General Motors (GM) může kvůli clům přijít až o 14 miliard dolarů
Nová cla se vztahují na dovážená auta i klíčové díly
Navzdory celním rizikům má GM stabilní základy a dlouhodobý růstový potenciál
Zatímco někteří výrobci se možná přizpůsobí rychleji, společnost General Motors podle analytiků může nést podstatně větší zátěž než její přímý konkurent Ford.
Trumpova administrativa oznámila 25% clo na všechna vozidla nemontovaná na území USA. Toto opatření má podle slov prezidenta Donalda Trumpa chránit domácí průmysl, ale dopadá i na americké společnosti, které mají část výroby v zahraničí. Kromě samotných vozidel se clo od května rozšíří i na některé klíčové komponenty – například motory a převodovky. Výrobci doufali v výjimky alespoň pro země, které jsou součástí obchodní dohody mezi USA, Mexikem a Kanadou, ale ty zatím nebyly uděleny.
Automobilový dodavatelský řetězec je přitom složitý a mezinárodně provázaný. Ačkoliv většina vozů Ford(F) a General Motors(GM) prodávaných v USA se skutečně montuje na americkém území, pouze zhruba třetina dílů pochází od domácích dodavatelů. Zbytek často překračuje hranice mezi USA, Mexikem a Kanadou i několikrát, než se z něj stane finální produkt.
To znamená, že i zdánlivě „americký“ automobil může nést značný podíl zahraniční hodnoty, na kterou se vztahuje clo. General Motors tak čelí nejen vyšším nákladům na dovoz hotových vozidel, ale i na širokou škálu komponent.
Zdroj: Getty Images
General Motors versus Ford: rozdílný dopad, stejné prostředí
Podle odhadů analytika Ryana Brinkmana z J.P. Morgan by mohla společnost General Motors čelit celkovému celnímu dopadu až 14 miliard dolarů. To odpovídá téměř celému čistému zisku společnosti za rok 2024. Brinkman odhaduje, že GM každoročně dováží z Mexika a Kanady vozidla v hodnotě přibližně 56 miliard dolarů, což po úpravě o americký podíl znamená clo kolem 10 miliard. K tomu je třeba přičíst dalších 4 miliardy dolarů spojené s dovozem automobilových dílů.
Naopak Ford by podle stejných výpočtů měl čelit dopadu pouze okolo 6 miliard dolarů, což je méně než polovina očekávané zátěže pro GM. Tento rozdíl má několik důvodů, od odlišného geografického rozložení výroby až po různé obchodní strategie.
Akcie obou společností na tuto zprávu okamžitě zareagovaly. Cena akcií GM ve čtvrtek ráno poklesla o 3,67 % a Ford o 4,83 %. Wall Street reagovala snížením cílových cen: J.P. Morgan snížil hodnotu akcie GM z 64 na 53 dolarů, zatímco Fordu klesla cílová cena z 13 na 11 dolarů.
Nepředvídatelnost administrativy a prostor pro vyjednávání
Zavedení cel samozřejmě otevírá prostor pro reciproční kroky ze strany dalších zemí. V současné době však chybí jasná pravidla nebo výjimky, což přináší nejistotu jak výrobcům, tak investorům. Firmy v automobilovém sektoru lobbují za změny, ale průběh vyjednávání je nejistý.
Jedním z důvodů, proč investoři i přes negativní výhled zůstávají v klidu, je možnost, že cla slouží jako vyjednávací taktika, a tedy že mohou být v budoucnu zmírněna nebo zcela zrušena. Taková strategie by však musela být rychlá a jasně komunikovaná, protože automobilky se nyní potýkají s praktickými dopady na své náklady.
GM sama přiznala, že se snaží pracovat na kompenzačních strategiích, ale detaily zatím nezveřejnila. Generální ředitelka Mary Barra uvedla, že společnost se připravuje na různé scénáře, ale je zřejmé, že čelí většímu riziku než domácí konkurenti. Pro GM bude klíčové, jak rychle dokáže přizpůsobit své výrobní a logistické procesy.
Z dlouhodobého hlediska zůstává GM silnou značkou
Navzdory negativním krátkodobým zprávám zůstává General Motors firmou s významným potenciálem. Její investice do elektromobility rostou a značka má v portfoliu celou řadu vysoce ziskových vozů – zejména v segmentech SUV a pick-upů. GM také v posledních letech výrazně navýšila hodnotu pro akcionáře formou rozsáhlých zpětných odkupů akcií.
Ačkoli je možné, že clo bude mít v blízké době výrazný dopad na ziskovost, mnoho investorů stále vidí GM jako dlouhodobě životaschopnou společnost. Historie ukazuje, že podobné překážky lze zvládnout – buď díky změnám v politice, nebo díky schopnosti firem přizpůsobit se novým podmínkám.
Nejlepší strategií pro investory tak může být zachovat chladnou hlavu a soustředit se na fundamenty. GM má stále co nabídnout, a pokud se situace okolo cel v budoucnu zmírní, může se stát, že dnešní pokles cen akcií bude vnímán jako zajímavá nákupní příležitost.
Zatímco cla představují reálné riziko, společnosti s robustní základnou, diverzifikovanou výrobou a dlouhodobou vizí mají dobrou šanci je překonat. General Motors má všechny předpoklady, aby mezi ně patřila.
Zdroj: Getty Images
Zatímco někteří výrobci se možná přizpůsobí rychleji, společnost General Motors podle analytiků může nést podstatně větší zátěž než její přímý konkurent Ford.Trumpova administrativa oznámila 25% clo na všechna vozidla nemontovaná na území USA. Toto opatření má podle slov prezidenta Donalda Trumpa chránit domácí průmysl, ale dopadá i na americké společnosti, které mají část výroby v zahraničí. Kromě samotných vozidel se clo od května rozšíří i na některé klíčové komponenty – například motory a převodovky. Výrobci doufali v výjimky alespoň pro země, které jsou součástí obchodní dohody mezi USA, Mexikem a Kanadou, ale ty zatím nebyly uděleny.Automobilový dodavatelský řetězec je přitom složitý a mezinárodně provázaný. Ačkoliv většina vozů Ford a General Motors prodávaných v USA se skutečně montuje na americkém území, pouze zhruba třetina dílů pochází od domácích dodavatelů. Zbytek často překračuje hranice mezi USA, Mexikem a Kanadou i několikrát, než se z něj stane finální produkt.To znamená, že i zdánlivě „americký“ automobil může nést značný podíl zahraniční hodnoty, na kterou se vztahuje clo. General Motors tak čelí nejen vyšším nákladům na dovoz hotových vozidel, ale i na širokou škálu komponent.General Motors versus Ford: rozdílný dopad, stejné prostředíPodle odhadů analytika Ryana Brinkmana z J.P. Morgan by mohla společnost General Motors čelit celkovému celnímu dopadu až 14 miliard dolarů. To odpovídá téměř celému čistému zisku společnosti za rok 2024. Brinkman odhaduje, že GM každoročně dováží z Mexika a Kanady vozidla v hodnotě přibližně 56 miliard dolarů, což po úpravě o americký podíl znamená clo kolem 10 miliard. K tomu je třeba přičíst dalších 4 miliardy dolarů spojené s dovozem automobilových dílů.Naopak Ford by podle stejných výpočtů měl čelit dopadu pouze okolo 6 miliard dolarů, což je méně než polovina očekávané zátěže pro GM. Tento rozdíl má několik důvodů, od odlišného geografického rozložení výroby až po různé obchodní strategie.Akcie obou společností na tuto zprávu okamžitě zareagovaly. Cena akcií GM ve čtvrtek ráno poklesla o 3,67 % a Ford o 4,83 %. Wall Street reagovala snížením cílových cen: J.P. Morgan snížil hodnotu akcie GM z 64 na 53 dolarů, zatímco Fordu klesla cílová cena z 13 na 11 dolarů.Nepředvídatelnost administrativy a prostor pro vyjednáváníZavedení cel samozřejmě otevírá prostor pro reciproční kroky ze strany dalších zemí. V současné době však chybí jasná pravidla nebo výjimky, což přináší nejistotu jak výrobcům, tak investorům. Firmy v automobilovém sektoru lobbují za změny, ale průběh vyjednávání je nejistý.Jedním z důvodů, proč investoři i přes negativní výhled zůstávají v klidu, je možnost, že cla slouží jako vyjednávací taktika, a tedy že mohou být v budoucnu zmírněna nebo zcela zrušena. Taková strategie by však musela být rychlá a jasně komunikovaná, protože automobilky se nyní potýkají s praktickými dopady na své náklady.GM sama přiznala, že se snaží pracovat na kompenzačních strategiích, ale detaily zatím nezveřejnila. Generální ředitelka Mary Barra uvedla, že společnost se připravuje na různé scénáře, ale je zřejmé, že čelí většímu riziku než domácí konkurenti. Pro GM bude klíčové, jak rychle dokáže přizpůsobit své výrobní a logistické procesy. Z dlouhodobého hlediska zůstává GM silnou značkouNavzdory negativním krátkodobým zprávám zůstává General Motors firmou s významným potenciálem. Její investice do elektromobility rostou a značka má v portfoliu celou řadu vysoce ziskových vozů – zejména v segmentech SUV a pick-upů. GM také v posledních letech výrazně navýšila hodnotu pro akcionáře formou rozsáhlých zpětných odkupů akcií.Ačkoli je možné, že clo bude mít v blízké době výrazný dopad na ziskovost, mnoho investorů stále vidí GM jako dlouhodobě životaschopnou společnost. Historie ukazuje, že podobné překážky lze zvládnout – buď díky změnám v politice, nebo díky schopnosti firem přizpůsobit se novým podmínkám.Nejlepší strategií pro investory tak může být zachovat chladnou hlavu a soustředit se na fundamenty. GM má stále co nabídnout, a pokud se situace okolo cel v budoucnu zmírní, může se stát, že dnešní pokles cen akcií bude vnímán jako zajímavá nákupní příležitost.Zatímco cla představují reálné riziko, společnosti s robustní základnou, diverzifikovanou výrobou a dlouhodobou vizí mají dobrou šanci je překonat. General Motors má všechny předpoklady, aby mezi ně patřila.