Poslední, která startovala v závodě F1, byla Lella Lombardiová… v roce 1976.
Lombardiová, bývalá řidička dodávky pro rodinné řeznictví v Itálii, si získala fanoušky svou rychlostí a odvahou. Když se jí jeden novinář zeptal, jaké to je pilotovat tak velké vozy, odpověděla: „Nemusím to nést, musím to jen řídit.“
Zdá se, že organizátoři F1 si uvědomili, že je čas, aby se na startovní rošt vrátila žena (nebo dvě – pozn. red.). Letos zavádějí Akademii F1, závodní sérii a tréninkový program pro ženy. „Dokážeme, že jezdkyně mají na to, aby závodily na vysoké úrovni,“ říká manažer Akademie F1 Bruno Michel, který je zároveň výkonným ředitelem F2 a F3, sérií, z nichž jezdci do F1 vstupují.
Akademie, která bude zahrnovat 15 vozů v 5 týmech v sezóně s 21 závody, obdrží od F1 156 000 dolarů na jeden vůz a jezdci musí přispět stejnou částkou z vlastních peněz nebo prostřednictvím sponzorů. F1 uvádí, že v roce 2023 se v rámci Velké ceny uskuteční také závod akademie.
Myšlenka je taková, že akademie F1 bude nabírat talenty z motokár a juniorských závodních sérií, poskytne jim spoustu času na sedadlech a trénink v upravených vozech F4 a pak je přímo přeřadí do F3, F2 a za dva nebo tři roky do F1 (F4 je kategorie otevřených kol určená pro juniorské jezdce; vozy používají čtyřválcové motory s výkonem omezeným na 160 koní).
Lella Lombardiová – Zdroj: Getty Images
„F1 čelí realitě, pokud jde o nedostatek žen ve sportu,“ říká Vincenzo Landino, reportér motoristického sportu na FormulaMetric.com. „Skutečnost, že F1 reagovala tím, že zahájila přípravu projektu, o tom svědčí.“
Nejedná se o první závodní sérii pouze pro ženy. Při své premiéře v roce 2018 byla série W (rozuměj?) kritizována prominentními jezdkyněmi včetně Pippy Mannové a Sophie Flörschové za to, že „segreguje“ ženy a brání jim soupeřit s nejlepšími jezdci světa. Nezískala také žádnou finanční podporu ze strany F1. Místo toho byly týmy W Series podporovány soukromě získanými penězi od lidí, jako je Caitlyn Jennerová, která založila Jenner Racing.
Akademie F1 si zatím vysloužila pozitivní ohlas v médiích a je podporována hlasitými přísliby podpory ze strany vedení F1. „Formule 1 chce zajistit, abychom dělali vše, co je v našich silách, pro větší rozmanitost a cesty do tohoto neuvěřitelného sportu,“ říká Stefano Domenicali, prezident a generální ředitel. „Cílem tohoto projektu je poskytnout jezdcům další cestu k úspěchu.“
Organizátoři F1 zatím neupřesnili, kdy oznámí program závodů na rok 2023 a seznam jezdců. Pravděpodobní kandidáti jsou mladí a pocházejí převážně z Evropy. Je tu 18letá nizozemská fenoménka Maya Weugová, která se v roce 2021 stala první ženou v prestižní akademii Ferrari Driver Academy, a 18letá Doriane Pinová, francouzská motokárová šampionka, která v roce 2022 vyhrála Ferrari Challenge a zaznamenala výrazné úspěchy ve vytrvalostním mistrovství světa FIA a v Evropské Le Mans Series. (Stejně jako mužští jezdci, i ženy stoupající v žebříčku jezdí v těchto specializovaných seriálech, aby si zlepšily své schopnosti a pověst).
Další uchazečkou je 27letá Jessica Hawkinsová. Účastnice pódiových umístění v britské sérii W je asi nejvíce známá, jako kaskadérka z filmu James Bond 2021 není čas umírat. Devatenáctiletá Abbi Pullingová, Britka, která se loni stala první ženou, jež řídila vůz F1 v Saúdské Arábii, a dvaadvacetiletá Marta García Lópezová, španělské motokárové eso a veteránka série W, by také byly ve vývoji F1 Academy jako doma.
Jessica Hawkinsová – Zdroj: Getty Images
Možná jste si všimli, že žádný z těchto jezdců není amerického původu. Jediná americká jezdkyně v seriálu W Series 2022, Chloe Chambersová, by byla pro akademii F1 příliš vzdálená. Nedostatek amerických perspektivních jezdců odráží snahu evropských zemí podporovat závodní jízdu u mladých lidí aktivněji než v USA, říká Landino: „Je třeba více investovat do masového motoristického sportu.“
V loňském roce došlo v USA k explozi F1, na rok 2023 jsou naplánovány tři závody a na cestě jsou nové díly dokumentárního filmu F1 Drive to Survive od Netflixu. Ačkoli tento sport stále zdaleka nedosahuje sledovanosti, kterou má Národní fotbalová asociace, závody F1 v roce 2022 sledovalo v průměru asi 1,5 milionu diváků na závod, což je zhruba stejně jako zápas pravidelné sezóny Národní basketbalové asociace.
Série W se potýká s problémy. Manažeři v září náhle zrušili závody s odvoláním na finanční problémy. Dne 14. prosince mluvčí uvedl, že generální ředitelka Catherine Bond Muirová nebude k dispozici pro komentář až do jara 2023. Zasvěcení tvrdí, že Akademie F1 má naopak podporu a dobrou vůli potřebnou k prosperitě, takže začínající jezdci se možná nebudou muset obracet na rodinnou dodávku, aby získali místo v sedadle.
„Důležité je, že víme, jak dobře to lidé jako Bruno a Stefano vedou, a víme, že F2 a F3 fungují,“ říká David Tremayne, plodný nezávislý novinář z oblasti motoristického sportu a bývalý dopisovatel F1 pro londýnský Independent. „Takže tohle bude určitě fungovat.“
Poslední, která startovala v závodě F1, byla Lella Lombardiová… v roce 1976.Lombardiová, bývalá řidička dodávky pro rodinné řeznictví v Itálii, si získala fanoušky svou rychlostí a odvahou. Když se jí jeden novinář zeptal, jaké to je pilotovat tak velké vozy, odpověděla: „Nemusím to nést, musím to jen řídit.“Zdá se, že organizátoři F1 si uvědomili, že je čas, aby se na startovní rošt vrátila žena . Letos zavádějí Akademii F1, závodní sérii a tréninkový program pro ženy. „Dokážeme, že jezdkyně mají na to, aby závodily na vysoké úrovni,“ říká manažer Akademie F1 Bruno Michel, který je zároveň výkonným ředitelem F2 a F3, sérií, z nichž jezdci do F1 vstupují.Akademie, která bude zahrnovat 15 vozů v 5 týmech v sezóně s 21 závody, obdrží od F1 156 000 dolarů na jeden vůz a jezdci musí přispět stejnou částkou z vlastních peněz nebo prostřednictvím sponzorů. F1 uvádí, že v roce 2023 se v rámci Velké ceny uskuteční také závod akademie.Myšlenka je taková, že akademie F1 bude nabírat talenty z motokár a juniorských závodních sérií, poskytne jim spoustu času na sedadlech a trénink v upravených vozech F4 a pak je přímo přeřadí do F3, F2 a za dva nebo tři roky do F1 .Lella Lombardiová – Zdroj: Getty Images„F1 čelí realitě, pokud jde o nedostatek žen ve sportu,“ říká Vincenzo Landino, reportér motoristického sportu na FormulaMetric.com. „Skutečnost, že F1 reagovala tím, že zahájila přípravu projektu, o tom svědčí.“Nejedná se o první závodní sérii pouze pro ženy. Při své premiéře v roce 2018 byla série W kritizována prominentními jezdkyněmi včetně Pippy Mannové a Sophie Flörschové za to, že „segreguje“ ženy a brání jim soupeřit s nejlepšími jezdci světa. Nezískala také žádnou finanční podporu ze strany F1. Místo toho byly týmy W Series podporovány soukromě získanými penězi od lidí, jako je Caitlyn Jennerová, která založila Jenner Racing.Chcete využít této příležitosti?Akademie F1 si zatím vysloužila pozitivní ohlas v médiích a je podporována hlasitými přísliby podpory ze strany vedení F1. „Formule 1 chce zajistit, abychom dělali vše, co je v našich silách, pro větší rozmanitost a cesty do tohoto neuvěřitelného sportu,“ říká Stefano Domenicali, prezident a generální ředitel. „Cílem tohoto projektu je poskytnout jezdcům další cestu k úspěchu.“Organizátoři F1 zatím neupřesnili, kdy oznámí program závodů na rok 2023 a seznam jezdců. Pravděpodobní kandidáti jsou mladí a pocházejí převážně z Evropy. Je tu 18letá nizozemská fenoménka Maya Weugová, která se v roce 2021 stala první ženou v prestižní akademii Ferrari Driver Academy, a 18letá Doriane Pinová, francouzská motokárová šampionka, která v roce 2022 vyhrála Ferrari Challenge a zaznamenala výrazné úspěchy ve vytrvalostním mistrovství světa FIA a v Evropské Le Mans Series. .Další uchazečkou je 27letá Jessica Hawkinsová. Účastnice pódiových umístění v britské sérii W je asi nejvíce známá, jako kaskadérka z filmu James Bond 2021 není čas umírat. Devatenáctiletá Abbi Pullingová, Britka, která se loni stala první ženou, jež řídila vůz F1 v Saúdské Arábii, a dvaadvacetiletá Marta García Lópezová, španělské motokárové eso a veteránka série W, by také byly ve vývoji F1 Academy jako doma.Jessica Hawkinsová – Zdroj: Getty ImagesMožná jste si všimli, že žádný z těchto jezdců není amerického původu. Jediná americká jezdkyně v seriálu W Series 2022, Chloe Chambersová, by byla pro akademii F1 příliš vzdálená. Nedostatek amerických perspektivních jezdců odráží snahu evropských zemí podporovat závodní jízdu u mladých lidí aktivněji než v USA, říká Landino: „Je třeba více investovat do masového motoristického sportu.“V loňském roce došlo v USA k explozi F1, na rok 2023 jsou naplánovány tři závody a na cestě jsou nové díly dokumentárního filmu F1 Drive to Survive od Netflixu. Ačkoli tento sport stále zdaleka nedosahuje sledovanosti, kterou má Národní fotbalová asociace, závody F1 v roce 2022 sledovalo v průměru asi 1,5 milionu diváků na závod, což je zhruba stejně jako zápas pravidelné sezóny Národní basketbalové asociace.Série W se potýká s problémy. Manažeři v září náhle zrušili závody s odvoláním na finanční problémy. Dne 14. prosince mluvčí uvedl, že generální ředitelka Catherine Bond Muirová nebude k dispozici pro komentář až do jara 2023. Zasvěcení tvrdí, že Akademie F1 má naopak podporu a dobrou vůli potřebnou k prosperitě, takže začínající jezdci se možná nebudou muset obracet na rodinnou dodávku, aby získali místo v sedadle.„Důležité je, že víme, jak dobře to lidé jako Bruno a Stefano vedou, a víme, že F2 a F3 fungují,“ říká David Tremayne, plodný nezávislý novinář z oblasti motoristického sportu a bývalý dopisovatel F1 pro londýnský Independent. „Takže tohle bude určitě fungovat.“
Biofarmaceutická společnost Praxis Precision Medicines Inc se ve čtvrtek dostala do centra pozornosti investorů poté, co oznámila přelomové výsledky ze...