IPO: Akcie J&T Express při svém pátečním debutu na hongkongské burze klesly
Akcie indonéského logistického gigantu J&T Express v pátek v rámci primární veřejné nabídky akcií (IPO) klesly o 1,33 %, což je považováno za odraz opatrnosti investorů v napjatém globálním ekonomickém prostředí.
Společnost zahájila obchodování za 11,84 hongkongských dolarů (1,51 USD), což je pokles oproti otevírací hodnotě 12 hongkongských dolarů. 500milionové IPO společnosti J&T se tak stalo druhým největším v Hongkongu za letošní rok, hned po ZJLD Group, čínské likérce podporované KKR.
Globální investiční trhy kolísaly v reakci na geopolitické faktory, zejména na konflikt mezi Izraelem a Hamásem a invazi na Ukrajinu. Pozorovatelé mezinárodních trhů se v současné době také potýkají s dopady rostoucí inflace a vysokých úrokových sazeb. Ve světle těchto skutečností zůstala výkonnost hongkongské aktivity v oblasti IPO skromná. Společnost KPMG oznámila, že ve třetím čtvrtletí roku 2023 kleslo celosvětové pořadí IPO v Hongkongu na osmé místo.
Podle agentury Reuters společnost J&T Express původně usilovala o získání finančních prostředků z IPO ve výši nejméně 1 miliardy USD, ale kvůli slabé poptávce investorů se rozhodla tento cíl snížit na polovinu. To vyvolalo otázky ohledně cenových strategií společností, přičemž Ringo Choi, vedoucí asijsko-pacifického IPO ve společnosti EY, uvedl, že podniky, které chtějí vstoupit na burzu, začínají být při stanovování cen realističtější, což vede k výraznému snížení cen o 50 % nebo dokonce 70 %.
Zdroj: J&T
Navzdory vlažnému přijetí IPO zůstává společnost J&T Express v asijském logistickém prostředí významná. Čína je největším trhem společnosti, na který v loňském roce připadlo téměř 83 % všech jejích zásilek. Svou dominanci na trhu J&T ještě umocnila tím, že v květnu koupila čínskou společnost Fengwang Express od předního domácího hráče SF Express. Tento krok přišel po akvizici expresního doručování od čínské logistické společnosti Best na konci roku 2021.
Indonéský poskytovatel logistických služeb zaznamenal výrazný nárůst doručování balíků v Číně a jihovýchodní Asii, a to z 11,5 miliardy balíků v roce 2020 na více než 14,5 miliardy v roce 2022. Společnost má v současné době 22,5% podíl na trhu v jihovýchodní Asii, což z ní činí největšího provozovatele z hlediska objemu balíkových zásilek podle údajů společnosti Frost & Sullivan. Mezi její zákazníky v Číně patří velké platformy elektronického obchodu Taobao a Tmall společnosti Alibaba a Pinduoduo, zatímco v jihovýchodní Asii jsou mezi jejími zákazníky uvedeny společnosti Lazada, odnož elektronického obchodu Tokopedia společnosti GoTo a Shopee společnosti Sea Limited.
V prvních šesti měsících letošního roku však J&T vykázala čistou ztrátu 666,8 milionu USD, na rozdíl od čistého zisku 1,57 miliardy USD, který vykázala v roce 2022. Ztráty byly způsobeny hrubými provozními ztrátami v Číně a náklady na expanzi na trhu v loňském roce. Společnost nastínila strategie, které mají její osud zvrátit, včetně růstu objemu zásilek a podílu na trhu, flexibilní cenotvorby a kontroly nákladů.
Zdroj: J&T
Další výzvou pro J&T je zákaz TikTok Shopu v Indonésii, který zakazuje platformám sociálních médií zprostředkovávat elektronické obchodování. Zatímco někteří varují, že by to mohlo mít dopad na J&T, společnost se vyjádřila, že příjmy ze sociálních platforem elektronického obchodování v Indonésii zůstávají pro její podnikání nepodstatné. Společnost uvedla, že příjmy z těchto platforem v Indonésii se na jejích příjmech v loňském roce podílely pouze 4 % a v první polovině letošního roku 6 %. Navzdory tomu zůstává společnost J&T optimistická a uvádí, že nová regulace nebude mít v dlouhodobém horizontu podstatný negativní vliv na její činnost a finanční výsledky.
Celkově lze říci, že rozhodnutí společnosti J&T vstoupit na burzu přichází nejen v době nestabilního finančního prostředí, ale také v době významných změn v odvětvích elektronického obchodu a logistiky. Zda se navrhované strategie společnosti projeví v oživení zisků, se teprve uvidí.
Společnost zahájila obchodování za 11,84 hongkongských dolarů , což je pokles oproti otevírací hodnotě 12 hongkongských dolarů. 500milionové IPO společnosti J&T se tak stalo druhým největším v Hongkongu za letošní rok, hned po ZJLD Group, čínské likérce podporované KKR.Globální investiční trhy kolísaly v reakci na geopolitické faktory, zejména na konflikt mezi Izraelem a Hamásem a invazi na Ukrajinu. Pozorovatelé mezinárodních trhů se v současné době také potýkají s dopady rostoucí inflace a vysokých úrokových sazeb. Ve světle těchto skutečností zůstala výkonnost hongkongské aktivity v oblasti IPO skromná. Společnost KPMG oznámila, že ve třetím čtvrtletí roku 2023 kleslo celosvětové pořadí IPO v Hongkongu na osmé místo.Podle agentury Reuters společnost J&T Express původně usilovala o získání finančních prostředků z IPO ve výši nejméně 1 miliardy USD, ale kvůli slabé poptávce investorů se rozhodla tento cíl snížit na polovinu. To vyvolalo otázky ohledně cenových strategií společností, přičemž Ringo Choi, vedoucí asijsko-pacifického IPO ve společnosti EY, uvedl, že podniky, které chtějí vstoupit na burzu, začínají být při stanovování cen realističtější, což vede k výraznému snížení cen o 50 % nebo dokonce 70 %.Navzdory vlažnému přijetí IPO zůstává společnost J&T Express v asijském logistickém prostředí významná. Čína je největším trhem společnosti, na který v loňském roce připadlo téměř 83 % všech jejích zásilek. Svou dominanci na trhu J&T ještě umocnila tím, že v květnu koupila čínskou společnost Fengwang Express od předního domácího hráče SF Express. Tento krok přišel po akvizici expresního doručování od čínské logistické společnosti Best na konci roku 2021.Indonéský poskytovatel logistických služeb zaznamenal výrazný nárůst doručování balíků v Číně a jihovýchodní Asii, a to z 11,5 miliardy balíků v roce 2020 na více než 14,5 miliardy v roce 2022. Společnost má v současné době 22,5% podíl na trhu v jihovýchodní Asii, což z ní činí největšího provozovatele z hlediska objemu balíkových zásilek podle údajů společnosti Frost & Sullivan. Mezi její zákazníky v Číně patří velké platformy elektronického obchodu Taobao a Tmall společnosti Alibaba a Pinduoduo, zatímco v jihovýchodní Asii jsou mezi jejími zákazníky uvedeny společnosti Lazada, odnož elektronického obchodu Tokopedia společnosti GoTo a Shopee společnosti Sea Limited.V prvních šesti měsících letošního roku však J&T vykázala čistou ztrátu 666,8 milionu USD, na rozdíl od čistého zisku 1,57 miliardy USD, který vykázala v roce 2022. Ztráty byly způsobeny hrubými provozními ztrátami v Číně a náklady na expanzi na trhu v loňském roce. Společnost nastínila strategie, které mají její osud zvrátit, včetně růstu objemu zásilek a podílu na trhu, flexibilní cenotvorby a kontroly nákladů.Další výzvou pro J&T je zákaz TikTok Shopu v Indonésii, který zakazuje platformám sociálních médií zprostředkovávat elektronické obchodování. Zatímco někteří varují, že by to mohlo mít dopad na J&T, společnost se vyjádřila, že příjmy ze sociálních platforem elektronického obchodování v Indonésii zůstávají pro její podnikání nepodstatné. Společnost uvedla, že příjmy z těchto platforem v Indonésii se na jejích příjmech v loňském roce podílely pouze 4 % a v první polovině letošního roku 6 %. Navzdory tomu zůstává společnost J&T optimistická a uvádí, že nová regulace nebude mít v dlouhodobém horizontu podstatný negativní vliv na její činnost a finanční výsledky.Celkově lze říci, že rozhodnutí společnosti J&T vstoupit na burzu přichází nejen v době nestabilního finančního prostředí, ale také v době významných změn v odvětvích elektronického obchodu a logistiky. Zda se navrhované strategie společnosti projeví v oživení zisků, se teprve uvidí.