Jaké dědictví nám po této značce zůstalo do dnešních dní?
Jak to ale vlastně udělal?
Dne 17. listopadu roku 1913 společnost Ford Motor Company zavádí svou revoluční montážní linku. V tento den představil Henry Ford ve svém závodě v Highland Parku ve státě Michigan první pohyblivou linku, která už jednou provždy zefektivnila masovou produkci automobilů.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1903 – Na schůzi Lenin rozštěpil Sociálně demokratickou stranu na dvě: bolševici (podporující Lenina) a menševici.
1917 – Druhá bitva u Helgolandské zátoky skončila vítězstvím Německa nad Royal Navy.
1941 – V Londýně byl prohlášen 17. listopad jako Mezinárodní den studentstva
1947 – Skončila Akce B na zneškodnění ukrajinských banderovců na Slovensku.
1950 – Tändzin Gjamccho byl formálně jmenován 14. tibetským dalajlámou.
1969 – Začala vyjednávání SALT I mezi Spojenými státy americkými a Sovětským svazem.
1970 – Přistála na Měsíci, v oblasti Mare Imbrium (Moře dešťů), sovětská sonda Luna 17.
1990 – George H. W. Bush jako první americký prezident navštívil Prahu.
1997 – Při teroristickém útoku v egyptském Luxoru zahynulo 62 turistů.
2003 – Arnold Schwarzenegger se stal guvernérem Kalifornie.
2013 – Během přistávání Boeingu 737 v ruské Kazani zahynulo 50 lidí.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1871 – Byla založena Národní střelecká asociace (NRA) jako nezisková organizace, jejímž cílem je podpora bezpečnosti střelných zbraní, vzdělávání a střelecké dovednosti.
1962 – První let Boeingu 727, populárního dopravního letadla, se uskutečnil 17. listopadu 1962. Stal se široce používaným letadlem v leteckém průmyslu.
1970 – Douglas Engelbart získal patent na počítačovou myš.
1997 – V tento den vydává Microsoft Internet Explorer 4 jako významnou aktualizaci svého webového prohlížeče, čímž zintenzivňuje „válku prohlížečů“ se společností Netscape Communications Corporation.
2008 – Finanční krize, která začala zářijovým pádem banky Lehman Brothers, pokračovala dalšími menšími i většími pády na světových finančních trzích a institucích.
Henry Ford – jeho revoluce, vliv na americký průmysl a příběh
Ford strávil většinu svého života tím, že se dostával do titulků novin, dobrých, špatných, ale nikdy lhostejných.Ford, oslavovaný jako technologický génius i lidový hrdina, byl tvůrčí silou průmyslu nebývalého rozsahu a bohatství, který během pouhých několika desetiletí trvale změnil ekonomický a sociální charakter Spojených států. Když mladý Ford v roce 1879 odjížděl z otcovy farmy do Detroitu, žili ve městech jen dva z osmi Američanů; když ve svých 83 letech zemřel, bylo to pět z osmi. Jakmile si Ford uvědomil, jak obrovský podíl na této změně měl on a jeho automobil Model T, nechtěl nic jiného než ji zvrátit nebo alespoň obnovit venkovské hodnoty svého chlapeckého věku. Henry Ford je tedy vhodným symbolem přechodu od zemědělské k průmyslové Americe.
Henry Ford byl jedním z osmi dětí Williama a Mary Fordových. Narodil se na rodinné farmě poblíž Dearbornu ve státě Michigan, tehdy městečka ležícího osm mil západně od Detroitu. Abraham Lincoln byl prezidentem 24 států Unie a Jefferson Davis prezidentem 11 států Konfederace. Ford navštěvoval osm let jednotřídní školu, když nepomáhal otci se sklizní. V 16 letech odešel do Detroitu, aby si našel práci ve zdejších strojírenských dílnách. Po třech letech, během nichž se poprvé setkal se spalovacím motorem, se vrátil na farmu, kde pracoval na částečný úvazek pro Westinghouse Engine Company a ve volných chvílích kutil v malé strojírenské dílně, kterou si zřídil. Nakonec sestrojil malou „farmářskou lokomotivu“, traktor, který využíval starý žací stroj jako podvozek a domácí parní stroj jako pohon.
Zdroj: Getty Images
Ford se do Detroitu vrátil o devět let později jako ženatý muž. Jeho manželka Clara Bryantová vyrůstala na farmě nedaleko Fordova domu. Vzali se v roce 1888 a 6. listopadu 1893 se jim narodilo jediné dítě, Edsel Bryant. O měsíc později byl Ford jmenován hlavním inženýrem v hlavním závodě společnosti Detroit Edison Company, který měl na starosti udržování elektrické sítě ve městě 24 hodin denně. Protože byl neustále v pohotovosti, neměl žádnou pravidelnou pracovní dobu a mohl experimentovat, jak se mu zachtělo. Již několik let předtím se rozhodl, že sestrojí vozidlo poháněné benzinem, a jeho první funkční benzinový motor byl dokončen na konci roku 1893. V roce 1896 dokončil svůj první vůz bez koní, „Quadricycle“, nazývaný tak proto, že podvozek tohoto vozidla o výkonu čtyř koní tvořil rám kočárku namontovaný na čtyřech kolech jízdního kola. Na rozdíl od mnoha jiných automobilových vynálezců, jako byli Charles Edgar a J. Frank Duryeaovi, Elwood Haynes, Hiram Percy Maxim a jeho detroitský známý Charles Brady King, kteří všichni sestrojili vozidla s vlastním pohonem před Fordem, ale své výtvory si ponechali, Ford své vozidlo prodal, aby mohl financovat práci na druhém vozidle a třetím atd.
Během následujících sedmi let měl různé sponzory, z nichž někteří v roce 1899 založili společnost Detroit Automobile Company (později Henry Ford Company), ale všichni ho nakonec v rozčilení opustili, protože chtěli osobní automobil, který by mohli uvést na trh, zatímco Ford trval na tom, že vždy bude vylepšovat jakýkoli model, na kterém pracuje, s tím, že ještě není připraven pro zákazníky. Během těchto let postavil několik závodních vozů, včetně závodního vozu „999“, se kterým jezdil Barney Oldfield, a vytvořil několik nových rychlostních rekordů. V roce 1902 opustil společnost Henry Ford Company, která se následně reorganizovala na Cadillac Motor Car Company. V roce 1903 byl Ford konečně připraven uvést na trh automobil. Byla založena společnost Ford Motor Company, tentokrát s pouhými 28 000 dolary v hotovosti, které složili obyčejní občané, protože Ford si při předchozích jednáních s podporovateli znepřátelil nejbohatší muže v Detroitu.
Společnost byla od počátku úspěšná, ale pouhých pět týdnů po jejím založení jí Asociace licencovaných výrobců automobilů pohrozila, že ji vyřadí z provozu, protože Ford nebyl licencovaným výrobcem. Tato skupina, jejímž cílem bylo vyhradit pro své členy zisky z odvětví, které se rychle stávalo významným, mu licenci odepřela. Základem jejich moci byla kontrola patentu uděleného v roce 1895 Georgi Baldwinu Seldenovi, patentovému právníkovi z Rochesteru ve státě New York. Sdružení tvrdilo, že patent se vztahuje na všechny automobily poháněné benzinem. Stejně jako mnoho venkovských obyvatel Středozápadu jeho generace Ford nenáviděl průmyslové kombinace a finanční moc Východu. Navíc Ford považoval Seldenův patent za absurdní. Říkal, že všechny vynálezy jsou záležitostí evoluce, ale Selden si nárokoval genezi. Rád bojoval, i když se v tomto boji postavila malá společnost Ford Motor Company proti průmyslovému odvětví v hodnotě milionů dolarů. Shromažďování důkazů a vlastní soudní jednání trvalo šest let. Ford původní spor v roce 1909 prohrál; v roce 1911 se odvolal a vyhrál. Jeho vítězství mělo široký dopad na celý průmysl a Ford se díky němu stal populárním hrdinou.
„Postavím automobil pro všechny lidi,“ prohlásil Ford při oznámení zrodu modelu T v říjnu 1908. Za 19 let existence Modelu T prodal ve Spojených státech 15 500 000 těchto vozů, dalších téměř 1 000 000 v Kanadě a 250 000 ve Velké Británii, což představovalo výrobu odpovídající polovině světové produkce automobilů. Automobilový věk nastal především díky Fordově vizi automobilu jako užitkového předmětu pro obyčejné lidi, nikoli jako luxusního předmětu pro bohaté. Kdysi mohli po zemi volně cestovat jen bohatí, nyní mohly miliony lidí jezdit, kam se jim zachtělo. Model T byl hlavním nástrojem jedné z největších a nejrychlejších změn v životě obyčejných lidí v dějinách a tuto změnu uskutečnil za méně než dvě desetiletí. Zemědělci už nebyli izolováni na odlehlých farmách. Kůň zmizel tak rychle, že přesun ploch ze sena na jiné plodiny způsobil zemědělskou revoluci. Automobil se stal hlavní oporou americké ekonomiky a podnětem k urbanizaci – města se rozšiřovala směrem ven, vznikala předměstí a sídliště – a k budování nejlepšího dálničního systému na světě.
Zdroj: AP Photo
Jak to ale vlastně udělal?Dne 17. listopadu roku 1913 společnost Ford Motor Company zavádí svou revoluční montážní linku. V tento den představil Henry Ford ve svém závodě v Highland Parku ve státě Michigan první pohyblivou linku, která už jednou provždy zefektivnila masovou produkci automobilů.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1903 – Na schůzi Lenin rozštěpil Sociálně demokratickou stranu na dvě: bolševici a menševici.
1917 – Druhá bitva u Helgolandské zátoky skončila vítězstvím Německa nad Royal Navy.
1941 – V Londýně byl prohlášen 17. listopad jako Mezinárodní den studentstva
1947 – Skončila Akce B na zneškodnění ukrajinských banderovců na Slovensku.
1950 – Tändzin Gjamccho byl formálně jmenován 14. tibetským dalajlámou.
1969 – Začala vyjednávání SALT I mezi Spojenými státy americkými a Sovětským svazem.
1970 – Přistála na Měsíci, v oblasti Mare Imbrium , sovětská sonda Luna 17.
1990 – George H. W. Bush jako první americký prezident navštívil Prahu.
1997 – Při teroristickém útoku v egyptském Luxoru zahynulo 62 turistů.
2003 – Arnold Schwarzenegger se stal guvernérem Kalifornie.
2013 – Během přistávání Boeingu 737 v ruské Kazani zahynulo 50 lidí.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1871 – Byla založena Národní střelecká asociace jako nezisková organizace, jejímž cílem je podpora bezpečnosti střelných zbraní, vzdělávání a střelecké dovednosti.
1962 – První let Boeingu 727, populárního dopravního letadla, se uskutečnil 17. listopadu 1962. Stal se široce používaným letadlem v leteckém průmyslu.
1970 – Douglas Engelbart získal patent na počítačovou myš.
1997 – V tento den vydává Microsoft Internet Explorer 4 jako významnou aktualizaci svého webového prohlížeče, čímž zintenzivňuje „válku prohlížečů“ se společností Netscape Communications Corporation.
2008 – Finanční krize, která začala zářijovým pádem banky Lehman Brothers, pokračovala dalšími menšími i většími pády na světových finančních trzích a institucích.
Ford strávil většinu svého života tím, že se dostával do titulků novin, dobrých, špatných, ale nikdy lhostejných.Ford, oslavovaný jako technologický génius i lidový hrdina, byl tvůrčí silou průmyslu nebývalého rozsahu a bohatství, který během pouhých několika desetiletí trvale změnil ekonomický a sociální charakter Spojených států. Když mladý Ford v roce 1879 odjížděl z otcovy farmy do Detroitu, žili ve městech jen dva z osmi Američanů; když ve svých 83 letech zemřel, bylo to pět z osmi.Jakmile si Ford uvědomil, jak obrovský podíl na této změně měl on a jeho automobil Model T, nechtěl nic jiného než ji zvrátit nebo alespoň obnovit venkovské hodnoty svého chlapeckého věku. Henry Ford je tedy vhodným symbolem přechodu od zemědělské k průmyslové Americe.Henry Ford byl jedním z osmi dětí Williama a Mary Fordových. Narodil se na rodinné farmě poblíž Dearbornu ve státě Michigan, tehdy městečka ležícího osm mil západně od Detroitu. Abraham Lincoln byl prezidentem 24 států Unie a Jefferson Davis prezidentem 11 států Konfederace. Ford navštěvoval osm let jednotřídní školu, když nepomáhal otci se sklizní. V 16 letech odešel do Detroitu, aby si našel práci ve zdejších strojírenských dílnách. Po třech letech, během nichž se poprvé setkal se spalovacím motorem, se vrátil na farmu, kde pracoval na částečný úvazek pro Westinghouse Engine Company a ve volných chvílích kutil v malé strojírenské dílně, kterou si zřídil. Nakonec sestrojil malou „farmářskou lokomotivu“, traktor, který využíval starý žací stroj jako podvozek a domácí parní stroj jako pohon.Ford se do Detroitu vrátil o devět let později jako ženatý muž. Jeho manželka Clara Bryantová vyrůstala na farmě nedaleko Fordova domu. Vzali se v roce 1888 a 6. listopadu 1893 se jim narodilo jediné dítě, Edsel Bryant. O měsíc později byl Ford jmenován hlavním inženýrem v hlavním závodě společnosti Detroit Edison Company, který měl na starosti udržování elektrické sítě ve městě 24 hodin denně. Protože byl neustále v pohotovosti, neměl žádnou pravidelnou pracovní dobu a mohl experimentovat, jak se mu zachtělo. Již několik let předtím se rozhodl, že sestrojí vozidlo poháněné benzinem, a jeho první funkční benzinový motor byl dokončen na konci roku 1893. V roce 1896 dokončil svůj první vůz bez koní, „Quadricycle“, nazývaný tak proto, že podvozek tohoto vozidla o výkonu čtyř koní tvořil rám kočárku namontovaný na čtyřech kolech jízdního kola. Na rozdíl od mnoha jiných automobilových vynálezců, jako byli Charles Edgar a J. Frank Duryeaovi, Elwood Haynes, Hiram Percy Maxim a jeho detroitský známý Charles Brady King, kteří všichni sestrojili vozidla s vlastním pohonem před Fordem, ale své výtvory si ponechali, Ford své vozidlo prodal, aby mohl financovat práci na druhém vozidle a třetím atd.Během následujících sedmi let měl různé sponzory, z nichž někteří v roce 1899 založili společnost Detroit Automobile Company , ale všichni ho nakonec v rozčilení opustili, protože chtěli osobní automobil, který by mohli uvést na trh, zatímco Ford trval na tom, že vždy bude vylepšovat jakýkoli model, na kterém pracuje, s tím, že ještě není připraven pro zákazníky. Během těchto let postavil několik závodních vozů, včetně závodního vozu „999“, se kterým jezdil Barney Oldfield, a vytvořil několik nových rychlostních rekordů. V roce 1902 opustil společnost Henry Ford Company, která se následně reorganizovala na Cadillac Motor Car Company. V roce 1903 byl Ford konečně připraven uvést na trh automobil. Byla založena společnost Ford Motor Company, tentokrát s pouhými 28 000 dolary v hotovosti, které složili obyčejní občané, protože Ford si při předchozích jednáních s podporovateli znepřátelil nejbohatší muže v Detroitu.Společnost byla od počátku úspěšná, ale pouhých pět týdnů po jejím založení jí Asociace licencovaných výrobců automobilů pohrozila, že ji vyřadí z provozu, protože Ford nebyl licencovaným výrobcem. Tato skupina, jejímž cílem bylo vyhradit pro své členy zisky z odvětví, které se rychle stávalo významným, mu licenci odepřela. Základem jejich moci byla kontrola patentu uděleného v roce 1895 Georgi Baldwinu Seldenovi, patentovému právníkovi z Rochesteru ve státě New York. Sdružení tvrdilo, že patent se vztahuje na všechny automobily poháněné benzinem. Stejně jako mnoho venkovských obyvatel Středozápadu jeho generace Ford nenáviděl průmyslové kombinace a finanční moc Východu. Navíc Ford považoval Seldenův patent za absurdní. Říkal, že všechny vynálezy jsou záležitostí evoluce, ale Selden si nárokoval genezi. Rád bojoval, i když se v tomto boji postavila malá společnost Ford Motor Company proti průmyslovému odvětví v hodnotě milionů dolarů. Shromažďování důkazů a vlastní soudní jednání trvalo šest let. Ford původní spor v roce 1909 prohrál; v roce 1911 se odvolal a vyhrál. Jeho vítězství mělo široký dopad na celý průmysl a Ford se díky němu stal populárním hrdinou.„Postavím automobil pro všechny lidi,“ prohlásil Ford při oznámení zrodu modelu T v říjnu 1908. Za 19 let existence Modelu T prodal ve Spojených státech 15 500 000 těchto vozů, dalších téměř 1 000 000 v Kanadě a 250 000 ve Velké Británii, což představovalo výrobu odpovídající polovině světové produkce automobilů. Automobilový věk nastal především díky Fordově vizi automobilu jako užitkového předmětu pro obyčejné lidi, nikoli jako luxusního předmětu pro bohaté. Kdysi mohli po zemi volně cestovat jen bohatí, nyní mohly miliony lidí jezdit, kam se jim zachtělo. Model T byl hlavním nástrojem jedné z největších a nejrychlejších změn v životě obyčejných lidí v dějinách a tuto změnu uskutečnil za méně než dvě desetiletí. Zemědělci už nebyli izolováni na odlehlých farmách. Kůň zmizel tak rychle, že přesun ploch ze sena na jiné plodiny způsobil zemědělskou revoluci. Automobil se stal hlavní oporou americké ekonomiky a podnětem k urbanizaci – města se rozšiřovala směrem ven, vznikala předměstí a sídliště – a k budování nejlepšího dálničního systému na světě.