Klíčové body
- Tchaj-wan láká turisty z jihovýchodní Asie kvůli poklesu čínských návštěvníků
- Počet turistů z Thajska, Singapuru a Malajsie výrazně vzrostl od předpandemických dob
- Tchaj-wan cílí na dosažení 14 milionů turistů ročně do roku 2028
Podle údajů tchajwanské správy cestovního ruchu za první čtvrtletí navzdory stále napjatějším vztahům přes průliv cestují na Tchaj-wan návštěvníci z celé Asie, zejména z jihovýchodní Asie, ve větším počtu než před pandemií.
Počet thajských návštěvníků se podle tohoto orgánu cestovního ruchu oproti stejnému období roku 2019 zvýšil o 12 %, zatímco počet návštěvníků ze Singapuru vzrostl o 10 % a počet návštěvníků z Malajsie dosáhl úrovně před vypuknutím epidemie.
Příjmy hotelů a počet místních cestovních kanceláří se vrátily na úroveň před pandemií, což je pro odvětví cestovního ruchu pozitivní znamení, přestože počet čínských návštěvníků zůstává stále nízký.
Zejména turisté ze Singapuru a Malajsie vyhledávají unikátnější a dražší hotely, uvedl v rozhovoru Lin Hsin-jen, náměstek generálního ředitele Správy cestovního ruchu.
To pomohlo zvýšit celkové tržby hotelového průmyslu na 178 miliard tchajwanských dolarů
„Zaměřujeme se na zvyšování pobídek pro cestovatele a rozvoj špičkových trhů pro turisty včetně jihovýchodní Asie a Indie, které jsou nyní našimi klíčovými trhy,“ řekl Lin.
Pokud bude tento trend pokračovat, mohl by změnit podobu odvětví cestovního ruchu, které bylo dlouho závislé na příjezdech z Číny. Tato nová struktura výdajů je v ostrém kontrastu s obdobím před deseti lety, kdy byla Čína největším zdrojem návštěvníků a tvořila něco přes 40 % turistů přijíždějících na Tchaj-wan, především v rámci turistických skupin.

Podle údajů z oblasti cestovního ruchu přijelo na Tchaj-wan v prvním čtvrtletí pouze přibližně 99 000 Číňanů, zatímco v prvních třech měsících roku 2019 jich bylo přibližně 793 000.
Kromě toho Čína v posledních měsících přijala vůči Tchaj-wanu nátlaková opatření, včetně zabavení rybářské lodi, ve snaze vyvinout tlak na nového prezidenta Lai Ching-teho. Lai odmítá nárok Číny na svrchovanost nad ostrovem a místo toho tvrdí, že Tchaj-wan je de facto nezávislým státem.
Snaha o obnovu
Celkový počet návštěvníků Tchaj-wanu byl v prvním čtvrtletí stále o 30 % nižší než ve stejném období roku 2019. Tempo oživení ostrova přichází v době, kdy asijský soused a turistická horká destinace Japonsko zaznamenalo na začátku tohoto roku historicky nejvyšší příliv příjezdových turistů v důsledku oslabení jenu.
Tchajwanská správa cestovního ruchu se to snaží napravit propagací Tchaj-wanu v jiných částech světa, včetně Japonska a západního pobřeží USA.
Japonský cestovní ruch na Tchaj-wan se ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2019 pohybuje na úrovni pouhých 69 %, protože v souvislosti s oslabením měny zůstává více lidí doma.
Tchaj-wan se také snaží povzbudit přibližně šest milionů cestujících, kteří každoročně projíždějí letišti na ostrově, aby řádně vstoupili na Tchaj-wan, a podle Linovy administrativy proměnit transferové cestující v turisty.
Tchaj-wan chce do roku 2028 dosáhnout 14 milionů návštěvníků – oproti letošnímu cíli 10 milionů – a až 1 bilionu tchajwanských dolarů ročních příjmů z cestovního ruchu.
Ačkoli cestovní ruch představuje jen malou část tchajwanské ekonomiky zaměřené na technologie a export, zaměstnává značný počet lidí, zejména v chudších venkovských a jižních oblastech ostrova. Rostoucí počet cestovních kanceláří svědčí o tom, že aktéři v tomto odvětví stále doufají v oživení cestovního ruchu.
Před rokem 2019 pocházelo 30 % návštěvníků tchajwanské galerie skla v okrese Changhua v centrální části ostrova z Číny. Přestože nyní téměř žádní čínští turisté nepřicházejí, cestovatelé z jihovýchodní Asie zvýšili návštěvnost. V letošním roce vzrostl počet návštěvníků oproti roku 2019 o 80 %, uvedl Lin Jü-ču, asistent místopředsedy muzea.

Vliv mají také odlišné spotřební návyky. V minulosti čínští turisté obvykle navštěvovali muzeum ve skupinách, v galerii trávili méně času a stihli si koupit jen rychlý šálek kávy.
Podle Lina však s rostoucím počtem individuálních turistů ze zemí, jako je Singapur a Malajsie, zůstávají návštěvníci v muzeu déle a utrácejí více v obchodě se suvenýry.
Také firmě Jiu Zhen Nan, která prodává pečivo na letištích a v nákupních centrech, se podařilo vzpamatovat z úbytku čínských zákazníků a tvrdí, že prodeje se letos vracejí na úroveň roku 2019.
„Ztratili jsme čínské zákazníky a v posledních třech letech nás obrovsky zasáhla pandemie Covid-19,“ uvedl Richard Lee, generální ředitel řetězce. „Nyní se však obchodu daří lépe než dříve.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky