Společnosti Toast a Shopify pomáhají svým klientům digitálně transformovat jejich podnikání.
Společnost Toast si vytváří prostor díky svým službám zaměřeným na restaurace.
Společnost však stále neprokázala, že by se dokázala vymanit ze své pozice
V září 2021 vstoupila na burzu společnost Toast (TOST), která se těší příznivému přijetí, neboť se očekávalo, že způsobí revoluci v restauračním průmyslu podobně, jako Shopify (SHOP) změnilo trh elektronického obchodování pro menší obchodníky. Zpočátku cena akcií společnosti Toast prudce vzrostla z ceny 40 USD při IPO na historické maximum 65,22 USD v listopadu 2022. V současné době se však akcie společnosti obchodují za zhruba 16 USD, protože býčí dynamika slábla kvůli zpomalujícímu se růstu, značným ztrátám a dopadu rostoucích úrokových sazeb na její ocenění.
Společnost Toast poskytuje komplexní digitální řešení pro restaurace, které zahrnuje platební systémy v místě prodeje (POS), displeje pro hosty a v kuchyni a cloudovou platformu pro správu výplatních pásek, věrnostních plánů, online objednávek a rezervací. Ve třetím čtvrtletí roku 2023 byla platforma společnosti Toast nainstalována v přibližně 100 000 provozovnách, což je více než dvojnásobek počtu v době jejího vstupu na burzu. Většina jejích příjmů pochází z poplatků za zpracování plateb v pokladnách.
Kromě toho lze platformu Toastu integrovat se službou Shopify, což restauracím umožňuje rychle zřídit vlastní webové stránky, online tržiště a marketingové kampaně. Společnost Shopify však nabízí také vlastní pokladní platformu pro restaurace a další fyzické podniky. Kromě společnosti Shopify čelí Toast konkurenci ze strany společnosti Square for Restaurants, kterou Block spustil v roce 2018, a společností PayPal a Adyen, které nabízejí digitální platební služby, jež lze integrovat do stávajících pokladních systémů restaurací.
Společnost Toast zaznamenala v roce 2020 nárůst tržeb o 24 %, a to i přes uzavření mnoha restaurací během pandemie, a v roce 2021, kdy byly znovu otevřeny, prudce vzrostly o 107 %. V roce 2022 její tržby vzrostly o dalších 61 % a v roce 2023 předpokládá růst o 40-41 % ve výši 3,83-3,86 miliardy dolarů. Analytici předpokládají, že tržby společnosti Toast porostou v letech 2022-2025 složenou roční mírou růstu (CAGR) o 30 % a dosáhnou 5,95 miliardy USD. Pro srovnání, u společnosti Shopify se předpokládá 21% CAGR a dosažení 10,03 miliardy USD.
Navzdory rychlejšímu růstu ve srovnání se společností Shopify je ziskovost společnosti Toast ohrožena kvůli její velké závislosti na poplatcích za zpracování plateb. Sítě platebních karet a další zpracovatelé plateb si z těchto poplatků berou značnou část, takže společnosti Toast nezbývá dostatek prostředků na rozšiřování jejího cloudového ekosystému. To může společnost Toast odradit od zvýšení poplatků, aby tyto náklady kompenzovala, a proto analytici předpovídají, že společnost zůstane po delší dobu ztrátová.
Společnost Shopify generuje menší procento svých příjmů z poplatků za zpracování plateb, nabízí širší škálu samostatných služeb pro obchodníky a předplatitelských plánů a v roce 2023 se zbavila své logistické činnosti s nízkou marží. Předpokládá se, že tato strategie umožní společnosti Shopify návrat k ziskovosti do roku 2024.
Budoucí růst společnosti Toast závisí na udržení konkurenceschopnosti a rozšiřování jejího podnikání v oblasti předplatného s vyšší marží, které se v prvních devíti měsících roku 2023 podílelo na tržbách pouze 13 %. Pro srovnání, společnost Shopify získala ve stejném období 27 % svých tržeb ze služeb založených na předplatném.
Společnost Toast, která se zaměřuje výhradně na restaurační odvětví, by mohla čelit tvrdším makroekonomickým výzvám než společnost Shopify, která prostřednictvím svých služeb elektronického obchodování poskytuje služby širšímu okruhu malých obchodníků. Probíhající pandemie je pro restaurační průmysl, a tedy i pro společnost Toast, výzvou, zatímco pro společnost Shopify představuje podporu v oblasti elektronického obchodování a přináší jí zisky. Inflace snižuje marže restaurací v důsledku vyšších nákladů na potraviny a pracovní sílu. Zároveň však způsobuje, že spotřebitelé vyhledávají výhodnější nabídky na internetu, z čehož těží elektronické obchodování.
Rozšíření podnikání za účelem rozmělnění nákladů by mohlo být pro Toast náročným úkolem v konkurenci s většími poskytovateli digitálních platebních platforem, kteří mohou provozovat své pokladní a cloudové služby s nižšími maržemi. Společnost Toast si zajistila místo na rozvíjejícím se trhu s restauračním softwarem, ale nevyužila výhodu včasného nástupce tak, jak to udělala společnost Shopify v oblasti elektronického obchodování.
Na první pohled se může zdát, že společnost Toast je výhodná, když se obchoduje za pouhý dvojnásobek tržeb v příštím roce ve srovnání s dvanáctinásobkem společnosti Shopify. Tento výrazný rozdíl však naznačuje, že většina investorů nevnímá Toast jako další Shopify. Obě společnosti podporují digitální transformaci, ale Toast musí expandovat mimo svou niku, aniž by zkrachoval.
V září 2021 vstoupila na burzu společnost Toast , která se těší příznivému přijetí, neboť se očekávalo, že způsobí revoluci v restauračním průmyslu podobně, jako Shopify změnilo trh elektronického obchodování pro menší obchodníky. Zpočátku cena akcií společnosti Toast prudce vzrostla z ceny 40 USD při IPO na historické maximum 65,22 USD v listopadu 2022. V současné době se však akcie společnosti obchodují za zhruba 16 USD, protože býčí dynamika slábla kvůli zpomalujícímu se růstu, značným ztrátám a dopadu rostoucích úrokových sazeb na její ocenění. Společnost Toast poskytuje komplexní digitální řešení pro restaurace, které zahrnuje platební systémy v místě prodeje , displeje pro hosty a v kuchyni a cloudovou platformu pro správu výplatních pásek, věrnostních plánů, online objednávek a rezervací. Ve třetím čtvrtletí roku 2023 byla platforma společnosti Toast nainstalována v přibližně 100 000 provozovnách, což je více než dvojnásobek počtu v době jejího vstupu na burzu. Většina jejích příjmů pochází z poplatků za zpracování plateb v pokladnách. Kromě toho lze platformu Toastu integrovat se službou Shopify, což restauracím umožňuje rychle zřídit vlastní webové stránky, online tržiště a marketingové kampaně. Společnost Shopify však nabízí také vlastní pokladní platformu pro restaurace a další fyzické podniky. Kromě společnosti Shopify čelí Toast konkurenci ze strany společnosti Square for Restaurants, kterou Block spustil v roce 2018, a společností PayPal a Adyen, které nabízejí digitální platební služby, jež lze integrovat do stávajících pokladních systémů restaurací. Společnost Toast zaznamenala v roce 2020 nárůst tržeb o 24 %, a to i přes uzavření mnoha restaurací během pandemie, a v roce 2021, kdy byly znovu otevřeny, prudce vzrostly o 107 %. V roce 2022 její tržby vzrostly o dalších 61 % a v roce 2023 předpokládá růst o 40-41 % ve výši 3,83-3,86 miliardy dolarů. Analytici předpokládají, že tržby společnosti Toast porostou v letech 2022-2025 složenou roční mírou růstu o 30 % a dosáhnou 5,95 miliardy USD. Pro srovnání, u společnosti Shopify se předpokládá 21% CAGR a dosažení 10,03 miliardy USD. Navzdory rychlejšímu růstu ve srovnání se společností Shopify je ziskovost společnosti Toast ohrožena kvůli její velké závislosti na poplatcích za zpracování plateb. Sítě platebních karet a další zpracovatelé plateb si z těchto poplatků berou značnou část, takže společnosti Toast nezbývá dostatek prostředků na rozšiřování jejího cloudového ekosystému. To může společnost Toast odradit od zvýšení poplatků, aby tyto náklady kompenzovala, a proto analytici předpovídají, že společnost zůstane po delší dobu ztrátová. Společnost Shopify generuje menší procento svých příjmů z poplatků za zpracování plateb, nabízí širší škálu samostatných služeb pro obchodníky a předplatitelských plánů a v roce 2023 se zbavila své logistické činnosti s nízkou marží. Předpokládá se, že tato strategie umožní společnosti Shopify návrat k ziskovosti do roku 2024. Budoucí růst společnosti Toast závisí na udržení konkurenceschopnosti a rozšiřování jejího podnikání v oblasti předplatného s vyšší marží, které se v prvních devíti měsících roku 2023 podílelo na tržbách pouze 13 %. Pro srovnání, společnost Shopify získala ve stejném období 27 % svých tržeb ze služeb založených na předplatném. Společnost Toast, která se zaměřuje výhradně na restaurační odvětví, by mohla čelit tvrdším makroekonomickým výzvám než společnost Shopify, která prostřednictvím svých služeb elektronického obchodování poskytuje služby širšímu okruhu malých obchodníků. Probíhající pandemie je pro restaurační průmysl, a tedy i pro společnost Toast, výzvou, zatímco pro společnost Shopify představuje podporu v oblasti elektronického obchodování a přináší jí zisky. Inflace snižuje marže restaurací v důsledku vyšších nákladů na potraviny a pracovní sílu. Zároveň však způsobuje, že spotřebitelé vyhledávají výhodnější nabídky na internetu, z čehož těží elektronické obchodování. Rozšíření podnikání za účelem rozmělnění nákladů by mohlo být pro Toast náročným úkolem v konkurenci s většími poskytovateli digitálních platebních platforem, kteří mohou provozovat své pokladní a cloudové služby s nižšími maržemi. Společnost Toast si zajistila místo na rozvíjejícím se trhu s restauračním softwarem, ale nevyužila výhodu včasného nástupce tak, jak to udělala společnost Shopify v oblasti elektronického obchodování. Na první pohled se může zdát, že společnost Toast je výhodná, když se obchoduje za pouhý dvojnásobek tržeb v příštím roce ve srovnání s dvanáctinásobkem společnosti Shopify. Tento výrazný rozdíl však naznačuje, že většina investorů nevnímá Toast jako další Shopify. Obě společnosti podporují digitální transformaci, ale Toast musí expandovat mimo svou niku, aniž by zkrachoval.