Klíčové body
- Ford letos počítá s 50% snížením výroby modelu Lightning
- Automobilka nyní očekává pomalejší růst prodeje elektrických vozidel, než se předpokládalo v roce 2024
- Současně Ford navyšuje počet zaměstnanců své michiganské montážní továrny aby posílil výrobu benzinových SUV
Automobilka se sídlem v Dearbornu ve státě Michigan oznámila přesun 1 400 z 2 100 hodinových zaměstnanců z továrny na výrobu modelu Lightning do továren na výrobu vozidel s benzinovými motory a do jiných provozů. Tomu odpovídá snížení počtu pracovních směn ze dvou na jednu. Přesunutí zaměstnanci budou z velké části tvořeni pracovníky, kteří jsou po nedávných jednáních s odborovým svazem United Auto Workers připraveni odejít do důchodu.
Plánované snížení výroby modelu Lightning je sice výrazné, ale co do množství zůstává nezveřejněné, neboť mluvčí společnosti Ford neposkytl žádné konkrétní informace. Díky dopisu Fordu svým dodavatelům, který prozkoumal deník Wall Street Journal, je však známo, že automobilka letos počítá s 50% snížením výroby modelu Lightning, což je důsledek “měnící se poptávky na trhu”.
Pick-up F-150 Lightning byl klíčový pro strategii Fordu v oblasti elektromobilů
V říjnovém sdělení vedení společnosti Ford oznámilo odložení investic do elektromobilů ve výši 12 miliard dolarů, přičemž zpochybnilo zájem potenciálních kupujících a cenové tlaky. Podobně postupovala i společnost General Motors, která odložila rekonstrukci závodu na výrobu elektromobilů v Michiganu o rok, tedy do roku 2025.
Jim Farley, výkonný ředitel společnosti Ford, zdůraznil, že automobilka je ve svých výrobních plánech agilní a chce zákazníkům poskytnout možnost výběru a současně se zaměřit na zisky a růst. Farley se podělil o záměr společnosti být v nabídce elektromobilů náročná a využívat silné stránky, přičemž pozornost směřuje do oblastí, jako jsou užitková vozidla.
Stalo se tak po téměř dvou letech snah Fordu o rozšíření výrobního potenciálu továrny Lightning na 150 000 elektrických nákladních vozů ročně. Vzhledem k tomu, že od zahájení výroby v dubnu 2022 byl tento cíl dvakrát zvýšen, čekali ve Fordu, jak dramaticky snížená výrobní kapacita ovlivní pokrok tváří v tvář rostoucí konkurenci, včetně Cybertrucku společnosti Tesla, elektrického Chevroletu Silverado společnosti GM a nárůstu výroby elektrického nákladního vozu R1T startupu Rivian.
Je také zajímavé, že navzdory nedávným obavám prodeje elektrických vozidel v USA nadále překonávají celkový trh s automobily, když v loňském roce vzrostly o 47 % ve srovnání s 12 % v celém odvětví. V roce 2022 činil nárůst prodeje elektromobilů přibližně 65 %.
Mnoho spotřebitelů projevilo zájem o elektromobily, ale projevilo váhání s přechodem, především kvůli obavám ohledně zdrojů nabíjení a relativně vyšších cen. V reakci na to vedoucí představitelé automobilek oznámili svůj závazek vyvíjet cenově dostupnější možnosti elektromobilů a zvyšovat míru jejich zavádění.
Například Stellantis, mateřská společnost Chrysleru, potvrdil svůj závazek k elektromobilům a generální ředitel Carlos Tavares prohlásil, že na plánu automobilky uvést do konce desetiletí na trh desítky nových modelů poháněných bateriemi se nic nezmění. Tavares dodal, že současný politický příklon k vládní podpoře elektromobilů je přesvědčivým argumentem pro přechod tohoto odvětví. Dodal však, že se to může změnit v závislosti na politických změnách v nadcházejících amerických prezidentských a evropských volbách. Výkonný ředitel nicméně důrazně prohlásil: “Na plánu rozvoje EV pro společnost Stellantis neexistuje nic takového jako zpomalení”.
Současně Ford navyšuje počet zaměstnanců své michiganské montážní továrny poblíž Detroitu o téměř 900, aby posílil výrobu benzinových SUV Bronco a pick-upů Ranger. Plánuje se také přesun zhruba 700 zaměstnanců z komplexu v Dearbornu do michiganského závodu, čímž se zorganizuje rozhodující přesun výrobních kapacit od elektromobilů k vozidlům na benzinový pohon.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky