Klíčové body
- Škoda zvýšila čtvrtletní odbyt o téměř 19 %, nejvíce ze skupiny
- Prodeje elektromobilů v Evropě vzrostly o 72,9 %, Skoda dominovala
- Americká cla snižují prodeje ve Spojených státech, VW jedná s vládou
- Skupina Volkswagen (VOW3.DE) celkově mírně rostla navzdory regionálním výzvám
Škoda Auto táhne růst Volkswagenu, daří se i elektromobilům
Automobilka Škoda Auto dosáhla ve druhém čtvrtletí výrazného úspěchu, když meziročně zvýšila svůj odbyt o 18,7 % na 270 800 vozidel. Tento nárůst je největší ze všech značek, které spadají pod koncern Volkswagen
Za celý první půlrok zaznamenala Škoda meziroční růst odbytu o 13,6 %, což odpovídá 509 400 prodaným vozům. I v tomto delším časovém horizontu se značka umístila na špici v rámci skupiny Volkswagen, která ve stejném období vykázala nárůst odbytu o 1,3 % na 4,4 milionu vozidel. Výrazný růst Škody tak kontrastuje s vlažnějším výkonem ostatních značek skupiny, jejichž čísla zůstala většinou na úrovni předchozího roku nebo jen mírně rostla.

Regionální rozdíly ve výkonu celé skupiny
Volkswagen celkově rostl na většině trhů, výjimkou byla Severní Amerika a západní Evropa, kde odbyt poklesl. V Severní Americe činil meziroční pokles odbytu výrazných 16,2 %, zatímco na západoevropském trhu došlo jen k mírnému snížení o 0,7 %. Zvláště na americkém trhu se skupina potýká s nepříznivými dopady cla ve výši 25 %, které zatěžuje dovoz automobilů a dílů z Evropy.
Němečtí výrobci, včetně Volkswagenu, proto aktuálně hledají možnosti, jak s administrativou prezidenta Donalda Trumpa vyjednat zmírnění celních opatření, která dlouhodobě komplikují jejich pozici na klíčovém trhu USA. Přestože je americký trh pro Volkswagen strategický, současné obchodní podmínky brzdí prodeje a komplikují expanzi, zejména u tradičních spalovacích modelů.
Naopak zájem o elektromobily v Evropě významně podpořil celková čísla skupiny. Pozitivní vývoj právě na tomto segmentu trhu pomohl vyrovnat slabší výsledky na jiných kontinentech.
Elektromobily jako motor růstu
Růst odbytu u plně elektrických vozidel byl jedním z hlavních tahounů pozitivních výsledků. Celá skupina Volkswagen zvýšila ve druhém čtvrtletí globální prodej elektromobilů o 37,6 % na 248 700 vozidel. Ještě výraznější byl růst v Evropě – zde se meziročně zvýšil o 72,9 % na 189 700 kusů. To svědčí o tom, že strategie přechodu na bezemisní mobilitu začíná přinášet konkrétní výsledky.
Obchodní ředitel Volkswagenu Marco Schubert zdůraznil, že pozitivní trend je třeba nadále posilovat a podpořit další modelovou ofenzivou. Zmínil, že i přes náročné globální podmínky se skupině podařilo mírně navýšit objem prodejů, což je podle něj důležitý signál pro akcionáře i zákazníky.
V rámci skupiny dosáhla v oblasti elektromobility největšího růstu opět Škoda. Ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt bateriových elektromobilů o 196,8 % na 46 000 vozidel. Za celé pololetí vzrostl jejich prodej meziročně o 147,8 % na 73 000 vozů. Vzhledem k nižší základně v předchozím roce se jedná o prudký nárůst, který reflektuje vyšší zájem zákazníků o modely jako je Enyaq.
Celkově pak skupina Volkswagen prodala za první polovinu roku 465 500 bateriových elektromobilů, což znamená nárůst o 46,7 % oproti předchozímu roku. Tyto výsledky ukazují, že přechod na elektromobilitu není jen politickou prioritou, ale i stále více obchodně relevantní strategií.

Výhled a další kroky
Výsledky druhého čtvrtletí naznačují, že Škoda i celá skupina Volkswagen mají navzdory obtížným podmínkám dobře nastavenou trajektorii růstu. Zejména silná poptávka po elektromobilech na evropských trzích a schopnost reagovat na změny v poptávce naznačují, že automobilky skupiny zvládají adaptaci na nové trendy.
Zůstávají však i výzvy – především nestabilní podmínky na americkém trhu a globální konkurence v segmentu elektromobility. Dále bude důležité sledovat, zda se Volkswagenu podaří vyjednat s USA výhodnější obchodní podmínky a jak se bude dařit naplňovat plánovanou modelovou ofenzivu v oblasti bezemisních vozidel.
Z pohledu Škody Auto je však trend jednoznačný – silné meziroční nárůsty ve všech klíčových ukazatelích a prudký růst v oblasti elektromobility potvrzují její významnou roli v rámci koncernu. Pokud značka udrží současné tempo inovací a expanze, může si upevnit pozici technologického lídra skupiny v přechodu k udržitelnější mobilitě.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky