Threads odstartovala s velkou razancí a během prvních pěti dnů nasbírala 100 milionů uživatelů, uvedl v pondělí ve svém příspěvku generální ředitel společnosti Meta Mark Zuckerberg, a to platforma ještě nebyla spuštěna ani v Evropské unii. Tento úspěch se projevil tím, že Threads rychlostí, s jakou přilákal nové uživatele, předstihl dokonce i ChatGPT, chatbota OpenAI, který odstartoval nejnovější boom umělé inteligence.
Podle investorů a analytiků se zdá, že Meta nyní dělá pokroky v budování angažovanosti, ale klíčovou roli v dlouhodobém úspěchu platformy Threads bude hrát to, jak bude skutečně vydělávat peníze.
Meta zatím nesdělila žádnou reklamní strategii a šéf Instagramu Adam Mosseri v různých rozhovorech uvedl, že se nejprve soustředí na budování nabídky. Její vstup přichází poté, co mnoho inzerentů v posledních měsících odešlo nebo dočasně zastavilo kampaně na Twitteru kvůli zprávám o zvýšeném výskytu nenávistných projevů.
Aby bylo jasno, Threads je teprve na začátku několikaleté hry a bez jasného plánu monetizace je podle investorů příliš brzy na to, aby bylo možné rozluštit, jakou dlouhodobou hrozbu Threads představuje. Není však pochyb o tom, že Twitter čelí nejvýznamnějšímu protivětru.

„Právě teď je to zábor půdy, právě teď je to PR,“ řekl Paul Meeks, portfolio manažer ve společnosti Independent Solutions Wealth Management. „Rozhodně je to obrovská výhra pro společnost Meta, obrovská ztráta pro Twitter. Uvidíme, co se stane se společností Meta z finančního hlediska.“
Na zvažování finančního úspěchu je příliš brzy
Navzdory strhujícímu startu je podle Wall Street ještě příliš brzy na to, aby se dalo skutečně určit, jak ziskovou se Threads může stát.
Meta se zatím nepodělila o strategii monetizace, včetně toho, jak vytvoří pro Threads tok příjmů z reklamy, který by mohl odrážet to, co generují Facebook a Instagram.
„Všechno je to o důvěryhodnosti a nemyslím si, že by někdo, dokonce ani agresivní analytik společnosti Meta, byl schopen říct, že to bude v dohledné době finanční vzpruha,“ řekl Meeks.
Mark Mahaney ze společnosti Evercore ISI ve své nedávné poznámce napsal, že Threads „představuje velmi malé riziko“ pro podnikání společnosti Meta a nabízí „možnost růstu“ příjmů a zisků. Aplikaci považuje za chytrý způsob, jak využít „turbulentního výkonu“ Twitteru a využít silnou a aktivní uživatelskou základnu.
Krátkodobý finanční vzestup se zdá být nejistý, ale Mahaney předpovídá, že Threads může přilákat 200 milionů denně aktivních uživatelů a generovat roční příjmy ve výši 8 miliard dolarů – což přidává 5 % navýšení – k odhadům společnosti Meta pro rok 2025. To by přidalo dalších 1,50 USD na zisk na akcii, napsal.
Vzhledem k tomu, že jasná strategie monetizace je pravděpodobně až několik let v budoucnosti, mnoho investorů se jednoduše nadále soustředí na angažovanost, klíčovou metriku, která může nakonec nalákat inzerenty. Silná čísla mohou být předzvěstí dlouhodobého úspěchu.

Například Gene Munster ze společnosti Deepwater Asset Management považuje Threads za způsob, jakým Meta shromáždí více dat, která využije pro svůj vlastní model atribuce reklamy, a časem nabídne více poznatků k nalákání inzerentů od konkurence.
„Reklamy na Threads možná nikdy neuvidíte, ale data, která shromažďují, jsou šíleně cenná a myslím, že podstatně cennější než to, co Meta nepotřebuje, tedy více reklamního prostoru k prodeji,“ řekl nedávno Mark Douglas, zakladatel a generální ředitel společnosti MNTN, v pořadu „The Exchange“ na CNBC. „Nejsou omezeni nabídkou, ale poptávkou.“
Přesto Meeks varuje, že reklamní boom pro Threads by mohl „kanibalizovat“ populární platformy Instagram a Facebook společnosti Meta a odklonit zdroje z těchto již tak výdělečných strojů.
Protivětry pro Twitter
V širším měřítku může Threads otřást odvětvím sociálních médií a v dlouhodobém horizontu přebrat některým konkurentům jejich vážené inzerenty. Podle Wall Street však její vstup představuje největší riziko pro Twitter Elona Muska.
Společnost poskytující služby sociálních sítí, kterou loni generální ředitel Tesly převzal za 44 miliard dolarů do soukromých rukou, už podle všeho tápe. Generální ředitel Cloudflare Matthew Prince se v neděli na snímku obrazovky zveřejněném na platformě podělil o to, že provoz na Twitteru zřejmě „tankuje“, zatímco Threads nabírá na síle.
Údaje společnosti Similarweb, která se zabývá webovou analytikou, naznačují, že během prvních dvou dnů dostupnosti služby Threads klesla návštěvnost Twitteru o 5 % a ve srovnání se stejným obdobím roku 2022 je nižší o 11 %. Minulý týden Muskův dlouholetý právník Alex Spiro napsal společnosti Meta dopis, ve kterém ji obvinil z „nezákonného zpronevěření“ obchodního tajemství.

V neustále inovovaném odvětví s malým počtem chráněných patentů vidí Meeks pro Muska a ostatní jen málo cest, jak zpomalit vzestup společnosti Threads, zejména když využívá stávající databázi 2 miliard zákazníků společnosti Meta. Dodal, že platforma je snadno použitelná, umožňuje uživatelům bezproblémovou konverzi sledujících na Instagramu a nabízí dovednosti uživatelského rozhraní, které by společnosti jako Snap a Pinterest jen těžko kopírovaly.
Spoluzakladatel společnosti Elevation Partners Roger McNamee pro jistotu uvedl, že společnosti Meta a Threads čeká dlouhé a náročné stoupání.
Tento dřívější investor do Facebooku a Googlu tento týden v pořadu „Squawk on the Street“ na CNBC řekl, že minulý úspěch Twitteru považuje za „náhodu“, která se zrodila díky tomu, že „byl ve správný čas na správném místě“. Platformu označil za „nikdy skvělý produkt“, který se potýkal s řadou problémů s moderováním obsahu, nemluvě o ziskovosti.
„To, že si Meta povede lépe, je podle mého názoru zcela reálné, protože si myslím, že lidé jsou chytřejší než ti, kteří Twitter v průběhu let řídili,“ řekl. „Ale nevím, jak velký je tento trh a zda je dostatečný na to, aby se opravdu výrazně projevil ve výkazu zisku a ztráty společnosti Meta, která je mnohem větší než Twitter.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky