Výroba Boeingu 737 MAX klesla na nejnižší úroveň za poslední dva roky
Společnost Boeing, jeden z největších amerických výrobců, zaznamenala v září výrazný pokles dodávek svých letadel BA 737 MAX ve srovnání s předchozími lety.
Potýká se také s přerušením provozu kvůli problémům s klíčovými dodavateli. Tento výrazný pokles odráží přetrvávající problémy, kterým společnost čelí při řízení poptávky po výrobě.
Šetření provedená v srpnu odhalila nesprávně vyvrtané otvory v trupu jejich nejprodávanějších letounů 737, což způsobilo pokles výroby stamilionového letounu na polovinu zamýšleného cílového tempa společnosti. Tyto letouny 737 tvoří rozhodující část produkce společnosti Boeing. Navzdory problémům si vedení společnosti Boeing zachovalo optimismus a uvedlo, že předpokládá zpomalení dodávek, ale stále očekává splnění ročních cílů.
Na začátku roku společnost uvedla, že plánuje dokončit v průměru 38 nových letadel měsíčně. Údaje výzkumné společnosti Aero Analysis Partners/AIR však ukazují, že Boeing jich v září vyrobil pouze 22. Zpoždění dodávek začalo mít dopad na klíčové zákazníky z řad leteckých společností, které se snaží zvýšit své letové řády v reakci na oživení cestování po pandemii. Například evropská letecká společnost Ryanair byla kvůli těmto zpožděním nucena omezit své zimní letové řády.
Zdroj: AP Photo
Akcie společnosti Boeing se v poslední době propadly na úroveň, kde začínaly letošní rok, na rozdíl od indexu S&P 500, který zaznamenal 13% nárůst. Výsledky za třetí čtvrtletí budou oznámeny 25. října. V září společnost dodala pouze 15 nových letadel 737, což je nejméně od května 2021, kdy dodala 11 letadel.
V srpnu byly zjištěny výrobní vady na zadní části trupů letadel 737 dodávaných společností Spirit AeroSystems. Náprava těchto problémů zahrnuje rozsáhlý proces kontroly a opravy nesprávně vyvrtaných otvorů. Toto zjištění vedlo ke změně ve vedení společnosti Spirit AeroSystems a jmenování nového generálního ředitele.
Navzdory zjištěným závadám společnost Boeing tvrdí, že bezpečnost letů není bezprostředně ohrožena. Podle finančního ředitele společnosti Boeing Briana Westa je proces opravy komplikovaný a vyžaduje rozsáhlé rentgenové kontroly. Když hovořil o problémech, West zdůraznil, že pro zajištění stability výrobního procesu v budoucnosti je nezbytný komplexní a kompetentní přístup.
West minulý měsíc varoval investory před zpomalením dodávek v důsledku zjištěných závad. Společnost Boeing nicméně i nadále neochvějně trvá na své prognóze dodat zákazníkům v roce 2023 400 až 450 úzcetrupých letounů. Do konce září společnost dodala 286 těchto letounů.
Zdroj: Getty Images
Jedná se o další překážku, na kterou Boeing naráží v době, kdy se snaží zotavit z ekonomických dopadů pandemie a také z krize letounů 737 MAX, která vyplynula ze dvou smrtelných havárií v letech 2018 a 2019, jež si vyžádaly 346 obětí. Tato krize vedla ke zvýšené kontrole ze strany federálních regulačních orgánů a zákonodárců, což vytvořilo další problémy pro harmonogramy dodávek letadel společnosti.
Senátorka Tammy Duckworthová, demokratka z Illinois, která předsedá klíčovému podvýboru pro dohled nad letectvím, naléhá na Federální úřad pro letectví (FAA), aby zvýšil kontrolu společnosti Boeing. V dopise z 6. října adresovaném úřadující šéfce FAA Polly Trottenbergové Duckworthová kritizuje FAA za pomalou reakci při vyšetřování tvrzení, že se pracovníci společnosti Boeing snažili v roce 2013 bagatelizovat systém řízení letu známý jako MCAS. Tento systém se později stal příčinou dvou smrtelných havárií letadel MAX.
Společnost Boeing se ke kritice senátorky Duckworthové odmítla vyjádřit, ačkoli v současné době usiluje o certifikaci FAA pro své nové modely 737, kratší MAX 7 a delší MAX 10. Schvalovací proces provázejí opakovaná zpoždění.
Společnost Boeing se navíc letos potýkala s dalšími problémy souvisejícími se společností Spirit AeroSystems, včetně dubnové instalace nesprávných dílů, kvůli níž byla nucena zastavit dodávky některých letadel 737. V reakci na tato zjištění podnikla společnost Spirit kroky k zavedení výrobních změn, aby tento problém vyřešila. Společnost Boeing zůstává pro společnost Spirit významným zdrojem příjmů, které v roce 2022 tvořily 60 % jejích příjmů ve výši 5 miliard USD.
Zdroj: Bloomberg
A konečně, Boeing a jeho konkurent Airbus se potýkají s nedostatkem dílů, včetně motorů a čipů, a s nedostatkem pracovníků. Obě společnosti mají dlouhé nevyřízené objednávky. Pokud jde o celkové dodávky proudových letadel za září, Airbus předčil Boeing, když dodal 55 letadel oproti 27 letadlům Boeingu. Za celý rok dodal Airbus 488 letadel, zatímco Boeing 371.
Potýká se také s přerušením provozu kvůli problémům s klíčovými dodavateli. Tento výrazný pokles odráží přetrvávající problémy, kterým společnost čelí při řízení poptávky po výrobě.Šetření provedená v srpnu odhalila nesprávně vyvrtané otvory v trupu jejich nejprodávanějších letounů 737, což způsobilo pokles výroby stamilionového letounu na polovinu zamýšleného cílového tempa společnosti. Tyto letouny 737 tvoří rozhodující část produkce společnosti Boeing. Navzdory problémům si vedení společnosti Boeing zachovalo optimismus a uvedlo, že předpokládá zpomalení dodávek, ale stále očekává splnění ročních cílů.Na začátku roku společnost uvedla, že plánuje dokončit v průměru 38 nových letadel měsíčně. Údaje výzkumné společnosti Aero Analysis Partners/AIR však ukazují, že Boeing jich v září vyrobil pouze 22. Zpoždění dodávek začalo mít dopad na klíčové zákazníky z řad leteckých společností, které se snaží zvýšit své letové řády v reakci na oživení cestování po pandemii. Například evropská letecká společnost Ryanair byla kvůli těmto zpožděním nucena omezit své zimní letové řády.Akcie společnosti Boeing se v poslední době propadly na úroveň, kde začínaly letošní rok, na rozdíl od indexu S&P 500, který zaznamenal 13% nárůst. Výsledky za třetí čtvrtletí budou oznámeny 25. října. V září společnost dodala pouze 15 nových letadel 737, což je nejméně od května 2021, kdy dodala 11 letadel.V srpnu byly zjištěny výrobní vady na zadní části trupů letadel 737 dodávaných společností Spirit AeroSystems. Náprava těchto problémů zahrnuje rozsáhlý proces kontroly a opravy nesprávně vyvrtaných otvorů. Toto zjištění vedlo ke změně ve vedení společnosti Spirit AeroSystems a jmenování nového generálního ředitele.Navzdory zjištěným závadám společnost Boeing tvrdí, že bezpečnost letů není bezprostředně ohrožena. Podle finančního ředitele společnosti Boeing Briana Westa je proces opravy komplikovaný a vyžaduje rozsáhlé rentgenové kontroly. Když hovořil o problémech, West zdůraznil, že pro zajištění stability výrobního procesu v budoucnosti je nezbytný komplexní a kompetentní přístup.West minulý měsíc varoval investory před zpomalením dodávek v důsledku zjištěných závad. Společnost Boeing nicméně i nadále neochvějně trvá na své prognóze dodat zákazníkům v roce 2023 400 až 450 úzcetrupých letounů. Do konce září společnost dodala 286 těchto letounů.Jedná se o další překážku, na kterou Boeing naráží v době, kdy se snaží zotavit z ekonomických dopadů pandemie a také z krize letounů 737 MAX, která vyplynula ze dvou smrtelných havárií v letech 2018 a 2019, jež si vyžádaly 346 obětí. Tato krize vedla ke zvýšené kontrole ze strany federálních regulačních orgánů a zákonodárců, což vytvořilo další problémy pro harmonogramy dodávek letadel společnosti.Senátorka Tammy Duckworthová, demokratka z Illinois, která předsedá klíčovému podvýboru pro dohled nad letectvím, naléhá na Federální úřad pro letectví , aby zvýšil kontrolu společnosti Boeing. V dopise z 6. října adresovaném úřadující šéfce FAA Polly Trottenbergové Duckworthová kritizuje FAA za pomalou reakci při vyšetřování tvrzení, že se pracovníci společnosti Boeing snažili v roce 2013 bagatelizovat systém řízení letu známý jako MCAS. Tento systém se později stal příčinou dvou smrtelných havárií letadel MAX.Společnost Boeing se ke kritice senátorky Duckworthové odmítla vyjádřit, ačkoli v současné době usiluje o certifikaci FAA pro své nové modely 737, kratší MAX 7 a delší MAX 10. Schvalovací proces provázejí opakovaná zpoždění.Společnost Boeing se navíc letos potýkala s dalšími problémy souvisejícími se společností Spirit AeroSystems, včetně dubnové instalace nesprávných dílů, kvůli níž byla nucena zastavit dodávky některých letadel 737. V reakci na tato zjištění podnikla společnost Spirit kroky k zavedení výrobních změn, aby tento problém vyřešila. Společnost Boeing zůstává pro společnost Spirit významným zdrojem příjmů, které v roce 2022 tvořily 60 % jejích příjmů ve výši 5 miliard USD.A konečně, Boeing a jeho konkurent Airbus se potýkají s nedostatkem dílů, včetně motorů a čipů, a s nedostatkem pracovníků. Obě společnosti mají dlouhé nevyřízené objednávky. Pokud jde o celkové dodávky proudových letadel za září, Airbus předčil Boeing, když dodal 55 letadel oproti 27 letadlům Boeingu. Za celý rok dodal Airbus 488 letadel, zatímco Boeing 371.