století, kdy jej zpopularizoval Henry Ford. Přibližně o sto let se posunul do dnešní doby a to, co bylo původně významným přínosem pro lepší pracovní podmínky, v naší postpandemické společnosti rychle ztrácí na významu. Tváří v tvář vysoké míře vyhoření, volání po lepší rovnováze mezi pracovním a soukromým životem a výzvám při přijímání zaměstnanců si lidé i společnosti kladou otázku, zda skutečně potřebují konstrukt osmi hodin denně a pěti dnů v týdnu.
Nedávné pilotní projekty a studie čtyřdenního pracovního týdne prokázaly, že pracovníci jsou méně stresováni a hlásí nižší míru vyhoření, úzkosti, únavy a problémů se spánkem, pokud pracují čtyři dny v týdnu. Zároveň se zlepšují ukazatele duševního a fyzického zdraví, rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem a produktivity.
Podle jednoho z průzkumů Joblistu by 94 % amerických pracovníků uvítalo model čtyřdenního pracovního týdne. Při zvažování několika různých možností zaměstnání si talentovaní lidé vybírají zaměstnavatele, kteří jim nabízejí rozvrh, který jim poskytuje samostatnost, flexibilitu a prostor pro skvělou práci a mimopracovní život.
Pokud se však rok 2023 stane rokem, kdy se pětidenní pracovní týden oficiálně stane přežitkem minulosti, jsou firmy připraveny na novou realitu? Je čas navrhovat kreativní pracoviště pro lidi, stejně jako navrhujeme značky a produkty pro lidi. V již tak konkurenčním boji o talenty jsou sázky vysoké.
Až budete přehodnocovat své strategie na pracovišti, abyste si udrželi konkurenceschopnost, zvažte, co by vaše společnost musela udělat, aby skutečně a efektivně zavedla čtyřdenní pracovní týden.
PŘEHODNOŤTE SVŮJ MODEL ÚČTOVÁNÍ

Existuje mnoho důvodů, proč je tradiční hodinový model účtování zastaralý. Některé firmy, jako například mnohé kreativní agentury, se například domnívají, že mohou být ziskovější pouze tehdy, když budou projekty dokončovat déle. Domníváme se, že ve světě čtyřdenního pracovního týdne je časový přístup ještě více zavádějící.
Mnoho agentur přešlo na přístup založený na výsledcích, což je krok správným směrem, ale jeho nevýhodou je, že nutí klienty definovat řešení ještě před zahájením kreativního procesu. Můj tým zjistil, že iterací tohoto modelu – účtováním přístupu k našemu týmu za dvoutýdenní interval práce – je možné vyhnout se prodeji našeho času a umožnit klientům otáčet výstupy a zároveň nás vést k odpovědnosti za vykazování pokroku v každém intervalu.
EXPERIMENTOVAT
Jako vedoucí pracovníci si obvykle dáváme pozor, abychom nedávali to, co nejsme připraveni vzít; toto není jasný případ. Pokud chcete skutečně zjistit, zda kratší pracovní týden zlepší život zaměstnanců, musíte být ochotni iterovat na vlastním podniku otevřeně. Získejte nejprve souhlas svého týmu a využijte data, která pomohou všem pochopit a potvrdit vaše rozhodnutí.
NEŠETŘETE
Kratší pracovní týden, který je spojen se snížením platu nebo prodloužením pracovní doby, není udržitelným řešením. Pracovní rozvrh musí vyhovovat všem, včetně a zejména rodičům a pečovatelům ve vašem týmu, kteří mohou být méně schopni přijmout hodiny navíc.
Prozkoumejte, jak můžete svému týmu vrátit čas – ať už jde o zkrácení dojíždění díky plně vzdálené práci nebo omezení schůzek pomocí asynchronních komunikačních nástrojů, jako je Loom.
MODELOVAT IDEÁLNÍ CHOVÁNÍ PRO SVŮJ TÝM

Dohánět práci během volného dne může být neuvěřitelně lákavé. Pokud to však vedoucí pracovníci a manažeři lidí dělají, podkopávají tím kulturu, kterou se snažíte vytvořit. V rámci našeho týmu vedoucích pracovníků vedeme záměrné rozhovory o tom, jak trávíme volné dny, a vzájemně se zodpovídáme za to, že se v pátek odpojíme od sítě. Přesto, pokud má klient během třídenního víkendu naléhavou potřebu, samozřejmě ho nenecháme ve štychu. Zdravá flexibilita je klíčová.
SOUSTŘEĎTE SE NA TO, CO ZÍSKÁVÁTE
Všichni máme v dnešní době málo volného času. Pracovníci potřebují svobodu, aby se mohli odpojit od schůzek a poznávat svět. Chvíle inspirace téměř vždy přicházejí, když nejsme přilepeni k obrazovkám. Pobyt v přírodě, hraní si s výrobky nebo vstřebávání médií je způsob, jak se učíme a vyvíjíme. Zjistili jsme, že díky prodlouženému víkendu mají naši lidé pocit, že mají před začátkem každého týdne čas na plné načerpání sil.
Přizpůsobit se revoluci čtyřdenního pracovního týdne není snadné a nemám v úmyslu to tak líčit. Ale existuje starý omyl, že co je dobré pro zaměstnance, není dobré pro podniky, a to brzdí firmy. Jako vedoucí pracovníci musíme být zodpovědní za rozbití této představy a za vytváření pracovišť, která slouží především lidem.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky