Společnost VinFast Auto (VFS) prodává většinu svých vozidel vlastní pobočce
Její závod v Severní Karolíně čelí nákladným zpožděním
Čelí dalším právním a regulačním problémům
Společnost VinFast Auto (VFS) po svém veřejném debutu v srpnu loňského roku zklamala mnoho investorů. Vietnamský výrobce automobilů si před vstupem na burzu stanovil ambiciózní cíle v oblasti dodávek díky fúzi s účelovou akviziční společností (SPAC), ale jeho akcie se prudce propadly poté, co značně zaostal za vlastními odhady. Rostoucí úrokové sazby také zvýraznily její přetrvávající ztráty a stlačily její ocenění.
Nedávno jsem se na společnost VinFast podíval podrobněji a uvedl jsem, že je ještě příliš brzy na to, aby se dalo říci, zda dokáže překonat své růstové bolesti, rozšířit své podnikání a obstát na trhu s elektromobily (EV). U společnosti VinFast jsem si však také všiml pěti červených vlajek, které nelze ignorovat.
VinFast prodal většinu svých vozů své přidružené společnosti
Společnost VinFast původně tvrdila, že v roce 2023 může prodat 50 000 elektromobilů. Dodala však pouze 34 855 elektromobilů a 72 468 elektrických skútrů. Tento nedostatek byl zklamáním, ale z podání Komise pro cenné papíry a burzy vyplynulo, že přibližně 70 % jejích dodávek elektromobilů ve skutečnosti připadlo na její vlastní přidruženou společnost Green SM (GSM), provozovatele taxislužby a poskytovatele leasingu, za kterým stojí generální ředitel společnosti VinFast Pham Nhat Vuong.
Zdroj: Shutterstock
Pham Nhat Vuong je také zakladatelem a předsedou Vingroup, obrovského vietnamského konglomerátu, který vlastní VinFast, GSM a celou řadu dalších společností. Vuong převzal funkci generálního ředitele společnosti VinFast teprve letos v lednu poté, co předchozí generální ředitelka Le Thi Thu Thuy odstoupila po necelých dvou letech vedení společnosti.
Společnost VinFast tvrdí, že v letošním roce může dodat více než 100 000 elektromobilů, ale investoři by se měli podívat, kam tyto dodávky skutečně směřují. Pokud prodává svá vozidla pouze dalším pobočkám společnosti Vingroup, mohla by mít problém prosadit se u běžných spotřebitelů.
Továrna VinFastu v Severní Karolíně čelí velkým zpožděním
Plán společnosti VinFast prodat v letošním roce 100 000 elektromobilů závisí na růstu jejího podnikání v USA, ale v loňském roce prodala v Severní Americe méně než 1 000 elektromobilů. Aby VinFast tuto expanzi v příštích několika letech urychlil, zahájil loni v Severní Karolíně výstavbu nového závodu za 4 miliardy dolarů s plánovanou roční výrobní kapacitou 150 000 vozidel.
Plánovala otevření závodu v červenci 2024, ale následně jeho otevření odložila na začátek roku 2025. Nedávná zpráva agentury Reuters však tvrdí, že VinFast by mohl tento termín ještě posunout, protože se potýká s pomalejšími než očekávanými prodeji.
Společnost VinFast byla zažalována za nezaplacené nájemné za výstavní prostory pro vozidla.
Tento měsíc zažalovala společnost SPG Center, která poskytuje realitní služby, společnost VinFast kvůli 12 měsícům nezaplaceného nájemného za showroom pro vozidla v kalifornském Palo Altu. Žaloba tvrdí, že společnost VinFast přestala platit nájemné loni v květnu a dluží společnosti SPG Center 356 000 USD.
Společnost VinFast označuje tvrzení společnosti SPG Center za „nepřesná“ a tvrdí, že platby nájemného pozastavila až letos v dubnu v souvislosti s „probíhajícími jednáními s pronajímatelem o změně nájemní smlouvy“. Nicméně skutečnost, že se společnost VinFast snaží vyjednat nižší platby nájemného za jediný výstavní prostor, naznačuje, že se snaží snížit náklady, aby stabilizovala své roční čisté ztráty – které se zvýšily z 2,1 miliardy dolarů v roce 2022 na 2,4 miliardy dolarů v roce 2023.
Žalují ji její investoři
Letos v dubnu podaly na společnost VinFast hromadnou žalobu také dvě právní firmy, a to kvůli údajně nerealistickým předpovědím dodávek před jejím veřejným debutem. Několik dalších právních firem stále žádá investory, aby se připojili k jejich podobným hromadným žalobám.
Podobnými hromadnými žalobami bylo v minulosti postiženo mnoho dalších výrobců elektromobilů s podporou SPAC, včetně společností Lucid a Nikola. Společnost VinFast by mohla být schopna tyto protivětry ustát, ale mohly by zhoršit její problémy s cash-flow v důsledku vysokých právních výdajů a přimět další investory k pečlivému zkoumání jejích obchodních praktik.
Společnost VinFast je prověřována federálními bezpečnostními úřady
V neposlední řadě Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu nedávno zahájil vyšetřování smrtelné nehody SUV VinFast VF8 v Kalifornii. K nehodě, při níž zahynula čtyřčlenná rodina, došlo tak, že vozidlo vyjelo ze silnice, narazilo do sloupu a stromu a začalo hořet. Podle žaloby řídil SUV jeden ze spolupracovníků majitele s rodinou tohoto spolupracovníka, když došlo ke smrtelné nehodě.
Před nehodou si majitel SUV – který v té době ve vozidle neseděl – stěžoval na problémy s automatickým systémem řízení vozidla. Pokud toto probíhající vyšetřování vyvolá úplné stažení vozidel společnosti VinFast v USA, mohlo by to poškodit její značku a vážně ztížit její expanzi do zámoří.
Zdroj: Getty Images
Jedná se o růstové bolesti, nebo o červené vlajky?
Pozitivní je, že VinFast stále dodává mnohem více vozidel než Lucid, Nikola a mnoho dalších výrobců elektromobilů s podporou SPAC, jeho hrubé marže se postupně zlepšují a jeho akcie nevypadají draze, protože se obchodují za čtyřnásobek letošních tržeb. Býci by proto mohli věřit, že všechny tyto neúspěchy jsou jen bolestmi růstu, které VinFast nakonec překoná.
Já však tak optimistický nejsem. Jednoduše nemohu věřit společnosti, která ve velké míře neplní své vlastní předpovědi dodávek, většinu svých vozů prodává své vlastní pobočce a na svém největším cílovém trhu čelí tolika právním a regulačním problémům. Takže prozatím bych se akciím VinFastu vyhnul, dokud neprokáže, že dokáže tyto naléhavé problémy vyřešit a rozšířit své podnikání.
VFS
VinFast Auto Ltd.
NasdaqGS
$3.13
$0.01
0.32%
Společnost VinFast Auto po svém veřejném debutu v srpnu loňského roku zklamala mnoho investorů. Vietnamský výrobce automobilů si před vstupem na burzu stanovil ambiciózní cíle v oblasti dodávek díky fúzi s účelovou akviziční společností , ale jeho akcie se prudce propadly poté, co značně zaostal za vlastními odhady. Rostoucí úrokové sazby také zvýraznily její přetrvávající ztráty a stlačily její ocenění.Nedávno jsem se na společnost VinFast podíval podrobněji a uvedl jsem, že je ještě příliš brzy na to, aby se dalo říci, zda dokáže překonat své růstové bolesti, rozšířit své podnikání a obstát na trhu s elektromobily . U společnosti VinFast jsem si však také všiml pěti červených vlajek, které nelze ignorovat.VinFast prodal většinu svých vozů své přidružené společnostiSpolečnost VinFast původně tvrdila, že v roce 2023 může prodat 50 000 elektromobilů. Dodala však pouze 34 855 elektromobilů a 72 468 elektrických skútrů. Tento nedostatek byl zklamáním, ale z podání Komise pro cenné papíry a burzy vyplynulo, že přibližně 70 % jejích dodávek elektromobilů ve skutečnosti připadlo na její vlastní přidruženou společnost Green SM , provozovatele taxislužby a poskytovatele leasingu, za kterým stojí generální ředitel společnosti VinFast Pham Nhat Vuong.Pham Nhat Vuong je také zakladatelem a předsedou Vingroup, obrovského vietnamského konglomerátu, který vlastní VinFast, GSM a celou řadu dalších společností. Vuong převzal funkci generálního ředitele společnosti VinFast teprve letos v lednu poté, co předchozí generální ředitelka Le Thi Thu Thuy odstoupila po necelých dvou letech vedení společnosti.Společnost VinFast tvrdí, že v letošním roce může dodat více než 100 000 elektromobilů, ale investoři by se měli podívat, kam tyto dodávky skutečně směřují. Pokud prodává svá vozidla pouze dalším pobočkám společnosti Vingroup, mohla by mít problém prosadit se u běžných spotřebitelů.Továrna VinFastu v Severní Karolíně čelí velkým zpožděnímPlán společnosti VinFast prodat v letošním roce 100 000 elektromobilů závisí na růstu jejího podnikání v USA, ale v loňském roce prodala v Severní Americe méně než 1 000 elektromobilů. Aby VinFast tuto expanzi v příštích několika letech urychlil, zahájil loni v Severní Karolíně výstavbu nového závodu za 4 miliardy dolarů s plánovanou roční výrobní kapacitou 150 000 vozidel.Plánovala otevření závodu v červenci 2024, ale následně jeho otevření odložila na začátek roku 2025. Nedávná zpráva agentury Reuters však tvrdí, že VinFast by mohl tento termín ještě posunout, protože se potýká s pomalejšími než očekávanými prodeji.Společnost VinFast byla zažalována za nezaplacené nájemné za výstavní prostory pro vozidla.Tento měsíc zažalovala společnost SPG Center, která poskytuje realitní služby, společnost VinFast kvůli 12 měsícům nezaplaceného nájemného za showroom pro vozidla v kalifornském Palo Altu. Žaloba tvrdí, že společnost VinFast přestala platit nájemné loni v květnu a dluží společnosti SPG Center 356 000 USD.Společnost VinFast označuje tvrzení společnosti SPG Center za „nepřesná“ a tvrdí, že platby nájemného pozastavila až letos v dubnu v souvislosti s „probíhajícími jednáními s pronajímatelem o změně nájemní smlouvy“. Nicméně skutečnost, že se společnost VinFast snaží vyjednat nižší platby nájemného za jediný výstavní prostor, naznačuje, že se snaží snížit náklady, aby stabilizovala své roční čisté ztráty – které se zvýšily z 2,1 miliardy dolarů v roce 2022 na 2,4 miliardy dolarů v roce 2023.Žalují ji její investořiLetos v dubnu podaly na společnost VinFast hromadnou žalobu také dvě právní firmy, a to kvůli údajně nerealistickým předpovědím dodávek před jejím veřejným debutem. Několik dalších právních firem stále žádá investory, aby se připojili k jejich podobným hromadným žalobám.Podobnými hromadnými žalobami bylo v minulosti postiženo mnoho dalších výrobců elektromobilů s podporou SPAC, včetně společností Lucid a Nikola. Společnost VinFast by mohla být schopna tyto protivětry ustát, ale mohly by zhoršit její problémy s cash-flow v důsledku vysokých právních výdajů a přimět další investory k pečlivému zkoumání jejích obchodních praktik.Společnost VinFast je prověřována federálními bezpečnostními úřadyV neposlední řadě Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu nedávno zahájil vyšetřování smrtelné nehody SUV VinFast VF8 v Kalifornii. K nehodě, při níž zahynula čtyřčlenná rodina, došlo tak, že vozidlo vyjelo ze silnice, narazilo do sloupu a stromu a začalo hořet. Podle žaloby řídil SUV jeden ze spolupracovníků majitele s rodinou tohoto spolupracovníka, když došlo ke smrtelné nehodě.Před nehodou si majitel SUV – který v té době ve vozidle neseděl – stěžoval na problémy s automatickým systémem řízení vozidla. Pokud toto probíhající vyšetřování vyvolá úplné stažení vozidel společnosti VinFast v USA, mohlo by to poškodit její značku a vážně ztížit její expanzi do zámoří.Jedná se o růstové bolesti, nebo o červené vlajky?Pozitivní je, že VinFast stále dodává mnohem více vozidel než Lucid, Nikola a mnoho dalších výrobců elektromobilů s podporou SPAC, jeho hrubé marže se postupně zlepšují a jeho akcie nevypadají draze, protože se obchodují za čtyřnásobek letošních tržeb. Býci by proto mohli věřit, že všechny tyto neúspěchy jsou jen bolestmi růstu, které VinFast nakonec překoná.Já však tak optimistický nejsem. Jednoduše nemohu věřit společnosti, která ve velké míře neplní své vlastní předpovědi dodávek, většinu svých vozů prodává své vlastní pobočce a na svém největším cílovém trhu čelí tolika právním a regulačním problémům. Takže prozatím bych se akciím VinFastu vyhnul, dokud neprokáže, že dokáže tyto naléhavé problémy vyřešit a rozšířit své podnikání.