minulý měsíc oslavuje výrobu 3 000 vozů Model Y týdně ve své texaské továrně, stojí Zhu Xiaotong, který si říká Tom Zhu, s úsměvem nalevo od velkého davu lidí ve vestě s vysokou viditelností a černé čepici s potiskem bílého „T“ pro Teslu.
Zhu, který stál v čele asijsko-pacifických operací americké automobilky a dohlížel na to, aby se továrna Tesly v Šanghaji stala její nejproduktivnější na světě, byl koncem loňského roku přiveden do Austinu, aby pomohl řídit nejnovější závod společnosti. Ačkoli Tesla neučinila žádné formální oznámení a dosud ho nejmenovala výkonným ředitelem, má se za to, že Zhu nyní dohlíží na globální výrobu, prodej a servis automobilů, což je úroveň odpovědnosti, která je pravděpodobně druhá po generálním řediteli Elonu Muskovi.
Kdo je tedy Zhu, jehož role je o to důležitější ve světle Muskova zájmu o Twitter Inc. a požadavků akcionářů na větší transparentnost ohledně toho, kdo je po Muskovi další na řadě?
Zhu se narodil v Číně a údajně má také novozélandský pas, do společnosti Tesla nastoupil počátkem roku 2014, aby pomohl vybudovat síť Superchargerů. Předtím pomáhal založit mezinárodní inženýrskou poradenskou společnost, která nabízela služby čínským dodavatelům, kteří chtěli expandovat do zahraničí. Získal bakalářský titul v oboru informačních technologií na Auckland University of Technology a později absolvoval program MBA na Fuqua School of Business na Duke University.
Zhu se v Tesle rychle vypracoval a na konci prvního roku se stal manažerem pro operace v Číně. Pod jeho vedením se šanghajská továrna společnosti Tesla – první mimo USA – zhmotnila závratnou rychlostí a za méně než 12 měsíců se z blátivého pole stala zářící továrnou na výrobu elektromobilů. Ještě před zahájením sériové výroby na konci roku 2019 byl Zhu povýšen na globálního viceprezidenta a prezidenta pro Velkou Čínu.

V červenci loňského roku byl povýšen ještě více, aby dohlížel na celou asijsko-pacifickou oblast Tesla, protože automobilka expandovala v Thajsku, Hongkongu a Singapuru. Zhuův čínský tým si od Muska vysloužil také pochvalu za to, že pracoval nepřetržitě, aby udržel šanghajskou továrnu v provozu během výluk ve městě Covid. Během mimořádně obtížných posledních 12 měsíců prošla továrna modernizací, aby zvýšila výrobní kapacitu na 1 milion elektromobilů ročně.
Více než 710 000 vozů, které Tesla v loňském roce vyrobila v Číně, představovalo přibližně 52 % celosvětové produkce společnosti. Během výluky se naplno projevila Zhuova pracovní morálka – při prvním zavedení omezení pohybu zůstal v továrně a spal v ní s hrstkou bezpečnostních pracovníků, kteří se starali o to, aby nedošlo k narušení objektu. Zůstal po celé dva měsíce, kdy Tesla provozovala uzavřený výrobní systém s pracovníky přivedenými zpět, aby pracovali v bublinovém prostředí, které je oddělovalo od okolního světa.
Několik videí na YouTube a zpráv v místních médiích, v nichž se Zhu objevuje, ukazuje, že je zcela oddaný společnosti Tesla, a to i co se týče jeho oblečení – téměř vždy je oblečen do fleecu se značkou Tesla. Bydlí ve dvoupokojovém, vládou dotovaném nájemním bytě asi 10 minut jízdy od továrny, který stojí méně než 2 000 jüanů
V loňském rozhovoru pro čínská média Zhu uvedl, že obvykle začíná svůj pracovní den kolem šesté hodiny ranní, aby stihl své severoamerické kolegy, než se na večer odhlásí. Poté cestuje do továrny a někdy jezdí společně s dalšími zaměstnanci, kteří bydlí ve stejném komplexu. „Je to skvělá atmosféra,“ řekl Zhu. „Řekněme, ty mi pomůžeš sehnat balík, já ti něco přinesu. Je to dobrý způsob práce i života.“
Jakmile se Zhu ocitne v továrně, říká, že tráví čas procházením výrobních linek v různých dílnách a rozhovory s inženýry při řešení technických problémů. „V naší společnosti se většina věcí dělá rukama, člověk si ušpiní ruce,“ řekl a vysvětlil, proč většinou nosí vesty s ochrannými prvky a ochrannou přilbu. V nedaleké kanceláři sdílel Zhu otevřený prostor u stojících stolů s mnoha dalšími, včetně výrobního ředitele Song Kanga. Často ho tam bylo možné spatřit i dlouho po půlnoci.

Několik současných i bývalých zaměstnanců společnosti Tesla China popisuje Zhua jako pragmatického a pohotového člověka, který má tendenci odpovídat na e-maily a zprávy pohotově a v kteroukoli denní dobu. V rozhovoru pro Duke’s Fuqua School se Zhu popsal jako „houževnatý“. Vypráví příběh o tom, jak po výstavbě továrny v Šanghaji hrozilo, že se při intenzivní bouřce a problému s odtokem vody zřítí část střechy. Zhu a dalších asi 30 zaměstnanců, od nově přijatých až po vedoucí pracovníky, popadli plastové kbelíky a v prudkém dešti vylezli na střechu, aby „ochránili náš majetek“.
„Firemní kulturou je neplýtvat prostředky a časem na takové ty vymyšlené a nesmyslné věci,“ řekl Zhu v nedávném a vzácném videorozhovoru pro místní webovou stránku PCAuto, která se zabývá recenzemi automobilů. „Zaměřte svou hlavní energii a zdroje na to, na čem skutečně záleží. Nemáme zde obrovskou administrativní organizaci, která by obsluhovala management. Sami si rezervujte jízdenky, sami si berte jídlo. Všichni jsou na to velmi zvyklí, je to výraz skutečné rovnosti, že?“.
Zhu se vyhýbá záři reflektorů a spěchá z veřejných vystoupení v šanghajské továrně, například z předávání klíčů prvním majitelům Modelu 3 v prosinci 2019.
Často však komunikuje s Muskem, který naposledy navštívil Čínu v roce 2019, před Covidem. Během hovoru k výsledkům v dubnu téhož roku Musk řekl, že pokrok v šanghajské továrně je „důkazem vynikajícího výkonu našeho týmu na místě. Od Toma Zhu, který vede program Gigafactory, dostávám denně e-maily s tuctem fotografií ze dne na den.“
A v pravém rovnostářském stylu Zhu řekl, že každý může kontaktovat i velkého muže nahoře. „V Číně to samozřejmě nejsem jen já, kdo může komunikovat s Elonem,“ řekl Zhu v nedávném rozhovoru. „Vlastně všichni naši zaměstnanci, můžete se namátkou zeptat kohokoli v této továrně, jak kontaktovat Elona. Všichni znají Elonův e-mail a mohou mu přímo odpovědět.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky