Žádný umělec netvoří své dílo ve vzduchoprázdnu: každé umění je ovlivněno uměním, které mu předcházelo. Kniha Steal Like an Artist vás naučí, jak „krást“ z děl svých hrdinů a využít je k vytvoření něčeho nového a jedinečného. Poskytuje také důležité rady, jak využít internet k nastartování své kariéry, aby se z vaší tvorby mohli těšit i ostatní!
O autorovi
Austin Kleon je umělec, spisovatel a básník. Jeho dílo bylo publikováno v deníku Wall Street Journal a v pořadu Morning Edition a nedávno vydal knihu poezie s názvem Newspaper Blackout.
Co z toho budu mít? Zjistěte, proč je každý velký umělec zloděj
Kdo je podle vás největší zloděj všech dob? Možná John Dillinger? Nebo Velcí vlakoví lupiči? Co když to byl ve skutečnosti Picasso nebo Dalí?
Za každým velkým uměleckým dílem se skrývá jiné velké umělecké dílo. Tvůrčí dílo nevzniká ve vzduchoprázdnu, je výsledkem tvrdé práce generací a generací umělců. Každý umělec, který za to stojí, by z tohoto uměleckého odkazu těžil, co by mohl: zkrátka by se nebál ukrást cizí nápad.
V této knize zjistíte, jak se můžete nechat ovlivnit svými uměleckými hrdiny a jak se můžete prosadit jako tvůrce v moderním světě.
Neexistuje nic takového jako zcela originální umění
Co dělá velké umění velkým? Mnoho lidí se domnívá, že originalita je to, co určuje velikost: umění může být geniální pouze tehdy, když je něčím, co nikdo předtím neviděl.
To může umělce tlačit do snahy vytvářet zcela originální umění. Ať se však snaží sebevíc, vždycky se jim to nepodaří. Žádné umění ani umělec nejsou zcela originální – ani Picasso, ani Dalí, ani W. B. Yeats.

Všechno umění je produktem vlivů umělce. Umělci nejsou originální vůbec – přebírají
Například Beatles začínali jako cover kapela. Vlastní písně začali psát až poté, co si osvojili tvorbu svých hrdinů.
Umělecké vlivy jsou něco jako genetika. Každé dítě je směsicí genů svých rodičů. DNA člověka není nová nebo originální, ale její konkrétní výstup ano.
To znamená, že umělecká tvorba začíná, když najdete to správné umění, které můžete ukrást nebo na něm stavět. Obklopte se tedy uměním, které stojí za to ukrást!
Dobrým způsobem, jak toho dosáhnout, je vytvořit si vlastní umělecký rodokmen. Nejprve najděte umělce nebo jinou tvůrčí osobnost, jejíž práci hluboce obdivujete. Pak se ponořte do jejich světa: vystavte si jejich obrazy na zeď, zjistěte, co je přitahovalo, a naučte se strategie, které používali k vytvoření díla, které máte rádi.
Dále se můžete dozvědět o třech lidech, kteří ovlivnili osobu, jejíž dílo milujete, a tento proces s nimi zopakovat. V tomto postupu můžete pokračovat, jak daleko chcete. Čím více se váš strom rozvětví, tím více nápadů budete moci začlenit do své vlastní práce.
Nakonec byste měli sami sebe vnímat jako nejnovější větev na stromě. Když se budete cítit napojeni na odkaz velkých umělců, budete mít ještě větší inspiraci jít a tvořit!
Začněte napodobováním svých hrdinů a skončete tím, že je budete následovat
Skutečně originální umění tedy neexistuje. Ale to jistě neznamená, že můžete jen tak kopírovat cizí díla, že?
Vlastně tak trochu ano! Určitě nemůžete plagiovat cizí dílo tím, že ho budete vydávat za své, ale kopírovat někoho je něco jiného – a skvělý způsob, jak začít.
Když začínáte, pravděpodobně nebudete vědět, co přesně chcete vytvořit. V této fázi je napodobování vašich hrdinů velmi přínosné.
Najděte si tedy člověka, jehož dílo se vám líbí, a snažte se mu podobat. To neznamená jen kopírovat jejich umění. Napodobujte všechno, co se jich týká: poznejte jejich životní styl a to, co je motivovalo k práci.
Řada hudebníků, například Nick Cave, začínala napodobováním svých idolů.

Když budete své idoly kopírovat, postupně si uvědomíte, že jste od nich zcela odlišní. V některých oblastech nebudete schopni dělat přesně to, co dělali oni.
Až tyto slabší oblasti najdete, najdete svou niku – svůj vlastní způsob umělecké tvorby. Právě tyto „slabiny“ byste měli začít využívat. Tomu se říká napodobování.
Conan O’Brien, komik a moderátor talk show, začal svou kariéru právě tímto způsobem. Zpočátku chtěl být jako David Letterman, ale nedokázal ho přesně napodobit. Díky svým odlišnostem však vynikl a stal se od svého idolu zcela odlišným.
David Letterman chtěl být jako Johnny Carson, který zase chtěl být jako Jack Benny! Každý z těchto mužů začínal napodobováním svých předchůdců, pak našel svou slabinu, díky níž se odlišoval, a na těchto odlišnostech postavil svou kariéru. Oblasti, v nichž se jim nepodařilo napodobit své hrdiny, nakonec určily jejich kariéru a učinily jejich dílo tím, čím bylo.
Neopouštějte své koníčky a vedlejší projekty, když svůj život přeorientujete na umění
Když se vydáte na cestu umělce, můžete být v pokušení opustit své koníčky a vedlejší projekty, abyste se mohli plně ponořit do své práce.
Může se to zdát jako dobrý nápad, ale takové omezování se může ve skutečnosti bránit vaší produktivitě a štěstí.
Důvodů je hned několik. Zaprvé, vaše koníčky a další projekty vám poskytují východisko, když vás postihnou tvůrčí bloky.
Pokud se budete soustředit pouze na jeden projekt, co budete dělat, když narazíte na blok? Pravděpodobně se jím budete snažit prokousat. Vaše snaha bude nejspíš marná a budete ze sebe frustrovaní. Utrpí tím i vaše práce.
Kreativita a inspirace často přicházejí, když necháte svou mysl bloudit. Proto je dobré mít několik záložních projektů, které vás odvedou od toho hlavního – mohou vytvořit potřebný mentální prostor pro inovace.

Vedlejší projekty ani nemusí mít tvůrčí charakter. Pokud věnujete čas domácím pracím nebo si dokonce jen čas od času dovolíte prokrastinovat, zažijete stejný efekt.
Důležité je také udržovat své koníčky, protože pokud je opustíte, budete se pravděpodobně cítit prázdní. Jak můžete být skutečně kreativní, když vám není dovoleno občas si odpočinout a užít si? Bez ohledu na to, jak moc se věnujete svému hlavnímu projektu, vždy budete mít ve svém životě nějakou díru, pokud si budete odpírat volnočasové aktivity.
Autor to zjistil, když přestal hrát na kytaru, aby se mohl soustředit na umění. Také se cítil prázdný, dokud si jednoduše nezačal dovolit vrátit se ke kytaře pro zábavu. Cítil se šťastnější a spokojenější a zlepšila se i jeho umělecká tvorba.
Závěrečné shrnutí
Klíčové poselství této knihy:
Žádné umění není zcela originální – všichni umělci kradou. Krást tedy můžete efektivně tím, že poznáte své idoly, budete je napodobovat a vytvoříte si pozitivní pracovní prostor. Udržujte si své koníčky a vystrkujte se ze své komfortní zóny, a jakmile si přestanete užívat výhod neznámosti, propagujte se na internetu. Nakonec využijete svých vlivů k vytvoření nové práce – a ta bude zase inspirovat ostatní.
Praktická rada: Nebuďte svou prací posedlí.
Nevěnujte své tvorbě veškerý čas – dovolte si dělat přestávky, bavit se a věnovat se i jiným věcem. Nezůstávejte také zavření ve svém ateliéru – přimějte se k tomu, abyste se přestěhovali do nového města nebo země a pak objevovali. Když si budete udržovat zdravý odstup od svého umění, bude to ve skutečnosti lepší a vy se budete cítit mnohem šťastnější a spokojenější.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky