Klíčové body
- Navzdory počátečním nadějím na oživení IPO, makroekonomické podmínky odsunuly většinu IPO až na rok 2025
- Společnosti jako Skims, Chime a CoreWeave odložily své plány na IPO na příští rok nebo později
- Finanční kroky startupů jako Figma a Stripe naznačují, že veřejný vstup na burzu letos neplánují
Loňské sny investorů o silné nabídce IPO v roce 2024 se s příchodem druhé poloviny roku rozplynuly.
Letošní rok přinesl v březnu a dubnu čtyři technologické IPO podporované rizikovými společnostmi – Reddit, Astera Labs, Ibotta a Rubrik – a zdálo se, že by tento rok mohl nastartovat dynamiku, v niž investoři doufali v roce 2023. Sekundární investoři a právníci zabývající se IPO však nedávno uvedli, že navzdory těmto čtyřem úspěchům makro podmínky, jako jsou nadcházející prezidentské volby a zvýšené úrokové sazby, znamenají, že trh IPO se plně otevře až v roce 2025.
Letošní rok je stále na dobré cestě k tomu, aby byl lepší než rok 2023, a v průběhu roku pravděpodobně uvidíme několik dalších veřejných podání. Společnosti, včetně společností Klarna a Shein, jednají s bankéři a zdají se být blízko k hranici, ale jejich harmonogramy IPO jsou stále nejasné.
Z větší části bude možná snazší rozluštit, kdo letos na burzu nevstoupí, než kdo ano.
Někteří generální ředitelé startupů v pozdní fázi přímo uvedli, že v roce 2024 na IPO nevstoupí, zatímco jiné společnosti učinily finanční kroky, které naznačují, že veřejný vstup na burzu není na spadnutí. Zde jsou některé z technologických společností podporovaných rizikovými fondy, u nichž neočekáváme, že by letos vstoupily na veřejný trh.
Skims
Značka spodního prádla a loungewearu Kim Kardashian Skims míří na trh IPO, ale ne letos. Pětiletou společnost, jejíž hodnota se odhaduje na téměř 4 miliardy dolarů, mnozí investoři i přes její nízký věk označili za naději pro letošní IPO. Server The Information však uvedl, že společnost se na trh dostane nejdříve v první polovině roku 2025.
Chime
Chime, dvanáctiletá challenger banka a fintech startup, byla na seznamu nadějí na IPO mnoha investorů od doby, kdy stáhla svůj plán IPO v roce 2022 s odvoláním na podmínky na trhu. Zdá se, že společnost směřuje k IPO a podle informací The Information oslovila bankéře – nikoli však pro vstup na burzu v roce 2024.
Stojí za zmínku, že podle sekundární datové platformy Caplight podporovatelé Chime z podílových fondů za posledních šest měsíců zvýšili ocenění fintech společnosti o 25 %, což je po téměř dvou letech prudkého poklesu pozitivní obrat.
CoreWeave
Společnost CoreWeave se sídlem v New Jersey, která se zabývá umělou inteligencí, získala letos jedno z největších kol financování rizikového kapitálu v pozdní fázi, když v květnu uzavřela kolo C v hodnotě 1,1 miliardy dolarů. O několik týdnů později startup oznámil získání dalších 7,5 miliardy dolarů v dluhovém kapitálu.
Ačkoli získání takového kola nám dává tušit, že CoreWeave letos na burzu nevstoupí, The Information také od svých zdrojů slyšel, že společnost má své plány na IPO v roce 2025. Sedm let starý startup také podle údajů společnosti Caplight zaznamenal od své série C nárůst ocenění o 42 %, což ukazuje, že nemusí spěchat na veřejný trh a stále má prostor k růstu, i když zůstane soukromý.
Sword Health
Al-powered virtuální fyzikální terapie startup Sword Health nedávno signalizoval, že plánuje IPO, ale ne dříve než v roce 2025, Sword zakladatel a CEO Virgílio Bento řekl TechCrunch. Startup právě uspořádal nabídku na koupi zaměstnaneckých akcií v hodnotě 100 milionů dolarů, kromě toho získal 30 milionů dolarů v novém kapitálu při ocenění 3 miliardy dolarů, což je další důkaz, že na veřejné trhy nespěchá.
Plaid
Na březnové akci Axiosu generální ředitel společnosti Plaid Zach Perret uvedl, že tento B2B fintech neplánuje IPO v roce 2024. To je ozvěna toho, co loni v říjnu uvedla Mary Ann Azevedo z TechCrunche poté, co společnost najala nového finančního ředitele. Společnost Plaid byla v roce 2021, což je její poslední ocenění, oceněna na 13,4 miliardy dolarů.
Figma
Designový jednorožec Figma sice přímo neřekl, že letos na IPO nevstoupí, ale jeho kroky tomu nasvědčují. V květnu společnost uspořádala nabídkové řízení, aby umožnila stávajícím investorům a zaměstnancům prodat své akcie Figma, pokud budou chtít, na sekundárním trhu. Tento typ likvidní akce obvykle nepřichází těsně před větší likvidní akcí, jakou je IPO. Nabídka skutečně ocenila startup na 12,5 miliardy dolarů, což je méně než 20 miliard dolarů, které byla ochotna zaplatit společnost Adobe, ale také více než ocenění, které Figma obdržela v posledním primárním kole – 10 miliard dolarů.
Stripe
Společnost Stripe také na začátku tohoto roku uspořádala nabídku na koupi pro své současné a bývalé zaměstnance. V únoru tento fintechový jednorožec oznámil sekundární prodej, který společnost ocenil na neuvěřitelných 65 miliard dolarů.
To je sice méně než ocenění ve výši 95 miliard dolarů, které společnost získala v roce 2021, ale společnost svou valuaci opět buduje. To je znamení, že společnost Stripe se pravděpodobně bude snažit toto ocenění ještě trochu zvýšit, než vstoupí na veřejný trh.
Databricks
Cloudová platforma pro umělou inteligenci Databricks pravděpodobně není na seznamu ani v roce 2024 – možná ke zděšení investorů z řad rizikového kapitálu, kteří jí loni předpovídali jako první společnost vstup na burzu. Společnost loni na podzim získala v rámci kola Series I čerstvý kapitál ve výši 500 milionů dolarů, který startup ocenil na 43 miliard dolarů.
Ačkoli společnosti obvykle nenavyšují finanční prostředky těsně před vstupem na burzu – to je koneckonců součástí procesu IPO – investoři, od kterých získali toto kolo, byli křížoví investoři, jako je T. Rowe Price. To nejsou investoři, kteří mají tendenci mít námitky proti IPO. Až se podmínky na trhu zlepší, má společnost Databricks dobré předpoklady k tomu, aby se stala jedním z prvních subjektů, které budou uvedeny na burzu v roce 2025, pokud se pro to rozhodnou.
Canva
Společnost Canva pravděpodobně nevstoupí na burzu minimálně do příštího roku a tento designový startup si dost možná počká až do roku 2026.
Spoluzakladatel Cliff Obrecht, manžel generální ředitelky společnosti Canva Melanie Perkinsové, v březnu pro australský a novozélandský technologický deník Startup Daily uvedl, že IPO se uskuteční nejdříve za 12 měsíců, ne-li někdy v roce 2026. Naštěstí pro americké investory však Obrecht také potvrdil, že až se startup bude snažit vstoupit na burzu, stane se tak v USA.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky