Mercedes-Benz upozorňuje na nejistotu na trhu navzdory zvýšení zisku v roce 2022
Prognóza společnosti se shoduje s varováními z celého odvětví před nadcházejícím náročným rokem, přičemž německý svaz autosalonů předpovídá, že prodej automobilů v letošním roce dosáhne celosvětově přibližně 74 milionů vozů, což je o 4 % více než v loňském roce, ale stále o 8 % méně než před pandemií.
Společnost se trefila do své prognózy 13-15% upravené návratnosti prodejů v divizi automobilů a pro rok 2022 vykázala 14,6% marži.
Pro rok 2023 však předpovídá nižší očištěnou návratnost tržeb divize automobilů ve výši 12-14 % a zisk skupiny mírně pod úrovní roku 2022, přestože prodeje divize Mercedes-Benz Cars se očekávají na stejné úrovni.

„V roce 2022 jsme se potýkali především s nedostatkem polovodičů, ale také s energetickou krizí v Evropě a trochu se zastavili v Číně kvůli Covidu,“ řekl generální ředitel Mercedes-Benz Ola Källenius Annette Weisbachové z CNBC a dodal, že celoroční výsledky jsou přesto „finančně velmi solidní“.
„Pokud se podíváme na rok 2023, myslíme si, že dojde k postupnému uvolňování omezení dodavatelského řetězce. Ještě nejsme úplně z nejhoršího venku, ale očekáváme, že se to zlepší,“ řekl.
Dodal však, že společnost si je „velmi dobře vědoma“ makroprostředí. „Úrokové sazby rostou, takže musíme sledovat, co bude dělat ekonomika na hlavních trzích,“ řekl.
Zhruba 50 % ročního portfolia společnosti je podle něj financováno, což znamená, že vyšší sazby budou mít dopad. Uvedl však, že horní část jejího trhu je vůči těmto dopadům odolnější.

Daniel Roeska, analytik společnosti Bernstein Research, řekl: „Vzhledem k rostoucím vstupním nákladům nás těší, že Mercedes upřednostňuje hodnotu před objemem a plánuje v roce 2023 stejné objemy, aby ochránil ceny.“
Finanční ředitel Harald Wilhelm řekl analytikům a novinářům, že plánované snižování nákladů není vzhledem k inflaci „procházkou růžovým sadem“, ale společnost se drží cíle snížit náklady o 20 % do roku 2025 z úrovně roku 2019.
Akcie vzrostly oproti čtvrtečnímu závěru o 2,1 % na 74,13 EUR v 8:45 GMT.
Konkurenční Volkswagen vykázal zisk na horní hranici svého cíle, ale čistý peněžní tok byl hluboko pod plánem kvůli problémům v dodavatelském řetězci. VW rovněž předpověděl slabou ekonomiku a pokračující nedostatek klíčových komponentů v roce 2023.
Mercedes-Benz, na rozdíl od svého objemového automobilového konkurenta, dokázal navzdory rostoucím nákladům zvýšit marže tím, že se více zaměřil na prodeje nejvyšší třídy, které v roce 2022 zaznamenaly obzvláště silný růst. Ty by měly v letošním roce opět mírně vzrůst, uvedl Mercedes.

Společnost, která se ve čtvrtek zavázala, že do roku 2025 odkoupí zpět akcie v hodnotě až 4 miliard eur, vykázala upravený volný peněžní tok v průmyslové oblasti ve výši 9,29 miliardy eur, což je o 8 % méně než loni.
Analytici JPMorgan uvedli, že zpětný odkup akcií je „dalším důležitým krokem“ managementu k tomu, aby se stal „nejkonkurenceschopnější luxusní automobilkou přátelskou k akcionářům na trhu“, která nabízí jak nejlepší poměr výplaty dividend, tak zpětný odkup.
Mercedes-Benz uvedl, že navrhne dividendu ve výši 5,20 eur na akcii, což je o 5 eur více než v loňském roce, a celkově tak vyplatí 5,6 miliardy eur.
Zisk společnosti ve čtvrtém čtvrtletí dosáhl 5,4 miliardy eur, což je nad odhady analytiků oslovených společností Refinitiv, kteří odhadovali 5 miliard eur.
Největší čínský výrobce čipů SMIC vykázal v roce 2022 rekordní tržby, ale varuje před těžkým příštím rokem
Největší čínský výrobce čipů Semiconductor Manufacturing International Corp. vykázal v roce 2022 rekordní tržby, a to navzdory pokračujícím americkým sankcím, ale varoval před obtížnějším nadcházejícím rokem vzhledem k propadu v polovodičovém průmyslu.
Společnost SMIC ve čtvrtek uvedla, že tržby v roce 2022 činily 7,2 miliardy USD, což je meziroční nárůst o 34 %, zatímco její hrubá marže činila rekordních 38 %. Jedná se o druhý rok růstu tržeb společnosti nad 30 %.
Společnost SMIC nicméně uvedla, že tržby v prvním čtvrtletí podle prognózy poklesnou o 10 až 12 % oproti prosincovému čtvrtletí.
„Pokud jde o výhled do roku 2023, v první polovině roku je průmyslový cyklus stále na dně, dopad vnějších nejistot je stále složitý,“ uvedla společnost ve svém prohlášení.
SMIC je jednou z nejvýznamnějších čínských společností vyrábějících čipy. Je největší slévárnou v zemi, což je společnost, která vyrábí čipy, jež navrhují jiné firmy. Je konkurentem takových společností, jako je tchajwanská TSMC a jihokorejský Samsung, ale technologie společnosti SMIC je o několik generací pozadu.

Společnost byla v roce 2020 zařazena na americkou obchodní černou listinu zvanou Entity List, což odřízlo SMIC od klíčových zahraničních technologií, které by jí umožnily vyrábět pokročilejší čipy.
Poptávka po některých čipech, které se dodávají do spotřebitelských výrobků, například po pamětech, se propadla, což mělo na společnost SMIC i na větší společnosti, jako je Samsung, neblahý dopad.
Společnost SMIC agresivně investuje do rozšiřování kapacit vČíně. Společnost uvedla, že její kapitálové výdaje v roce 2023 zůstanou zhruba stejné jako 6,35 miliardy USD, které vynaložila v roce 2022.
Společnost SMIC uvedla, že hromadná výroba v jednom z jejích závodů známém jako SMIC Jingcheng bude odložena o jedno až dvě čtvrtletí kvůli „zpoždění zařízení s úzkým hrdlem“.
Společnost neuvedla, zda za zpožděním zařízení stojí nedávné rozsáhlé americké kontroly vývozu, jejichž cílem je odříznout Čínu od získávání nebo výroby klíčových čipů a komponentů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky