Intuitivní rozhodování je klíčovým faktorem úspěchu, jak ukázaly příklady, jako je Henry Ford, který zdvojnásobil mzdy navzdory obavám investorů
I když data hrají velkou roli, důvěra v instinkt může vést k inovativním a průlomovým nápadům
Rozvíjení instinktu začíná brzkou praxí a konzultacemi s důvěryhodnými mentory, kteří poskytují zpětnou vazbu
Přední akademici o tom již dlouho diskutují, byly o tom napsány bestsellery (viz zásadní kniha Garyho Kleina Síla intuice) a některé z největších úspěchů v podnikání byly způsobeny intuitivními rozhodnutími.
V roce 1914, kdy Henry Ford čelil klesající poptávce po automobilech a vysoké fluktuaci zaměstnanců, zdvojnásobil mzdy svých zaměstnanců. Možná to znělo bláznivě (zejména investorům a zainteresovaným stranám), ale během jednoho roku klesla fluktuace více než dvacetkrát, produktivita se zdvojnásobila a poptávka po automobilech Ford mezi zaměstnanci, kteří si je nyní mohli dovolit, prudce vzrostla.
Od dob Henryho Forda se toho tolik změnilo – především náš přístup k datům. Když se dostanete na vyšší úroveň a rozhodování je stále náročnější a osamocenější, je lákavé spoléhat se na poznatky založené na datech. Spoléháním se pouze na data však riskujete ztrátu těch nejlepších nápadů. Ty, které mohou znít riskantně, nás mohou skutečně pohánět kupředu.
V době založené na datech musíme vědět, kdy se od tabulek vzdálit a důvěřovat svému instinktu. Nezapomeňte, že instinkt není něco, co vytáhneme ze vzduchu; je to dovednost pečlivě zdokonalovaná léty tvrdé práce, praxe a zkušeností, která umožňuje, aby každé rozhodnutí bylo řešením na míru.
Zde jsou tři způsoby, jak získat důvěru ve vlastní intuici a podpořit své okolí v jejím rozvoji.
Rozvíjejte svůj instinkt krok za krokem
Neurovědec a psycholog Joel Pearson definuje instinkt jako „naučené, pozitivní využívání nevědomých informací pro lepší rozhodování nebo jednání“. Je to solidní definice něčeho, co jsme zatím nedokázali přesně pojmenovat, a vyjadřuje důležitou myšlenku.
Kromě instinktu pro přežití typu „bojuj, nebo uteč“, který nás chrání před zraněním, existuje také rafinovanější instinkt, který se uplatňuje při řešení problémů a rozhodování. Klíčovým poznatkem v našem rozvoji jako vedoucích pracovníků je to, že konzumací informací a přijímáním tisíců a tisíců rozhodnutí v průběhu času se naučíme číst situace instinktivnějším způsobem, kdy začneme intuitivně vnímat potenciální dopad našich rozhodnutí.
Zdroj: Getty images
Svůj instinkt však můžeme začít zdokonalovat již na počátku kariéry. Když se vyskytne problém, který potřebujete vyřešit nebo se rychle vrátit ke klientovi, procvičte si možné reakce s důvěryhodným přímým nadřízeným nebo mentorem. Vyjádřete se k problému, navrhněte tři možné nápady a podělte se o to, který z nich se vám instinktivně zdá nejlepší.
Mějte důvěryhodného poradce
Pochybnosti jsou nevyhnutelnou a nezbytnou součástí rozhodování, proto si najděte „sounding board“, kde se budete cítit bezpečně, abyste se mohli podělit o své nápady a opřít se o praxi jiných lidí. Abyste se přiměli ke kreativnímu myšlení a byli vůdčí osobností, nikoliv následovníkem, je dobrým zvykem mít řešení, kterému je třeba předcházet slovy: „Vím, že to zní šíleně, ale vyslechněte mě.“ V případě, že se vám to nelíbí, můžete se rozhodnout, zda se vám to líbí, nebo ne.
V tomto případě je důležité mít kolem sebe silný, důvěryhodný tým vedoucích pracovníků – ideálně s doplňující se rovnováhou vlastností. Pro mě jako člověka, který má sklony k akci a rychlému rozhodování, je neocenitelné mít v našem kreativním řediteli dlouhodobého a důvěryhodného partnera, který k řešení problémů přistupuje zcela jinak. Dává si na čas, aby se podívala na každý úhel pohledu, a zpomaluje mě tak akorát, abychom si navzájem kladli výzvy a podporovali se při zkoumání všech možných výsledků a jejich potenciálního dopadu na lidi.
Společné vedení nebude vhodné pro každou firmu, ale pro tu naši funguje. Další možností je hledat radu u lidí mimo vaši organizaci tím, že si promluvíte s lidmi mimo váš obor, kteří nejsou ve hře. Členství v síti Chief, která sdružuje ženy ve vedení firem z různých odvětví od farmaceutického po neziskový sektor a všechno mezi tím, mi ukázalo, jak univerzální jsou výzvy spojené s vedením.
Doporučuji všem vedoucím pracovníkům, aby se připojili ke koučovací skupině. Pomáhá to pochopit, že bez ohledu na to, jaký produkt nebo službu firma prodává, nakonec vše spočívá ve správném rozhodnutí pro lidi.
Vytvořte z instinktu základ svého rozhodování
Všichni jsme slyšeli o instinktu přežití; základní tendenci lidí (a zvířat) chovat se tak, abychom se vyhnuli újmě a zvýšili své šance na přežití. Na organizační úrovni je instinkt méně o pudu sebezáchovy a více o akutním jednání v nejlepším zájmu celku a vedení ostatních k témuž.
Pandemie byla dokonalým příkladem instinktivního vedení. COVID-19 způsobil velkolepý sociální experiment, kdy se podniky po celém světě musely rozhodovat na základě instinktu a toho, co považovaly za nezbytné.
Zdroj: Unsplash
Používání instinktu neznamená jen řídit se první věcí, která nás napadne. Každé rozhodnutí má nespočet možných variant a výsledků a dospět k tomu nejlepšímu je proces zpochybňování a vylepšování našeho prvního instinktu (který může být samozřejmě chybný).
Zavedení celopodnikové kultury instinktivního uvědomění znamená, že se budeme cítit pohodlně, když se budeme dopředu pokoušet o neúspěch, učit se s grácií a přijímat vzájemnou zpětnou vazbu.
Ačkoli by to bylo užitečné, pro efektivní rozhodování prostě neexistuje jediný recept. Můžeme si zdůvodnit, proč jsme se rozhodli pro určitou věc, ale s praxí a zkušenostmi můžeme také nabýt jistoty a říci: „Protože jsem to cítil v srdci.“
Přední akademici o tom již dlouho diskutují, byly o tom napsány bestsellery a některé z největších úspěchů v podnikání byly způsobeny intuitivními rozhodnutími.V roce 1914, kdy Henry Ford čelil klesající poptávce po automobilech a vysoké fluktuaci zaměstnanců, zdvojnásobil mzdy svých zaměstnanců. Možná to znělo bláznivě , ale během jednoho roku klesla fluktuace více než dvacetkrát, produktivita se zdvojnásobila a poptávka po automobilech Ford mezi zaměstnanci, kteří si je nyní mohli dovolit, prudce vzrostla.Od dob Henryho Forda se toho tolik změnilo – především náš přístup k datům. Když se dostanete na vyšší úroveň a rozhodování je stále náročnější a osamocenější, je lákavé spoléhat se na poznatky založené na datech. Spoléháním se pouze na data však riskujete ztrátu těch nejlepších nápadů. Ty, které mohou znít riskantně, nás mohou skutečně pohánět kupředu.V době založené na datech musíme vědět, kdy se od tabulek vzdálit a důvěřovat svému instinktu. Nezapomeňte, že instinkt není něco, co vytáhneme ze vzduchu; je to dovednost pečlivě zdokonalovaná léty tvrdé práce, praxe a zkušeností, která umožňuje, aby každé rozhodnutí bylo řešením na míru.Zde jsou tři způsoby, jak získat důvěru ve vlastní intuici a podpořit své okolí v jejím rozvoji.Rozvíjejte svůj instinkt krok za krokemNeurovědec a psycholog Joel Pearson definuje instinkt jako „naučené, pozitivní využívání nevědomých informací pro lepší rozhodování nebo jednání“. Je to solidní definice něčeho, co jsme zatím nedokázali přesně pojmenovat, a vyjadřuje důležitou myšlenku.Kromě instinktu pro přežití typu „bojuj, nebo uteč“, který nás chrání před zraněním, existuje také rafinovanější instinkt, který se uplatňuje při řešení problémů a rozhodování. Klíčovým poznatkem v našem rozvoji jako vedoucích pracovníků je to, že konzumací informací a přijímáním tisíců a tisíců rozhodnutí v průběhu času se naučíme číst situace instinktivnějším způsobem, kdy začneme intuitivně vnímat potenciální dopad našich rozhodnutí.Svůj instinkt však můžeme začít zdokonalovat již na počátku kariéry. Když se vyskytne problém, který potřebujete vyřešit nebo se rychle vrátit ke klientovi, procvičte si možné reakce s důvěryhodným přímým nadřízeným nebo mentorem. Vyjádřete se k problému, navrhněte tři možné nápady a podělte se o to, který z nich se vám instinktivně zdá nejlepší.Mějte důvěryhodného poradcePochybnosti jsou nevyhnutelnou a nezbytnou součástí rozhodování, proto si najděte „sounding board“, kde se budete cítit bezpečně, abyste se mohli podělit o své nápady a opřít se o praxi jiných lidí. Abyste se přiměli ke kreativnímu myšlení a byli vůdčí osobností, nikoliv následovníkem, je dobrým zvykem mít řešení, kterému je třeba předcházet slovy: „Vím, že to zní šíleně, ale vyslechněte mě.“ V případě, že se vám to nelíbí, můžete se rozhodnout, zda se vám to líbí, nebo ne.V tomto případě je důležité mít kolem sebe silný, důvěryhodný tým vedoucích pracovníků – ideálně s doplňující se rovnováhou vlastností. Pro mě jako člověka, který má sklony k akci a rychlému rozhodování, je neocenitelné mít v našem kreativním řediteli dlouhodobého a důvěryhodného partnera, který k řešení problémů přistupuje zcela jinak. Dává si na čas, aby se podívala na každý úhel pohledu, a zpomaluje mě tak akorát, abychom si navzájem kladli výzvy a podporovali se při zkoumání všech možných výsledků a jejich potenciálního dopadu na lidi.Společné vedení nebude vhodné pro každou firmu, ale pro tu naši funguje. Další možností je hledat radu u lidí mimo vaši organizaci tím, že si promluvíte s lidmi mimo váš obor, kteří nejsou ve hře. Členství v síti Chief, která sdružuje ženy ve vedení firem z různých odvětví od farmaceutického po neziskový sektor a všechno mezi tím, mi ukázalo, jak univerzální jsou výzvy spojené s vedením.Doporučuji všem vedoucím pracovníkům, aby se připojili ke koučovací skupině. Pomáhá to pochopit, že bez ohledu na to, jaký produkt nebo službu firma prodává, nakonec vše spočívá ve správném rozhodnutí pro lidi.Vytvořte z instinktu základ svého rozhodováníVšichni jsme slyšeli o instinktu přežití; základní tendenci lidí chovat se tak, abychom se vyhnuli újmě a zvýšili své šance na přežití. Na organizační úrovni je instinkt méně o pudu sebezáchovy a více o akutním jednání v nejlepším zájmu celku a vedení ostatních k témuž.Pandemie byla dokonalým příkladem instinktivního vedení. COVID-19 způsobil velkolepý sociální experiment, kdy se podniky po celém světě musely rozhodovat na základě instinktu a toho, co považovaly za nezbytné.Používání instinktu neznamená jen řídit se první věcí, která nás napadne. Každé rozhodnutí má nespočet možných variant a výsledků a dospět k tomu nejlepšímu je proces zpochybňování a vylepšování našeho prvního instinktu . Zavedení celopodnikové kultury instinktivního uvědomění znamená, že se budeme cítit pohodlně, když se budeme dopředu pokoušet o neúspěch, učit se s grácií a přijímat vzájemnou zpětnou vazbu.Ačkoli by to bylo užitečné, pro efektivní rozhodování prostě neexistuje jediný recept. Můžeme si zdůvodnit, proč jsme se rozhodli pro určitou věc, ale s praxí a zkušenostmi můžeme také nabýt jistoty a říci: „Protože jsem to cítil v srdci.“