Ne vždy se v práci s každým shodnete – včetně svého šéfa.
Možná máte pocit, že vám váš nadřízený poskytl nespravedlivou negativní zpětnou vazbu, že vám neposkytuje dostatečnou podporu nebo že vás řídí mikromanagementem. Možná máte pocit, že si váš šéf hraje na oblíbence, nebo ještě hůř, že vás chce dostat.
Řešit neshody se šéfem však může být složité. Je důležité vyjádřit obavy, zejména pokud nezdravá dynamika negativně ovlivňuje vaši energii, soustředění nebo motivaci. Má však také smysl obávat se možného zpětného rázu. Váš šéf má v rukou vaši kariéru. Jednoduše řečeno: dynamika moci je nerovná.
Zvládnout neshody v práci je vždy obtížné, ale při řešení sporů se šéfem je třeba postupovat ještě rafinovaněji. Zde je návod, jak na to:
VYPOČÍTAT RIZIKA
Konflikt vyvolává silné emoce, které mohou zatemnit vaše myšlení. Nejdříve od situace ustupte a zhodnoťte, zda si neděláte z komára velblouda. Celosvětová úroveň stresu je stále vysoká a mnoho pracovníků je zcela vyhořelých.
Zeptejte se sami sebe: Je možné, že váš šéf měl špatný den a jednalo se o neúmyslnou jednorázovou situaci, nebo se jedná o trvale problematické chování? Pokud se chování opakuje, okolnosti se pravděpodobně nezmění, dokud něco neřeknete.
Dále zvažte, jak důležitá je pro vás tato otázka. Stojí tento kopec za to, abyste na něm zemřeli? Zatímco mnoho manažerů jsou dobří lidé, kteří chtějí pro své týmy udělat něco dobrého, někteří jsou nejistí, narcističtí a labilní. Než se pustíte do jakéhokoli sporu, ujistěte se, že rozumíte tomu, s kým máte tu čest.
Zamyslete se nad tím, jak váš nadřízený dříve reagoval na negativní zprávy nebo konstruktivní zpětnou vazbu. Byl uznalý, nebo defenzivní? Pokud si nejste jisti, máte kolegy, kteří vám mohou poskytnout více informací? Nebo byste mohli vyzkoušet situaci a poskytnout svému nadřízenému neutrální zpětnou vazbu a pozorovat jeho reakci?
Dobrá znalost pravděpodobné reakce vašeho nadřízeného je zásadní pro určení, zda a jak postupovat.
ZVOLTE VHODNÝ ČAS K ROZHOVORU

Načasování je důležité. Dostal váš šéf v poslední době nepříjemnou zprávu nebo utrpěl neúspěch? Rýsuje se na obzoru nějaká krize? Pokud ano, vyhněte se tomu, jinak se můžete ocitnout na straně příjemce jeho stresu a negativity.
Rozmyslete si, kdy chcete svého šéfa oslovit. Výzkumníci zjistili, že soudci častěji vydávají příznivá rozhodnutí na začátku pracovního dne nebo po jídle. Stejně tak si možná budete chtít naplánovat čas se svým nadřízeným na dopoledne nebo brzké odpoledne, kdy není hladový nebo se mu nechce uzavírat pracovní den.
Až přijde čas na rozhovor, ujistěte se, že i vy jste odpočatí, najedení a klidní. To, jak se cítíme fyzicky a emocionálně, může mít velký vliv na to, jak dobře jsme schopni pracovat s ostatními.
DOSTAT SE DO SPRÁVNÉHO ROZPOLOŽENÍ
Než se svým šéfem začnete diskutovat o neshodách, nezapomeňte se správně naladit. Jakkoli se můžete cítit ukřivděni a rozrušeni, obviňující tón vašeho nadřízeného pouze přivede do defenzivy.
Uvědomte si, že váš pohled na věc není jediný, a pochopte, že soustředit se na to, proč máte „pravdu“, není užitečné. Místo toho se vžijte do situace svého nadřízeného. Představte si jeho myšlenky a pocity a pokuste se mu dát za pravdu.
Pokud navíc zvážíte perspektivu svého šéfa i svou vlastní vinu, můžete získat vyváženější pohled a připravit se na produktivní rozhovor.
VYTVOŘIT SPOLEČNÝ ZÁKLAD

Vaše úvodní prohlášení mohou rozhodnout o tom, zda se obtížný rozhovor uskuteční, nebo ne. Připravte diskusi na úspěch tím, že ji založíte na společném cíli.
Pokud se problém týká konkrétního projektu, můžete například říci: „Vím, že oba chceme, aby byl tento projekt úspěšný.“ Nebo pokud se problém týká toho, jak s vámi váš šéf komunikuje, můžete říci: „Je pro mě důležité, abych byl pro tento tým přínosem a abychom měli upřímný vztah. Mohu si s vámi promluvit o něčem, co mě tíží?“.
Stanovení společného cíle a navázání spolupráce zvyšuje šance na produktivní diskusi.
DRŽTE SE FAKTŮ A BUĎTE ZVĚDAVÍ
Při sdělování svého pohledu na věc dejte šéfovi najevo, co vás trápí a proč, a svá tvrzení podložte objektivními informacemi. Pokud možno se vyhněte spekulacím a odsudkům.
Například můžete říct: „Během našich schůzek 1:1 a včerejšího týmového setkání jsem si všiml, že jste si několikrát zkontroloval telefon, zatímco jsem sdílel své nápady. Mám z toho pocit, že si mých nápadů nevážíte.“
Naznačte, že doufáte ve spolupráci na vyřešení nedorozumění nebo situace, a položte otevřené otázky, abyste plně pochopili jejich pohled na věc. Aktivně naslouchejte a uznejte jejich názor.
Během rozhovoru si pečlivě hlídejte slova a tón. Vyhněte se výrokům typu „ty vždycky“ nebo „ty nikdy“ a komentářům, které připisují vinu. Takové výrazy mohou vašeho šéfa přivést do defenzivy a vystupňovat konflikt. Své výroky začínejte slovy „já“ nebo „my“, abyste dali najevo, že jste na stejné lodi.
VĚDĚT, KDY JE TŘEBA DEESKALOVAT

Bez ohledu na vaši přípravu a obratnost nemusí být váš šéf k vašim obavám vstřícný nebo na ně nemusí dobře reagovat. Buďte připraveni na to, že se konverzace může zvrtnout.
Pokud se váš šéf začne bránit nebo se stane útočným, snažte se zachovat klid a zachovat neutrální tón i řeč těla. Naslouchejte bez přerušování a dopřejte si ticho.
Nesnažte se vynutit závěr. Když emoce vzplanou, je nejlepším řešením rozhovor přerušit. Můžete říci: „Omlouvám se, že jsem vás rozrušil. Doufal jsem, že nám tento rozhovor pomůže lépe spolupracovat. Můžeme si o tom promluvit někdy později?“.
Vyhýbání se konfliktům se šéfem může být přirozené a oprávněné. Dusit se v zášti však také není dobrá dlouhodobá volba. Když se ocitnete v tomto dilematu, zhodnoťte rizika a poté optimalizujte svůj přístup a konverzaci. Při správném postupu můžete dosáhnout uspokojivého řešení a posílit svůj vztah.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky