Společnost Foodpanda se sídlem v Singapuru v pátek pro CNBC potvrdila, že provádí poslední kolo propouštění, protože potřeba být „agilnější zůstává kritická“.
„Prioritou naší společnosti je nyní zeštíhlení, zefektivnění a ještě větší agilita. Abychom toho dosáhli, musíme zefektivnit naše operace, abychom mohli v nadcházejících dnech zaujmout strukturovanější přístup,“ uvedl ve čtvrtek Jakob Sebastian Angele, generální ředitel společnosti Foodpanda pro region APAC, v dopise, který sdílel se zaměstnanci a který viděla CNBC.
Počet zaměstnanců, kterých se to týká, ani dotčená oddělení neuvedl.
Podle zpráv médií se jedná o třetí kolo propouštění ve společnosti Foodpanda od snižování počtu pracovních míst v únoru a září loňského roku v souvislosti s makroekonomickými problémy. V letošním roce snížily počet zaměstnanců také společnosti Grab a Deliveroo.
„Ačkoli jsme některá opatření zavedli již na začátku tohoto roku, musíme udělat ještě více, abychom vytvořili správné nastavení našich operací,“ uvedl Angele.
Mezi tato opatření patří revize organizační struktury v regionálních týmech i týmech v jednotlivých zemích a také přesunutí některých funkčních linií podřízenosti různým vedoucím pracovníkům pro větší konzistenci a zaměření, uvedl Angele.
Propouštění přichází v době, kdy mateřská společnost Foodpandy Delivery Hero vede předběžné rozhovory s potenciálními kupci o prodeji části svého podnikání v oblasti rozvozu jídla v jihovýchodní Asii, potvrdila berlínská společnost pro CNBC.
Ve středu německé médium WirtschaftsWoche informovalo, že Delivery Hero prodává své aktivity pod značkou Foodpanda v Singapuru, Kambodži, Malajsii, Myanmaru, na Filipínách, v Thajsku a Laosu.
„Společnost Delivery Hero potvrzuje jednání s několika stranami ohledně potenciálního prodeje svého podnikání pod značkou Foodpanda na vybraných trzích jihovýchodní Asie. Veškerá jednání a plány jsou v předběžné fázi,“ uvedla firma v e-mailu pro CNBC, aniž by zmínila konkrétní trhy.
Zpráva německých médií rovněž uvádí, že kupcem by mohl být konkurenční Grab. Když ji CNBC oslovila, společnost Grab se k této záležitosti odmítla vyjádřit.
„Konkurenti společnosti Grab, ať už Gojek nebo Foodpanda, ztrácejí podíl na trhu. Společnost Grab získává podíl na trhu rozvozů od společnosti Foodpanda, která by mohla dokonce časem opustit několik trhů. Foodpanda je znevýhodněna díky svému samostatnému modelu doručování,“ uvedl Sachin Mittal, vedoucí výzkumu v oblasti telekomunikací, médií a technologií v bance DBS, v poznámce z 21. září.
Podle zprávy společnosti Momentum Works, která se zabývá technologickým výzkumem, je Grab lídrem na trhu s doručováním jídla v jihovýchodní Asii a v roce 2022 držel 54 % hrubé hodnoty zboží v regionu, zatímco Foodpanda získala 19 % a Gojek 12 %.
Náročné provozní prostředí
Hráči v oblasti doručování potravin se snaží udržet nad vodou v podmínkách nepříznivého ekonomického vývoje. Společnost Grab v posledních několika čtvrtletích snížila náklady, protože se zaměřila na ziskovost. Společnost Delivery Hero již dříve uvedla, že se „nadále soustředí na náš dlouhodobý závazek vybudovat udržitelný a ziskový podnik“.
Společnost Delivery Hero od svého založení v roce 2011 ještě nebyla zisková. Za první pololetí roku 2023 vykázala společnost Delivery Hero čistou ztrátu ve výši 832,3 milionu eur
Jonathan Woo, senior analytik společnosti Phillip Securities Research, uvedl, že potenciální prodej podniků společnosti Foodpanda v jihovýchodní Asii je „typickou konsolidací trhu po intenzivním konkurenčním boji, zejména s tím, jak se zintenzivňuje kontrola ziskovosti“.
„Pouze několik hráčů na trhu – Grab, GoTo – v jihovýchodní Asii by mohlo Foodpandu odkoupit,“ uvedl Woo a dodal, že taková akvizice by byla „nejatraktivnější pro společnost Grab“, která je v regionu ve srovnání s GoTo nebo Deliveroo více etablovaná.
GoTo je kombinovaná společnost vzniklá po fúzi indonéské společnosti Gojek, která provozuje rozvážkovou službu a rozvoz jídla, a giganta v oblasti elektronického obchodu Tokopedia.
V prosinci 2021 společnost Foodpanda oznámila, že omezí své aktivity v Německu a opustí japonský trh. Společnosti Foodpanda i Grab rozšířily své služby o rozvoz jídel, protože spotřebitelé obnovují své každodenní zvyky a častěji chodí ven i na jídlo.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky