Klíčové body
- Boeing čelí možnému riziku nákladné stávky zaměstnanců kvůli probíhajícím jednáním o zvýšení mezd
- Odbory požadují zvýšení mezd o 40 % během tří let, což by mohlo významně zatížit finanční toky společnosti
- Stávka by mohla způsobit větší finanční ztráty než samotné splnění požadavků zaměstnanců, varují analytici
- Investoři sledují jednání s obavami, protože stávka by mohla zvýšit volatilitu a negativně ovlivnit hodnotu akcií Boeingu
Zaměstnanci požadují zvýšení odměn, což by mohlo mít negativní dopad na peněžní toky společnosti. Stejně tak by finanční toky mohlo ovlivnit i zastavení výroby, které je samo o sobě potenciálním produktem pracovních nepokojů. Od pátku probíhalo již třetí týden intenzivní vyjednávání o smlouvě mezi společností Boeing a Mezinárodní asociací strojníků a pracovníků v leteckém průmyslu
Místní pobočky IAM, které se těchto jednání účastní, zastupují přibližně 32 000 zaměstnanců společnosti Boeing; to představuje přibližně 20 % celkové pracovní síly společnosti Boeing. Odborová organizace požaduje, aby společnost v příštích třech letech zvýšila mzdy o 40 %, což je vzhledem k potřebě růstu mezd, který by předčil inflační tlaky z posledních let, velmi vysoký požadavek.
Nedávný precedens vytvořený při podobných jednáních v jiných odvětvích podtrhuje oprávněnost požadavků. Například odbory United Auto Workers a Teamsters si zajistily zvýšení mezd v rozmezí 25 % až 40 % v průběhu čtyř nebo pěti let.
Vzhledem k aktuálním informacím sdíleným 27. srpna IAM jasně uvedla, že mezi pozicemi společnosti a odborů přetrvávají výrazné rozdíly. Klíčovými oblastmi neshod jsou mzdy, důchodové zabezpečení a zdravotní výhody.
Podrobná finanční analýza, kterou nabídla Sheila Kahyaogluová, analytička společnosti Jefferies, uvedla, že navrhované zvýšení mezd o 40 % během tří let by společnosti Boeing přineslo přibližně 1,5 miliardy dolarů ročně dodatečných peněžních výdajů. To by znamenalo 2% nárůst celkových nákladů letecké společnosti. Některé z vyšších nákladů by však mohly být zmírněny potenciálním zvýšením produktivity a zvýšením cen.
Kahyaogluová dále zdůraznila, že stávka zaměstnanců by pravděpodobně byla finančně náročnější než splnění požadavků zaměstnanců. Dřívější případy stávek zaměstnanců společnosti Boeing vedené odborovým svazem IAM 751 trvaly 28 až 69 dní. Poslední stávka v roce 2008 vedla k poklesu peněžních toků ve výši přibližně 2,5 miliardy dolarů, což by dnes odpovídalo přibližně 3 miliardám dolarů.
Cash flow je pro investory spojené se společností Boeing stále naléhavějším problémem. Před nepředvídatelnými událostmi analytici, agregovaní podle FactSet FDS 1,50 %, předpovídali, že společnost bude v roce 2024 generovat zhruba 6 miliard USD volného peněžního toku. Nicméně po leteckém incidentu z 5. ledna, kdy se z letadla Alaska Air 737 MAX 9 vysunul panel nouzových dveří, musel Boeing zatáhnout ruční brzdu výroby. Bezprostředním důsledkem toho byl také zesílen regulační dohled.
Tyto nepředvídané okolnosti vyprovokovaly Wall Street k revizi očekávání; místo aby společnost dosahovala zisků, mohla by letos přijít o téměř 8 miliard dolarů. Společnost Boeing rovněž zaznamenala výrazný nárůst svého dlouhodobého dluhu, a to z necelých 11 miliard USD na konci roku 2018 na přibližně 53 miliard USD. Nárůst dluhu lze přičíst sérii neštěstí týkajících se letounu 737 MAX, který zaznamenal dvě smrtelné havárie vedoucí k uzemnění tohoto modelu po celém světě až do listopadu 2020. V tomto období také prudce poklesla poptávka po letecké dopravě v důsledku pandemie Covid-19.
Vyhlídka na další odliv hotovosti a zvýšení zadlužení se investorům pravděpodobně nebude líbit. Bez ohledu na to může větší riziko, kterému společnost Boeing čelí, spočívat v narušení dodavatelského řetězce v leteckém průmyslu. Dopad pandemie vedl k tomu, že mnoho pracovníků v leteckém průmyslu opustilo svá místa, přičemž Boeing nebyl výjimkou. Výzva k obnovení kapacit byla pro všechny společnosti v tomto odvětví všeobecně skličující.
Pokud se stávka stane nevyhnutelnou, investoři se musí připravit na zvýšenou volatilitu výkonnosti a hodnoty akcií společnosti Boeing. V současné době je hodnota akcií společnosti Boeing zasažena a v roce 2024 klesne zhruba o třetinu. Tento klesající trend ji řadí daleko za index S&P 500
Stručně řečeno, probíhající jednání o pracovní smlouvě a případná stávka IAM by mohly mít na společnost Boeing značné finanční dopady. Společnost nyní musí postupovat opatrně, aby prošla touto bouří a našla způsob, jak vyvážit požadavky zaměstnanců, finanční zdraví a důvěru investorů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky