Po více než roční stagnaci by se firemní cestování mohlo konečně vrátit ke svému zásadnímu podílu na výsledcích leteckého a hotelového průmyslu. V nadcházejících měsících, které jsou pro volnočasové cestování typické pomalejším obdobím, by návrat firemních cest mohl přinést tolik potřebné příjmy a náznaky ukazují na další růst.
Tuto optimistickou předpověď podporují různé ukazatele: průzkumy mezi manažery cestovního ruchu, svědectví leteckých společností, zprávy o výsledcích hotelových společností a řešení stávek v Hollywoodu a u výrobců automobilů, to vše naznačuje významný krok k oživení po pomalé postpandemické fázi.
Větší letecké společnosti, jako jsou Delta Air Lines (DAL) a United Airlines Holdings (UAL), které jsou více vystaveny korporátní klientele, a hoteloví giganti, jako jsou Hilton Worldwide Holdings (HLT) a Marriott International (MAR), mohou na tomto vzestupu bohatě vydělat, zejména pokud velké korporace, které v současné době ve výdajích na cestování zaostávají za menšími podniky, v příštích letech zvýší rozpočty na cestování.
Není to však přímočará trajektorie. Testem připravenosti odvětví je celá řada kapacitních problémů, které je třeba překonat, než se plně využije tato obnova firemního cestování.
Po pandemii došlo k několika falešným startům, ale nyní se objevují známky trvalejšího oživení. Hlavní americké letecké společnosti hlásily ve 3. čtvrtletí pokroky v oblasti služebních cest a pro popis modelu oživení upřednostňují termín “stabilní”. American Airlines Group (AAL), jeden z největších poskytovatelů služebních cest, vykázala za třetí čtvrtletí 2% nárůst celkových příjmů z obchodních cest.
Mezitím společnost JetBlue Airways (JBLU) ohlásila “stabilní stav” v oživení, přičemž růst koreluje s širším ekonomickým oživením. Toto téma ustálenosti je běžné, ačkoli se předpokládá, že tempo bude nabírat na obrátkách, protože rozpočty na firemní cestování se v očekávání roku 2024 množí.
Nedávný výhled asociace Global Business Travel Association odhalil, že 67 % z 860 dotazovaných globálních podniků očekává v roce 2024 nárůst nebo zachování svých rozpočtů na cestování, přičemž 39 % očekává nárůst. Říjnový průzkum společnosti Morgan Stanley mezi manažery firemních cest navíc odráží, že rozpočty na rok 2024 pravděpodobně zaznamenají meziroční nárůst o 8 % po 11% nárůstu v roce 2023.
Očekává se, že takový trvalý růst podpoří letecké a hotelové společnosti. Vzhledem k tomu, že podnikové a skupinové služební cesty na konci roku 2022 stále zaostávají o 29 % za úrovní roku 2019, předpokládané plné oživení v roce 2024 by mohlo těmto odvětvím přinést obrovskou úlevu. Před pandemií firemní cestující, přestože tvořili pouhých 12 % všech cestujících, generovali na některých letech až 75 % zisku. Podobně tvořili obchodní cestující v roce 2019 45 až 50 % příjmů hotelů, jako jsou Hilton, Marriott a InterContinental Hotels Group (IHG), které jsou vlastníky hotelu Holiday Inn.
Dokud budou společnosti chtít snižovat náklady, může se oživení zpozdit, ale není pravděpodobné, že by způsobilo nějakou trvalou překážku.
V současné době stojí v čele návratu menší podniky, přičemž 41 % podniků s tržbami do 1 miliardy USD přiznalo, že se vrací k úrovni cestování před krizí. Větší podniky se však zotavují pomaleji, pouze 22 % podniků s tržbami 16 miliard USD a více se vrátilo na hodnoty z roku 2019. Vzhledem k tomu, že větší podniky mají tendenci o něco více stagnovat, existuje očekávání potenciálního růstu.
Urovnání stávek v zábavním průmyslu a automobilkách odstranilo významnou překážku na cestě k podnikovým tržbám. Navzdory stávkám společnost Delta nadále zlepšuje své obchodní příjmy, přičemž firemní cestující z technologického a finančního sektoru dosahují dvouciferného růstu příjmů.
Analytik Ravi Shanker se domnívá, že Delta jako pravděpodobně nejvíce korporátně exponovaný dopravce v USA má dobré předpoklady pro to, aby z toho těžila. Přestože jsou akcie společnosti Delta od červencového vrcholu pod tlakem, obchodují se za 5,5násobek předpokládaného zisku v roce 2024 a mohly by být podpořeny firemním vzestupem. Pozoruhodných 96 % analytiků hodnotí akcie jako “Buy” a předpovídá 44% růst.
Na podobnou cestu se chystají i United Airlines, jejichž akcie se zdají být podhodnocené. Zvýšená kapacitní taktika spolu se silnou základnou firemních zákazníků staví větší dopravce, jako jsou Delta a United, vedle American Airlines do příznivé situace, kdy mohou těžit z rostoucího oživení podnikání.
Těžit z toho může i hotelový průmysl, protože rostoucí trend firemních cest pravděpodobně vyváží inflaci a další problémy. Překonání úrovně služebních cest v roce 2019 by bylo přínosem, přičemž analytici očekávají, že k němu dojde v roce 2024. Nejvyšší výnosy pravděpodobně zaznamenají hoteloví giganti jako Marriott International a Hilton, a to díky své významné expozici vůči firemnímu cestování.
Nicméně osud odvětví služebního cestování je hluboce provázán s výkonností americké ekonomiky, což může být důvodem, proč se očekávané oživení nepromítne do cen akcií. Zdá se, že debatu o tom, zda se podnikové cestování někdy vrátí na úroveň před pandemií, vyhrála kladná odpověď. Přesto zůstává otázkou, jak dlouho to bude trvat.
Po více než roční stagnaci by se firemní cestování mohlo konečně vrátit ke svému zásadnímu podílu na výsledcích leteckého a hotelového průmyslu. V nadcházejících měsících, které jsou pro volnočasové cestování typické pomalejším obdobím, by návrat firemních cest mohl přinést tolik potřebné příjmy a náznaky ukazují na další růst. Tuto optimistickou předpověď podporují různé ukazatele: průzkumy mezi manažery cestovního ruchu, svědectví leteckých společností, zprávy o výsledcích hotelových společností a řešení stávek v Hollywoodu a u výrobců automobilů, to vše naznačuje významný krok k oživení po pomalé postpandemické fázi. Větší letecké společnosti, jako jsou Delta Air Lines a United Airlines Holdings , které jsou více vystaveny korporátní klientele, a hoteloví giganti, jako jsou Hilton Worldwide Holdings a Marriott International , mohou na tomto vzestupu bohatě vydělat, zejména pokud velké korporace, které v současné době ve výdajích na cestování zaostávají za menšími podniky, v příštích letech zvýší rozpočty na cestování. Není to však přímočará trajektorie. Testem připravenosti odvětví je celá řada kapacitních problémů, které je třeba překonat, než se plně využije tato obnova firemního cestování. Po pandemii došlo k několika falešným startům, ale nyní se objevují známky trvalejšího oživení. Hlavní americké letecké společnosti hlásily ve 3. čtvrtletí pokroky v oblasti služebních cest a pro popis modelu oživení upřednostňují termín “stabilní”. American Airlines Group , jeden z největších poskytovatelů služebních cest, vykázala za třetí čtvrtletí 2% nárůst celkových příjmů z obchodních cest. Mezitím společnost JetBlue Airways ohlásila “stabilní stav” v oživení, přičemž růst koreluje s širším ekonomickým oživením. Toto téma ustálenosti je běžné, ačkoli se předpokládá, že tempo bude nabírat na obrátkách, protože rozpočty na firemní cestování se v očekávání roku 2024 množí. Nedávný výhled asociace Global Business Travel Association odhalil, že 67 % z 860 dotazovaných globálních podniků očekává v roce 2024 nárůst nebo zachování svých rozpočtů na cestování, přičemž 39 % očekává nárůst. Říjnový průzkum společnosti Morgan Stanley mezi manažery firemních cest navíc odráží, že rozpočty na rok 2024 pravděpodobně zaznamenají meziroční nárůst o 8 % po 11% nárůstu v roce 2023. Očekává se, že takový trvalý růst podpoří letecké a hotelové společnosti. Vzhledem k tomu, že podnikové a skupinové služební cesty na konci roku 2022 stále zaostávají o 29 % za úrovní roku 2019, předpokládané plné oživení v roce 2024 by mohlo těmto odvětvím přinést obrovskou úlevu. Před pandemií firemní cestující, přestože tvořili pouhých 12 % všech cestujících, generovali na některých letech až 75 % zisku. Podobně tvořili obchodní cestující v roce 2019 45 až 50 % příjmů hotelů, jako jsou Hilton, Marriott a InterContinental Hotels Group , které jsou vlastníky hotelu Holiday Inn. Dokud budou společnosti chtít snižovat náklady, může se oživení zpozdit, ale není pravděpodobné, že by způsobilo nějakou trvalou překážku. V současné době stojí v čele návratu menší podniky, přičemž 41 % podniků s tržbami do 1 miliardy USD přiznalo, že se vrací k úrovni cestování před krizí. Větší podniky se však zotavují pomaleji, pouze 22 % podniků s tržbami 16 miliard USD a více se vrátilo na hodnoty z roku 2019. Vzhledem k tomu, že větší podniky mají tendenci o něco více stagnovat, existuje očekávání potenciálního růstu. Urovnání stávek v zábavním průmyslu a automobilkách odstranilo významnou překážku na cestě k podnikovým tržbám. Navzdory stávkám společnost Delta nadále zlepšuje své obchodní příjmy, přičemž firemní cestující z technologického a finančního sektoru dosahují dvouciferného růstu příjmů. Analytik Ravi Shanker se domnívá, že Delta jako pravděpodobně nejvíce korporátně exponovaný dopravce v USA má dobré předpoklady pro to, aby z toho těžila. Přestože jsou akcie společnosti Delta od červencového vrcholu pod tlakem, obchodují se za 5,5násobek předpokládaného zisku v roce 2024 a mohly by být podpořeny firemním vzestupem. Pozoruhodných 96 % analytiků hodnotí akcie jako “Buy” a předpovídá 44% růst. Na podobnou cestu se chystají i United Airlines, jejichž akcie se zdají být podhodnocené. Zvýšená kapacitní taktika spolu se silnou základnou firemních zákazníků staví větší dopravce, jako jsou Delta a United, vedle American Airlines do příznivé situace, kdy mohou těžit z rostoucího oživení podnikání. Těžit z toho může i hotelový průmysl, protože rostoucí trend firemních cest pravděpodobně vyváží inflaci a další problémy. Překonání úrovně služebních cest v roce 2019 by bylo přínosem, přičemž analytici očekávají, že k němu dojde v roce 2024. Nejvyšší výnosy pravděpodobně zaznamenají hoteloví giganti jako Marriott International a Hilton, a to díky své významné expozici vůči firemnímu cestování. Nicméně osud odvětví služebního cestování je hluboce provázán s výkonností americké ekonomiky, což může být důvodem, proč se očekávané oživení nepromítne do cen akcií. Zdá se, že debatu o tom, zda se podnikové cestování někdy vrátí na úroveň před pandemií, vyhrála kladná odpověď. Přesto zůstává otázkou, jak dlouho to bude trvat.