Podle údajů skupiny Container Trade Statistics, která se zabývá námořními údaji, klesl v září celosvětový objem kontejnerové přepravy o 8,6 %, což je nejnižší hodnota od února v období, kdy je námořní přeprava obvykle nejsilnější, a spotřebitelská poptávka tak kolísá a maloobchodníci se potýkají s nadbytečnými zásobami v přeplněných skladech. Rychlý pokles těžce zasáhl dovoz do USA. Výzkumná skupina Descartes Datamyne uvádí, že kontejnerový dovoz z Číny do USA se v říjnu snížil o téměř 23 % oproti ročnímu maximu v srpnu.
Dopad se šíří napříč domácími dodavatelskými řetězci v USA a snižuje objem nákladu pro nákladní dopravu a železnice. Snižují se také vysoké sazby za přepravu, které v posledních dvou letech nabourávaly rozpočty společností na dopravu, což představuje příležitost ke snížení logistických nákladů pro ty maloobchodníky a výrobce, kteří chtějí přepravovat zboží.

Týdenní šanghajský index kontejnerové přepravy, který měří ceny přepravy z Číny, nedávno klesl na 1 443,29 USD, což je přibližně třetinová hodnota oproti začátku června. Samostatný Drewry Worldwide Container Index, který měří průměrnou cenu za přepravu 40stopého kontejneru, dosáhl na začátku listopadu 2 773 USD, což je nejnižší úroveň za poslední dva roky. Britský poskytovatel údajů Drewry uvedl, že průměrná cena za přepravu 40stopého kontejneru ze Šanghaje do Los Angeles klesla v prvním listopadovém týdnu na 2 262 USD z 11 197 USD na konci ledna.
Společnost DAT Solutions LLC, která na americkém spotovém trhu zprostředkovává přepravu zásilek a nákladních vozidel, uvedla, že počet zásilek zveřejněných na její nákladové tabuli se v říjnu meziročně snížil přibližně o 52 % a průměrné sazby se oproti loňsku snížily o téměř 16 %. Průměrná sazba 2,37 USD za míli, kterou společnost naměřila na začátku listopadu, by znamenala nejnižší cenu za přepravu zboží nákladními automobily od září 2020.

Pokles přichází během takzvané vrcholné sezóny, kdy se obchod rozjíždí před svátky. Nyní řidiči kamionů předpovídají něco, co mnozí označují za tlumenou špičku. „Letošní vrchol sezóny se prostě nezdá být příliš velkou událostí, řeknu to jen tak, zatímco my stále zažíváme růst,“ řekl Darren Field, prezident intermodální přepravy společnosti J.B. Hunt Transport Services Inc. a varoval tak přepravní společnost před posunem spotřebitelských výdajů.
„Rozhodně jsme nečekali, že trh půjde dolů tak rychle, jak se stalo.“ Bob Biesterfeld, generální ředitel společnosti C.H. Robinson Worldwide.
Přesto doznívající náklady na dopravu zatím nedosáhly hluboko do ekonomiky, zčásti proto, že sazby za nákladní dopravu zůstávají v mnoha případech nad předloňskou úrovní i po prudkém poklesu v letošním roce. Čelní poklesy měří i ceny na spotovém trhu. Většina nákladní dopravy se pohybuje na základě smluvních sazeb a tyto dlouhodobé ceny neklesly zdaleka tak rychle jako spotový trh. Rozdíl mezi sazbami na spotovém trhu a smluvními sazbami se však zmenšuje a nízké spotové ceny budou mít velký vliv na nové roční smlouvy, které dopravci, od námořních přepravních linek až po kamionové společnosti, sjednají se svými zákazníky na začátku roku 2023.

Dopravci napříč celým odvětvím nákladní dopravy se snaží udržet rovnováhu, částečně snižováním kapacity v souladu s mírnější poptávkou. Kontejnerové linky letos na podzim zrušily desítky plánovaných služeb v rámci toho, čemu obchodníci říkají „prázdné plavby“. Bojují však také s vlnou, která se pohybuje proti nim, protože v příštích dvou letech budou dodány stovky nových lodí, které udrží dostatečnou kapacitu, pokud dopravci nepřistoupí k nákladnému kroku a nezačnou lodě odstavovat.
Společnost C.H. Robinson Worldwide Inc., největší zprostředkovatel nákladní dopravy v USA podle tržeb, dokonce propouští stovky pracovníků poté, co ve velkém počtu nabírala zaměstnance, protože se vyrovnávala s poptávkou vyvolanou pandemií. „Předběhli jsme sami sebe, pokud jde o počet zaměstnanců,“ řekl výkonný ředitel společnosti Bob Biesterfeld. „Rozhodně jsme nečekali, že trh půjde dolů tak rychle, jak se stalo.“
Trh nákladní dopravy, který se vyznačuje klesající poptávkou a nižšími cenami, bude pro zákazníky přepravních služeb příležitostí, jak dát své logistické rozpočty do pořádku, samozřejmě za předpokladu, že základní poptávka ze strany spotřebitelů a továren vydrží.

Zde je několik tipů pro manažery logistiky a dodavatelských řetězců, jak využít měnícího se trhu.
Profesionální tipy
- Buďte opatrní při uzavírání nových skladových kapacit. Průmysloví developeři mají ve výstavbě miliony čtverečních metrů prostor, a přestože míra neobsazenosti zůstává na historickém minimu, objevují se stále častěji známky toho, že pokles dostupných prostor dosáhl svého dna. Dokonce i společnost Amazon.com Inc. nabízí část svých volných skladových prostor k podnájmu. Může však trvat nějaký čas, dokonce i roky, než se trh vrátí k větší rovnováze. Například na trzích v blízkosti přístavů v jižní Kalifornii se míra neobsazenosti stále pohybuje kolem 1 %.
 
- Rozložte své možnosti přepravy. Společnosti mohou být v pokušení skočit po nízkých sazbách, které se mohou na trhu objevit příští rok, ale manažeři dodavatelských řetězců by měli mít na paměti volatilitu, která poznamenala obchod v posledních dvou letech. Využívejte raději více dopravců, než abyste všechny palety házeli do jednoho košíku.
 
- Pozorně sledujte komoditní trhy. Ceny surovin byly v posledních dvou letech velmi volatilní. Stabilita na těchto trzích bude dobrým vodítkem pro směřování dodavatelských řetězců a firemních nákladů v příštím roce.
 
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
 
 
 
	    	



























