Klíčové body
- Společnost Southwest Airlines ve čtvrtek vykázala za první čtvrtletí větší ztrátu než ve stejném období loňského roku
- Dopravce již dříve varoval, že zpomalení výroby Boeingu brzdí jeho růst
- Společnost American Airlines se v prvním čtvrtletí propadla do ztráty
- Prognóza společnosti pro aktuální období překonala odhady analytiků
Společnost Southwest snižuje plány růstu a varuje, že vliv zpoždění letadel Boeing bude trvat až do roku 2025
První čtvrtletí letošního roku bylo pro společnost Southwest Airlines bouřlivým obdobím, neboť vykázala větší ztrátu než ve stejném období loňského roku. Tato ztráta spolu s dlouhodobým zpožděním dodávek letadel Boeing vedla aerolinky k varování, že tato přerušení budou bránit jejich růstu do roku 2025.
Společnost Southwest Airlines vyjádřila očekávání 4% nárůstu kapacity v letošním roce, což je regrese oproti dříve plánovanému 6% rozšíření. Letecká společnost rovněž předpověděla 8% až 9% růst ve druhém čtvrtletí a zároveň uvedla, že tržby by měly klesnout až o 3,5 %.
Podle předběžných reakcí trhu se akcie společnosti Southwest po tomto oznámení v ranním obchodování propadly o 9 %. Ve čtvrtletní zprávě společnost Southwest zveřejnila, že její současná prognóza předpokládá příjem pouze 20 letadel Boeing 737 Max 8, což je výrazné snížení oproti dřívějšímu očekávání 46 těchto letadel.
Southwest Airlines Co.
Aby společnost Southwest Airlines zmírnila dopady této upravené prognózy, odhalila plány na odložení vyřazení některých svých starších letadel Boeing. Kromě toho bude společnost strategicky snižovat náklady, což bude zahrnovat nabídku dobrovolné dovolené pro zaměstnance. Společnost Southwest oznámila, že do konce roku očekává pokles počtu svých zaměstnanců, což by znamenalo, že na konci roku 2024 bude mít o 2 000 zaměstnanců méně.
Společnost Southwest rovněž oznámila plány na ukončení letového provozu na některých letištích. Patří mezi ně Syrakusy ve státě New York, mezinárodní letiště Bellingham ve Washingtonu, mezinárodní letiště Cozumel a letiště George Bushe Intercontinental v Houstonu.
“Dosažení našich finančních cílů je bezprostřední nutností,” uvedl při zveřejnění výsledků generální ředitel společnosti Southwest Bob Jordan. Zprávy o dalších zpožděních ze strany Boeingu staví leteckou společnost před významné výzvy pro roky 2024 i 2025. V reakci na to společnost Southwest pohotově reaguje a vyvíjí opatření zaměřená na zmírnění provozních i finančních dopadů a zároveň usiluje o zachování spolehlivého a spolehlivého letového řádu pro své zákazníky.
Vzhledem k tomu, že společnost Southwest Airlines je dopravcem se sídlem v Dallasu, který provozuje výhradně flotilu letadel Boeing 737, je významně ovlivněna neustálými zpožděními letadel Boeing, která jsou důsledkem bezpečnostních a kvalitativních krizí. Již dříve varovaly, že zpomalení dodávek Boeingu je překážkou jejich růstu.
Při porovnání výsledků společnosti Southwest v prvním čtvrtletí s očekáváním Wall Street podle konsensuálních odhadů LSEG zjišťujeme:
Ztráta na akcii: 36 centů oproti očekávané ztrátě 34 centů
Tržby: 6,33 miliardy dolarů oproti očekávaným 6,42 miliardy dolarů
Společnost Southwest za první tři měsíce roku prodělala 231 milionů dolarů, tedy 39 centů na akcii, zatímco o rok dříve, kdy se potýkala s následky prázdninového krachu, činila ztráta 159 milionů dolarů, tedy 27 centů na akcii.
Po očištění o mimořádné položky, včetně nákladů souvisejících s pracovními smlouvami a palivem, činí čistá ztráta společnosti Southwest 218 milionů dolarů, tj. 36 centů na akcii.
V prvním čtvrtletí vzrostly tržby letecké společnosti o téměř 11 % na 6,33 miliardy dolarů. Tyto údaje však stále zaostávají za očekáváním analytiků, které sestavila společnost LSEG. Vzhledem k tomu, že se společnost Southwest potýká s problémy zpožděných dodávek Boeingů a utlumeného růstu, uvidíme, jak rychle a efektivně dokáží její opatření na zmírnění problémů vytvořit úspěšnou letovou dráhu společnosti do roku 2025.
American Airlines se propadla do ztráty, ale překonala odhady pro 2. čtvrtletí
Společnost American Airlines se v prvním čtvrtletí přehoupla do čisté ztráty, ale přesto se jí podařilo překonat odhady analytiků pro nadcházející období. Letecká společnost očekává, že ve druhém čtvrtletí vykáže zisk v rozmezí 1,15 až 1,45 USD na akcii na základě očištění, což překonalo průměrnou předpověď analytiků sestavenou společností LSEG ve výši 1,18 USD. Pozitivní výhled se přenesl i do odhadu celoročních zisků, když letecká společnost zopakovala svou předchozí prognózu zisku v rozmezí 2,25 až 3,25 USD na akcii.
“Ačkoli naše finanční výsledky za první čtvrtletí nejsou takové, jaké bychom si přáli, jsme přesvědčeni o pevném základu, který máme, a nadále směřujeme k dosažení našich finančních cílů pro tento rok,” komentoval v nedávné zprávě o výsledcích generální ředitel Robert Isom.
Ve druhém čtvrtletí chce společnost American navýšit svou kapacitu o 7-9 % a očekává, že jednotkové tržby zaznamenají mírný pokles o 1-3 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2021. To se děje v době, kdy se spolu s dalšími leteckými společnostmi, jako jsou Southwest, United a Alaska, vyrovnává s nejnovějšími důsledky problémů s kontrolou kvality a bezpečností společnosti Boeing.
American Airlines Group Inc.
Přetrvávající potíže Boeingu přiměly American k revizi počtu letadel, které od výrobce očekává, a to o sedm méně, než se původně předpokládalo. Nicméně Isom v rozhovoru vysílaném na CNBC zdůraznil, že zpoždění by nemělo mít na leteckou společnost významný dopad.
Ve svém příkrém apelu na Boeing řekl: “Můj vzkaz je, že Boeing se od našeho posledního rozhovoru nezměnil,” a dodal: “Dejte se dohromady. Dodejte.”
Finanční výsledky společnosti American v prvním čtvrtletí kontrastovaly s očekáváním analytiků z Wall Street. Podle odhadů sestavených společností LSEG vykázal American upravenou ztrátu na akcii ve výši 34 centů oproti předpokládané ztrátě ve výši 29 centů. Tržby dosáhly 12,57 miliardy dolarů, což je méně než předpokládaných 12,6 miliardy dolarů.
Výsledky za 1. čtvrtletí ukázaly, že American vykázal ztrátu 312 milionů dolarů, tedy 48 centů na akcii, což je v ostrém kontrastu se ziskem 10 milionů dolarů, tedy 2 centy na akcii, ve stejném čtvrtletí roku 2021. Po očištění o jednorázové náklady související s novými pracovními smlouvami však ztráta vyšla na 226 milionů dolarů, tedy 34 centů na akcii.
Během prvního čtvrtletí vyskočily provozní náklady společnosti American o téměř 7 %, což bylo způsobeno 18% nárůstem mezd a souvisejících nákladů. I přes vyšší výdaje však společnost American dokázala zvýšit své tržby o 3,1 % na 12,57 miliardy dolarů.
Výhled letecké společnosti ukazuje na náročnou, ale optimistickou budoucnost. Přestože první čtvrtletí skončilo ztrátou, její revidovaný výhled překonal očekávání analytiků a signalizuje možné oživení ve druhém čtvrtletí. Pokrok společnosti však mohou ovlivnit neustálé problémy v leteckém průmyslu, včetně nákladů na palivo, mzdových nákladů a dodávek letadel.
Celkově lze říci, že společnost American Airlines v prvním čtvrtletí utrpěla ztrátu a těsně nesplnila odhady tržeb. Společnost si však zachovává pozitivní výhled do budoucna a v následujících čtvrtletích usiluje o růst tržeb a zvýšení kapacity. Vedení společnosti je přesvědčeno, že American Airlines je na dobré cestě splnit své celoroční finanční cíle, a to i přes další problémy, které představuje zpoždění dodávek letadel od společnosti Boeing.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky