například síť přímých spojení v oblasti New Yorku. Kromě toho Archer spolupracuje s městy včetně Abú Dhabí a očekává, že bude provozovat lety během olympijských her v Los Angeles v roce 2028 – pokud se vše podaří.
Z technologického a plánovacího hlediska tedy firma udělala velký pokrok. Důležitější ale bude, zda se její vize dokáže přetavit do udržitelného obchodního modelu.
Zdroj: Archer Aviation
Financování i náklady míří vysoko
V oblasti financování Archer Aviation prozatím úspěšně získává kapitál. Aktuálně má podle vlastních údajů k dispozici 2 miliardy dolarů likvidity, přičemž letos již navýšila kapitál o dalších 850 milionů prostřednictvím prodeje akcií. To by mělo krátkodobě pokrýt vývoj i první fáze rozběhu provozu.
Zároveň ale firma čelí vysokým nákladům. Jen za letošní rok vykázala záporný volný peněžní tok ve výši 450 milionů dolarů. Každý letoun Midnight má stát přibližně 5 milionů dolarů, a při očekávaných nízkých ziskových maržích bude návratnost velmi pomalá. Pokud bude letenka stát například 100 dolarů na osobu, denní provoz při deseti letech a plné kapacitě by vygeneroval tržby zhruba 1,46 milionu dolarů ročně na letoun. V tomto scénáři by návratnost nákladů na pořízení stroje a jeho provoz trvala dlouhá léta.
To je zásadní otázka pro investory: bude někdo ochoten platit víc než 100 dolarů za letenku na pár minut cesty městem? A kolik lidí si takový způsob dopravy skutečně může dovolit pravidelně využívat?
Reálný dopad na dopravu je zatím velmi omezený
Kromě finanční roviny je třeba se ptát, jaký skutečný dopad může síť leteckých taxi mít na městskou dopravu. I v extrémním případě – například 10 000 letů denně – by takové množství znamenalo jen zlomkové snížení dopravní zátěže. Například přes Brooklynský most v New Yorku denně projede více než 100 000 vozů, takže i plně rozvinutá síť eVTOL by nebyla schopna výrazně ovlivnit realitu každodenní dopravy.
Jinými slovy: elektrická letecká taxi sice mohou nabídnout zrychlení cest těm, kteří si to mohou dovolit, ale neřeší jádro problému přetížené infrastruktury. Tento produkt má spíše potenciál stát se prémiovou službou pro bohatší klientelu, než masovým dopravním prostředkem.
Vyhlídky akcií zůstávají velmi nejisté
Z pohledu investora dnes Archer Aviation zůstává vysoce spekulativní investicí. Společnost má tržní kapitalizaci kolem 6 miliard dolarů a v současnosti nevytváří žádné příjmy. I v optimistickém scénáři – například při prodeji 100 letounů ročně – by celkové tržby dosáhly 500 milionů dolarů. Ale i kdyby se tento cíl podařilo splnit, čistý zisk by byl při nízkých maržích velmi skromný.
Z toho vyplývá, že i za několik let by firma dosahovala poměru ceny akcie k zisku (P/E) v extrémně vysokých hodnotách. To vytváří nepříznivý poměr rizika a potenciálního výnosu. Nejde přitom jen o budoucí vývoj technologií, ale především o obchodní model, který musí být dlouhodobě udržitelný.
Zatím se zdá, že i přes pokrok v certifikacích a partnerstvích zůstává největší otázkou právě ochota zákazníků platit ceny, které umožní profitabilní provoz. Pokud tento faktor nebude fungovat, může být celá konstrukce – doslova i obrazně – příliš nákladná na to, aby obstála.
Zdroj: Getty images
Společnost Archer Aviation přichází s vizí, jak tento problém zmírnit – prostřednictvím elektrických leteckých taxi, tzv. eVTOL. Jejich schopnost vzlétat a přistávat vertikálně slibuje výrazné zkrácení cestovní doby mezi rušnými částmi měst. Investoři se této myšlenky rychle chytili a akcie společnosti v posledním roce výrazně vzrostly. Otázka ale zní: je tato vize proveditelná – a má akcie firmy v tuto chvíli smysl kupovat?Archer Aviation byla založena v roce 2018 a od té doby se intenzivně věnuje vývoji svého letounu Midnight. Tento stroj poháněný bateriemi je tichý, má kapacitu pro pilota a čtyři cestující, a je navržen pro krátké městské trasy. Na rozdíl od tradičních vrtulníků je určen pro častější a méně rušivý provoz v hustě obydlených oblastech.Společnost už získala první povolení od amerického Federálního úřadu pro letectví a usiluje o finální certifikaci pro nasazení modelu Midnight. Pokud ji obdrží, je připravena rozšířit provoz díky navázaným partnerstvím s firmami jako United Airlines . Společně plánují například síť přímých spojení v oblasti New Yorku. Kromě toho Archer spolupracuje s městy včetně Abú Dhabí a očekává, že bude provozovat lety během olympijských her v Los Angeles v roce 2028 – pokud se vše podaří.Z technologického a plánovacího hlediska tedy firma udělala velký pokrok. Důležitější ale bude, zda se její vize dokáže přetavit do udržitelného obchodního modelu.Financování i náklady míří vysokoV oblasti financování Archer Aviation prozatím úspěšně získává kapitál. Aktuálně má podle vlastních údajů k dispozici 2 miliardy dolarů likvidity, přičemž letos již navýšila kapitál o dalších 850 milionů prostřednictvím prodeje akcií. To by mělo krátkodobě pokrýt vývoj i první fáze rozběhu provozu.Zároveň ale firma čelí vysokým nákladům. Jen za letošní rok vykázala záporný volný peněžní tok ve výši 450 milionů dolarů. Každý letoun Midnight má stát přibližně 5 milionů dolarů, a při očekávaných nízkých ziskových maržích bude návratnost velmi pomalá. Pokud bude letenka stát například 100 dolarů na osobu, denní provoz při deseti letech a plné kapacitě by vygeneroval tržby zhruba 1,46 milionu dolarů ročně na letoun. V tomto scénáři by návratnost nákladů na pořízení stroje a jeho provoz trvala dlouhá léta.To je zásadní otázka pro investory: bude někdo ochoten platit víc než 100 dolarů za letenku na pár minut cesty městem? A kolik lidí si takový způsob dopravy skutečně může dovolit pravidelně využívat?Reálný dopad na dopravu je zatím velmi omezenýKromě finanční roviny je třeba se ptát, jaký skutečný dopad může síť leteckých taxi mít na městskou dopravu. I v extrémním případě – například 10 000 letů denně – by takové množství znamenalo jen zlomkové snížení dopravní zátěže. Například přes Brooklynský most v New Yorku denně projede více než 100 000 vozů, takže i plně rozvinutá síť eVTOL by nebyla schopna výrazně ovlivnit realitu každodenní dopravy.Jinými slovy: elektrická letecká taxi sice mohou nabídnout zrychlení cest těm, kteří si to mohou dovolit, ale neřeší jádro problému přetížené infrastruktury. Tento produkt má spíše potenciál stát se prémiovou službou pro bohatší klientelu, než masovým dopravním prostředkem. Vyhlídky akcií zůstávají velmi nejistéZ pohledu investora dnes Archer Aviation zůstává vysoce spekulativní investicí. Společnost má tržní kapitalizaci kolem 6 miliard dolarů a v současnosti nevytváří žádné příjmy. I v optimistickém scénáři – například při prodeji 100 letounů ročně – by celkové tržby dosáhly 500 milionů dolarů. Ale i kdyby se tento cíl podařilo splnit, čistý zisk by byl při nízkých maržích velmi skromný.Z toho vyplývá, že i za několik let by firma dosahovala poměru ceny akcie k zisku v extrémně vysokých hodnotách. To vytváří nepříznivý poměr rizika a potenciálního výnosu. Nejde přitom jen o budoucí vývoj technologií, ale především o obchodní model, který musí být dlouhodobě udržitelný.Zatím se zdá, že i přes pokrok v certifikacích a partnerstvích zůstává největší otázkou právě ochota zákazníků platit ceny, které umožní profitabilní provoz. Pokud tento faktor nebude fungovat, může být celá konstrukce – doslova i obrazně – příliš nákladná na to, aby obstála.
Americký technologický sektor zažil v posledních dnech výrazný pohyb, když byla společnost Datadog Inc oficiálně oznámena jako nový člen prestižního...