Wall Street v současné době snižuje hodnocení akcií několika amerických výrobců automobilů
Automobilový průmysl se na prahu nového roku potýká s komplikovanou situací, která navzdory potenciálně dobrým vyhlídkám odvětví vyvolává u investorů nejistotu.
Wall Street snižuje hodnocení akcií několika amerických výrobců automobilů, ačkoli by automobilky měly těžit z nové dohody o pracovních silách.
Akcie Ford Motor byly sníženy na Hold, ale cílová cena zůstala beze změny, což ukazuje na důvěru v její schopnost zotavit se.
Analytici také snížili hodnocení akcií Rivian Automotive a Fisker, vyjádřili obavy o jejich růst a ziskovost.
Automobilový průmysl čelí klesajícím cenám nových vozů, rostoucí konkurenci a zpomalujícím se prodejům elektromobilů.
Navzdory očekávanému snížení úrokových sazeb, které by ulehčilo finanční zátěž spojenou se splácením automobilů, Wall Street v současné době snižuje hodnocení akcií několika amerických výrobců automobilů. Ačkoli by automobilky měly navíc těžit z nové dohody o pracovních silách, která slibuje určitou jistotu ohledně nákladů, investoři o tom nejsou zcela přesvědčeni.
Ve středu investory probudily zprávy o trojici snížených hodnocení akcií automobilek. Významnou událostí bylo snížení ratingu akcií Ford Motor Company (F) z Buy na Hold, které provedl analytik UBS Joseph Spak, což mnohé v odvětví i na trhu překvapilo. Cílová cena, která byla ponechána beze změny na 12 dolarech, však svědčí o důvěře ve schopnost automobilky zotavit se.
Již v listopadu cena akcií společnosti Ford utrpěla ránu a klesla na přibližně 10 USD. To se shodovalo s ratifikací nové 4,5leté pracovní smlouvy mezi odborovou organizací United Auto Workers a velkou trojkou výrobců automobilů. Situace se mírně zlepšila a akcie v poledním obchodování dosahovaly hodnoty 11,26 USD, i když klesly o 1,8 %. Pro srovnání, indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average klesly o 0,6 %, resp. 0,1 %.
Joseph Spak se ke snížení ratingu vyjádřila následovně: “Ačkoli se nám líbí vize a směřování generálního ředitele Jima Farleyho pro budoucnost společnosti Ford, domníváme se, že může trvat řadu let, než budou přínosy těchto plánů realizovány.” Navzdory tomuto vývoji Spak vyjádřil preferenci pro akcie General Motors a rozhodl se je ohodnotit na Buy.
Snížené hodnocení si vysloužily také dva začínající výrobci elektromobilů (EV), Rivian Automotive, Inc. (RIVN) a Fisker Inc. (FSR). Analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner snížil hodnotu akcií Rivian Automotive z Buy na Hold a cílovou cenu snížil z 29 dolarů za akcii na 19 dolarů. Akcie společnosti Rivian se v úvodu obchodování propadly o 4,9 % na 16,94 USD. Snížení doporučení analytika osvětlilo určité obavy o budoucnost společnosti, neboť vyjádřil pochybnosti o vyhlídkách růstu a ziskovosti společnosti Rivian.
V podobné situaci se navíc ocitl i Fisker. Analytik Jeffrey Osborne ze společnosti TD Cowen snížil hodnocení akcií na Držet z Koupit a posunul cílovou cenu na 1 USD z 11 USD za akcii. Akcie společnosti Fisker v důsledku toho klesly o 11 % na 86 centů za akcii.
Statistiky ukázaly, že v loňském roce dosáhl prodej bateriových elektromobilů v USA, Evropě a Číně celkem asi 8,7 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o zhruba 33 %. Ačkoli byl tento růst značný, tempo se údajně zpomaluje, zatímco na trh přichází stále více nových modelů elektromobilů. Tato rostoucí konkurence a následné nasycení trhu tak představují pro začínající podniky výzvu.
Zejména pro společnost Fisker představuje kromě snížení ratingu také novou překážku, neboť Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu nedávno zahájil vyšetřování stížností na brzdový systém společnosti. Ačkoli jsou vyšetřování a stahování výrobků z trhu v automobilovém průmyslu poměrně časté a obvykle slouží jako předběžný krok ke stažení výrobků z trhu, mohou takové události vyvolat znepokojení investorů, zejména pokud se objeví v počátečních fázích existence společnosti.
Zdroj: Fisker
Po těchto škrtech analytiků nyní v průměru pouze 15 % analytiků hodnotí akcie společnosti Fisker na Buy. V indexu S&P 500 je průměrný poměr hodnocení Buy přibližně 55 %. Kromě toho analytici v průměru stanovili cílovou cenu pro akcie společnosti Fisker na 2,75 USD za akcii, jak uvádí FactSet. Naproti tomu přibližně 40 % analytiků pokrývajících akcie společnosti Ford hodnotí akcie jako Buy s průměrnou cílovou cenou 13 USD. Také společnost Rivian vidí lepší vyhlídky, 63 % analytiků pokrývajících akcie ji hodnotí jako Buy a průměrná cílová cena je 25 USD za akcii.
Celkově lze říci, že navzdory zmírnění úvěrové zátěže spojené s půjčkami na automobily díky nižším úrokovým sazbám a menší nejistotě ohledně nákladů na pracovní sílu čeká automobilový průmysl cesta zkroucená klesajícími cenami nových vozů a značnými náklady na přechod na elektromobily. Odvětví se také ocitá tváří v tvář klesajícímu tempu růstu prodejů elektromobilů, zesílené konkurenci, zpomalujícím se sazbám a rostoucí regulační kontrole. Všechny tyto faktory kulminují v nejasných vyhlídkách a přispívají k opatrnosti investorů, která je patrná v této vlně snižování ratingu akcií automobilek. Pro účastníky trhu to představuje složitou situaci, v níž se budou muset v novém roce orientovat.
Navzdory očekávanému snížení úrokových sazeb, které by ulehčilo finanční zátěž spojenou se splácením automobilů, Wall Street v současné době snižuje hodnocení akcií několika amerických výrobců automobilů. Ačkoli by automobilky měly navíc těžit z nové dohody o pracovních silách, která slibuje určitou jistotu ohledně nákladů, investoři o tom nejsou zcela přesvědčeni.Ve středu investory probudily zprávy o trojici snížených hodnocení akcií automobilek. Významnou událostí bylo snížení ratingu akcií Ford Motor Company z Buy na Hold, které provedl analytik UBS Joseph Spak, což mnohé v odvětví i na trhu překvapilo. Cílová cena, která byla ponechána beze změny na 12 dolarech, však svědčí o důvěře ve schopnost automobilky zotavit se.Již v listopadu cena akcií společnosti Ford utrpěla ránu a klesla na přibližně 10 USD. To se shodovalo s ratifikací nové 4,5leté pracovní smlouvy mezi odborovou organizací United Auto Workers a velkou trojkou výrobců automobilů. Situace se mírně zlepšila a akcie v poledním obchodování dosahovaly hodnoty 11,26 USD, i když klesly o 1,8 %. Pro srovnání, indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average klesly o 0,6 %, resp. 0,1 %. Joseph Spak se ke snížení ratingu vyjádřila následovně: “Ačkoli se nám líbí vize a směřování generálního ředitele Jima Farleyho pro budoucnost společnosti Ford, domníváme se, že může trvat řadu let, než budou přínosy těchto plánů realizovány.” Navzdory tomuto vývoji Spak vyjádřil preferenci pro akcie General Motors a rozhodl se je ohodnotit na Buy.Snížené hodnocení si vysloužily také dva začínající výrobci elektromobilů , Rivian Automotive, Inc. a Fisker Inc. . Analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner snížil hodnotu akcií Rivian Automotive z Buy na Hold a cílovou cenu snížil z 29 dolarů za akcii na 19 dolarů. Akcie společnosti Rivian se v úvodu obchodování propadly o 4,9 % na 16,94 USD. Snížení doporučení analytika osvětlilo určité obavy o budoucnost společnosti, neboť vyjádřil pochybnosti o vyhlídkách růstu a ziskovosti společnosti Rivian.V podobné situaci se navíc ocitl i Fisker. Analytik Jeffrey Osborne ze společnosti TD Cowen snížil hodnocení akcií na Držet z Koupit a posunul cílovou cenu na 1 USD z 11 USD za akcii. Akcie společnosti Fisker v důsledku toho klesly o 11 % na 86 centů za akcii. Statistiky ukázaly, že v loňském roce dosáhl prodej bateriových elektromobilů v USA, Evropě a Číně celkem asi 8,7 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o zhruba 33 %. Ačkoli byl tento růst značný, tempo se údajně zpomaluje, zatímco na trh přichází stále více nových modelů elektromobilů. Tato rostoucí konkurence a následné nasycení trhu tak představují pro začínající podniky výzvu.Zejména pro společnost Fisker představuje kromě snížení ratingu také novou překážku, neboť Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu nedávno zahájil vyšetřování stížností na brzdový systém společnosti. Ačkoli jsou vyšetřování a stahování výrobků z trhu v automobilovém průmyslu poměrně časté a obvykle slouží jako předběžný krok ke stažení výrobků z trhu, mohou takové události vyvolat znepokojení investorů, zejména pokud se objeví v počátečních fázích existence společnosti.Po těchto škrtech analytiků nyní v průměru pouze 15 % analytiků hodnotí akcie společnosti Fisker na Buy. V indexu S&P 500 je průměrný poměr hodnocení Buy přibližně 55 %. Kromě toho analytici v průměru stanovili cílovou cenu pro akcie společnosti Fisker na 2,75 USD za akcii, jak uvádí FactSet. Naproti tomu přibližně 40 % analytiků pokrývajících akcie společnosti Ford hodnotí akcie jako Buy s průměrnou cílovou cenou 13 USD. Také společnost Rivian vidí lepší vyhlídky, 63 % analytiků pokrývajících akcie ji hodnotí jako Buy a průměrná cílová cena je 25 USD za akcii. Celkově lze říci, že navzdory zmírnění úvěrové zátěže spojené s půjčkami na automobily díky nižším úrokovým sazbám a menší nejistotě ohledně nákladů na pracovní sílu čeká automobilový průmysl cesta zkroucená klesajícími cenami nových vozů a značnými náklady na přechod na elektromobily. Odvětví se také ocitá tváří v tvář klesajícímu tempu růstu prodejů elektromobilů, zesílené konkurenci, zpomalujícím se sazbám a rostoucí regulační kontrole. Všechny tyto faktory kulminují v nejasných vyhlídkách a přispívají k opatrnosti investorů, která je patrná v této vlně snižování ratingu akcií automobilek. Pro účastníky trhu to představuje složitou situaci, v níž se budou muset v novém roce orientovat.