Oznámení společnosti Tesla (TSLA) o snížení počtu zaměstnanců o 10 % je předzvěstí toho, co lze očekávat u akcií elektromobilů
Rivian Automotive (RIVN): Společnost má za sebou již dvě kola propouštění, ale s klesající poptávkou budou jistě následovat další
Lucid Group (LCID): Výrobce luxusních elektromobilů sotva přežívá jen díky peněžním injekcím od saúdské vlády
Lion Electric (LEV): Výrobce elektrických autobusů a nákladních automobilů zoufale potřebuje vlastní peněžní injekce od kanadské vlády, aby se udržel nad vodou
Oznámení společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) o snížení počtu zaměstnanců o 10 % otřáslo trhem s elektromobily a akciemi elektromobilů. V souvislosti se snižující se poptávkou po elektromobilech zaznamenala společnost Tesla v prvním čtvrtletí 8% pokles dodávek. Bylo to poprvé za více než deset let, kdy dodala méně vozů.
Znamená to však, že Tesla nemůže ospravedlnit zaměstnávání tolika lidí a o práci přijde více než 14 000 pracovníků. S rostoucí konkurencí zde i v zahraničí nebude přední výrobce elektromobilů v propouštění zaměstnanců sám. Na trh s elektromobily se blíží otřesy. Společnost Fisker (OTCMKTS:FSNR) balancuje nad propastí bankrotu, ačkoli nedávno uvedla, že jedná se čtyřmi potenciálními kupci.
Další by mohli brzy následovat Fisker do propasti. Tyto tři akcie elektromobilů by mohly být dalšími, které oznámí, že jejich zaměstnanci jsou na špalku.
Rivian Automotive (RIVN)
Společnost Rivian Automotive (NASDAQ:RIVN) oznámila již dvě kola propouštění, a to jsme teprve čtyři měsíce po začátku roku. Výrobce elektrických SUV a pickupů také oznámil, že odkládá plány na otevření nové továrny v Georgii, která měla vytvořit 7 500 pracovních míst. Vzhledem k tomu, že prodeje jsou mnohem horší, než se očekávalo, mohou se zaměstnanci Rivianu dočkat dalších růžových papírů.
Začátkem tohoto měsíce Rivian uvedl, že v prvním čtvrtletí vyrobil 13 980 elektromobilů, přičemž jich dodal 13 588. To je v podstatě stejná hodnota jako ve čtvrtém čtvrtletí a společnost zopakovala svůj cíl vyrobit v letošním roce celkem 57 000 vozidel. Přesto Rivian stále prodělává na každém vyrobeném vozidle. Navzdory slibům, že ještě letos dosáhne hrubé ziskovosti, musela snížit ceny jako každý jiný výrobce elektromobilů.
Rivian představil své menší SUV R2 se zaváděcí cenou kolem 45 000 USD. Tesla nedávno snížila cenu Modelu Y pod 45 000 USD a uvedla, že pro letošní rok připravuje nový, levnější elektromobil. Výrobci doufají, že zlevněním svých vozidel nastartují prodeje. To se dotkne plánů na ziskovost všech, včetně společnosti Rivian, která možná bude muset propustit více zaměstnanců, aby se udržela na trhu.
Zdroj: Getty Images
Lucid Group (LCID)
Společnost Lucid Group (NASDAQ:LCID) je v ještě svízelnější situaci než Rivian, protože vyrábí luxusní elektromobily, které stojí mnohem více, než by kdokoli chtěl utratit. Když výrobci nedokážou prosadit ani levnější modely, snaha o odbyt těch drahých se stává nemožnou. Lucid skutečně dodal více vozidel, než vyrobil, i když to byla jen asi desetina toho, co vyrobil Rivian.
Podle údajů EV Stock dodal Lucid v prvním čtvrtletí 1 967 vozů, zatímco vyrobil jen 1 725 vozů. Je to jen další projev klesající poptávky. V roce 2023 vyrobila celých 6 000 vozidel a pinky přísahá, že letos vyrobí 9 000 vozidel. Lucid se podle svých slov „laserově zaměřuje“ na růst.
Výrobci elektromobilů se sice daří udržet nad vodou díky peněžním injekcím od saúdskoarabské vlády, ale to se v továrně příliš nepočítá. V loňském roce došlo k velkému propouštění, a přestože Saúdský veřejný investiční fond pumpuje do společnosti miliardy dolarů, klesající prodeje učiní její pracovní sílu zbytečnou.
Lion Electric (LEV)
Ano, společnost Lion Electric (NYSE:LEV) právě oznámila, že ruší 120 pracovních míst, ale nemyslím si, že to bylo naposledy. Výrobce elektrických autobusů a nákladních automobilů se snaží ušetřit zhruba 40 milionů dolarů ročně. Nakonec bude mít 1 150 zaměstnanců, z toho přes 600 ve výrobě.
Lion, kanadský výrobce s továrnou v Illinois, viní z propouštění vládu této země, která otálí s rozdáním prostředků ze svého svěřeneckého fondu pro nulové emise. Tento fond dotuje výrobu školních a tranzitních autobusů s nulovými emisemi. To však podtrhuje mnohé problémy, s nimiž se potýkají všichni výrobci elektrických vozidel. Ti nemohou prodávat vozidla bez státních dotací, ať už prostřednictvím hotovostních plateb, investic ze státních fondů nebo daňových pobídek. Výrobci automobilů sice snižují ceny, aby nalákali kupující, protože většina z nich není zisková, ale to může urychlit nutnost propouštět další zaměstnance, aby ušetřili peníze.
Vzhledem k tomu, že několik vlád omezilo pobídky pro průmysl, hrozí mnoha výrobcům krach.
Zdroj: Lion Electric
Oznámení společnosti Tesla o snížení počtu zaměstnanců o 10 % otřáslo trhem s elektromobily a akciemi elektromobilů. V souvislosti se snižující se poptávkou po elektromobilech zaznamenala společnost Tesla v prvním čtvrtletí 8% pokles dodávek. Bylo to poprvé za více než deset let, kdy dodala méně vozů.Znamená to však, že Tesla nemůže ospravedlnit zaměstnávání tolika lidí a o práci přijde více než 14 000 pracovníků. S rostoucí konkurencí zde i v zahraničí nebude přední výrobce elektromobilů v propouštění zaměstnanců sám. Na trh s elektromobily se blíží otřesy. Společnost Fisker balancuje nad propastí bankrotu, ačkoli nedávno uvedla, že jedná se čtyřmi potenciálními kupci.Další by mohli brzy následovat Fisker do propasti. Tyto tři akcie elektromobilů by mohly být dalšími, které oznámí, že jejich zaměstnanci jsou na špalku.Společnost Rivian Automotive oznámila již dvě kola propouštění, a to jsme teprve čtyři měsíce po začátku roku. Výrobce elektrických SUV a pickupů také oznámil, že odkládá plány na otevření nové továrny v Georgii, která měla vytvořit 7 500 pracovních míst. Vzhledem k tomu, že prodeje jsou mnohem horší, než se očekávalo, mohou se zaměstnanci Rivianu dočkat dalších růžových papírů.Začátkem tohoto měsíce Rivian uvedl, že v prvním čtvrtletí vyrobil 13 980 elektromobilů, přičemž jich dodal 13 588. To je v podstatě stejná hodnota jako ve čtvrtém čtvrtletí a společnost zopakovala svůj cíl vyrobit v letošním roce celkem 57 000 vozidel. Přesto Rivian stále prodělává na každém vyrobeném vozidle. Navzdory slibům, že ještě letos dosáhne hrubé ziskovosti, musela snížit ceny jako každý jiný výrobce elektromobilů.Rivian představil své menší SUV R2 se zaváděcí cenou kolem 45 000 USD. Tesla nedávno snížila cenu Modelu Y pod 45 000 USD a uvedla, že pro letošní rok připravuje nový, levnější elektromobil. Výrobci doufají, že zlevněním svých vozidel nastartují prodeje. To se dotkne plánů na ziskovost všech, včetně společnosti Rivian, která možná bude muset propustit více zaměstnanců, aby se udržela na trhu. Společnost Lucid Group je v ještě svízelnější situaci než Rivian, protože vyrábí luxusní elektromobily, které stojí mnohem více, než by kdokoli chtěl utratit. Když výrobci nedokážou prosadit ani levnější modely, snaha o odbyt těch drahých se stává nemožnou. Lucid skutečně dodal více vozidel, než vyrobil, i když to byla jen asi desetina toho, co vyrobil Rivian.Podle údajů EV Stock dodal Lucid v prvním čtvrtletí 1 967 vozů, zatímco vyrobil jen 1 725 vozů. Je to jen další projev klesající poptávky. V roce 2023 vyrobila celých 6 000 vozidel a pinky přísahá, že letos vyrobí 9 000 vozidel. Lucid se podle svých slov „laserově zaměřuje“ na růst.Výrobci elektromobilů se sice daří udržet nad vodou díky peněžním injekcím od saúdskoarabské vlády, ale to se v továrně příliš nepočítá. V loňském roce došlo k velkému propouštění, a přestože Saúdský veřejný investiční fond pumpuje do společnosti miliardy dolarů, klesající prodeje učiní její pracovní sílu zbytečnou. Ano, společnost Lion Electric právě oznámila, že ruší 120 pracovních míst, ale nemyslím si, že to bylo naposledy. Výrobce elektrických autobusů a nákladních automobilů se snaží ušetřit zhruba 40 milionů dolarů ročně. Nakonec bude mít 1 150 zaměstnanců, z toho přes 600 ve výrobě.Lion, kanadský výrobce s továrnou v Illinois, viní z propouštění vládu této země, která otálí s rozdáním prostředků ze svého svěřeneckého fondu pro nulové emise. Tento fond dotuje výrobu školních a tranzitních autobusů s nulovými emisemi. To však podtrhuje mnohé problémy, s nimiž se potýkají všichni výrobci elektrických vozidel. Ti nemohou prodávat vozidla bez státních dotací, ať už prostřednictvím hotovostních plateb, investic ze státních fondů nebo daňových pobídek. Výrobci automobilů sice snižují ceny, aby nalákali kupující, protože většina z nich není zisková, ale to může urychlit nutnost propouštět další zaměstnance, aby ušetřili peníze.Vzhledem k tomu, že několik vlád omezilo pobídky pro průmysl, hrozí mnoha výrobcům krach.