Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Státy se dohadují o cílech pro snížení obrovských emisí z lodní dopravy

Na setkáních na vysoké úrovni, která se tento týden konají v Mezinárodní námořní organizaci v Londýně, diskutují jednotlivé země o možnostech dekarbonizace odvětví námořní dopravy.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
4 července, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

V šedivé budově s výhledem na Temži v Londýně začaly v pondělí rozhovory na vysoké úrovni o tom, jak vyčistit průmysl, který zajišťuje více než 80 % světového obchodu a ročně vypouští do zemské atmosféry více oxidu uhličitého než Německo.

Vlivu lodní dopravy na klima se málokdy věnuje stejná pozornost jako letadlům nebo automobilům. Přesto je významným znečišťovatelem životního prostředí a je zodpovědná za téměř 3 % emisí CO2 způsobených člověkem. Očekává se, že námořní obchod se do roku 2050 ještě zvýší, takže energetická transformace – nebo její absence – je v tomto odvětví ještě důležitější.

Jednání, která tento týden povede Mezinárodní námořní organizace, globální regulační orgán se sídlem v Londýně, jsou součástí dlouhé a pomalu se rozbíhající série mezinárodních setkání o tom, jaké ekologické cíle by měl průmysl sledovat a jak jich dosáhnout.

Do konce tohoto týdne by měl být stanoven nový hlavní cíl, i když o jeho přesné formulaci ještě není rozhodnuto. Podle návrhu dokumentu, který v pátek viděla agentura Bloomberg News, se průmysl dohodl, že se pokusí dosáhnout nulové čisté spotřeby „kolem“ roku 2050.

Je to proto, že v souladu s cílem Pařížské dohody omezit globální oteplování na 1,5 stupně Celsia oproti předindustriálnímu období nejde jen o to, kdy musí lodní doprava dosáhnout nulové hodnoty, ale také o emise, které cestou vyprodukuje. Návrh z minulého týdne sice obsahoval „orientační kontrolní body“ pro roky 2030 a 2040, ty však zaostávaly za podobnými návrhy USA, Velké Británie a Kanady i států Evropské unie. 1

Advertisement
Zdroj: Getty Images

Jakýkoli cíl nulových čistých emisí do roku 2050 by však byl krokem vpřed: současný cíl mezinárodní námořní dopravy snížit emise do té doby pouze o 50 %, což je mnohem méně, než by odpovídalo Pařížské smlouvě.

Chcete využít této příležitosti?

Nakonec je cíl pouze cílem. Sám o sobě není závazný. Pokud má průmysl skutečně snížit emise uhlíku, musí v konečném důsledku spalovat méně paliv vyráběných z ropy, na kterých je dnes závislý. Existuje spousta způsobů, jak se v tomto směru posunout, z nichž nejzřetelnější je využití nízkouhlíkových nebo bezuhlíkových alternativ, jako je zelený metanol. Nejde však jen o nová paliva: lodě lze také navrhovat efektivněji, využívat vítr k jejich pohybu po vodě nebo dokonce zachycovat CO2 na palubě.

Přechod v tomto měřítku není zdaleka jednoduchý. Průmysl spotřebuje stovky milionů tun paliva ročně. Výroba takového množství náhradního produktu – nebo ve skutečnosti potenciálně mnohem více vzhledem k relativně vysoké energetické hustotě ropy – je obrovskou výzvou. Navíc musí být k dispozici prakticky všude na světě. A lodě musí být schopné na ně jezdit.

Jedním z možných způsobů, jak dosáhnout takové změny, je zavedení určitého druhu poplatků za emise. Tuto základní myšlenku podpořilo minulý měsíc na globálním finančním summitu v Paříži více než 20 zemí – ačkoli Čína a USA, dvě největší světové ekonomiky, na seznamu podporovatelů výrazně chyběly. Koncepci již dříve podpořily i další státy, stejně jako titán v oblasti obchodování s komoditami Trafigura Group a Mezinárodní námořní komora, obchodní sdružení, které zastupuje více než 80 % obchodní flotily.

„Zdá se, že IMO se chystá přijmout velmi ambiciózní cíle v oblasti snižování emisí skleníkových plynů,“ řekl Simon Bennett, zástupce generálního tajemníka ICS. „Zatím však není jisté, zda mají vlády také chuť rychle vyvinout radikální opatření, jako je například systém „Fund and Reward“ založený na poplatcích, který navrhují majitelé lodí, a který bude nezbytný k tomu, aby tak vysoké ambice byly reálné.“

Dalším možným přístupem je začít omezovat množství emisí skleníkových plynů v poměru k energii spotřebované na lodích. Země EU předložily IMO dokumenty, v nichž navrhují takové opatření, a tvrdí, že by poskytlo lodním společnostem a dodavatelům paliv předvídatelnost, kterou potřebují k investicím do dekarbonizace.

Zdroj: Unsplash

Tyto myšlenky jsou velmi aktuální pro IMO. A přestože se na zasedání tento týden neočekávají žádná konečná rozhodnutí, organizace musí nakonec přijmout opatření – jinak riskuje, že se stane bezvýznamnou, protože ostatní budou postupovat vpřed.

Velké přepravní společnosti již činí kroky. Společnost A.P. Moller-Maersk A/S si objednala 25 lodí, které jsou schopny provozu na ekologický metanol. Konkurenční kontejnerová přepravní společnost CMA CGM očekává, že do roku 2027 bude dodáno 24 lodí s pohonem na bio-metanol, které budou připraveny k provozu na e-metanol. V loňském roce byla poprvé většina objednaných lodí (podle hrubé prostornosti) schopna provozu na alternativní palivo – včetně zkapalněného zemního plynu.

EU již také přišla s vlastními pravidly: lodní doprava bude od příštího roku zahrnuta do jejího systému obchodování s emisemi a vypracovala také nařízení FuelEU o námořní dopravě, které vyžaduje snížení emisí skleníkových plynů v poměru ke spotřebě energie.

Pokud budou ostatní úřady následovat příkladu EU a vytvoří si vlastní požadavky, mohla by lodní doprava čelit změti různých předpisů po celém světě, což by pro tak globalizované odvětví mohlo být noční můrou.

To poukazuje na hlavní rozpor, který je jádrem jednání IMO tento týden. IMO jako celosvětový regulační orgán může sama vytvořit rozsáhlá a univerzální pravidla pro snižování emisí v námořní dopravě. S tolika členskými státy – a protichůdnými zájmy – je však také hlavní výzvou se na těchto pravidlech dohodnout.

Přesto generální tajemník organizace Kitack Lim minulý týden jasně řekl, že nastal čas najít řešení. „Rok 2023 je pro IMO rokem rozhodných opatření v oblasti klimatu,“ řekl.

V šedivé budově s výhledem na Temži v Londýně začaly v pondělí rozhovory na vysoké úrovni o tom, jak vyčistit průmysl, který zajišťuje více než 80 % světového obchodu a ročně vypouští do zemské atmosféry více oxidu uhličitého než Německo.Vlivu lodní dopravy na klima se málokdy věnuje stejná pozornost jako letadlům nebo automobilům. Přesto je významným znečišťovatelem životního prostředí a je zodpovědná za téměř 3 % emisí CO2 způsobených člověkem. Očekává se, že námořní obchod se do roku 2050 ještě zvýší, takže energetická transformace – nebo její absence – je v tomto odvětví ještě důležitější.Jednání, která tento týden povede Mezinárodní námořní organizace, globální regulační orgán se sídlem v Londýně, jsou součástí dlouhé a pomalu se rozbíhající série mezinárodních setkání o tom, jaké ekologické cíle by měl průmysl sledovat a jak jich dosáhnout.Do konce tohoto týdne by měl být stanoven nový hlavní cíl, i když o jeho přesné formulaci ještě není rozhodnuto. Podle návrhu dokumentu, který v pátek viděla agentura Bloomberg News, se průmysl dohodl, že se pokusí dosáhnout nulové čisté spotřeby „kolem“ roku 2050.Je to proto, že v souladu s cílem Pařížské dohody omezit globální oteplování na 1,5 stupně Celsia oproti předindustriálnímu období nejde jen o to, kdy musí lodní doprava dosáhnout nulové hodnoty, ale také o emise, které cestou vyprodukuje. Návrh z minulého týdne sice obsahoval „orientační kontrolní body“ pro roky 2030 a 2040, ty však zaostávaly za podobnými návrhy USA, Velké Británie a Kanady i států Evropské unie. 1Jakýkoli cíl nulových čistých emisí do roku 2050 by však byl krokem vpřed: současný cíl mezinárodní námořní dopravy snížit emise do té doby pouze o 50 %, což je mnohem méně, než by odpovídalo Pařížské smlouvě.Chcete využít této příležitosti?Nakonec je cíl pouze cílem. Sám o sobě není závazný. Pokud má průmysl skutečně snížit emise uhlíku, musí v konečném důsledku spalovat méně paliv vyráběných z ropy, na kterých je dnes závislý. Existuje spousta způsobů, jak se v tomto směru posunout, z nichž nejzřetelnější je využití nízkouhlíkových nebo bezuhlíkových alternativ, jako je zelený metanol. Nejde však jen o nová paliva: lodě lze také navrhovat efektivněji, využívat vítr k jejich pohybu po vodě nebo dokonce zachycovat CO2 na palubě.Přechod v tomto měřítku není zdaleka jednoduchý. Průmysl spotřebuje stovky milionů tun paliva ročně. Výroba takového množství náhradního produktu – nebo ve skutečnosti potenciálně mnohem více vzhledem k relativně vysoké energetické hustotě ropy – je obrovskou výzvou. Navíc musí být k dispozici prakticky všude na světě. A lodě musí být schopné na ně jezdit.Jedním z možných způsobů, jak dosáhnout takové změny, je zavedení určitého druhu poplatků za emise. Tuto základní myšlenku podpořilo minulý měsíc na globálním finančním summitu v Paříži více než 20 zemí – ačkoli Čína a USA, dvě největší světové ekonomiky, na seznamu podporovatelů výrazně chyběly. Koncepci již dříve podpořily i další státy, stejně jako titán v oblasti obchodování s komoditami Trafigura Group a Mezinárodní námořní komora, obchodní sdružení, které zastupuje více než 80 % obchodní flotily.„Zdá se, že IMO se chystá přijmout velmi ambiciózní cíle v oblasti snižování emisí skleníkových plynů,“ řekl Simon Bennett, zástupce generálního tajemníka ICS. „Zatím však není jisté, zda mají vlády také chuť rychle vyvinout radikální opatření, jako je například systém „Fund and Reward“ založený na poplatcích, který navrhují majitelé lodí, a který bude nezbytný k tomu, aby tak vysoké ambice byly reálné.“Dalším možným přístupem je začít omezovat množství emisí skleníkových plynů v poměru k energii spotřebované na lodích. Země EU předložily IMO dokumenty, v nichž navrhují takové opatření, a tvrdí, že by poskytlo lodním společnostem a dodavatelům paliv předvídatelnost, kterou potřebují k investicím do dekarbonizace.Tyto myšlenky jsou velmi aktuální pro IMO. A přestože se na zasedání tento týden neočekávají žádná konečná rozhodnutí, organizace musí nakonec přijmout opatření – jinak riskuje, že se stane bezvýznamnou, protože ostatní budou postupovat vpřed.Velké přepravní společnosti již činí kroky. Společnost A.P. Moller-Maersk A/S si objednala 25 lodí, které jsou schopny provozu na ekologický metanol. Konkurenční kontejnerová přepravní společnost CMA CGM očekává, že do roku 2027 bude dodáno 24 lodí s pohonem na bio-metanol, které budou připraveny k provozu na e-metanol. V loňském roce byla poprvé většina objednaných lodí schopna provozu na alternativní palivo – včetně zkapalněného zemního plynu.EU již také přišla s vlastními pravidly: lodní doprava bude od příštího roku zahrnuta do jejího systému obchodování s emisemi a vypracovala také nařízení FuelEU o námořní dopravě, které vyžaduje snížení emisí skleníkových plynů v poměru ke spotřebě energie.Pokud budou ostatní úřady následovat příkladu EU a vytvoří si vlastní požadavky, mohla by lodní doprava čelit změti různých předpisů po celém světě, což by pro tak globalizované odvětví mohlo být noční můrou.To poukazuje na hlavní rozpor, který je jádrem jednání IMO tento týden. IMO jako celosvětový regulační orgán může sama vytvořit rozsáhlá a univerzální pravidla pro snižování emisí v námořní dopravě. S tolika členskými státy – a protichůdnými zájmy – je však také hlavní výzvou se na těchto pravidlech dohodnout.Přesto generální tajemník organizace Kitack Lim minulý týden jasně řekl, že nastal čas najít řešení. „Rok 2023 je pro IMO rokem rozhodných opatření v oblasti klimatu,“ řekl.
Tagy: businessemiselodní doprava

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. 2. září – Zrodila se internetová aukční síň eBay. Jak změnila svět?
      2. Společnost Cohesity podporovaná Nvidií plánuje IPO v roce 2026
      3. Psychologická vzdálenost: tajná zbraň lídrů pro jasnější a lepší rozhodnutí
      4. 8. září — Jak se psal příběh legendárního úspěchu Elona Muska
      5. OpenAI směřuje k vývoji AI agentů schopných plnit libovolné úkoly za uživatele
      Advertisement

      Breaking.

      12:02

      AI investice: Přínos pro ekonomiku USA není jednoznačný

      11:55

      Politický pat v USA: Shutdown ohrožuje moc Kongresu

      11:52

      USA a Čína dosáhly klíčové obchodní dohody o vzácných zeminách

      11:12

      OpenAI: Skutečná hrozba pro Google, nebo přehnaný strach?

      11:02

      USA a Vietnam: Nová obchodní éra bez celních bariér

      10:53

      Eurozóna investuje do obrany, rozpočtové deficity rostou

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Microsoft může znovu růst díky Azure a Copilotu, říkají analytici

      25 října, 2025

      Akcie společnosti Microsoft se v posledních měsících nachází ve fázi konsolidace, kdy po silném růstu z dubnových minim a dosažení...

      Zdroj: Getty Images

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Las Vegas Sands hlásí silné čtvrtletní výsledky a táhne růst sektoru

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Core Scientific posiluje díky upgradu, zatímco dohoda s CoreWeave slábne

      24 října, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Robinhood Markets dnes hlásí návrat v éře boomu krypta a opcí

      23 října, 2025

      IPO Radar.

      Navan, Inc.

      Datum IPO: 31 října, 2025
      Potenciální ocenění: 6,45 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Fed naráží na limity, mladí Američané v technologiích zůstávají bez práce

      25 října, 2025

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025

      S&P 500 klesá kvůli obavám z obchodní války USA a Číny a propadu Netflixu

      22 října, 2025

      Dow uzavřel poprvé nad hranicí 47 000 bodů díky mírné inflaci

      24 října, 2025

      Warner Bros. Discovery zvažuje prodej, akcie prudce rostou

      22 října, 2025

      Fed potřebuje jasnější strategii, aby investory provedl nejistým obdobím

      25 října, 2025

      USA riskují, že v závodě o EV ztratí další pozice ve prospěch Číny

      26 října, 2025

      S&P 500 stoupá díky technologiím a uvolnění napětí mezi USA a Čínou

      23 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.