Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Startup AIR získává 23 milionů dolarů a míří s eVTOL letouny na americký trh

Izraelský startup AIR, který vyvíjí elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), získal nově 23 milionů dolarů v rámci financování série A.

Michael Klos Autor: Michael Klos
31 července, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • AIR získal 23 milionů dolarů na expanzi výroby a vstup na americký trh
  • Firma vyvíjí eVTOL letadla ve dvou verzích – pilotované a bezpilotní
  • Sdílená architektura letounů snižuje náklady a zvyšuje škálovatelnost výroby

 

Firma chce prostředky využít na rozšíření výrobních kapacit v Izraeli, nábor nových pracovníků a zejména na expanzi do Spojených států, kde vidí klíčový trh pro svůj další růst. Investice přichází v době, kdy eVTOL sektor nabírá na obrátkách a stává se čím dál relevantnějším nejen pro komerční dopravu, ale i pro obranné a logistické účely.

Společnost AIR od začátku razí přístup, který má umožnit paralelní vývoj pilotovaných i bezpilotních verzí letadel. Oba typy sdílejí stejnou konstrukční architekturu a klíčové systémy, což výrazně zefektivňuje vývoj, testování i výrobu. Tato strategie se ukazuje jako výhodná ve světle rostoucí poptávky po flexibilních dopravních řešeních.

Aktuálně firma nabízí AIR ONE, pilotované dvoumístné eVTOL letadlo určené pro soukromé použití, a zároveň připravuje bezpilotní model zaměřený na logistiku a obranné nasazení. První nákladní bezpilotní stroje byly doručeny už koncem roku 2023 a firma hlásí více než 2 500 předobjednávek na model AIR ONE. V roce 2025 plánuje dodat prvních 15 bezpilotních jednotek, přičemž jejich provoz probíhá pod certifikací pro experimentální letovou způsobilost (EAC), typické pro prototypy.

Dlouhodobým cílem je získání plného typového osvědčení, které by umožnilo komerční nasazení v širším měřítku. Výhodou je, že bezpilotní model lze využít ve fázi testování a sběru dat i bez této certifikace, čímž AIR získává náskok před konkurencí.

Zdroj: Unsplash

Certifikace podle pravidel MOSAIC jako klíč k soukromému trhu

AIR očekává, že jeho pilotovaný model AIR ONE získá v USA certifikaci jako lehký sportovní letoun (LSA) podle nových pravidel MOSAIC. Tento proces má být zjednodušený oproti plné certifikaci dopravního letounu, což by firmě umožnilo jako první na trhu nabídnout certifikované eVTOL letadlo pro soukromé zákazníky. Pokud vše půjde podle plánu, první dodávky by mohly začít již v roce 2026.

Advertisement

Certifikace LSA ale znamená i omezení. Letouny s tímto označením nesmí létat nad hustě osídlenými oblastmi nebo v řízeném vzdušném prostoru, což omezuje jejich komerční využití ve městech. Přesto však představují významný krok pro zpřístupnění letectví širší veřejnosti.

„Od začátku jsme AIR ONE navrhovali s ohledem na pravidla MOSAIC, takže jsme v pokročilé fázi příprav. Věříme, že budeme první, kdo tento typ eVTOL letounu certifikuje pro běžné uživatele,“ uvedl spoluzakladatel a CEO Rani Plaut.

USA představují klíčový trh, zároveň však přinášejí silnou konkurenci

Americký trh je pro výrobce eVTOL letadel extrémně atraktivní. Nejen kvůli velikosti a technologické otevřenosti, ale také díky podpoře ze strany vlády. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zaujímá čím dál důraznější postoj v otázkách obrany, což otevírá prostor pro využití eVTOL technologií nejen v civilním, ale i vojenském sektoru.

AIR však na tomto poli narazí na silnou konkurenci. Společnosti jako Joby Aviation (JOBY) a Archer Aviation (ACHR) už uzavřely partnerství s leteckými společnostmi a mají vojenské kontrakty. Kromě nich se na trhu prosazují i firmy jako Beta Technologies. Výhodou těchto hráčů je, že už vyrábějí v USA, což je základní podmínkou pro získání státních zakázek.

AIR se tuto nevýhodu snaží kompenzovat plánem na vybudování velkosériového výrobního závodu právě v USA, který by měl umožnit nejen získání zakázek, ale i snížení nákladů díky výrobním principům převzatým z automobilového průmyslu.

Efektivita, skládací konstrukce a provozní jednoduchost

Z hlediska technologií AIR staví na několika klíčových výhodách. Obě varianty letadel sdílejí konstrukční DNA, což umožňuje mezi-platformové upgrady – například vylepšení řízení, pohonu nebo bezpečnostních systémů lze snadno přenášet z jedné verze na druhou.

Jedním z klíčových konstrukčních prvků je mechanismus skládacích křídel, který zajišťuje skladnost a jednoduchost manipulace. AIR ONE tak není závislý na přistávací infrastruktuře – stačí rovný povrch, například příjezdová cesta či garáž.

V oblasti provozu bezpilotních verzí firma sází na zjednodušené operační postupy (SOP), které umožní letouny obsluhovat i personálu s minimálním výcvikem. AIR tak cílí nejen na zákazníky z obranného sektoru, ale i na logistické firmy, které hledají flexibilní a nákladově efektivní řešení pro přepravu v těžko dostupném terénu.

Podle Plauta kombinace jednoduchosti, sdílené architektury a efektivní výroby umožní firmě AIR konkurovat i zavedeným hráčům s výrazně většími rozpočty. „Naší strategií je nebýt jen dalším výrobcem eVTOL, ale vytvořit plně škálovatelnou platformu,“ uzavírá Plaut.

Zdroj: Unsplash

Firma chce prostředky využít na rozšíření výrobních kapacit v Izraeli, nábor nových pracovníků a zejména na expanzi do Spojených států, kde vidí klíčový trh pro svůj další růst. Investice přichází v době, kdy eVTOL sektor nabírá na obrátkách a stává se čím dál relevantnějším nejen pro komerční dopravu, ale i pro obranné a logistické účely.Společnost AIR od začátku razí přístup, který má umožnit paralelní vývoj pilotovaných i bezpilotních verzí letadel. Oba typy sdílejí stejnou konstrukční architekturu a klíčové systémy, což výrazně zefektivňuje vývoj, testování i výrobu. Tato strategie se ukazuje jako výhodná ve světle rostoucí poptávky po flexibilních dopravních řešeních.Aktuálně firma nabízí AIR ONE, pilotované dvoumístné eVTOL letadlo určené pro soukromé použití, a zároveň připravuje bezpilotní model zaměřený na logistiku a obranné nasazení. První nákladní bezpilotní stroje byly doručeny už koncem roku 2023 a firma hlásí více než 2 500 předobjednávek na model AIR ONE. V roce 2025 plánuje dodat prvních 15 bezpilotních jednotek, přičemž jejich provoz probíhá pod certifikací pro experimentální letovou způsobilost , typické pro prototypy.Dlouhodobým cílem je získání plného typového osvědčení, které by umožnilo komerční nasazení v širším měřítku. Výhodou je, že bezpilotní model lze využít ve fázi testování a sběru dat i bez této certifikace, čímž AIR získává náskok před konkurencí.Certifikace podle pravidel MOSAIC jako klíč k soukromému trhuAIR očekává, že jeho pilotovaný model AIR ONE získá v USA certifikaci jako lehký sportovní letoun podle nových pravidel MOSAIC. Tento proces má být zjednodušený oproti plné certifikaci dopravního letounu, což by firmě umožnilo jako první na trhu nabídnout certifikované eVTOL letadlo pro soukromé zákazníky. Pokud vše půjde podle plánu, první dodávky by mohly začít již v roce 2026.Certifikace LSA ale znamená i omezení. Letouny s tímto označením nesmí létat nad hustě osídlenými oblastmi nebo v řízeném vzdušném prostoru, což omezuje jejich komerční využití ve městech. Přesto však představují významný krok pro zpřístupnění letectví širší veřejnosti.„Od začátku jsme AIR ONE navrhovali s ohledem na pravidla MOSAIC, takže jsme v pokročilé fázi příprav. Věříme, že budeme první, kdo tento typ eVTOL letounu certifikuje pro běžné uživatele,“ uvedl spoluzakladatel a CEO Rani Plaut.USA představují klíčový trh, zároveň však přinášejí silnou konkurenciAmerický trh je pro výrobce eVTOL letadel extrémně atraktivní. Nejen kvůli velikosti a technologické otevřenosti, ale také díky podpoře ze strany vlády. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zaujímá čím dál důraznější postoj v otázkách obrany, což otevírá prostor pro využití eVTOL technologií nejen v civilním, ale i vojenském sektoru.AIR však na tomto poli narazí na silnou konkurenci. Společnosti jako Joby Aviation a Archer Aviation už uzavřely partnerství s leteckými společnostmi a mají vojenské kontrakty. Kromě nich se na trhu prosazují i firmy jako Beta Technologies. Výhodou těchto hráčů je, že už vyrábějí v USA, což je základní podmínkou pro získání státních zakázek.AIR se tuto nevýhodu snaží kompenzovat plánem na vybudování velkosériového výrobního závodu právě v USA, který by měl umožnit nejen získání zakázek, ale i snížení nákladů díky výrobním principům převzatým z automobilového průmyslu.Efektivita, skládací konstrukce a provozní jednoduchostZ hlediska technologií AIR staví na několika klíčových výhodách. Obě varianty letadel sdílejí konstrukční DNA, což umožňuje mezi-platformové upgrady – například vylepšení řízení, pohonu nebo bezpečnostních systémů lze snadno přenášet z jedné verze na druhou.Jedním z klíčových konstrukčních prvků je mechanismus skládacích křídel, který zajišťuje skladnost a jednoduchost manipulace. AIR ONE tak není závislý na přistávací infrastruktuře – stačí rovný povrch, například příjezdová cesta či garáž.V oblasti provozu bezpilotních verzí firma sází na zjednodušené operační postupy , které umožní letouny obsluhovat i personálu s minimálním výcvikem. AIR tak cílí nejen na zákazníky z obranného sektoru, ale i na logistické firmy, které hledají flexibilní a nákladově efektivní řešení pro přepravu v těžko dostupném terénu.Podle Plauta kombinace jednoduchosti, sdílené architektury a efektivní výroby umožní firmě AIR konkurovat i zavedeným hráčům s výrazně většími rozpočty. „Naší strategií je nebýt jen dalším výrobcem eVTOL, ale vytvořit plně škálovatelnou platformu,“ uzavírá Plaut.
Tagy: AIReVTOLizraelstartup

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Boeing získal během Trumpovy návštěvy „největší zakázku v historii“ od Kataru
      2. Trh reaguje na plán Archer Aviation financovat expanzi eVTOL novou emisí akcií
      3. 24. července – Tesla se pomalu stává mainstreamovou záležitostí
      4. Měli byste koupit akcie společnosti Archer Aviation, dokud jsou pod 10,50 USD?
      5. Archer Aviation chce změnit dopravu, ale její akcie jsou zatím sázkou na nejistotu
      6. Dokáže letecká taxi služba Archer Aviation uskutečnit svůj první let?
      7. Archer Aviation míří k revoluci v letectví i přes skepsi trhu
      8. Kde bude cena akcií Archer Aviation za 3 roky? Vyplatí se dnes nakupovat?
      9. Joby Aviation láká investory, ale zatím zůstává spíš spekulací než zárukou zisku
      Advertisement

      Breaking.

      06:24

      Microsoft se po stížnosti společnosti Opera ocitl v hledáčku brazilského antimonopolního úřadu

      06:12

      Boeing získal kontrakt od armády v hodnotě 883 milionů dolarů na služby v oblasti nákladní dopravy

      06:00

      RTX Corp. získala rámcovou smlouvu v hodnotě 50 miliard dolarů od Defense Logistics

      01:00

      Lockheed Martin získal další 29,4milionovou zakázku na rozšíření programu MUOS, celková hodnota přesáhla 95 milionů dolarů

      00:48

      Ford svolává přes 312 000 vozidel v USA kvůli ztrátě asistence brzd, uvádí NHTSA

      00:36

      Akcie Opendoor stoupají po obnovení souladu s požadavky Nasdaq

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      BofA zvyšuje cílovou cenu Boeingu na základě silných výsledků

      1 srpna, 2025

      Společnost Boeing, kdysi ikonický letecký gigant, který v uplynulých letech čelil rozsáhlým krizím, nyní podle analytiků vykazuje znaky stabilizace a...

      Zdroj: Shutterstock

      Alphabet má v dlouhodobém horizontu opravdu velký potenciál

      1 srpna, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Micron Technology může být momentálně podhodnocená příležitost

      1 srpna, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Nadšení kolem AI žene vzhůru celý polovodičový sektor a Nvidia stojí v čele

      30 července, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Cadence Design Systems hlásí silné výsledky a míří výš, akcie rostou

      30 července, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Figma přepsala historii burzy: IPO vystřelilo akcie o 250 %

      1 srpna, 2025

      Primární veřejná nabídka akcií (IPO) designové softwarové společnosti Figma Inc se stala událostí, která vzbudila mimořádný zájem na Wall Street.

      Nejčtenější zprávy.

      S&P 500 klesá navzdory skokovému růstu akcií Microsoftu a Mety

      31 července, 2025

      Visa překonala odhady, opatrný výhled však tlumí nadšení trhu

      30 července, 2025

      Dolar posiluje díky dohodám, ale největší nejistotou zůstává postoj Fedu

      28 července, 2025

      Index S&P 500 klesá, Fed signalizuje, že úrokové sazby zůstanou beze změny

      30 července, 2025

      S&P 500 uzavřel beze změny, blíží se zveřejnění výsledků „Mag 7“ a rozhodnutí Fedu

      28 července, 2025

      Akcie platformy Figma se začaly obchodovat za 85 USD. Posílily až o 200 %

      31 července, 2025

      S&P 500 klesá v důsledku slabých údajů o zaměstnanosti, vyvstávají obavy

      1 srpna, 2025

      Dolar se během chaosu opět ocitá v popředí zájmu mezi investory

      29 července, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.