Poslední, která startovala v závodě F1, byla Lella Lombardiová… v roce 1976.
Lombardiová, bývalá řidička dodávky pro rodinné řeznictví v Itálii, si získala fanoušky svou rychlostí a odvahou. Když se jí jeden novinář zeptal, jaké to je pilotovat tak velké vozy, odpověděla: „Nemusím to nést, musím to jen řídit.“
Zdá se, že organizátoři F1 si uvědomili, že je čas, aby se na startovní rošt vrátila žena (nebo dvě – pozn. red.). Letos zavádějí Akademii F1, závodní sérii a tréninkový program pro ženy. „Dokážeme, že jezdkyně mají na to, aby závodily na vysoké úrovni,“ říká manažer Akademie F1 Bruno Michel, který je zároveň výkonným ředitelem F2 a F3, sérií, z nichž jezdci do F1 vstupují.
Akademie, která bude zahrnovat 15 vozů v 5 týmech v sezóně s 21 závody, obdrží od F1 156 000 dolarů na jeden vůz a jezdci musí přispět stejnou částkou z vlastních peněz nebo prostřednictvím sponzorů. F1 uvádí, že v roce 2023 se v rámci Velké ceny uskuteční také závod akademie.
Myšlenka je taková, že akademie F1 bude nabírat talenty z motokár a juniorských závodních sérií, poskytne jim spoustu času na sedadlech a trénink v upravených vozech F4 a pak je přímo přeřadí do F3, F2 a za dva nebo tři roky do F1 (F4 je kategorie otevřených kol určená pro juniorské jezdce; vozy používají čtyřválcové motory s výkonem omezeným na 160 koní).
Lella Lombardiová – Zdroj: Getty Images
„F1 čelí realitě, pokud jde o nedostatek žen ve sportu,“ říká Vincenzo Landino, reportér motoristického sportu na FormulaMetric.com. „Skutečnost, že F1 reagovala tím, že zahájila přípravu projektu, o tom svědčí.“
Nejedná se o první závodní sérii pouze pro ženy. Při své premiéře v roce 2018 byla série W (rozuměj?) kritizována prominentními jezdkyněmi včetně Pippy Mannové a Sophie Flörschové za to, že „segreguje“ ženy a brání jim soupeřit s nejlepšími jezdci světa. Nezískala také žádnou finanční podporu ze strany F1. Místo toho byly týmy W Series podporovány soukromě získanými penězi od lidí, jako je Caitlyn Jennerová, která založila Jenner Racing.
Akademie F1 si zatím vysloužila pozitivní ohlas v médiích a je podporována hlasitými přísliby podpory ze strany vedení F1. „Formule 1 chce zajistit, abychom dělali vše, co je v našich silách, pro větší rozmanitost a cesty do tohoto neuvěřitelného sportu,“ říká Stefano Domenicali, prezident a generální ředitel. „Cílem tohoto projektu je poskytnout jezdcům další cestu k úspěchu.“
Organizátoři F1 zatím neupřesnili, kdy oznámí program závodů na rok 2023 a seznam jezdců. Pravděpodobní kandidáti jsou mladí a pocházejí převážně z Evropy. Je tu 18letá nizozemská fenoménka Maya Weugová, která se v roce 2021 stala první ženou v prestižní akademii Ferrari Driver Academy, a 18letá Doriane Pinová, francouzská motokárová šampionka, která v roce 2022 vyhrála Ferrari Challenge a zaznamenala výrazné úspěchy ve vytrvalostním mistrovství světa FIA a v Evropské Le Mans Series. (Stejně jako mužští jezdci, i ženy stoupající v žebříčku jezdí v těchto specializovaných seriálech, aby si zlepšily své schopnosti a pověst).
Další uchazečkou je 27letá Jessica Hawkinsová. Účastnice pódiových umístění v britské sérii W je asi nejvíce známá, jako kaskadérka z filmu James Bond 2021 není čas umírat. Devatenáctiletá Abbi Pullingová, Britka, která se loni stala první ženou, jež řídila vůz F1 v Saúdské Arábii, a dvaadvacetiletá Marta García Lópezová, španělské motokárové eso a veteránka série W, by také byly ve vývoji F1 Academy jako doma.
Jessica Hawkinsová – Zdroj: Getty Images
Možná jste si všimli, že žádný z těchto jezdců není amerického původu. Jediná americká jezdkyně v seriálu W Series 2022, Chloe Chambersová, by byla pro akademii F1 příliš vzdálená. Nedostatek amerických perspektivních jezdců odráží snahu evropských zemí podporovat závodní jízdu u mladých lidí aktivněji než v USA, říká Landino: „Je třeba více investovat do masového motoristického sportu.“
V loňském roce došlo v USA k explozi F1, na rok 2023 jsou naplánovány tři závody a na cestě jsou nové díly dokumentárního filmu F1 Drive to Survive od Netflixu. Ačkoli tento sport stále zdaleka nedosahuje sledovanosti, kterou má Národní fotbalová asociace, závody F1 v roce 2022 sledovalo v průměru asi 1,5 milionu diváků na závod, což je zhruba stejně jako zápas pravidelné sezóny Národní basketbalové asociace.
Série W se potýká s problémy. Manažeři v září náhle zrušili závody s odvoláním na finanční problémy. Dne 14. prosince mluvčí uvedl, že generální ředitelka Catherine Bond Muirová nebude k dispozici pro komentář až do jara 2023. Zasvěcení tvrdí, že Akademie F1 má naopak podporu a dobrou vůli potřebnou k prosperitě, takže začínající jezdci se možná nebudou muset obracet na rodinnou dodávku, aby získali místo v sedadle.
„Důležité je, že víme, jak dobře to lidé jako Bruno a Stefano vedou, a víme, že F2 a F3 fungují,“ říká David Tremayne, plodný nezávislý novinář z oblasti motoristického sportu a bývalý dopisovatel F1 pro londýnský Independent. „Takže tohle bude určitě fungovat.“
Poslední, která startovala v závodě F1, byla Lella Lombardiová… v roce 1976.Lombardiová, bývalá řidička dodávky pro rodinné řeznictví v Itálii, si získala fanoušky svou rychlostí a odvahou. Když se jí jeden novinář zeptal, jaké to je pilotovat tak velké vozy, odpověděla: „Nemusím to nést, musím to jen řídit.“Zdá se, že organizátoři F1 si uvědomili, že je čas, aby se na startovní rošt vrátila žena . Letos zavádějí Akademii F1, závodní sérii a tréninkový program pro ženy. „Dokážeme, že jezdkyně mají na to, aby závodily na vysoké úrovni,“ říká manažer Akademie F1 Bruno Michel, který je zároveň výkonným ředitelem F2 a F3, sérií, z nichž jezdci do F1 vstupují.Akademie, která bude zahrnovat 15 vozů v 5 týmech v sezóně s 21 závody, obdrží od F1 156 000 dolarů na jeden vůz a jezdci musí přispět stejnou částkou z vlastních peněz nebo prostřednictvím sponzorů. F1 uvádí, že v roce 2023 se v rámci Velké ceny uskuteční také závod akademie.Myšlenka je taková, že akademie F1 bude nabírat talenty z motokár a juniorských závodních sérií, poskytne jim spoustu času na sedadlech a trénink v upravených vozech F4 a pak je přímo přeřadí do F3, F2 a za dva nebo tři roky do F1 .Lella Lombardiová – Zdroj: Getty Images„F1 čelí realitě, pokud jde o nedostatek žen ve sportu,“ říká Vincenzo Landino, reportér motoristického sportu na FormulaMetric.com. „Skutečnost, že F1 reagovala tím, že zahájila přípravu projektu, o tom svědčí.“Nejedná se o první závodní sérii pouze pro ženy. Při své premiéře v roce 2018 byla série W kritizována prominentními jezdkyněmi včetně Pippy Mannové a Sophie Flörschové za to, že „segreguje“ ženy a brání jim soupeřit s nejlepšími jezdci světa. Nezískala také žádnou finanční podporu ze strany F1. Místo toho byly týmy W Series podporovány soukromě získanými penězi od lidí, jako je Caitlyn Jennerová, která založila Jenner Racing.Akademie F1 si zatím vysloužila pozitivní ohlas v médiích a je podporována hlasitými přísliby podpory ze strany vedení F1. „Formule 1 chce zajistit, abychom dělali vše, co je v našich silách, pro větší rozmanitost a cesty do tohoto neuvěřitelného sportu,“ říká Stefano Domenicali, prezident a generální ředitel. „Cílem tohoto projektu je poskytnout jezdcům další cestu k úspěchu.“Organizátoři F1 zatím neupřesnili, kdy oznámí program závodů na rok 2023 a seznam jezdců. Pravděpodobní kandidáti jsou mladí a pocházejí převážně z Evropy. Je tu 18letá nizozemská fenoménka Maya Weugová, která se v roce 2021 stala první ženou v prestižní akademii Ferrari Driver Academy, a 18letá Doriane Pinová, francouzská motokárová šampionka, která v roce 2022 vyhrála Ferrari Challenge a zaznamenala výrazné úspěchy ve vytrvalostním mistrovství světa FIA a v Evropské Le Mans Series. .Další uchazečkou je 27letá Jessica Hawkinsová. Účastnice pódiových umístění v britské sérii W je asi nejvíce známá, jako kaskadérka z filmu James Bond 2021 není čas umírat. Devatenáctiletá Abbi Pullingová, Britka, která se loni stala první ženou, jež řídila vůz F1 v Saúdské Arábii, a dvaadvacetiletá Marta García Lópezová, španělské motokárové eso a veteránka série W, by také byly ve vývoji F1 Academy jako doma.Jessica Hawkinsová – Zdroj: Getty ImagesMožná jste si všimli, že žádný z těchto jezdců není amerického původu. Jediná americká jezdkyně v seriálu W Series 2022, Chloe Chambersová, by byla pro akademii F1 příliš vzdálená. Nedostatek amerických perspektivních jezdců odráží snahu evropských zemí podporovat závodní jízdu u mladých lidí aktivněji než v USA, říká Landino: „Je třeba více investovat do masového motoristického sportu.“V loňském roce došlo v USA k explozi F1, na rok 2023 jsou naplánovány tři závody a na cestě jsou nové díly dokumentárního filmu F1 Drive to Survive od Netflixu. Ačkoli tento sport stále zdaleka nedosahuje sledovanosti, kterou má Národní fotbalová asociace, závody F1 v roce 2022 sledovalo v průměru asi 1,5 milionu diváků na závod, což je zhruba stejně jako zápas pravidelné sezóny Národní basketbalové asociace.Série W se potýká s problémy. Manažeři v září náhle zrušili závody s odvoláním na finanční problémy. Dne 14. prosince mluvčí uvedl, že generální ředitelka Catherine Bond Muirová nebude k dispozici pro komentář až do jara 2023. Zasvěcení tvrdí, že Akademie F1 má naopak podporu a dobrou vůli potřebnou k prosperitě, takže začínající jezdci se možná nebudou muset obracet na rodinnou dodávku, aby získali místo v sedadle.„Důležité je, že víme, jak dobře to lidé jako Bruno a Stefano vedou, a víme, že F2 a F3 fungují,“ říká David Tremayne, plodný nezávislý novinář z oblasti motoristického sportu a bývalý dopisovatel F1 pro londýnský Independent. „Takže tohle bude určitě fungovat.“