Globální nervozita sráží trh s uměním: Prodeje v Hongkongu klesly o 40 %
Prodeje moderního a současného umění ve velkých aukčních domech po celém světě během jara nadále klesaly, protože obezřetní prodejci přinesli na aukční trh jen málo děl s velkou cenou.
Prodeje umění v Hongkongu letos na jaře klesly téměř o 40 %, což odráží globální nervozitu na trhu
Zpomalení ekonomiky a oslabení realitního sektoru v Číně snižují důvěru sběratelů, což vede k obezřetnému chování na trhu s uměním
Přestože se prodeje na nejvyšší úrovni aukcí snižují, v nižších cenových hladinách trhu s uměním zůstává zdravá aktivita
Podle průzkumu londýnské datové a analytické společnosti ArtTactic vyvrcholil tento propad letos na jaře téměř 40% poklesem večerních prodejů v aukčních síních Christie’s, Phillips a Sotheby’s v Hongkongu.
Prudký pokles může být odrazem nedůvěry sběratelů, která se přenesla ze zpomalení ekonomiky a oslabení realitního sektoru v Číně, ale odráží také globální trendy, zejména v nejvyšších segmentech trhu s uměním, říká Anders Petterson, zakladatel a generální ředitel společnosti ArtTactic.
„Londýn v březnu klesl o 15 %, New York o 22 % (v květnu) – to na důvěře nepřidá,“ říká Petterson s odkazem na velké prodeje v největších aukčních domech na jaře tohoto roku.
Měkkost v nejvyšších segmentech také ukazuje na určitou korekci z prudkých cenových úrovní dosažených v letech 2021-22, říká Petterson. To je patrné na prodejích děl, která byla v těchto letech nakoupena a nedávno prodána.
Na večerní aukci Sotheby’s v Hongkongu se obraz Fishing for Steps mladé současné britské umělkyně Jadé Fadojutimi prodal za 235 226 USD s poplatky, což je 62% propad oproti 614 085 USD, které obraz vynesl 30. listopadu 2021 na aukci Phillips ve městě, uvedl ArtTactic.
Ceny děl mladých současných umělců (tedy těch, kterým je 45 let a méně) byly před několika lety vyhnány stále výše.
„V době, kdy byl trh nejrozpálenější, panoval pocit, že umění jde nahoru poměrně rychle a můžete ho držet krátkou dobu,“ říká Petterson.
Zdroj: Getty images
Prudký cenový rozdíl, který je u Fadojutimiho díla patrný od roku 2021 do současnosti, „svědčí o období, kdy se trh vymkl synchronizaci s realitou“.
Trh dnes zaujímá spíše „vyčkávací přístup“, kdy kupující i prodávající „sedí se založenýma rukama“ v nejistých ekonomických a politických podmínkách ve světě, říká Jason Carey, senior viceprezident a poradce pro umění v Citi Private Bank.
„Pocit naléhavosti a spekulace jsou na trhu pryč,“ říká Carey. „Nahradil je opatrnější přístup.“
Tato opatrnost bude pravděpodobně přetrvávat i příští týden v Londýně, kdy aukční síně Sotheby’s a Phillips pořádají večerní prodej moderního a současného umění. Christie’s uspořádá ve čtvrtek denní prodej „od poválečného období po současnost“.
Celkově analýza společnosti ArtTactic ze samostatné zprávy zabývající se výsledky dalšího prodeje hongkongských večerních aukcí zjistila, že téměř 61 % děl určených k prodeji, která byla vlastněna méně než 10 let (celkem 33), bylo prodáno se ztrátou. Průměrný roční výnos těchto děl činil záporných 11,3 %, uvedl ArtTactic.
Z celkového počtu 47 uměleckých děl, která firma mohla doložit jako „opakované prodeje“ z předchozích aukcí, činila průměrná roční míra návratnosti jejich nákupu (bez zohlednění inflace) 1,4 %, což je o 10,7 % méně než před rokem.
U 18 děl, která byla ve vlastnictví déle než 10 let, činil průměrný roční výnos 5,6 %.
Carey, bývalý mezinárodní ředitel oddělení impresionistického a moderního umění v Christie’s v Londýně, říká, že klientům vždy radí, aby dílo před prodejem vlastnili alespoň pět let, ale varuje před přílišným čtením údajů o opakovaných prodejích z relativně malého vzorku.
„Myslím, že pro získání relevantních statistik opakovaných prodejů je třeba sledovat desetiletí,“ říká Carey.“ Bude se také velmi lišit v závislosti na tom, na jaký prodej se díváte.“
V poslední době také došlo na trhu k příliš velkým změnám, než aby bylo možné určit konkrétní trendy, říká.
Přesto se zdá, že obavy sběratelů, že mírná poptávka zkrotí nabídky, přispívají k tomu, že se do aukcí nedostávají díla s vysokou cenou.
V Hongkongu se za více než 10 milionů hongkongských dolarů (1,3 milionu USD) prodalo pouze 34 děl, což je méně než 61 děl před rokem.
Tento pokles představuje téměř 86 % poklesu večerních prodejů, uvedla společnost ArtTactic. Staženo bylo také 13 děl, jejichž celkový nízký odhad činil 146,4 milionu hongkongských dolarů.
„Objevuje se váhavost – ‚proč bych měl prodávat, když nemusím‘,“ říká Petterson o sběratelích. „Zároveň kupující více zkoumají ceny.“
Pokles záruk aukčních domů a třetích stran – které zajišťují, že dílo určené k prodeji má kupce – také naznačuje, že jak aukční domy, tak sběratelé, kteří uzavírají tyto dohody s třetími stranami, se vyhýbají riskantním sázkám, říká firma.
V květnu v New Yorku se většina akcí na aukcích odehrávala v zákulisí prostřednictvím záruk třetích stran. ArtTactic ve své tehdejší zprávě uvedl, že se ukázalo, že záruky tvořily 73 % celkové kladívkové hodnoty prodaných lotů, zatímco o rok dříve to bylo 64 %.
V hongkongských prodejích bývá garantováno méně lotů, ale i tak díla, která byla garantována letos na jaře, tvořila pouze 42,5 % prodejní hodnoty všech lotů, což je méně než 48,2 % o rok dříve a představuje nejnižší úroveň garantovaných prodejů od podzimu 2019, uvedla společnost ArtTactic.
Na večerních prodejích tří aukčních domů v Hongkongu se nejhůře dařilo Sotheby’s, kde prodeje oproti předchozímu roku klesly o 52,5 %; prodeje Christie’s se snížily o 45,2 %, zatímco prodeje Phillipsu klesly o 16,4 %.
Výsledky nevěstí nic dobrého vzhledem k tomu, že všechny tři aukční domy na město finančně hodně vsadily.
Phillips před rokem otevřel nové velké sídlo v hongkongské kulturní čtvrti West Kowloon a Christie’s a Sotheby’s se brzy přestěhují do nových nablýskaných hongkongských sídel.
Zdroj: Unsplash
Ačkoli se prodeje špičkových aukcí zadrhly, Petterson říká, že není vše ztraceno. Na trhu se odehrává spousta akcí na nižších cenových úrovních.
„V určitých segmentech trhu, od 1 milionu dolarů výše, panuje zdraví,“ říká Petterson. Na těchto úrovních se prodává více děl, prodeje jsou pouze maskovány poklesem na nejvyšších úrovních.
Navazuje to na trend z minulého roku, kdy mladší sběratelé při poklesu cen mnohamilionových děl nadále vyhledávali umění v nižších cenových hladinách a na internetu namísto živých aukcí.
„Tyto trendy přetrvávají zejména v Asii – lidé nakupují za nižší hodnotu a ve větším objemu,“ říká Carey.
Podle průzkumu londýnské datové a analytické společnosti ArtTactic vyvrcholil tento propad letos na jaře téměř 40% poklesem večerních prodejů v aukčních síních Christie’s, Phillips a Sotheby’s v Hongkongu.Prudký pokles může být odrazem nedůvěry sběratelů, která se přenesla ze zpomalení ekonomiky a oslabení realitního sektoru v Číně, ale odráží také globální trendy, zejména v nejvyšších segmentech trhu s uměním, říká Anders Petterson, zakladatel a generální ředitel společnosti ArtTactic.„Londýn v březnu klesl o 15 %, New York o 22 % – to na důvěře nepřidá,“ říká Petterson s odkazem na velké prodeje v největších aukčních domech na jaře tohoto roku.Měkkost v nejvyšších segmentech také ukazuje na určitou korekci z prudkých cenových úrovní dosažených v letech 2021-22, říká Petterson. To je patrné na prodejích děl, která byla v těchto letech nakoupena a nedávno prodána.Na večerní aukci Sotheby’s v Hongkongu se obraz Fishing for Steps mladé současné britské umělkyně Jadé Fadojutimi prodal za 235 226 USD s poplatky, což je 62% propad oproti 614 085 USD, které obraz vynesl 30. listopadu 2021 na aukci Phillips ve městě, uvedl ArtTactic.Ceny děl mladých současných umělců byly před několika lety vyhnány stále výše.„V době, kdy byl trh nejrozpálenější, panoval pocit, že umění jde nahoru poměrně rychle a můžete ho držet krátkou dobu,“ říká Petterson.Prudký cenový rozdíl, který je u Fadojutimiho díla patrný od roku 2021 do současnosti, „svědčí o období, kdy se trh vymkl synchronizaci s realitou“.Trh dnes zaujímá spíše „vyčkávací přístup“, kdy kupující i prodávající „sedí se založenýma rukama“ v nejistých ekonomických a politických podmínkách ve světě, říká Jason Carey, senior viceprezident a poradce pro umění v Citi Private Bank.„Pocit naléhavosti a spekulace jsou na trhu pryč,“ říká Carey. „Nahradil je opatrnější přístup.“Tato opatrnost bude pravděpodobně přetrvávat i příští týden v Londýně, kdy aukční síně Sotheby’s a Phillips pořádají večerní prodej moderního a současného umění. Christie’s uspořádá ve čtvrtek denní prodej „od poválečného období po současnost“.Celkově analýza společnosti ArtTactic ze samostatné zprávy zabývající se výsledky dalšího prodeje hongkongských večerních aukcí zjistila, že téměř 61 % děl určených k prodeji, která byla vlastněna méně než 10 let , bylo prodáno se ztrátou. Průměrný roční výnos těchto děl činil záporných 11,3 %, uvedl ArtTactic.Z celkového počtu 47 uměleckých děl, která firma mohla doložit jako „opakované prodeje“ z předchozích aukcí, činila průměrná roční míra návratnosti jejich nákupu 1,4 %, což je o 10,7 % méně než před rokem. U 18 děl, která byla ve vlastnictví déle než 10 let, činil průměrný roční výnos 5,6 %.Carey, bývalý mezinárodní ředitel oddělení impresionistického a moderního umění v Christie’s v Londýně, říká, že klientům vždy radí, aby dílo před prodejem vlastnili alespoň pět let, ale varuje před přílišným čtením údajů o opakovaných prodejích z relativně malého vzorku.„Myslím, že pro získání relevantních statistik opakovaných prodejů je třeba sledovat desetiletí,“ říká Carey.“ Bude se také velmi lišit v závislosti na tom, na jaký prodej se díváte.“ V poslední době také došlo na trhu k příliš velkým změnám, než aby bylo možné určit konkrétní trendy, říká.Přesto se zdá, že obavy sběratelů, že mírná poptávka zkrotí nabídky, přispívají k tomu, že se do aukcí nedostávají díla s vysokou cenou.V Hongkongu se za více než 10 milionů hongkongských dolarů prodalo pouze 34 děl, což je méně než 61 děl před rokem. Tento pokles představuje téměř 86 % poklesu večerních prodejů, uvedla společnost ArtTactic. Staženo bylo také 13 děl, jejichž celkový nízký odhad činil 146,4 milionu hongkongských dolarů.„Objevuje se váhavost – ‚proč bych měl prodávat, když nemusím‘,“ říká Petterson o sběratelích. „Zároveň kupující více zkoumají ceny.“Pokles záruk aukčních domů a třetích stran – které zajišťují, že dílo určené k prodeji má kupce – také naznačuje, že jak aukční domy, tak sběratelé, kteří uzavírají tyto dohody s třetími stranami, se vyhýbají riskantním sázkám, říká firma.V květnu v New Yorku se většina akcí na aukcích odehrávala v zákulisí prostřednictvím záruk třetích stran. ArtTactic ve své tehdejší zprávě uvedl, že se ukázalo, že záruky tvořily 73 % celkové kladívkové hodnoty prodaných lotů, zatímco o rok dříve to bylo 64 %.V hongkongských prodejích bývá garantováno méně lotů, ale i tak díla, která byla garantována letos na jaře, tvořila pouze 42,5 % prodejní hodnoty všech lotů, což je méně než 48,2 % o rok dříve a představuje nejnižší úroveň garantovaných prodejů od podzimu 2019, uvedla společnost ArtTactic.Na večerních prodejích tří aukčních domů v Hongkongu se nejhůře dařilo Sotheby’s, kde prodeje oproti předchozímu roku klesly o 52,5 %; prodeje Christie’s se snížily o 45,2 %, zatímco prodeje Phillipsu klesly o 16,4 %.Výsledky nevěstí nic dobrého vzhledem k tomu, že všechny tři aukční domy na město finančně hodně vsadily.Phillips před rokem otevřel nové velké sídlo v hongkongské kulturní čtvrti West Kowloon a Christie’s a Sotheby’s se brzy přestěhují do nových nablýskaných hongkongských sídel.Ačkoli se prodeje špičkových aukcí zadrhly, Petterson říká, že není vše ztraceno. Na trhu se odehrává spousta akcí na nižších cenových úrovních. „V určitých segmentech trhu, od 1 milionu dolarů výše, panuje zdraví,“ říká Petterson. Na těchto úrovních se prodává více děl, prodeje jsou pouze maskovány poklesem na nejvyšších úrovních.Navazuje to na trend z minulého roku, kdy mladší sběratelé při poklesu cen mnohamilionových děl nadále vyhledávali umění v nižších cenových hladinách a na internetu namísto živých aukcí. „Tyto trendy přetrvávají zejména v Asii – lidé nakupují za nižší hodnotu a ve větším objemu,“ říká Carey.
Společnost Micron Technology Inc, přední americký výrobce paměťových čipů, zaznamenala ve druhém fiskálním čtvrtletí silné výsledky, které výrazně překonaly očekávání...