Únava z vedení je skutečná. Zde je návod, jak posílit svou odolnost
Nedávné oznámení novozélandské premiérky Jacindy Ardernové, že do února odstoupí z čela země, šokovalo mnohé, na které udělalo dojem její stabilní a empatické vedení během pandemie.
Jako člověk, který se školí v empatickém vedení, jsem v jejím prohlášení rozpoznal něco, co jsem v posledních letech viděl opakovaně: únavu z vedení.
Ardernová není zdaleka sama. Nedávný průzkum zjistil, že téměř 70 % vedoucích pracovníků vážně uvažuje o odchodu z práce, která by lépe podporovala jejich pohodu, a více než 80 % uvedlo, že zlepšení jejich pohody je pro ně nyní důležitější než pracovní postup.
Řídit loď není nikdy snadné. V posledních letech, kdy čelíme rozbouřeným vodám pandemie, politickým otřesům, ekonomické krizi, narušení dodavatelského řetězce a dalším, je vedení obzvláště obtížné. Ti, kdo vedou týmy v náročných časech, musí uznat těžkosti, aniž by signalizovali zoufalství, modelovat zranitelnost, aniž by působili neefektivně, a vzbuzovat naději, aniž by se uchýlili k toxické pozitivitě. Není divu, že mnozí vedoucí pracovníci jsou unavení.
Vyčerpání (a s ním spojená mozková mlha a podrážděnost) může mít škodlivý vliv na každý tým. Energie a nasazení vedoucího má na ostatní nadměrný vliv, zejména v dobách otřesů. V osmdesátých letech 20. století americká armáda poprvé identifikovala koncept „smutného vedení“ a upozornila na to, jak zásadní význam má silné a soucitné vedení pro zmírnění stresu z ničivých okolností. A nedávná zpráva Workforce Institute zjistila, že manažeři mají větší vliv na duševní zdraví než lékaři nebo terapeuti – dokonce se vyrovnají vlivu manželů a partnerů.
Chceme-li, aby naše týmy měly dostatek odolnosti a energie čelit výzvám, je nezbytné, aby si vedoucí pracovníci zachovali i svou vlastní odolnost a energii.
Stejně jako v mnoha jiných případech, i v případě vyhoření platí, že nejlepší obranou je dobrý útok. Je důležité podniknout kroky k ochraně svého duševního a fyzického zdraví. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je zavázat se ke každodennímu resetu – něčemu, co budete dělat každý den a co vám dodá energii a pomůže vám zůstat vyrovnanými. Každé ráno můžete cvičit pět minut jógu a meditujte. Klíčem je dělat něco, co vás baví, a dělat to soustavně.
ROZDĚLTE SI EMOČNÍ ZÁTĚŽ
Potlačování emocí může mít negativní vliv na duševní i fyzické zdraví, vztahy a výkonnost. Zejména pro vedoucí pracovníky může být obtížné najít lidi, se kterými by si mohli promluvit o pracovních problémech. Zkuste si vyjmenovat pět lidí, na které se můžete obrátit, když máte potíže, a zavažte se, že se jim ozvete, když budete mít těžký den. Sejděte se s někým na kávu nebo zavolejte kamarádovi. Nepodceňujte přínos terapie; odborník může být tou nejlepší podporou, která vám pomůže rychle a efektivně řešit problémy.
NASTAVTE SI HRANICE
Skutečnost je taková, že ochrana vaší energie je pouze vaším úkolem. Nikdo jiný to za vás nemůže udělat. Pokud vám spolupracovník během dne opakovaně volá, není jeho úkolem rozpoznat vaši nepříjemnost a přestat. Je na vás, abyste si všimli své negativní reakce, identifikovali její příčinu a podnikli kroky k tomu, abyste se ochránili. Požádejte je, aby své dotazy poslali e-mailem, zapněte na několik hodin funkci „nerušit“ nebo je proveďte tím, jak na dotazy odpovědět sami.
POZNEJTE VAROVNÁ ZNAMENÍ
Zdroj: Pixabay
Často se říká, že vesmír nejprve šeptá, pak křičí. Obvykle existují varovné signály, že začínáte vyhořet, a když tyto signály přehlédnete, jsou stále hlasitější, až je nemožné je ignorovat. Problém je v tom, že varovné signály vyhoření mohou být u různých lidí různé. Možná je to pro vás bolest v krku, problémy s usínáním nebo ostřejší sarkasmus. Je důležité rozpoznat varovné signály a znovu se věnovat péči o sebe, když se objeví – dříve než propuknou.
SPOJTE SE SE SVÝM VYŠŠÍM CÍLEM
Možná jste slyšeli to podobenství o pocestném, který potká tři pracující lidi. Každého z nich se zeptá: „Co to děláte?“ První z nich odpoví: „Rozbíjím kameny“. Druhý odpoví: „Živím se tím.“ Třetí odpoví: „Stavím katedrálu.“
Snažte se držet důvodu, proč jste si vybrali svůj současný obor a pozici. Jaký je váš důvod?
Adam Grant ve své knize Give and Take vypráví příběh jednoho univerzitního fundraisingového centra, kde byli studenti vyčerpaní a neangažovaní kvůli věčnému zavěšování a odmítání. Pak jim bylo promítnuto video studenta, který získal stipendium díky darům podobným těm, o které žádali oni. Tento jednoduchý krok dodal zaměstnancům call centra více energie k řešení hovorů a dary prudce vzrostly. Znovuobjevení většího smyslu vaší práce vám může dodat novou energii.
Pokud se vám podařilo řídit svůj tým v posledních několika letech se soucitem a zručností, není divu, že se cítíte vyhořelí a vyčerpaní. Zaměření se na vlastní zdraví a rozvoj se stejným elánem, s jakým jste podporovali ostatní, vám může pomoci i nadále dobře vést a dařit se vám při tom.
Jako člověk, který se školí v empatickém vedení, jsem v jejím prohlášení rozpoznal něco, co jsem v posledních letech viděl opakovaně: únavu z vedení.Ardernová není zdaleka sama. Nedávný průzkum zjistil, že téměř 70 % vedoucích pracovníků vážně uvažuje o odchodu z práce, která by lépe podporovala jejich pohodu, a více než 80 % uvedlo, že zlepšení jejich pohody je pro ně nyní důležitější než pracovní postup.Řídit loď není nikdy snadné. V posledních letech, kdy čelíme rozbouřeným vodám pandemie, politickým otřesům, ekonomické krizi, narušení dodavatelského řetězce a dalším, je vedení obzvláště obtížné. Ti, kdo vedou týmy v náročných časech, musí uznat těžkosti, aniž by signalizovali zoufalství, modelovat zranitelnost, aniž by působili neefektivně, a vzbuzovat naději, aniž by se uchýlili k toxické pozitivitě. Není divu, že mnozí vedoucí pracovníci jsou unavení.Vyčerpání může mít škodlivý vliv na každý tým. Energie a nasazení vedoucího má na ostatní nadměrný vliv, zejména v dobách otřesů. V osmdesátých letech 20. století americká armáda poprvé identifikovala koncept „smutného vedení“ a upozornila na to, jak zásadní význam má silné a soucitné vedení pro zmírnění stresu z ničivých okolností. A nedávná zpráva Workforce Institute zjistila, že manažeři mají větší vliv na duševní zdraví než lékaři nebo terapeuti – dokonce se vyrovnají vlivu manželů a partnerů.Chceme-li, aby naše týmy měly dostatek odolnosti a energie čelit výzvám, je nezbytné, aby si vedoucí pracovníci zachovali i svou vlastní odolnost a energii.Zde je několik nápadů.Chcete využít této příležitosti?MÍT KAŽDODENNÍ RESETOVACÍ RITUÁLStejně jako v mnoha jiných případech, i v případě vyhoření platí, že nejlepší obranou je dobrý útok. Je důležité podniknout kroky k ochraně svého duševního a fyzického zdraví. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je zavázat se ke každodennímu resetu – něčemu, co budete dělat každý den a co vám dodá energii a pomůže vám zůstat vyrovnanými. Každé ráno můžete cvičit pět minut jógu a meditujte. Klíčem je dělat něco, co vás baví, a dělat to soustavně.ROZDĚLTE SI EMOČNÍ ZÁTĚŽPotlačování emocí může mít negativní vliv na duševní i fyzické zdraví, vztahy a výkonnost. Zejména pro vedoucí pracovníky může být obtížné najít lidi, se kterými by si mohli promluvit o pracovních problémech. Zkuste si vyjmenovat pět lidí, na které se můžete obrátit, když máte potíže, a zavažte se, že se jim ozvete, když budete mít těžký den. Sejděte se s někým na kávu nebo zavolejte kamarádovi. Nepodceňujte přínos terapie; odborník může být tou nejlepší podporou, která vám pomůže rychle a efektivně řešit problémy.NASTAVTE SI HRANICESkutečnost je taková, že ochrana vaší energie je pouze vaším úkolem. Nikdo jiný to za vás nemůže udělat. Pokud vám spolupracovník během dne opakovaně volá, není jeho úkolem rozpoznat vaši nepříjemnost a přestat. Je na vás, abyste si všimli své negativní reakce, identifikovali její příčinu a podnikli kroky k tomu, abyste se ochránili. Požádejte je, aby své dotazy poslali e-mailem, zapněte na několik hodin funkci „nerušit“ nebo je proveďte tím, jak na dotazy odpovědět sami.POZNEJTE VAROVNÁ ZNAMENÍČasto se říká, že vesmír nejprve šeptá, pak křičí. Obvykle existují varovné signály, že začínáte vyhořet, a když tyto signály přehlédnete, jsou stále hlasitější, až je nemožné je ignorovat. Problém je v tom, že varovné signály vyhoření mohou být u různých lidí různé. Možná je to pro vás bolest v krku, problémy s usínáním nebo ostřejší sarkasmus. Je důležité rozpoznat varovné signály a znovu se věnovat péči o sebe, když se objeví – dříve než propuknou.SPOJTE SE SE SVÝM VYŠŠÍM CÍLEMMožná jste slyšeli to podobenství o pocestném, který potká tři pracující lidi. Každého z nich se zeptá: „Co to děláte?“ První z nich odpoví: „Rozbíjím kameny“. Druhý odpoví: „Živím se tím.“ Třetí odpoví: „Stavím katedrálu.“Snažte se držet důvodu, proč jste si vybrali svůj současný obor a pozici. Jaký je váš důvod?Adam Grant ve své knize Give and Take vypráví příběh jednoho univerzitního fundraisingového centra, kde byli studenti vyčerpaní a neangažovaní kvůli věčnému zavěšování a odmítání. Pak jim bylo promítnuto video studenta, který získal stipendium díky darům podobným těm, o které žádali oni. Tento jednoduchý krok dodal zaměstnancům call centra více energie k řešení hovorů a dary prudce vzrostly. Znovuobjevení většího smyslu vaší práce vám může dodat novou energii.Pokud se vám podařilo řídit svůj tým v posledních několika letech se soucitem a zručností, není divu, že se cítíte vyhořelí a vyčerpaní. Zaměření se na vlastní zdraví a rozvoj se stejným elánem, s jakým jste podporovali ostatní, vám může pomoci i nadále dobře vést a dařit se vám při tom.
Společnost Shopify (SHOP), která kdysi začínala jako jednoduché řešení pro malé podnikatele prodávající online, se postupně proměňuje ve strategickou infrastrukturu...