Walmart (WMT) je řetězec, který změnil způsob, jakým Američané nakupuj
Jak se rozšířil ze Spojených států?
Proč je expanze do Indie tak zásadní?
Dnes si shodou okolností připomínáme obdobný milník u společnosti, která se během desetiletí stala symbolem amerických nákupů.
Dne 8. srpna 2005 největší světový maloobchodní řetězec Walmart oznámil expanzi na indický trh prostřednictvím společného podniku se společností Bharti Enterprises. Walmart tou dobou již samozřejmě představoval mezinárodního giganta – expanze ale představovala překročení úplně nového milníku.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1949 – Bhútán vyhlásil nezávislost.
1963 – Velká vlaková loupež – gang 15 lupičů v Anglii ukořistil celkem 2,6 milionu liber v malých bankovkách.
1967 – Indonésie, Malajsie, Filipíny, Singapur a Thajsko založily organizaci ASEAN na obranu před komunistickou expanzí.
1991 – V Polsku se zřítil vysílač Konstantynow, nejvyšší stavba na světě
2008 – V Pekingu byly zahájeny XXIX. Letní olympijské hry.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1876 – Thomas Edison získal patent na mimeograf, revoluční kopírovací stroj, který zlepšil efektivitu práce v kanceláři.
1911 – Byl založen Úřad Spojených států pro doly (United States Bureau of Mines), který měl podporovat bezpečnost a ochranu zdraví v důlním průmyslu.
1950 – Frank McNamara a Ralph Schneider představili první mezinárodní kreditní kartu známou jako Diners Club Card a připravili tak půdu pro moderní systémy kreditních karet.
2008 – Federální rezervní systém Spojených států oznámil, že poskytne finanční pomoc hypotečním gigantům Fannie Mae a Freddie Mac v době krize rizikových hypoték.
Walmart: Americký sen Sama Waltona
Společnost Wal-Mart založil Sam Walton v roce 1962 v Rogersu v Arkansasu a v počátcích svého růstu se soustředil na venkovské oblasti, čímž se vyhnul přímé konkurenci s maloobchodními giganty, jako jsou Sears a Kmart. S rozvojem společnosti vznikly nové maloobchodní formáty, včetně diskontních skladů Sam’s Club (1983) a supercenter Wal-Mart (1988). Během deseti let od otevření kombinovaných supermarketů s potravinami a zbožím se Wal-Mart stal jedním z největších prodejců potravin ve Spojených státech. Důraz na pozornost věnovanou zákazníkům (např. reklama zasílaná přímou poštou), kontrola nákladů (např. levný dovoz) a efektivita distribučních sítí (např. regionální sklady) pomohly společnosti Wal-Mart stát se v roce 1990 největším maloobchodním prodejcem ve Spojených státech.
Zdroj: Reuters
O rok později vstoupila na mezinárodní trhy otevřením prodejny v Mexiku a v zemích, jako je Kanada, Čína, Německo a Velká Británie, pokračovala v růstu buď prostřednictvím nových prodejen, nebo akvizic zavedených maloobchodníků. Bezprostředně po Waltonově smrti v roce 1992 došlo k poklesu prodeje, ale po zavedení domácí značky Great Value v roce 1993 se společnost vzpamatovala. V letech po Waltonově smrti byla společnost méně finančně úsporná a rychle hromadila firemní dluhy, aby mohla financovat nové strategie, jako je skupina dalších supercenter Wal-Mart. Finanční riziko se vyplatilo: do roku 1995 se tržby Wal-Martu zdvojnásobily, do roku 1999 se společnost stala největším soukromým zaměstnavatelem na světě a v roce 2001 její celkové tržby překonaly tržby společnosti Exxon Mobil, čímž se Wal-Mart stal největší korporací na světě.
Wal-Mart zůstal v následujících letech globálním lídrem a v roce 2010 začal získávat četné firmy zabývající se elektronickým obchodem, včetně společností Jet.com (2016) a Moosejaw (2017). V roce 2018 společnost změnila svůj název na Walmart.
Jeho extrémní růst se neobešel bez kontroverzí. Walmart byl kritizován za to, že přispívá k rozrůstání měst, protože vytlačuje z trhu místní obchodníky, z nichž mnozí nebyli schopni konkurovat jeho úsporám z rozsahu. Walmart byl také kritizován za udržování nízkých mezd; jeho zaměstnanci vydělávají podstatně méně než průměrný pracovník v maloobchodě, z velké části kvůli postoji společnosti proti odborům. Jeho obchodní praktiky jsou nicméně napodobovány jinými maloobchodníky.
Zdroj: Shutterstock
Dnes si shodou okolností připomínáme obdobný milník u společnosti, která se během desetiletí stala symbolem amerických nákupů.Dne 8. srpna 2005 největší světový maloobchodní řetězec Walmart oznámil expanzi na indický trh prostřednictvím společného podniku se společností Bharti Enterprises. Walmart tou dobou již samozřejmě představoval mezinárodního giganta – expanze ale představovala překročení úplně nového milníku.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1949 – Bhútán vyhlásil nezávislost.
1963 – Velká vlaková loupež – gang 15 lupičů v Anglii ukořistil celkem 2,6 milionu liber v malých bankovkách.
1967 – Indonésie, Malajsie, Filipíny, Singapur a Thajsko založily organizaci ASEAN na obranu před komunistickou expanzí.
1991 – V Polsku se zřítil vysílač Konstantynow, nejvyšší stavba na světě
2008 – V Pekingu byly zahájeny XXIX. Letní olympijské hry.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1876 – Thomas Edison získal patent na mimeograf, revoluční kopírovací stroj, který zlepšil efektivitu práce v kanceláři.
1911 – Byl založen Úřad Spojených států pro doly , který měl podporovat bezpečnost a ochranu zdraví v důlním průmyslu.
1950 – Frank McNamara a Ralph Schneider představili první mezinárodní kreditní kartu známou jako Diners Club Card a připravili tak půdu pro moderní systémy kreditních karet.
2008 – Federální rezervní systém Spojených států oznámil, že poskytne finanční pomoc hypotečním gigantům Fannie Mae a Freddie Mac v době krize rizikových hypoték.
Společnost Wal-Mart založil Sam Walton v roce 1962 v Rogersu v Arkansasu a v počátcích svého růstu se soustředil na venkovské oblasti, čímž se vyhnul přímé konkurenci s maloobchodními giganty, jako jsou Sears a Kmart. S rozvojem společnosti vznikly nové maloobchodní formáty, včetně diskontních skladů Sam’s Club a supercenter Wal-Mart . Během deseti let od otevření kombinovaných supermarketů s potravinami a zbožím se Wal-Mart stal jedním z největších prodejců potravin ve Spojených státech. Důraz na pozornost věnovanou zákazníkům , kontrola nákladů a efektivita distribučních sítí pomohly společnosti Wal-Mart stát se v roce 1990 největším maloobchodním prodejcem ve Spojených státech.O rok později vstoupila na mezinárodní trhy otevřením prodejny v Mexiku a v zemích, jako je Kanada, Čína, Německo a Velká Británie, pokračovala v růstu buď prostřednictvím nových prodejen, nebo akvizic zavedených maloobchodníků. Bezprostředně po Waltonově smrti v roce 1992 došlo k poklesu prodeje, ale po zavedení domácí značky Great Value v roce 1993 se společnost vzpamatovala. V letech po Waltonově smrti byla společnost méně finančně úsporná a rychle hromadila firemní dluhy, aby mohla financovat nové strategie, jako je skupina dalších supercenter Wal-Mart. Finanční riziko se vyplatilo: do roku 1995 se tržby Wal-Martu zdvojnásobily, do roku 1999 se společnost stala největším soukromým zaměstnavatelem na světě a v roce 2001 její celkové tržby překonaly tržby společnosti Exxon Mobil, čímž se Wal-Mart stal největší korporací na světě.Wal-Mart zůstal v následujících letech globálním lídrem a v roce 2010 začal získávat četné firmy zabývající se elektronickým obchodem, včetně společností Jet.com a Moosejaw . V roce 2018 společnost změnila svůj název na Walmart.Jeho extrémní růst se neobešel bez kontroverzí. Walmart byl kritizován za to, že přispívá k rozrůstání měst, protože vytlačuje z trhu místní obchodníky, z nichž mnozí nebyli schopni konkurovat jeho úsporám z rozsahu. Walmart byl také kritizován za udržování nízkých mezd; jeho zaměstnanci vydělávají podstatně méně než průměrný pracovník v maloobchodě, z velké části kvůli postoji společnosti proti odborům. Jeho obchodní praktiky jsou nicméně napodobovány jinými maloobchodníky.