Zatímco v Praze bylo v letošním prvním pololetí v nabídce zhruba 2500 nových bytů, ve Varšavě to byl čtyřnásobek. Průměrná cena v pražském bytu přesahuje 140.000 Kč za metr čtvereční, v polském hlavním městě to je 90.000 Kč za metr čtvereční. Novinářům to sdělili zástupci největšího provozovatele nájemného bydlení v Česku Heimstaden ve spolupráci s developerskou skupinou Finep a Asociací nájemného bydlení ČR.
„Srovnáme-li dvě hlavní města s podobným počtem obyvatel, tak v polském hlavním městě se za poslední dekádu postavilo o 150.000 bytů více než v Praze. To je obrovský rozdíl,“ řekl investiční ředitel společnosti Heimstaden pro střední a východní Evropu Stanislav Kubáček. Podle něj jsou zároveň ceny novostaveb v českém hlavním městě asi o 50 procent vyšší než v polské metropoli. Ceny v Praze zvyšuje zejména nízká nabídka novostaveb.
Podle analýzy developerských společností Skanska Residential, Trigema a Central Group se v letošním třetím čtvrtletí v Praze prodalo 1050 nových bytů, což je o 91 procent více než ve stejném období loňského roku, a o pět procent více než v předchozím čtvrtletí. Průměrná prodejní cena za metr čtvereční činila 146.459 Kč. To je mezičtvrtletně méně o tři procenta a meziročně o procento. Podle analýzy s odkazem na poslední data Českého statistického úřadu dostalo za prvních osm letošních měsíců v hlavním městě povolení 2165 bytů v bytových domech, o třetinu méně než ve stejném období loňského roku.
Škoda Auto zvýší ve Vrchlabí výrobu převodovek téměř o 30 pct, přijala 250 lidí
Automobilka Škoda Auto hodlá letos v závodě ve Vrchlabí zvýšit výrobu převodovek téměř o 30 procent na zhruba 690.000 kusů z loňských 538.000 kusů. V závěru loňského roku kvůli tomu závod přijal 250 pracovníků. Od začátku letošního roku závod vyrábí sedm dní v týdnu místo předchozích pěti dnů v režimu 20 směn týdně místo 15. Celkem má závod nyní asi 1100 pracovníků. Novinářům to dnes řekl vedoucí závodu Ivan Slimák.
K vyšší produkci automatických převodovek DQ 200 závod přistoupil kvůli vysoké poptávce po této převodovce v celém koncernu Volkswagen. Rozšíření výroby závodu podle Slimáka přineslo i to, že je spolehlivým dodavatelem s nízkými výrobními náklady. „Od Volkswagenu máme záruky, že když trh bude kolísat, kolísání se ve Vrchlabí neprojeví,“ uvedl.
Zhruba 40 procent převodovek z Vrchlabí končí v modelech Škody Auto, zbytek používají další značky koncernu Volkswagen v osmi závodech v Evropě, Indii, Jižní Africe a v USA.
Maximální denní výrobní kapacita vrchlabského závodu zůstala téměř na 2300 převodovkách, týdenní se zvýšila z 11.700 kusů na nynějších 15.000 kusů, tedy o 28 procent. Zvýšení výkonnosti závodu představuje v ročním vyjádření výrobu přibližně 140.000 kusů převodovek navíc. Do konce září závod vyrobil přes 510.000 převodovek.
Nové pracovníky závod zčásti přijal z řad pracovníků automobilky v závodech Mladá Boleslav a Kvasiny a prostřednictvím agentury. Část z nich tvořili i pracovníci z Polska. Nejvíce nových pracovníků našlo uplatnění na mechanickém obrábění a na montáži převodovek.
Kromě přijetí nových lidí a jejich náročného zaškolení během tří až čtyř měsíců závod také musel vyřešit logistiku. Téměř o třetinu větší potřebu dílů do výroby pro sedmidenní pracovní týden musí do závodu dopravit v původních pěti pracovních dnech. Potřebu kalení většího počtu dílů by současná kalírna již nezvládla, takže závod si část dílů nechává kalit v závodě v Mladé Boleslavi.
Produkci automatické dvouspojkové převodovky DQ 200 zahájil závod po kompletní přestavbě a rozšíření v říjnu 2012. Investice do nových hal a zavedení výroby převodovek dosáhly 6,5 miliardy korun. K počátku letošního října závod vyrobil pět milionů převodovek.
Předák odborů automobilky Jaroslav Povšík Deníku E15 v červenci řekl, že budoucnost závodu Vrchlabí je nejasná. „Převodovky se budou vyrábět do roku 2035, ale ne nutně v Česku, protože se jich bude vyrábět čím dál méně,“ uvedl Povšík. Automobilka na to v reakci uvedla, že plánuje v budoucnu vyrábět ve všech třech závodech v ČR elektromobily či komponenty a že pro každý závod a jeho zaměstnance má stanovenou dlouhodobou strategii.
Celosvětový odbyt automobilky Škoda Auto se od ledna do září meziročně zvýšil o 17,9 procenta na 642.200 vozů. Automobilka provozuje tři výrobní závody v České republice, má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem.
Zdroj: Getty Images
„Bohužel současný vývoj vede k tomu, že dostupnost se bude dále zhoršovat. Byty jsou drahé, pro nadměrnou a narůstající tvrdou regulaci i pro jejich vysoké zdanění, které se za posledních 15 let zvedlo osmkrát. Důvodem jsou také vysoké ceny pozemků a stavebních materiálů. Nemalý vliv má vysoká cena energií, drahá pracovní síla a její trvalý nedostatek,“ řekl generální ředitel skupiny Finep Tomáš Pardubický.
Nedostatečná výstavba komplikuje podle generálního ředitele společnosti Heimstaden a člena prezidia Asociace nájemního bydlení Jana Rafaje kromě dostupnosti vlastnického bydlení také bydlení nájemné. Další překážkou pro dostupnější nájemné bydlení je podle něj i legislativa upravující nájemní vztah. Momentální návrh ministerstva pro místní rozvoj počítá s tím, že by nově nemělo být možné uzavřít nájemní smlouvu na dobu kratší než tři roky víc než dvakrát za sebou, pronajímatel by po rekonstrukci mohl zvýšit nájemné o 3,5 procenta a proces vystěhovávání neplatičů by se řešil ve zkráceném soudním procesu.
„Na jedné straně dochází k omezování krátkodobých smluv, na druhé straně nepřichází žádný efektivní návrh na funkční institut vystěhování, který známe z jiných vyspělých zemí,“ řekl Rafaj.
Heimstaden spravuje 159.089 bytů v deseti evropských zemích v celkové hodnotě 335 miliard švédských korun (zhruba 697 mld. Kč). Heimstaden Czech vlastní a spravuje přibližně 43.000 bytů na Ostravsku a na území Moravskoslezského kraje. Společnost vznikla při rozdělení zanikající společnosti OKD v roce 2006. V loňském roce společnost zvýšila tržby z pronájmu a prodeje služeb nájemníkům o 297,8 milionu na 4,19 miliardy Kč.
Zdroj: Getty Images
Zatímco v Praze bylo v letošním prvním pololetí v nabídce zhruba 2500 nových bytů, ve Varšavě to byl čtyřnásobek. Průměrná cena v pražském bytu přesahuje 140.000 Kč za metr čtvereční, v polském hlavním městě to je 90.000 Kč za metr čtvereční. Novinářům to sdělili zástupci největšího provozovatele nájemného bydlení v Česku Heimstaden ve spolupráci s developerskou skupinou Finep a Asociací nájemného bydlení ČR.„Srovnáme-li dvě hlavní města s podobným počtem obyvatel, tak v polském hlavním městě se za poslední dekádu postavilo o 150.000 bytů více než v Praze. To je obrovský rozdíl,“ řekl investiční ředitel společnosti Heimstaden pro střední a východní Evropu Stanislav Kubáček. Podle něj jsou zároveň ceny novostaveb v českém hlavním městě asi o 50 procent vyšší než v polské metropoli. Ceny v Praze zvyšuje zejména nízká nabídka novostaveb.Podle analýzy developerských společností Skanska Residential, Trigema a Central Group se v letošním třetím čtvrtletí v Praze prodalo 1050 nových bytů, což je o 91 procent více než ve stejném období loňského roku, a o pět procent více než v předchozím čtvrtletí. Průměrná prodejní cena za metr čtvereční činila 146.459 Kč. To je mezičtvrtletně méně o tři procenta a meziročně o procento. Podle analýzy s odkazem na poslední data Českého statistického úřadu dostalo za prvních osm letošních měsíců v hlavním městě povolení 2165 bytů v bytových domech, o třetinu méně než ve stejném období loňského roku.Automobilka Škoda Auto hodlá letos v závodě ve Vrchlabí zvýšit výrobu převodovek téměř o 30 procent na zhruba 690.000 kusů z loňských 538.000 kusů. V závěru loňského roku kvůli tomu závod přijal 250 pracovníků. Od začátku letošního roku závod vyrábí sedm dní v týdnu místo předchozích pěti dnů v režimu 20 směn týdně místo 15. Celkem má závod nyní asi 1100 pracovníků. Novinářům to dnes řekl vedoucí závodu Ivan Slimák.K vyšší produkci automatických převodovek DQ 200 závod přistoupil kvůli vysoké poptávce po této převodovce v celém koncernu Volkswagen. Rozšíření výroby závodu podle Slimáka přineslo i to, že je spolehlivým dodavatelem s nízkými výrobními náklady. „Od Volkswagenu máme záruky, že když trh bude kolísat, kolísání se ve Vrchlabí neprojeví,“ uvedl.Zhruba 40 procent převodovek z Vrchlabí končí v modelech Škody Auto, zbytek používají další značky koncernu Volkswagen v osmi závodech v Evropě, Indii, Jižní Africe a v USA.Maximální denní výrobní kapacita vrchlabského závodu zůstala téměř na 2300 převodovkách, týdenní se zvýšila z 11.700 kusů na nynějších 15.000 kusů, tedy o 28 procent. Zvýšení výkonnosti závodu představuje v ročním vyjádření výrobu přibližně 140.000 kusů převodovek navíc. Do konce září závod vyrobil přes 510.000 převodovek.Nové pracovníky závod zčásti přijal z řad pracovníků automobilky v závodech Mladá Boleslav a Kvasiny a prostřednictvím agentury. Část z nich tvořili i pracovníci z Polska. Nejvíce nových pracovníků našlo uplatnění na mechanickém obrábění a na montáži převodovek.Kromě přijetí nových lidí a jejich náročného zaškolení během tří až čtyř měsíců závod také musel vyřešit logistiku. Téměř o třetinu větší potřebu dílů do výroby pro sedmidenní pracovní týden musí do závodu dopravit v původních pěti pracovních dnech. Potřebu kalení většího počtu dílů by současná kalírna již nezvládla, takže závod si část dílů nechává kalit v závodě v Mladé Boleslavi.Produkci automatické dvouspojkové převodovky DQ 200 zahájil závod po kompletní přestavbě a rozšíření v říjnu 2012. Investice do nových hal a zavedení výroby převodovek dosáhly 6,5 miliardy korun. K počátku letošního října závod vyrobil pět milionů převodovek.Předák odborů automobilky Jaroslav Povšík Deníku E15 v červenci řekl, že budoucnost závodu Vrchlabí je nejasná. „Převodovky se budou vyrábět do roku 2035, ale ne nutně v Česku, protože se jich bude vyrábět čím dál méně,“ uvedl Povšík. Automobilka na to v reakci uvedla, že plánuje v budoucnu vyrábět ve všech třech závodech v ČR elektromobily či komponenty a že pro každý závod a jeho zaměstnance má stanovenou dlouhodobou strategii.Celosvětový odbyt automobilky Škoda Auto se od ledna do září meziročně zvýšil o 17,9 procenta na 642.200 vozů. Automobilka provozuje tři výrobní závody v České republice, má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem.„Bohužel současný vývoj vede k tomu, že dostupnost se bude dále zhoršovat. Byty jsou drahé, pro nadměrnou a narůstající tvrdou regulaci i pro jejich vysoké zdanění, které se za posledních 15 let zvedlo osmkrát. Důvodem jsou také vysoké ceny pozemků a stavebních materiálů. Nemalý vliv má vysoká cena energií, drahá pracovní síla a její trvalý nedostatek,“ řekl generální ředitel skupiny Finep Tomáš Pardubický.Nedostatečná výstavba komplikuje podle generálního ředitele společnosti Heimstaden a člena prezidia Asociace nájemního bydlení Jana Rafaje kromě dostupnosti vlastnického bydlení také bydlení nájemné. Další překážkou pro dostupnější nájemné bydlení je podle něj i legislativa upravující nájemní vztah. Momentální návrh ministerstva pro místní rozvoj počítá s tím, že by nově nemělo být možné uzavřít nájemní smlouvu na dobu kratší než tři roky víc než dvakrát za sebou, pronajímatel by po rekonstrukci mohl zvýšit nájemné o 3,5 procenta a proces vystěhovávání neplatičů by se řešil ve zkráceném soudním procesu.„Na jedné straně dochází k omezování krátkodobých smluv, na druhé straně nepřichází žádný efektivní návrh na funkční institut vystěhování, který známe z jiných vyspělých zemí,“ řekl Rafaj.Heimstaden spravuje 159.089 bytů v deseti evropských zemích v celkové hodnotě 335 miliard švédských korun . Heimstaden Czech vlastní a spravuje přibližně 43.000 bytů na Ostravsku a na území Moravskoslezského kraje. Společnost vznikla při rozdělení zanikající společnosti OKD v roce 2006. V loňském roce společnost zvýšila tržby z pronájmu a prodeje služeb nájemníkům o 297,8 milionu na 4,19 miliardy Kč.