Jen kousek za hranicí s USA berou některé malé podniky v Kanadě zavedená cla velmi osobně.
Prezident Donald Trump tvrdí, že jeho rozsáhlá cla, která postihují i nejbližší obchodní partnery Spojených států, mají za cíl vyrovnat mezinárodní obchodní vztahy a přivést výrobu zpět do USA. Pro severní sousedy to ale znamená především narušení důvěry.
Obchodní vztah mezi Kanadou a Spojenými státy byl historicky klíčový pro obě ekonomiky. V roce 2024 dosáhl objem vzájemného obchodu se zbožím 762,1 miliardy dolarů. Podle Úřadu obchodního zmocněnce USA směřovalo více než tři čtvrtiny kanadského vývozu právě do USA, zatímco americký dovoz představoval téměř polovinu všeho zboží, které Kanada dovezla.
Od března ale Trumpova administrativa zavedla 10% clo na kanadskou energii a 25% cla na jiné dovozy z Kanady a Mexika – opatření, které prezident slíbil už během své inaugurace. Výjimky přitom platí pro mnoho dovozů pokrytých dohodou USMCA
Trump rovněž zavedl 25% clo na vozidla, která nejsou montována v USA, což vstoupilo v platnost začátkem tohoto měsíce a dopadá jak na Mexiko, tak na Kanadu – dvě klíčové země v automobilové výrobě. Další 25% clo na automobilové součástky má začít platit příští měsíc.
Kanada reagovala odvetnými cly, ale v zemi vzrostla i vlna hrdého odporu. Řetězec kaváren Balzac’s Coffee Roasters, který působí v Ontariu a Torontu, přejmenoval klasický nápoj Americano na vlastenecky znějící „Canadiano“, označený javorovým listem.
Síť nezávislých supermarketů Your Independent Grocers, která funguje pod veřejně obchodovanou společností Loblaw Companies, začala na výrobcích uvádět symbol javorového listu s označením „připraveno v Kanadě“. Zboží, na které dopadají cla, je pak označeno logem „T“, a to jak v kamenných prodejnách, tak v online katalogu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky