Klíčové body
- Akcie Nissanu prudce vzrostly po zprávách o možné investici Tesly, ale později část zisků odevzdaly
- Tesla i bývalý člen jejího představenstva Mizuno popřeli zájem o výrobní závody Nissanu
- Nissan má v USA nevyužitou výrobní kapacitu, která by mohla být atraktivní pro Teslu kvůli možným clům na dovoz z Mexika
- Analytici pochybují, zda Tesla potřebuje další severoamerický závod a zda by úprava Nissanových továren dávala ekonomický smysl
Zda má dohoda s tímto elektromobilním gigantem smysl, je jiná věc.
Deník Financial Times informoval, že japonská skupina, jejíž součástí je i bývalý premiér Jošihide Suga a kterou vede bývalý člen představenstva Tesly Hiro Mizuno, vypracovala plány na investici Tesly do Nissanu. Podle zprávy se skupina domnívala, že Tesla by mohla být „strategickým investorem“ ve společnosti Nissan a byla by ochotna získat rozsáhlou výrobní základnu Nissanu v USA.

Akcie společnosti Nissan v Japonsku po této zprávě během nočního obchodování vyskočily až o 11 %.
Nejnovější zpráva o spojení přichází poté, co se představenstva společností Honda a Nissan rozhodla vzájemně ukončit dohodu podepsanou v srpnu loňského roku o navrhované trojstranné fúzi, která by zahrnovala i společnost Mitsubishi.
Honda vstoupila do hry poté, co tchajwanský výrobce zařízení Foxconn naznačil, že má zájem o akvizici Nissanu, aby vybudoval své výrobní kapacity pro elektromobily.
Plán japonské skupiny oslovit Teslu a vytvořit nové konsorcium, které by investovalo do Nissanu, vznikl po obavách, že Nissan bude ovládán „nepřátelskými zahraničními rukama“, jak uvádí zpráva FT.
Jakékoli nové konsorcium, jehož součástí by byla Tesla, by zahrnovalo i další menšinové investory, jako je Foxconn. „Pokud bude spolupráce vyžadovat nákup akcií Nissanu, budeme o tom uvažovat,“ řekl minulý týden novinářům předseda představenstva Foxconnu Young Liu. Liu rychle dodal, že Foxconn si přeje spolupráci, nikoliv to, že by k dosažení tohoto výsledku potřeboval koupit akcie.
Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk na své platformě X.com
Musk tyto zprávy navenek nijak neoslabil. Mizuno, bývalý člen představenstva Tesly, se však na stránkách X.com rovněž vyjádřil, aby popřel svou účast na jakémkoli takovém plánu.
„Nemám absolutně žádnou účast na tom, co se uvádí v tomto článku, a nejsem si vědom žádných takových kroků japonské vlády,“ napsal Mizuno. „V Tesle již nepracuji, ale osobně pochybuji, že by Tesla měla vůbec nějaký zájem o továrny Nissanu, protože konstrukce továren Tesly je natolik unikátní,“ dodal a zopakoval tak Muskovy názory.
Ačkoli Musk i Mizuno uvedli, že výrobní plocha a schopnosti Nissanu by pro Teslu nebyly vhodné, nemusí to být nutně pravda. Nissan má dva velké montážní závody ve Smyrně ve státě Tenn a v Cantonu ve státě Mississippi, které jsou schopny vyrobit 1 milion vozidel ročně. Nissan tyto závody využívá jen z poloviny – a společnost uvedla, že kapacitu závodů sníží, protože se hromadí zásoby neprodaných vozidel.

Vozidla společnosti Tesla montovaná v USA a po celém světě jsou vyráběna tradičními výrobními postupy, ačkoli společnost využívá roboty a „gigacasting“ více než ostatní automobilky. Chystané levnější elektromobily společnosti, které by pro ni pravděpodobně znamenaly ještě větší prodejní úspěch, budou využívat kombinaci tradiční výroby a prvků, jako je proces rozbalování.
„Nissan skutečně nabízí nadbytečné kapacity po celém světě. Velké závody automobilky disponují několika montážními linkami a teoreticky by mohly rozdělit závod na výrobky Nissan a výrobky Tesla,“ uvedl pro Yahoo Finance expert na výrobu automobilů Sam Fiorani ze společnosti AutoForecast Solutions.
Je možné, že Tesla by mohla mnoho nevyužitých výrobních linek Nissanu v jeho amerických továrnách přestavět na výrobu levnějších elektromobilů. Tesla původně plánovala využít k výrobě levnějších elektromobilů nový závod v Mexiku, ale vzhledem k plánům Trumpovy administrativy na zavedení vysokých cel na výrobky pocházející z Mexika a Kanady vypadají závody Nissanu v USA atraktivně.
Za předpokladu, že hrozící cla vstoupí v platnost, by závod Nissanu v Mississippi mohl být připraven relativně rychle, uvedl Fiorani a dodal, že přestavba jakéhokoli stávajícího závodu si vyžádá investice, ale začít s „relativně moderním zařízením by Tesle zkrátilo dobu uvedení na trh“.
Dodal: „Otázkou zůstává: Je skutečně tolik nevyužitého trhu, aby Tesla potřebovala další severoamerický závod?“
To je velká otázka. Další je, zda to dává smysl z finančního hlediska.
„Možné je všechno, ale Tesla má unikátní výrobní proces, kvůli kterému by to u Nissanu nemuselo být ekonomicky proveditelné,“ řekl Tim Hynes ze společnosti Debtwire, která se zabývá financováním s využitím pákového efektu a zpracováním dat o ohrožených aktivech. Podle Hynese může být efektivnější postavit továrnu od nuly s pomocí Tesly než se snažit upravit stávající procesy.
Pozitivní je, že v závodech Nissanu nepůsobí odbory, podobně jako ve stávajících závodech Tesly v Kalifornii a Texasu, což znamená, že výrobní náklady by byly relativně nižší a srovnatelné se současnými náklady.
Nissan by zase nerad přišel o kontrolu nad svými americkými závody, protože pro japonskou automobilku je obrovskou výhodou mít v USA lokalizovanou výrobu svých vozů.
Vzhledem k současnému stavu japonské automobilky však možná nemá na výběr.
Tesla Inc.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky