Zpětné odkupy akcií zažívají vzestup s odkoupením 205 miliard USD v 4. čtvrtletí 2023.
Trh reaguje pozitivně na obnovení zpětných odkupů, s příklady jako růst akcií společností Uber, Salesforce a Zoom.
Zpětné odkupy jsou jen jednou z investičních cest, s účinností, která se může lišit; napříč styly a načasováním provedení.
Růst zájmu o zpětné odkupy zdůrazňuje potřebu diferencované analýzy a dlouhodobého výzkumu jejich skutečné hodnoty pro společnosti a akcionáře.
Podle údajů společnosti S&P Global bylo během 4. čtvrtletí 2023 odkoupeno odhadem 205 miliard USD v akciích, což představuje 20% nárůst oproti předchozímu čtvrtletí a 8,5% nárůst oproti stejnému čtvrtletí před rokem. Tento výrazný nárůst představuje první meziroční nárůst od druhého čtvrtletí roku 2022.
Podnikové výdaje na zpětný odkup akcií obecně kopírují trajektorii zisků a udržují inverzní vztah k ziskovým maržím. Když zisky prudce klesají, jako tomu bylo v období mezi třetím čtvrtletím roku 2022 a druhým čtvrtletím roku 2023, klesají i odkupy. Na druhou stranu, když zisky vykazují známky růstu, korporace své výdaje na zpětné odkupy zintenzivňují. Vzhledem k tomu, že se předpokládá, že zisky v indexu S&P 500 v roce 2024 vzrostou o 11 %, očekává se, že výdaje na zpětné odkupy budou rovněž následovat.
Zdroj: Getty Images
Reakce trhu na obnovení zpětných odkupů v letošním roce byla převážně pozitivní. Například akcie společnosti Uber Technologies vzrostly 14. února po oznámení programu zpětného odkupu v hodnotě 7 miliard USD o 15 %. Také společnost Salesforce zaznamenala 29. února 3% nárůst po navýšení svého plánu zpětného odkupu o 10 miliard USD. Kromě toho společnost Zoom Video Communications oznámila 26. února plány na zpětný odkup svých akcií v hodnotě 1,5 miliardy dolarů – což odpovídá přibližně 7 % -, což způsobilo, že akcie následující den vzrostly o 8 %. Vzhledem k tomu, že společnost Zoom má hotovostní rezervu ve výši 7 miliard USD a předpokládaný volný peněžní tok ve výši 1,46 miliardy USD pro finanční rok 2025, trh oznámení o zpětném odkupu akcií v hodnotě 1,5 miliardy USD, tedy zhruba 7 % akcií, zaujalo.
Zdánlivé vzrušení a optimismus kolem zpětného odkupu si však zaslouží diferencovanější analýzu. Zpětné odkupy akcií mají za cíl zvýšit hodnotu společnosti snížením počtu akcií, což by mělo pomoci zvýšit zisk na akcii. Jsou však jen jednou z investičních cest, které mají společnosti k dispozici. Korporace mají možnost reinvestovat do podniku prostřednictvím výzkumu a vývoje nebo jiných forem kapitálových výdajů. Mohou také zvážit akvizice nebo výplatu dividend jako alternativní cesty alokace finančních prostředků.
Úspěšnost zpětných odkupů nefunguje trvale ve prospěch investorů. Výzkumy prováděné od roku 1999 ukazují, že společnosti snižující počet svých akcií až o 2,5 % obecně přinášejí podobné výnosy jako firmy, které si počet akcií v následujícím roce ponechají – za předpokladu, že výsledky byly upraveny o volatilitu. Toho si všiml Adam Parker, zakladatel společnosti Trivariate Research. Dokonce i výrazné snížení počtu akcií přineslo jen nepatrné překonání výkonnosti, což naznačuje, že kapitálové investice do jiných oblastí mohly být v průměru rozumnějším rozhodnutím.
Slovní spojení “v průměru” je zde klíčové. Různé investiční styly přinášejí různé výsledky. Zatímco hodnotové akcie vykazují jen malé zlepšení v důsledku zpětného odkupu akcií, růstové akcie čelí značným sankcím za výrazný přírůstek a přinášejí větší výhody ze sníženého počtu akcií, jak naznačují Parkerovy studie. Kromě toho záleží na načasování zpětného odkupu – společnosti, které odkoupily podstatnou část svých akcií v době, kdy byly akcie relativně levné, předstihly v následujícím roce své kolegy v odvětví o 3,7 %. Naopak zpětné odkupy provedené v době, kdy byly akcie předražené, vedly k poklesu výkonnosti o 1,1 %.
Navzdory těmto faktorům si zpětné odkupy získaly značnou oblibu, často s minimálním ohledem na cenu. V současné době podle údajů společnosti Trivariate provádí zpětný odkup přibližně dvakrát více společností než před 25 lety. Více společností nyní zpětně odkupuje akcie než vydává nové. Toto rostoucí zaměření na zpětný odkup je takové, že přibližně desetina společností, které své akcie zpětně odkupují, hospodaří se ztrátou a pokračuje ve zpětném odkupu bez ohledu na to, zda jsou akcie nadhodnocené nebo podhodnocené.
Mezi akciemi, které zaznamenaly nárůst díky zpětnému odkupu, se zdá, že nejefektivněji využívá své zdroje společnost Zoom Video Communications, Inc. (ZM). Akcie společnosti se obchodují za 4,7násobek tržeb, což je výrazně méně než jejich pětiletý průměr, který činí 19,5násobek. S hotovostí v hodnotě 7 miliard dolarů v rozvaze naznačuje krok společnosti Zoom směrem k zpětným odkupům akcií aktivní využití jejího kapitálu namísto toho, aby jej nechala ležet ladem. Vzhledem k tomu, že známost jejího jména prudce vzrostla díky širokému využití během výluk Covid-19, začala společnost nabízet nové služby, které vykazují potenciál pro posílení jejího obchodního záběru, včetně přidání kontaktních center, platformy pro zákaznické služby a telefonních služeb do jejího portfolia.
Vzhledem k absenci jakýchkoli transformačních fúzí a akvizic bylo využití těchto hotovostních rezerv v programu zpětného odkupu vnímáno pozorovateli v oboru příznivě. Siti Panigrahi, analytik společnosti Mizuho Securities, uvedl: “Podle našeho názoru je Zoom hodnotovou akcií v oblasti softwaru.”
Ačkoli je zpětný odkup akcií mezi společnostmi trendem, zejména s ohledem na rostoucí zisky, skutečná hodnota a přínos plynoucí z této praxe se může u jednotlivých společností výrazně lišit. Zda bude tento trend i nadále dominovat v investičních strategiích společností, nebo zda se vedoucí pracovníci přesunou k jiným možnostem využití kapitálu, se teprve uvidí, je zapotřebí dalšího výzkumu a analýzy, aby se zjistil celkový dlouhodobý přínos zpětného odkupu pro společnosti a jejich akcionáře.
Podle údajů společnosti S&P Global bylo během 4. čtvrtletí 2023 odkoupeno odhadem 205 miliard USD v akciích, což představuje 20% nárůst oproti předchozímu čtvrtletí a 8,5% nárůst oproti stejnému čtvrtletí před rokem. Tento výrazný nárůst představuje první meziroční nárůst od druhého čtvrtletí roku 2022.Podnikové výdaje na zpětný odkup akcií obecně kopírují trajektorii zisků a udržují inverzní vztah k ziskovým maržím. Když zisky prudce klesají, jako tomu bylo v období mezi třetím čtvrtletím roku 2022 a druhým čtvrtletím roku 2023, klesají i odkupy. Na druhou stranu, když zisky vykazují známky růstu, korporace své výdaje na zpětné odkupy zintenzivňují. Vzhledem k tomu, že se předpokládá, že zisky v indexu S&P 500 v roce 2024 vzrostou o 11 %, očekává se, že výdaje na zpětné odkupy budou rovněž následovat.Reakce trhu na obnovení zpětných odkupů v letošním roce byla převážně pozitivní. Například akcie společnosti Uber Technologies vzrostly 14. února po oznámení programu zpětného odkupu v hodnotě 7 miliard USD o 15 %. Také společnost Salesforce zaznamenala 29. února 3% nárůst po navýšení svého plánu zpětného odkupu o 10 miliard USD. Kromě toho společnost Zoom Video Communications oznámila 26. února plány na zpětný odkup svých akcií v hodnotě 1,5 miliardy dolarů – což odpovídá přibližně 7 % -, což způsobilo, že akcie následující den vzrostly o 8 %. Vzhledem k tomu, že společnost Zoom má hotovostní rezervu ve výši 7 miliard USD a předpokládaný volný peněžní tok ve výši 1,46 miliardy USD pro finanční rok 2025, trh oznámení o zpětném odkupu akcií v hodnotě 1,5 miliardy USD, tedy zhruba 7 % akcií, zaujalo.Zdánlivé vzrušení a optimismus kolem zpětného odkupu si však zaslouží diferencovanější analýzu. Zpětné odkupy akcií mají za cíl zvýšit hodnotu společnosti snížením počtu akcií, což by mělo pomoci zvýšit zisk na akcii. Jsou však jen jednou z investičních cest, které mají společnosti k dispozici. Korporace mají možnost reinvestovat do podniku prostřednictvím výzkumu a vývoje nebo jiných forem kapitálových výdajů. Mohou také zvážit akvizice nebo výplatu dividend jako alternativní cesty alokace finančních prostředků.Úspěšnost zpětných odkupů nefunguje trvale ve prospěch investorů. Výzkumy prováděné od roku 1999 ukazují, že společnosti snižující počet svých akcií až o 2,5 % obecně přinášejí podobné výnosy jako firmy, které si počet akcií v následujícím roce ponechají – za předpokladu, že výsledky byly upraveny o volatilitu. Toho si všiml Adam Parker, zakladatel společnosti Trivariate Research. Dokonce i výrazné snížení počtu akcií přineslo jen nepatrné překonání výkonnosti, což naznačuje, že kapitálové investice do jiných oblastí mohly být v průměru rozumnějším rozhodnutím.Slovní spojení “v průměru” je zde klíčové. Různé investiční styly přinášejí různé výsledky. Zatímco hodnotové akcie vykazují jen malé zlepšení v důsledku zpětného odkupu akcií, růstové akcie čelí značným sankcím za výrazný přírůstek a přinášejí větší výhody ze sníženého počtu akcií, jak naznačují Parkerovy studie. Kromě toho záleží na načasování zpětného odkupu – společnosti, které odkoupily podstatnou část svých akcií v době, kdy byly akcie relativně levné, předstihly v následujícím roce své kolegy v odvětví o 3,7 %. Naopak zpětné odkupy provedené v době, kdy byly akcie předražené, vedly k poklesu výkonnosti o 1,1 %.Navzdory těmto faktorům si zpětné odkupy získaly značnou oblibu, často s minimálním ohledem na cenu. V současné době podle údajů společnosti Trivariate provádí zpětný odkup přibližně dvakrát více společností než před 25 lety. Více společností nyní zpětně odkupuje akcie než vydává nové. Toto rostoucí zaměření na zpětný odkup je takové, že přibližně desetina společností, které své akcie zpětně odkupují, hospodaří se ztrátou a pokračuje ve zpětném odkupu bez ohledu na to, zda jsou akcie nadhodnocené nebo podhodnocené.Mezi akciemi, které zaznamenaly nárůst díky zpětnému odkupu, se zdá, že nejefektivněji využívá své zdroje společnost Zoom Video Communications, Inc. . Akcie společnosti se obchodují za 4,7násobek tržeb, což je výrazně méně než jejich pětiletý průměr, který činí 19,5násobek. S hotovostí v hodnotě 7 miliard dolarů v rozvaze naznačuje krok společnosti Zoom směrem k zpětným odkupům akcií aktivní využití jejího kapitálu namísto toho, aby jej nechala ležet ladem. Vzhledem k tomu, že známost jejího jména prudce vzrostla díky širokému využití během výluk Covid-19, začala společnost nabízet nové služby, které vykazují potenciál pro posílení jejího obchodního záběru, včetně přidání kontaktních center, platformy pro zákaznické služby a telefonních služeb do jejího portfolia. Vzhledem k absenci jakýchkoli transformačních fúzí a akvizic bylo využití těchto hotovostních rezerv v programu zpětného odkupu vnímáno pozorovateli v oboru příznivě. Siti Panigrahi, analytik společnosti Mizuho Securities, uvedl: “Podle našeho názoru je Zoom hodnotovou akcií v oblasti softwaru.”Ačkoli je zpětný odkup akcií mezi společnostmi trendem, zejména s ohledem na rostoucí zisky, skutečná hodnota a přínos plynoucí z této praxe se může u jednotlivých společností výrazně lišit.Zda bude tento trend i nadále dominovat v investičních strategiích společností, nebo zda se vedoucí pracovníci přesunou k jiným možnostem využití kapitálu, se teprve uvidí, je zapotřebí dalšího výzkumu a analýzy, aby se zjistil celkový dlouhodobý přínos zpětného odkupu pro společnosti a jejich akcionáře.