Slabý vývoj prodeje přispěl k prudkému poklesu ceny akcií společnosti Nike.
Obrat Nike (NKE) může trvat delší dobu, zejména s ohledem na sílící konkurenci
Tržby společnosti Nike z prodeje obuvi se v posledním čtvrtletí meziročně snížily o 11 %, což naznačuje ztrátu podílu na trhu ve prospěch konkurentů
Nike: Investiční příležitost nebo riziko?
Její 12měsíční obrat dosahuje impozantních 49 miliard dolarů. Přestože akcie společnosti v minulém desetiletí přinášely vynikající výnosy, poslední rok byl pro investory zklamáním. Tržby klesají a akcie se nyní obchodují o 60 % níže než na svém vrcholu. Tato situace přitahuje zájem hodnotových investorů, ale nabízí skutečně Nike příležitost, nebo hrozí další pokles?
Podhodnocení akcií a dividendy
Pokles ceny akcií způsobil, že investoři mohou nyní Nike nakoupit za atraktivnější násobky tržeb a zisků. Zároveň se dividendový výnos společnosti vyšplhal na nejvyšší hodnotu za posledních 15 let. Tento fakt zaujímá investory, včetně miliardáře Billa Ackmana a dalších významných manažerů fondů, kteří v minulém roce zahájili investice do této společnosti. Zdá se tedy, že trh vnímá akcie Nike jako podhodnocené, což vyvolává otázku, zda by mohly být atraktivní i pro další investory.
Zdroj: Bloomberg
Problémy v hospodaření
Tržby Nike však čelí výrazným výzvám. Ve čtvrtletí končícím v listopadu zaznamenala společnost meziroční pokles tržeb o 8 %. Wall Street očekává, že za celý fiskální rok, který končí v květnu, klesnou tržby o 10 %. Zisk by měl ve stejném období poklesnout dokonce o 45 %. Tato čísla jasně ukazují, že společnost se nachází ve složité situaci.
Na poklesu tržeb se podílejí i změny ve strategii společnosti. Nový generální ředitel Elliott Hill se snaží snížit závislost na slevových akcích a zaměřit se na prodej za plnou cenu, což by mělo v dlouhodobém horizontu zlepšit ziskovost. Společnost zároveň zvyšuje investice do sportu a svých klíčových produktů, jako je běžecká a basketbalová obuv. Krátkodobě však tato strategie znamená ztrátu zákazníků, kteří byli zvyklí na slevy, což zvyšuje tlak na tržby.
Růst konkurence
Nike čelí rostoucí konkurenci ze strany společností, jako jsou Lululemon Athletica (LULU), On Holding (ON) a Deckers Outdoor (ONON). Tyto brandy v posledních letech zaznamenaly rychlý růst. Lululemon například hlásí 9% meziroční růst tržeb, přičemž její nová řada obuvi získává na popularitě. Společnost On Holding, která vyrábí obuv značky On, dosáhla růstu tržeb o 32 %. Deckers zaznamenal 20% nárůst díky poptávce po své běžecké obuvi Hoka.
Na druhé straně Nike hlásí pokles prodeje obuvi o 11 %. Některé segmenty, jako pánská a dámská běžecká obuv, sice vykázaly stabilní nebo mírný růst, ale celkově ztrácí podíl na trhu ve prospěch konkurentů.
Zdroj: Shutterstock
Budoucí vyhlídky
Přestože Nike momentálně čelí problémům, společnost má několik klíčových výhod. Její globální dosah a marketingové schopnosti zůstávají nepřekonatelné. Výdaje na marketing v loňském roce téměř dvojnásobně převýšily celkové příjmy společnosti On Holding. Tento masivní rozpočet umožňuje Nike budovat povědomí o značce a přitahovat zákazníky jako žádná jiná společnost. Historicky Nike prokázal, že dokáže přizpůsobit svou strategii a znovu oživit prodeje.
Investoři však mohou chtít vyčkat, až společnost vykáže známky zlepšení tržeb. Akcie se nyní pohybují blízko svých minim a existuje reálné riziko, že by mohly dále klesat. Pokud Nike nedokáže rychle zvrátit klesající trend, může trvat déle, než se akcie odrazí ode dna.
Suma sumárum
Nike je bezesporu lídrem ve svém odvětví s obrovským potenciálem k návratu na vrchol. Klíčové bude, jak rychle dokáže přizpůsobit svou strategii měnícím se tržním podmínkám a zda si udrží svou pozici vůči rostoucí konkurenci. Pro investory může být lákavé vstoupit do oslabené akcie, ale opatrnost je na místě. Nike má před sebou těžké období, které může přinést ještě další pokles hodnoty akcií. Na druhou stranu, pro ty, kteří věří v dlouhodobý růst značky, může být současná situace příležitostí ke vstupu na trh za relativně nízkou cenu.
Nike: Investiční příležitost nebo riziko?Její 12měsíční obrat dosahuje impozantních 49 miliard dolarů. Přestože akcie společnosti v minulém desetiletí přinášely vynikající výnosy, poslední rok byl pro investory zklamáním. Tržby klesají a akcie se nyní obchodují o 60 % níže než na svém vrcholu. Tato situace přitahuje zájem hodnotových investorů, ale nabízí skutečně Nike příležitost, nebo hrozí další pokles?Podhodnocení akcií a dividendyPokles ceny akcií způsobil, že investoři mohou nyní Nike nakoupit za atraktivnější násobky tržeb a zisků. Zároveň se dividendový výnos společnosti vyšplhal na nejvyšší hodnotu za posledních 15 let. Tento fakt zaujímá investory, včetně miliardáře Billa Ackmana a dalších významných manažerů fondů, kteří v minulém roce zahájili investice do této společnosti. Zdá se tedy, že trh vnímá akcie Nike jako podhodnocené, což vyvolává otázku, zda by mohly být atraktivní i pro další investory.Problémy v hospodařeníTržby Nike však čelí výrazným výzvám. Ve čtvrtletí končícím v listopadu zaznamenala společnost meziroční pokles tržeb o 8 %. Wall Street očekává, že za celý fiskální rok, který končí v květnu, klesnou tržby o 10 %. Zisk by měl ve stejném období poklesnout dokonce o 45 %. Tato čísla jasně ukazují, že společnost se nachází ve složité situaci.Na poklesu tržeb se podílejí i změny ve strategii společnosti. Nový generální ředitel Elliott Hill se snaží snížit závislost na slevových akcích a zaměřit se na prodej za plnou cenu, což by mělo v dlouhodobém horizontu zlepšit ziskovost. Společnost zároveň zvyšuje investice do sportu a svých klíčových produktů, jako je běžecká a basketbalová obuv. Krátkodobě však tato strategie znamená ztrátu zákazníků, kteří byli zvyklí na slevy, což zvyšuje tlak na tržby.Růst konkurenceNike čelí rostoucí konkurenci ze strany společností, jako jsou Lululemon Athletica , On Holding a Deckers Outdoor . Tyto brandy v posledních letech zaznamenaly rychlý růst. Lululemon například hlásí 9% meziroční růst tržeb, přičemž její nová řada obuvi získává na popularitě. Společnost On Holding, která vyrábí obuv značky On, dosáhla růstu tržeb o 32 %. Deckers zaznamenal 20% nárůst díky poptávce po své běžecké obuvi Hoka.Na druhé straně Nike hlásí pokles prodeje obuvi o 11 %. Některé segmenty, jako pánská a dámská běžecká obuv, sice vykázaly stabilní nebo mírný růst, ale celkově ztrácí podíl na trhu ve prospěch konkurentů.Budoucí vyhlídkyPřestože Nike momentálně čelí problémům, společnost má několik klíčových výhod. Její globální dosah a marketingové schopnosti zůstávají nepřekonatelné. Výdaje na marketing v loňském roce téměř dvojnásobně převýšily celkové příjmy společnosti On Holding. Tento masivní rozpočet umožňuje Nike budovat povědomí o značce a přitahovat zákazníky jako žádná jiná společnost. Historicky Nike prokázal, že dokáže přizpůsobit svou strategii a znovu oživit prodeje.Investoři však mohou chtít vyčkat, až společnost vykáže známky zlepšení tržeb. Akcie se nyní pohybují blízko svých minim a existuje reálné riziko, že by mohly dále klesat. Pokud Nike nedokáže rychle zvrátit klesající trend, může trvat déle, než se akcie odrazí ode dna.Suma sumárumNike je bezesporu lídrem ve svém odvětví s obrovským potenciálem k návratu na vrchol. Klíčové bude, jak rychle dokáže přizpůsobit svou strategii měnícím se tržním podmínkám a zda si udrží svou pozici vůči rostoucí konkurenci. Pro investory může být lákavé vstoupit do oslabené akcie, ale opatrnost je na místě. Nike má před sebou těžké období, které může přinést ještě další pokles hodnoty akcií. Na druhou stranu, pro ty, kteří věří v dlouhodobý růst značky, může být současná situace příležitostí ke vstupu na trh za relativně nízkou cenu.
Ačkoli výsledky hospodaření společností Nvidia Corp a Broadcom Inc budou oficiálně oznámeny až v průběhu několika následujících týdnů, analytici již...