Pham Nhat Vuong je jedním z posledních, kdo si vzal příklad z Elona Muska, člena mafie PayPal, který prošel tím, co slavně popsal jako „výrobní peklo“ společnosti Tesla Inc. Dalšími příklady jsou James Dyson, miliardář vyrábějící domácí spotřebiče, Jia Yueting, zakladatel čínského Netflixu, a Hui Ka Yan, realitní magnát, který stojí za společností China Evergrande Group.
Pravděpodobnost, že některý z těchto hráčů přežije peklo jako Tesla, se zdá být stále větší. Dyson v roce 2019 ukončil svůj podnik v oblasti elektromobilů. Jiaova společnost Faraday Future Intelligent Electric Inc. čelí potenciálnímu vyřazení z burzy Nasdaq. A Huiova China Evergrande New Energy Vehicle Group Ltd. bojuje o přežití.
Vuongovy potíže se projevují velmi nákladně. VinFast, jeho automobilka, která před rokem podala žádost o primární veřejnou nabídku, odložila plány na uvedení na americký trh. Společnost Vingroup JSC – Vuongův konglomerát zahrnující domy, hotely, nemocnice a nákupní centra – a její přidružené společnosti a věřitelé vynaložili v posledních šesti letech na financování provozních výdajů a kapitálových výdajů automobilky ohromujících 8,2 miliardy dolarů.
Návratnost všech těchto investic byla mizivá: VinFast prodal pouze 93 000 vozidel a 162 000 e-koloběžek.
Vuong pouze zdvojnásobil své výdaje a připravil pro VinFast další 2,5 miliardy dolarů, z nichž 1 miliardu získá osobně. Tento měsíc společnost plánuje začít dodávat svým americkým zákazníkům sportovní verze svých vozů VF 8 s delším dojezdem.

Zatím není jasné, jak rychle se tyto vozy SUV uchytí na trhu s elektrickými vozidly, který se stále více rozpadá, protože Tesla snižuje ceny a vyvíjí tlak na zavedené výrobce, kteří jsou na trhu již více než sto let. VinFast bude muset vynaložit velké prostředky, aby Američany seznámil se svou značkou a vytvořil sítě pro distribuci a maloobchodní prodej vozidel, nemluvě o překonání bolestí, které Musk prožíval při pokusech o masovou výrobu automobilů.
„Dokáže VinFast uběhnout maraton a obětovat krátkodobé cíle ve prospěch dlouhodobých?“ ptá se Alexander Vuving, profesor, který se specializuje na mocenskou politiku a Vietnam v Asijsko-pacifickém centru bezpečnostních studií v Honolulu. Podle něj je pravděpodobné, že společnost bude potřebovat hluboké kapsy, aby dokázala udržet ztráty po mnoho let.
Zástupci společnosti Vingroup odmítli Vuongovy plány komentovat nad rámec prohlášení společnosti z minulého měsíce, že zdvojnásobí své finanční závazky vůči VinFastu.
Nudlové začátky
Čtyřiapadesátiletý Vuong je podle Bloomberg Billionaires Index nejbohatším Vietnamcem s majetkem 3,9 miliardy dolarů. Svůj vlastní podnik založil během studií v Moskvě a uvedl, že Rusko opustil s dluhem 40 000 dolarů. Na začátku 90. let založil na Ukrajině společnost na výrobu sušených potravin, která prodávala instantní nudle a bramborovou kaši, a v roce 2010 ji prodal společnosti Nestle SA za nezveřejněnou částku.
Brzy po založení společnosti VinFast Vuong otevřeně hovořil o svých ambicích prodávat v USA automobily a o ochotě vynaložit na dosažení tohoto cíle až 2 miliardy dolarů ze svého jmění.

Společnost VinFast se v loňském roce dostala na titulní stránky novin, počínaje lednovým oznámením, že přestane vyrábět automobily s plynovým pohonem. V březnu americký prezident Joe Biden pochválil její plány na výstavbu továrny na elektromobily v Severní Karolíně v hodnotě 4 miliard dolarů. Následující měsíc společnost důvěrně požádala o vstup na burzu.
V té době se však ve vedení společnosti objevily problémy. Michael Lohscheller, automobilový veterán, který byl najat z přední německé automobilky Opel, vydržel ve funkci globálního výkonného ředitele VinFastu jen několik měsíců. Společnost v prosinci 2021 uvedla, že Lohscheller odešel z osobních důvodů. Výrobce nákladních automobilů Nikola Corp. ho najal o několik měsíců později.
Několik týdnů po důvěrném podání žádosti Vuong na schůzi akcionářů společnosti Vingroup uvedl, že VinFast možná odloží IPO až do roku 2023 s odvoláním na problémy s dodavatelským řetězcem a nejistotu na trhu. Mateřská společnost nicméně hostila reportéry agentury Bloomberg a dalších médií na prohlídce své automobilky v Haiphongu severně od Hanoje a pohostila média, vlivné osoby, zákazníky a obchodní partnery šampaňským a humrem.
Smíšené recenze
Ohlasy byly smíšené. Autor blogu Jalopnik označil SUV VinFast za „jednoduše nepřipravené pro Ameriku“. Car and Driver se zmínil o některých „podivnostech“ – v jednom vozidle byl plynový pedál nervózní a v jiném zaostával – a zároveň uznal, že se mohlo jednat pouze o „bolesti prototypu“. Autopian svůj příspěvek nadepsal: Řídil jsem VinFast VF8 a nebylo to tak špatné, jak jsem očekával.
Společnost VinFast se pustila do práce a v listopadu uspořádala v přístavu v Haiphongu slavnostní předání prvních 999 elektromobilů, které dodala do Kalifornie.
Podle lidí obeznámených s touto záležitostí, kteří si nepřáli být jmenováni, dorazily některé z nich do přístavu Benicia v Sanfranciském zálivu bez baterií. Společnost uvedla, že s vozidly nebyly žádné problémy a že je normální, že se baterie během přepravy vybíjejí z více důvodů, například kvůli ne zcela zavřeným dveřím.

Plány společnosti VinFast na první dodávky zákazníkům se posunuly z konce prosince na leden a poté na únor. Koncem téhož měsíce společnost oznámila, že sníží počáteční měsíční splátky leasingových zákazníků na polovinu a bude účtovat 399 USD měsíčně. Nakonec 1. března předala zákazníkům v Kalifornii prvních 45 vozů SUV a nyní má na amerických silnicích 310 vozů a dalších 100 má být brzy dodáno.
Čas a peníze
Zatímco Biden svým výkřikem o plánech společnosti na výstavbu továrny v USA VinFast trochu povzbudil, jeho přelomový návrh zákona o klimatu byl poněkud neúspěšný. Ze zákona o snižování inflace budou těžit výrobci, kteří již mají rozjeté závody na výrobu elektrických vozidel a baterií; VinFast upozornil, že jeho závod v Severní Karolíně nezahájí výrobu dříve než v roce 2025.
„Zákon o snižování inflace na ně skutečně vyvíjí velký tlak, protože podkopává jejich nákladovou a cenovou výhodu, kterou pravděpodobně chtěli mít, dokud zde nebudou moci mít výrobu, která je neuvěřitelně drahá,“ řekl Mike Ramsey, analytik automobilového průmyslu z poradenské společnosti Gartner. „IRA je sice srazila na kolena, ale také je srazila na kolena realita, kdy se snaží uskutečnit expanzi na vzdáleném trhu.“
Vytvoření sítí pro distribuci, náhradní díly a servis nebude snadné a bez nich nebudou mít spotřebitelé jistotu, že jejich vozidla budou opravena, řekl Steve Man, hongkongský automobilový analytik společnosti Bloomberg Intelligence.
„Věřím, že jejich vysoké cíle jsou dosažitelné,“ řekl Man. „Bude to však vyžadovat čas a hodně kapitálu.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























