Ford (F) se stále ohání svými plány v oblasti elektromobilů, ale v zákulisí se přeorientovává na modely se zážehovými motory
Spotřebitelé svými dolary hlasují, že nemají zájem o elektromobily na baterie, ale dávají přednost hybridům
Vzhledem ke změkčení automobilového trhu se obrat automobilky může zastavit, protože čelí vyšším nákladům
letech minulého století.
Společnost Ford (NYSE:F) dosáhla v prvním čtvrtletí úctyhodných výsledků, které nesplnily očekávání Wall Street ohledně horního řádku a překonaly odhady ohledně dolního řádku. Automobilka rovněž zachovala svůj celoroční výhled, takže trh zatajil dech nad tím, kam se akcie Fordu vydají příště.
Automobilový průmysl už není tak silný jako kdysi a vládní nařízení o elektromobilech stále podkopávají pokrok automobilek. Trh s elektrickými vozidly není zdaleka tak velký, jak se kdysi hvězdně vyhlížející analytici a politici domnívali, a to vede k nehospodárnému, ztráty vyvolávajícímu provozu.
Ford sice musí své snahy o elektromobily líčit s úsměvem, aby uspokojil regulační orgány, ale zároveň vkládá více prostředků do benzinových motorů. To je pro akcie Fordu dobrou vizitkou, protože zákazníci chtějí spolehlivost, kterou přináší spalovací motor. Jsou to také ziskovější vozidla, což urychlí pokračující obrat Fordu.
Zdroj: Ford
Přeřazení na vyšší rychlostní stupeň u elektrických vozidel
Ford dosáhl v prvním čtvrtletí tržeb ve výši 42,8 miliardy dolarů, což jen těsně zaostalo za očekáváním analytiků ve výši 42,9 miliardy dolarů. Zisk 49 centů na akcii snadno překonal odhady 43 centů, ale oproti předchozímu roku se snížil o 22 %.
Vedení společnosti zopakovalo celoroční výhled provozního zisku v rozmezí 10 až 12 miliard dolarů, ale očekává, že vytvoří 6,5 až 7,5 miliardy dolarů volného peněžního toku, což je mírně nad předchozím výhledem 6 až 7 miliard dolarů. Důvodem je skutečnost, že Ford ustupuje od výroby plně bateriových elektromobilů a vyrábí více hybridů.
Toyota Motors (NYSE:TM) táhne celý automobilový průmysl. V prvním čtvrtletí zaznamenala masivní 20% skok v objemu prodeje, protože prodej hybridních vozidel nadále ukrajuje z prodeje konkurence.
Toyota brzy odhadla, že BEV jsou hroznou volbou, na kterou by se měla zaměřit, a tak místo nich zvolila hybridy, které kupujícím poskytly hledanou spolehlivost benzinového pohonu a zároveň dodaly nákupu zelený lesk.
Elektrifikované vozy (ano, Toyota vyrábí několik BEV) nyní tvoří 36,6 % jejích celkových prodejů. Ford, General Motors (NYSE:GM) a další výrobci automobilů prozřeli.
Ford ve svém celoročním výhledu uvedl, že jeho „závazek kapitálové disciplíny a efektivity … odpovídá investicím na podporu elektromobilů revidovaným očekáváním ohledně tempa zavádění elektromobilů zákazníky“. V podstatě je kupující nechtějí a my je nevyrábíme. Alespoň ne tolik jako dříve.
Přijetí hybridního modelu
Prodeje hybridních vozů Ford vzrostly v 1. čtvrtletí o 36 % a za celý rok mají předpoklady k 40% růstu. Maverick je nejprodávanějším hybridním vozem v zemi a Ford nyní dodává zákazníkům i plnohodnotné hybridní vozy. Ford tvrdí, že je odhodlán do konce desetiletí vyrábět hybridní verze všech vozidel, která v Severní Americe vyrábí.
Jeho řada třířadých vozidel BEV byla rovněž posunuta z roku 2025 na rok 2027. Ford v podstatě čeká, až nová technologie baterií dožene požadavky trhu, a teprve poté do jejich vývoje investuje další peníze.
Segment Model E, v němž se nachází divize BEV společnosti Ford, zaznamenal v tomto čtvrtletí pokles tržeb a zároveň provozní ztrátu ve výši 1,3 miliardy dolarů.
Ford tvrdí, že náklady se v průběhu roku sníží, ale horní linie bude nadále trpět. Mezitím se bude naplno věnovat hybridům. Poučení!
Suma sumárum
Automobilový průmysl zpomaluje. Dubnové prodeje nových vozů skončily pod očekáváním, a to navzdory velkému nárůstu prodejů Toyoty a její divize Lexus. Prodeje vypadaly tak dobře jen díky Toyotě. Celoroční průběžný prodej ve výši 15,7 milionu byl o 0,4 % vyšší než loni, ale byl pod očekáváním.
Pozoruhodné je, že zásoby na prodejních místech byly letos o 50 % vyšší než před rokem. To sice svědčí o tom, že nedostatek, který trápil celé odvětví, se konečně zmírnil (i když zvyšoval zisky automobilek), ale zároveň to znamená, že prodeje měly být mnohem vyšší.
Politika Federálního rezervního systému, která zvyšuje a prodlužuje úrokové sazby, by mohla mít na prodeje automobilů velký vliv. Zdražení financování není podporou prodeje.
Ford také ztrácí prodeje ve prospěch zahraničních konkurentů, zejména Toyoty. Připomíná to, jak japonské automobilky v 80. letech minulého století porazily Detroit tím, že řidičům nabídly úsporné vozy, zatímco američtí výrobci vyráběli žrouty benzinu.
Nyní jim dávají žádanější hybridní vozy, zatímco Detroit lpí na BEV.
Vyšší náklady způsobené úrokovými sazbami a oživujícími odbory také podkopávají obrat Fordu. Automobilka se poměrně rychle poučí, ale v důsledku toho se ještě mnoho let nedočká plného zotavení. Investoři by možná chtěli počkat, než se posadí na sedadlo řidiče.
Zdroj: Getty Images
letech minulého století.Společnost Ford dosáhla v prvním čtvrtletí úctyhodných výsledků, které nesplnily očekávání Wall Street ohledně horního řádku a překonaly odhady ohledně dolního řádku. Automobilka rovněž zachovala svůj celoroční výhled, takže trh zatajil dech nad tím, kam se akcie Fordu vydají příště.Automobilový průmysl už není tak silný jako kdysi a vládní nařízení o elektromobilech stále podkopávají pokrok automobilek. Trh s elektrickými vozidly není zdaleka tak velký, jak se kdysi hvězdně vyhlížející analytici a politici domnívali, a to vede k nehospodárnému, ztráty vyvolávajícímu provozu.Ford sice musí své snahy o elektromobily líčit s úsměvem, aby uspokojil regulační orgány, ale zároveň vkládá více prostředků do benzinových motorů. To je pro akcie Fordu dobrou vizitkou, protože zákazníci chtějí spolehlivost, kterou přináší spalovací motor. Jsou to také ziskovější vozidla, což urychlí pokračující obrat Fordu.Ford dosáhl v prvním čtvrtletí tržeb ve výši 42,8 miliardy dolarů, což jen těsně zaostalo za očekáváním analytiků ve výši 42,9 miliardy dolarů. Zisk 49 centů na akcii snadno překonal odhady 43 centů, ale oproti předchozímu roku se snížil o 22 %.Vedení společnosti zopakovalo celoroční výhled provozního zisku v rozmezí 10 až 12 miliard dolarů, ale očekává, že vytvoří 6,5 až 7,5 miliardy dolarů volného peněžního toku, což je mírně nad předchozím výhledem 6 až 7 miliard dolarů. Důvodem je skutečnost, že Ford ustupuje od výroby plně bateriových elektromobilů a vyrábí více hybridů.Toyota Motors táhne celý automobilový průmysl. V prvním čtvrtletí zaznamenala masivní 20% skok v objemu prodeje, protože prodej hybridních vozidel nadále ukrajuje z prodeje konkurence.Toyota brzy odhadla, že BEV jsou hroznou volbou, na kterou by se měla zaměřit, a tak místo nich zvolila hybridy, které kupujícím poskytly hledanou spolehlivost benzinového pohonu a zároveň dodaly nákupu zelený lesk.Elektrifikované vozy nyní tvoří 36,6 % jejích celkových prodejů. Ford, General Motors a další výrobci automobilů prozřeli.Ford ve svém celoročním výhledu uvedl, že jeho „závazek kapitálové disciplíny a efektivity … odpovídá investicím na podporu elektromobilů revidovaným očekáváním ohledně tempa zavádění elektromobilů zákazníky“. V podstatě je kupující nechtějí a my je nevyrábíme. Alespoň ne tolik jako dříve.Prodeje hybridních vozů Ford vzrostly v 1. čtvrtletí o 36 % a za celý rok mají předpoklady k 40% růstu. Maverick je nejprodávanějším hybridním vozem v zemi a Ford nyní dodává zákazníkům i plnohodnotné hybridní vozy. Ford tvrdí, že je odhodlán do konce desetiletí vyrábět hybridní verze všech vozidel, která v Severní Americe vyrábí.Jeho řada třířadých vozidel BEV byla rovněž posunuta z roku 2025 na rok 2027. Ford v podstatě čeká, až nová technologie baterií dožene požadavky trhu, a teprve poté do jejich vývoje investuje další peníze.Segment Model E, v němž se nachází divize BEV společnosti Ford, zaznamenal v tomto čtvrtletí pokles tržeb a zároveň provozní ztrátu ve výši 1,3 miliardy dolarů.Ford tvrdí, že náklady se v průběhu roku sníží, ale horní linie bude nadále trpět. Mezitím se bude naplno věnovat hybridům. Poučení!Automobilový průmysl zpomaluje. Dubnové prodeje nových vozů skončily pod očekáváním, a to navzdory velkému nárůstu prodejů Toyoty a její divize Lexus. Prodeje vypadaly tak dobře jen díky Toyotě. Celoroční průběžný prodej ve výši 15,7 milionu byl o 0,4 % vyšší než loni, ale byl pod očekáváním.Pozoruhodné je, že zásoby na prodejních místech byly letos o 50 % vyšší než před rokem. To sice svědčí o tom, že nedostatek, který trápil celé odvětví, se konečně zmírnil , ale zároveň to znamená, že prodeje měly být mnohem vyšší.Politika Federálního rezervního systému, která zvyšuje a prodlužuje úrokové sazby, by mohla mít na prodeje automobilů velký vliv. Zdražení financování není podporou prodeje.Ford také ztrácí prodeje ve prospěch zahraničních konkurentů, zejména Toyoty. Připomíná to, jak japonské automobilky v 80. letech minulého století porazily Detroit tím, že řidičům nabídly úsporné vozy, zatímco američtí výrobci vyráběli žrouty benzinu.Nyní jim dávají žádanější hybridní vozy, zatímco Detroit lpí na BEV.Vyšší náklady způsobené úrokovými sazbami a oživujícími odbory také podkopávají obrat Fordu. Automobilka se poměrně rychle poučí, ale v důsledku toho se ještě mnoho let nedočká plného zotavení. Investoři by možná chtěli počkat, než se posadí na sedadlo řidiče.