Klíčové body
- Nové technologie jako generativní umělá inteligence přinášejí zajímavé příležitosti a zároveň zvyšují naléhavost zvyšování kvalifikace
- Efektivní vzdělávací programy by měly začínat hodnocením dovedností zaměstnanců a následně přizpůsobovat školení jejich individuálním potřebám
- Nástroje využívající umělou inteligenci mohou personalizovat vzdělávací zážitky a přinést lepší výsledky díky automatizovaným doporučením a zpětné vazbě
Rozpočty jsou napjaté, konkurence tvrdá, globální nedostatek talentů přetrvává a nové technologie, jako je generativní umělá inteligence, otřásají situací a vytvářejí jak zajímavé příležitosti, tak naléhavou potřebu zvyšování kvalifikace.
Pravděpodobně nikdy nebylo důležitější mít k dispozici účinnou strategii vzdělávání.
Mnoho společností si uvědomuje, jak zásadní roli hraje vzdělávání zaměstnanců pro úspěch jejich podnikání, a tak není překvapením, že trh se systémy pro řízení vzdělávání
Co by však měly společnosti dělat nyní, aby tento cíl podpořily?
Zde je pět způsobů, jak mohou vedoucí pracovníci osvěžit své úsilí o zvyšování kvalifikace, aby zajistili, že se zaměstnancům dostane potřebného vzdělání, a podpořili kulturu neustálého vzdělávání a rozvoje ve své organizaci.
POUŽÍVEJTE NÁSTROJE PRO HODNOCENÍ
Není možné někomu pomoci, pokud nevíte, co potřebuje. Tento jednoduchý fakt vysvětluje, proč jsou nástroje hodnocení tak zásadní a měly by sloužit jako základ každého vzdělávacího programu.
Společnosti příliš často uplatňují univerzální přístup ke vzdělávání zaměstnanců, což může vést k propouštění, neangažovanosti zaměstnanců a pracovníkům, kteří jsou buď příliš kvalifikovaní, nebo nedostatečně kvalifikovaní pro svou roli.
Místo toho by organizace měly využívat hodnotící nástroje, aby získaly komplexní přehled o tom, jak si každý zaměstnanec stojí se svým aktuálním souborem dovedností.

Hodnotící nástroje pomáhají podnikům identifikovat příležitosti pro zvýšení nebo změnu kvalifikace, měřit pokrok ve vzdělávání, sledovat uplatnění nových dovedností na pracovišti a vést jednotlivce na jejich kariérní cestě.
Důležité je, že hodnotící nástroje mohou také odhalit, co zaměstnance motivuje, takže firmy mohou přizpůsobit své vzdělávací programy
V některých ohledech je to, co motivuje jednotlivce, ještě důležitější než jejich dovednosti: Pokud však nejsou zapálení pro to, co dělají, je méně pravděpodobné, že budou mít na firmu smysluplný vliv.
VYUŽÍVEJTE GENERATIVNÍ NÁSTROJE VYUŽÍVAJÍCÍ TECHNOLOGII AI
Umělá inteligence je tady, aby zůstala: Podle Stanfordovy univerzity probíhá více než 350 000 projektů AI, z nichž mnohé obsahují generativní funkce AI, které jsou
Stejně jako u každé nové technologie je příslib AI doprovázen silnou potřebou školení a vzdělávání. Techničtí i netechničtí pracovníci budou potřebovat kvalifikaci, zvyšování kvalifikace a rekvalifikaci v tom, jak používat, vytvářet a efektivně využívat systémy a nástroje poháněné AI.
Současně mohou nástroje využívající umělou inteligenci pomoci organizacím posunout jejich úsilí v oblasti vzdělávání na vyšší úroveň prostřednictvím personalizovaného učení, hlubšího zapojení, zvýšení efektivity a inkluzivního přístupu.
AI může také přizpůsobit vzdělávací zkušenosti individuálním potřebám zaměstnanců automatickým nastavením úrovně obtížnosti, doporučováním užitečných zdrojů a poskytováním přizpůsobené zpětné vazby.
Potenciální přínosy umělé inteligence jsou obrovské, ale organizace musí být obezřetné, pokud jde o její zavádění – s tolika různými dostupnými řešeními hrozí, že společnosti zahltí zaměstnance novými informacemi a možnostmi, čímž neúmyslně sníží hodnotu, kterou chtějí poskytnout.
Klíčem je začít pomalu a nabídnout zaměstnancům dostatečnou podporu při seznamování se s těmito novými nástroji.
NEPODCEŇUJTE SÍLU MOTIVACE
Mnozí lidé jsou již ve svých každodenních rolích přetíženi a chtít po nich, aby se naučili něco nového – i když je to vzrušující – se může zdát také zdrcující. Motivace je jednoduchý, ale účinný způsob, jak zaměstnance motivovat a znovu zažehnout jejich jiskru pro učení.
Jedním z nejjednodušších způsobů, jak povzbudit zaměstnance, aby se zapojili do obsahu školení, je udržet ho zábavný a zajímavý.
Nástroje, jako jsou řídicí panely vedoucích pracovníků, poskytují v reálném čase přehled o pokroku ve školení, dosažených výsledcích a hodnoceních a umožňují zaměstnancům sledovat svůj pokrok a výkon v porovnání s výkony svých kolegů a přátelsky soutěžit.

Kromě toho může gamifikace školicího materiálu prostřednictvím bodů, úrovní, výzev a odměn učinit učení příjemnějším a interaktivnějším.
A konečně, není lepší pobídky než hmatatelné odměny.
Některé společnosti se mohou rozhodnout zavést systém dovednostních bodů, který umožní zaměstnancům získávat body za naučené dovednosti, které pak mohou vyměnit za ceny, jako jsou dárkové karty, volno navíc nebo bonusy.
VYTVOŘTE NA MÍRU ŠITÝ PŘÍSTUP KE ZVYŠOVÁNÍ KVALIFIKACE
Společnosti by měly přizpůsobit školení konkrétním skupinám zaměstnanců, které vzdělávají, v případě potřeby až na individuální úroveň.
Vzdělávání může být například přizpůsobeno generačním rozdílům: Zaměstnanci z generace Z by mohli mít největší užitek z programů, které jsou vedeny samostatně a obsahují „svižné“ úryvky obsahu – představte si krátká videa ve stylu Tik Tok.
Naopak mileniálové mohou dávat přednost strukturovanějšímu, dlouhému obsahu vedenému instruktorem. V jiných případech může být třeba školení přizpůsobit přístupnosti, neurodiverzitě nebo jinému faktoru.
Společnosti by měly investovat do školicích platforem, které se bez problémů přizpůsobí široké škále stylů učení, aby každý získal potřebné dovednosti a znalosti.
To také souvisí s tím, proč je hodnocení klíčové; základní znalost každého jednotlivce pomáhá vytvořit co nejúčinnější školicí program pro potřeby každého člověka.
NEZAPOMEŇTE SE BAVIT
Tohoto tématu jsme se již dotkli, ale stojí za to ho zdůraznit. Hra a zábava jsou při učení a školení klíčové, protože zvyšují zapojení, motivaci a udržení znalostí.
Prostřednictvím hravých aktivit zažívají účastníci vzdělávání stimulující prostředí, které podporuje zvědavost a kreativitu, díky čemuž jsou složité koncepty přístupnější a méně zastrašující.
Zábavné prvky snižují stres, podporují zkoumání a podporují pozitivní přístup k učení, což vede k lepším dovednostem při řešení problémů a hlubšímu porozumění.
Hra navíc usnadňuje sociální interakci a spolupráci, což je nezbytné pro budování praktických dovedností a týmové práce. Začlenění zábavy do vzdělávacích a školicích procesů nejen obohacuje zážitek z učení, ale také pěstuje celoživotní vášeň pro vědomosti.

Jak vypadá zábava, pokud jde o odborné vzdělávání? Již jsme zmínili několik široce dostupných nástrojů, ale než jich znovu uvedeme několik, stačí zvážit hravé myšlení: Školení nemusí být vážné a proces učení by měl být něčím, co lidi baví, aby se u nich rozvíjelo neustálé učení a růstové myšlení.
Zde je několik příkladů věcí, které dnes najdete v mnoha platformách a které prokazatelně zvyšují zapojení a udržení znalostí:
Gamifikace.
Odznaky a pověření
Žebříčky
Motivace
Efektivní školicí programy dělají víc než jen zvyšování a obnovování kvalifikace vašich zaměstnanců; podporují kulturu neustálého růstu a učení, která vede ke spokojenějším zaměstnancům, a tedy i k většímu udržení zaměstnanců.
Pomocí výše uvedených strategií mohou organizace posílit své úsilí v oblasti školení a sklízet výhody nejen v podobě lepších výkonů, ale také v podobě pracovní síly, která je angažovaná a připravená přijímat nové příležitosti, které firmu posouvají vpřed.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky