Podle zprávy skupiny NPD, která provádí průzkum trhu s cílem sledovat spotřebitelské trendy, se ceny jídel v restauracích v dubnu zvýšily o 9 % ve srovnání s úrovní před pandemií v roce 2019. To přispělo k poklesu návštěv spotřebitelů v amerických restauracích za tento měsíc o 4 % ve srovnání s rokem 2021.
„Rostoucí ceny vyvíjejí na spotřebitele tlak, který přispívá ke zpomalení růstu restaurací. Pro mnoho spotřebitelů je cenově dostupnější jíst doma,“ uvedl ve zprávě David Portalatin, poradce společnosti NPD Group pro potravinářský průmysl. „V této době musí provozovatelé spotřebitelům bojujícím s inflací ukázat svou hodnotu a orientovat se na řešení, která pomohou spotřebitelům uspokojit potřeby napříč životními etapami.“

Rostoucí ceny v restauracích nejvíce postihly domácnosti s nižšími příjmy a rodiny s dětmi, uvádí zpráva. Spotřebitelé v domácnostech s ročním příjmem do 50 000 dolarů zaznamenali v dubnu pokles návštěv restaurací o 11 %, zatímco u spotřebitelů s dětmi došlo k poklesu o 14 % oproti dubnu 2021.
I když si spotřebitelé možná utahují opasky, tam někteří analytici vyjadřují důvěru některým jménům restaurací. Společnost Cowen Equity Research nedávno zveřejnila svůj nejnovější seznam Restaurant Conviction List, v němž se na prvních pěti místech umístila společnost Yum Brands, Darden Restaurants, Sweetgreen, Chipotle Mexican Grill a McDonald’s, všechny s hodnocením outperform.
Společnost Yum je na prvním místě díky tomu, že tržby řetězce Taco Bell v USA přicházejí v pozdních nočních hodinách nebo po večeři, protože zákazníci vidí v nabídce tohoto řetězce vysokou hodnotu, uvedl Andrew Charles ze společnosti Cowen, spoluautor zprávy a senior analytik. Chipotle nadále prokazuje svou cenovou sílu, když ve srovnání s tímto obdobím loňského roku zvýšil ceny o 10 %, a to za velmi malého odporu spotřebitelů, uvedl nedávno generální ředitel Brian Niccol. Společnost Darden, přestože se jedná o neformální značku, zaznamenala, že její značka Olive Garden „dosahuje lepších výsledků během recese“, uvádí se ve zprávě společnosti Cowen.
„Myslím, že v současné době je rozhodující, že ve velmi turbulentní situaci pro restaurace se opravdu chcete zaměřit na jména, která mají defenzivní vlastnosti,“ řekl Charles v rozhovoru.
Společnost Cowen provedla průzkum mezi 2 500 spotřebiteli ohledně jejich vnímání hodnoty hlavních značek a u všech respondentů se na prvních třech místech umístila jména Wendy’s, Taco Bell a McDonald’s, přičemž 50 % respondentů uvedlo, že hodnota za peníze v těchto restauracích je „nadprůměrná“. Na prvních místech se umístily také restaurace Panera, Domino’s, Chipotle a Sweetgreen.
U respondentů s nízkými příjmy byly podle společnosti Cowen restaurace Wendy’s, McDonald’s, Domino’s, Taco Bell, Panera a Pizza Hut rovněž na úrovni nebo nad úrovní 50 % vnímání hodnoty.
Restaurace, i když nabízejí hodnotné ceny, jsou ohroženy tím, že dostanou ránu v části svého podnikání týkající se rozvozu.
Podle samostatných údajů společnosti Blackbox Intelligence, která se zabývá analýzou restaurací, byla v prvním čtvrtletí hodnota vnímaná hosty u stravování mimo provozovnu mnohem nižší než u stravování na místě. Ta je měřena prostřednictvím online recenzí restaurací.
Proti drahým poplatkům za rozvoz by mohly bojovat podniky jako Chipotle, které již mají dobře fungující systémy mobilních objednávek a vyzvedávání.
„Určitě se více prosazují v této digitální objednávce na donášku, protože má nejvyšší marži a také datové bohatství,“ řekl Cowen o digitálním ekosystému a věrnostním programu Chipotle. „To je pro ně pěkná příležitost, jak se prosadit směrem k hodnotě, kterou jsme u nich viděli v minulosti.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky