Její obrovská tržní kapitalizace je založena na udržování představy, že jde o technologickou společnost
V patách jí je celá řada konkurentů
Akcie společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) zůstávají nejhodnotnější automobilovou společností na světě, a to s velkým náskokem.
S tržní kapitalizací 558 miliard dolarů má o 230 miliard dolarů vyšší hodnotu než Toyota Motor (NYSE:TM), která je s 329 miliardami dolarů druhá. Náskok se však snižuje. Akcie Toyoty za poslední rok vzrostly o 75 %. Akcie společnosti Tesla jsou na stejné úrovni. Žádná jiná automobilka nemá hodnotu vyšší než 100 miliard dolarů.
Ale po letech dominance na trhu s elektromobily (EV), kdy investoři trvají na tom, že je to spíše Apple (NASDAQ:AAPL) než General Motors (NYSE:GM), se zástup konkurentů pronásledujících Teslu možná konečně přibližuje.
Nebo snad ano?
Budoucnost mimo současnou trajektorii
O akciích TSLA jsem psal před několika týdny, kdy jejich tržní kapitalizace dosahovala 330 miliard dolarů a předstihovala tak akcie Toyoty. Upozornil jsem na to, že Tesla potřebuje obnovit produktovou řadu. CyberTruck jsem označil za obrovský neúspěch.
A to nejen kvůli chybám vozu. Je to proto, že jeho vývoj odvedl pozornost společnosti Tesla od pokračování v rozšiřování výroby levnějších vozů.
Tento neúspěch ilustruje model Rivian (NASDAQ:RIVN) R3. Je o něco menší než Tesla Model Y. Vypadá lépe a (což je nejdůležitější) bude stát méně.
I kdyby se R3 nikdy nedostal do sériové výroby, existují další vyzyvatelé. BMW (OTCMKTS:BMWYY) loni prodalo 376 000 elektromobilů, což je o 75 % více než za rok, a jeho elektromobily jsou ziskové.
Pak je tu čínská společnost BYD (OTCMKTS:BYDDF), jejíž Seagull za 15 000 dolarů je tak dobrý, že se američtí politici zoufale snaží oddálit jeho vstup na náš trh.
Společnost BYD trvá na tom, že její nadcházející továrna v Mexiku není snahou o vstup na americký trh, že bude dodávat pouze do Latinské Ameriky. Ale podíl na trhu je podíl na trhu. Zabijte americké exportní trhy a zabijete americké značky.
Zdroj: BurzovníSvět.cz
Muskova reakce
Elon Musk má stále své fanoušky. Ti jásali nad jeho výhrůžkami, že přestěhuje Teslu do Texasu poté, co Delaware zamítl jeho poslední návrh na přidělení akcií.
Ale udělat ze sebe tvář společnosti má i své stinné stránky. Musk, kdysi hrdina environmentalistů, se ocitl v situaci, kdy bušil do „ekoteroristů“, když byla sabotována dodávka elektřiny do německého závodu Tesly. Jeho osobní politika z něj udělala padoucha pro lidi, kteří by měli být zákazníky Tesly.
To, čemu Musk věří, nemusí být pro investiční případ Tesly relevantní. Podstatná je jeho oddanost společnosti. Ta byla nepřetržitá v dobrých i špatných časech. Dokud je Muskovou oblíbenou charitou Musk, investoři mu leccos odpustí.
Analytik společnosti Wedbush Dan Ives, který vystřídal Cathie Woodovou na pozici nejvýznamnějšího býka v technologickém průmyslu, investorům vzkazuje, aby v Tesle zůstali „dlouho a silně“. Ives má v poslední době v mnoha věcech pravdu, zejména v umělé inteligenci (AI).
Akcie TSLA mají vlastní umělou inteligenci nazvanou Grok, kterou hodlá integrovat do svých automobilů. To vše je součástí Muskova budování „ekosystému“ kolem Tesly, jehož součástí je nabíjení, pojištění a servis. V oblasti nabíjení zjevně vítězí.
Podtrženo a sečteno, akcie TSLA
Tesla stále dominuje trhu s elektromobily. Je dobré být králem.
Ale každá koruna těžce doléhá na svého nositele. Každý úspěch přináší rostoucí očekávání. Apple sice za poslední rok vzrostl o 13 %, ale to je poloviční zisk oproti průměru indexu S&P.
Existují náznaky, že se akciový trh rozšiřuje a že velké zisky v roce 2024 nebudou patřit „sedmičce velkolepých“. Patří sem cloudoví carové, Nvidia (NASDAQ:NVDA) a Tesla.
Společnost Tesla čelí mnoha výzvám. Budou se její auta skutečně řídit sama a co to bude Teslu stát, pokud to nedokážou? Dokáže si udržet vedoucí postavení v oblasti baterií vedle partnerské společnosti Panasonic (OTCMKTS:PCRFY)? Mohla by společnost CATL, která Teslu rovněž zásobuje, získat kontrolu?
Nevíme. Víme ale, že je zde dost otázek, které mě nutí k zamyšlení. Pro Teslu si jde celá řada konkurentů a je jí v patách.
Zdroj: Shutterstock
Akcie společnosti Tesla zůstávají nejhodnotnější automobilovou společností na světě, a to s velkým náskokem.S tržní kapitalizací 558 miliard dolarů má o 230 miliard dolarů vyšší hodnotu než Toyota Motor , která je s 329 miliardami dolarů druhá. Náskok se však snižuje. Akcie Toyoty za poslední rok vzrostly o 75 %. Akcie společnosti Tesla jsou na stejné úrovni. Žádná jiná automobilka nemá hodnotu vyšší než 100 miliard dolarů.Ale po letech dominance na trhu s elektromobily , kdy investoři trvají na tom, že je to spíše Apple než General Motors , se zástup konkurentů pronásledujících Teslu možná konečně přibližuje.Nebo snad ano?O akciích TSLA jsem psal před několika týdny, kdy jejich tržní kapitalizace dosahovala 330 miliard dolarů a předstihovala tak akcie Toyoty. Upozornil jsem na to, že Tesla potřebuje obnovit produktovou řadu. CyberTruck jsem označil za obrovský neúspěch.A to nejen kvůli chybám vozu. Je to proto, že jeho vývoj odvedl pozornost společnosti Tesla od pokračování v rozšiřování výroby levnějších vozů.Tento neúspěch ilustruje model Rivian R3. Je o něco menší než Tesla Model Y. Vypadá lépe a bude stát méně.I kdyby se R3 nikdy nedostal do sériové výroby, existují další vyzyvatelé. BMW loni prodalo 376 000 elektromobilů, což je o 75 % více než za rok, a jeho elektromobily jsou ziskové.Pak je tu čínská společnost BYD , jejíž Seagull za 15 000 dolarů je tak dobrý, že se američtí politici zoufale snaží oddálit jeho vstup na náš trh.Společnost BYD trvá na tom, že její nadcházející továrna v Mexiku není snahou o vstup na americký trh, že bude dodávat pouze do Latinské Ameriky. Ale podíl na trhu je podíl na trhu. Zabijte americké exportní trhy a zabijete americké značky.Elon Musk má stále své fanoušky. Ti jásali nad jeho výhrůžkami, že přestěhuje Teslu do Texasu poté, co Delaware zamítl jeho poslední návrh na přidělení akcií.Ale udělat ze sebe tvář společnosti má i své stinné stránky. Musk, kdysi hrdina environmentalistů, se ocitl v situaci, kdy bušil do „ekoteroristů“, když byla sabotována dodávka elektřiny do německého závodu Tesly. Jeho osobní politika z něj udělala padoucha pro lidi, kteří by měli být zákazníky Tesly.To, čemu Musk věří, nemusí být pro investiční případ Tesly relevantní. Podstatná je jeho oddanost společnosti. Ta byla nepřetržitá v dobrých i špatných časech. Dokud je Muskovou oblíbenou charitou Musk, investoři mu leccos odpustí.Analytik společnosti Wedbush Dan Ives, který vystřídal Cathie Woodovou na pozici nejvýznamnějšího býka v technologickém průmyslu, investorům vzkazuje, aby v Tesle zůstali „dlouho a silně“. Ives má v poslední době v mnoha věcech pravdu, zejména v umělé inteligenci .Akcie TSLA mají vlastní umělou inteligenci nazvanou Grok, kterou hodlá integrovat do svých automobilů. To vše je součástí Muskova budování „ekosystému“ kolem Tesly, jehož součástí je nabíjení, pojištění a servis. V oblasti nabíjení zjevně vítězí.Tesla stále dominuje trhu s elektromobily. Je dobré být králem.Ale každá koruna těžce doléhá na svého nositele. Každý úspěch přináší rostoucí očekávání. Apple sice za poslední rok vzrostl o 13 %, ale to je poloviční zisk oproti průměru indexu S&P.Existují náznaky, že se akciový trh rozšiřuje a že velké zisky v roce 2024 nebudou patřit „sedmičce velkolepých“. Patří sem cloudoví carové, Nvidia a Tesla.Společnost Tesla čelí mnoha výzvám. Budou se její auta skutečně řídit sama a co to bude Teslu stát, pokud to nedokážou? Dokáže si udržet vedoucí postavení v oblasti baterií vedle partnerské společnosti Panasonic ? Mohla by společnost CATL, která Teslu rovněž zásobuje, získat kontrolu?Nevíme. Víme ale, že je zde dost otázek, které mě nutí k zamyšlení. Pro Teslu si jde celá řada konkurentů a je jí v patách.