Bill Ackman vlastní téměř 20 % společnosti Hertz a věří v její obrat
Hertz může těžit z růstu cen ojetých aut kvůli clům
Nový šéf Gil West má zlepšit ziskovost a snížit náklady
Ackman vidí potenciál i ve spolupráci s Uberem na autonomních vozech
Pronajímatel vozidel čelí obrovským problémům – v roce 2024 zaznamenal ztrátu téměř 2,9 miliardy dolarů, především kvůli amortizaci vozidel a klesající ceně elektromobilů. Společnost totiž v roce 2021 vsadila na „zelenou budoucnost“ a začala nakupovat elektromobily, což se však později ukázalo jako nešťastné načasování. Ceny těchto vozů výrazně klesly, a Hertz tak musel odepsat značnou část hodnoty svého vozového parku.
Přesto právě do této firmy aktuálně masivně investuje jeden z nejrespektovanějších investorů Wall Streetu – Bill Ackman, zakladatel a šéf hedgeového fondu Pershing Square Capital Management. V příspěvku na sociálních sítích odhalil, že jeho fond od konce loňského roku tiše nakupoval akcie Hertz a nyní vlastní 19,8% podíl ve společnosti. Jen samotné zveřejnění této informace způsobilo prudký růst ceny akcií – ve čtvrtek akcie vystřelily o 44 %, přičemž za dva dny připsaly investorům téměř 126 % zhodnocení.
Co Ackman v Hertzu vidí, když většina investorů zatím vidí pouze ztráty? Odpověď spočívá ve strategickém myšlení a schopnosti předvídat vývoj trhu. Ackman tvrdí, že Hertz má „jedinečně dobrou pozici“ ve světle měnícího se celního prostředí. Podle něj bude společnost profitovat z růstu cen ojetých vozidel, který může být vyvolán nově zavedenými automobilovými cly. Například německé automobilky jako Audi a Volkswagen už avizovaly omezení dovozu, aby se vyhnuly 25% clům. Snížený dovoz nových vozidel tak může zvýšit poptávku po ojetých vozech – a Hertz jich má ve svém vlastnictví více než 500 000 kusů v hodnotě přibližně 12 miliard dolarů.
Ackman upozorňuje, že pokud by se tržní ceny těchto vozů zvýšily o pouhých 10 %, hodnota vozového parku Hertz by vzrostla o 1,2 miliardy dolarů. V době, kdy většina investorů sleduje pokles ziskovosti, Ackman vidí potenciál v reálných aktivech, která má firma na skladě. Navíc nejde pouze o spekulaci na ceny – Ackman také věří v transformaci samotného podnikání.
Velkou důvěru vkládá do nového generálního ředitele Gila Westa, který do Hertz nastoupil v roce 2023. West vede ambiciózní plán provozního obratu, jehož cílem je obměnit vozový park, snížit náklady a zvýšit jednotkové výnosy z pronájmu vozidel. Ackman se domnívá, že díky těmto opatřením by se během několika let měly výrazně zlepšit ziskové marže.
Vedle tvrdých dat si Ackman neodpustil ani trochu vizionářství. Ve svém příspěvku navrhl hypotetickou spolupráci mezi Hertz a společností Uber na postupném zavádění autonomních vozidel (AV). Tato myšlenka, ačkoliv je zatím v rovině spekulace, má svou logiku: Hertz má flotilu o půl milionu vozidel a síť tisíců poboček napříč Spojenými státy. Tato infrastruktura by mohla být ideálním partnerem pro společnosti, které hledají cestu, jak rychle rozšířit autonomní přepravu.
I přes všechna pozitiva, která Ackman zdůrazňuje, zůstávají rizika. Vysoké náklady na údržbu vozového parku, volatilita cen ojetých aut, proměnlivost poptávky a zejména konkurenční prostředí, které se dynamicky vyvíjí – to vše může zásadně ovlivnit, jak se bude akcie HTZ vyvíjet v dalších měsících a letech. Hertz se stále snaží zotavit z předchozího bankrotu v době pandemie a její přechod na elektromobilitu byl zatím spíše bolestivý.
Zdroj: Unsplash
Přesto Ackmanova sázka ukazuje, že ve světě investic často nejde o to, co firma dělá dnes, ale o to, co může dělat zítra. A právě tuto budoucnost – ovlivněnou cly, změnou nabídky ojetých vozidel a možnou technologickou transformací – Hertz podle něj ztělesňuje.
Ať už se Ackmanova sázka ukáže jako geniální tah nebo riskantní omyl, jedno je jisté: investoři budou Hertz i nadále bedlivě sledovat. A s téměř pětinovým podílem jednoho z nejviditelnějších investorů současnosti už společnost rozhodně nebude na trhu přehlížena.
Pronajímatel vozidel čelí obrovským problémům – v roce 2024 zaznamenal ztrátu téměř 2,9 miliardy dolarů, především kvůli amortizaci vozidel a klesající ceně elektromobilů. Společnost totiž v roce 2021 vsadila na „zelenou budoucnost“ a začala nakupovat elektromobily, což se však později ukázalo jako nešťastné načasování. Ceny těchto vozů výrazně klesly, a Hertz tak musel odepsat značnou část hodnoty svého vozového parku.Přesto právě do této firmy aktuálně masivně investuje jeden z nejrespektovanějších investorů Wall Streetu – Bill Ackman, zakladatel a šéf hedgeového fondu Pershing Square Capital Management. V příspěvku na sociálních sítích odhalil, že jeho fond od konce loňského roku tiše nakupoval akcie Hertz a nyní vlastní 19,8% podíl ve společnosti. Jen samotné zveřejnění této informace způsobilo prudký růst ceny akcií – ve čtvrtek akcie vystřelily o 44 %, přičemž za dva dny připsaly investorům téměř 126 % zhodnocení.Hertz Global Holdings, Inc. Co Ackman v Hertzu vidí, když většina investorů zatím vidí pouze ztráty? Odpověď spočívá ve strategickém myšlení a schopnosti předvídat vývoj trhu. Ackman tvrdí, že Hertz má „jedinečně dobrou pozici“ ve světle měnícího se celního prostředí. Podle něj bude společnost profitovat z růstu cen ojetých vozidel, který může být vyvolán nově zavedenými automobilovými cly. Například německé automobilky jako Audi a Volkswagen už avizovaly omezení dovozu, aby se vyhnuly 25% clům. Snížený dovoz nových vozidel tak může zvýšit poptávku po ojetých vozech – a Hertz jich má ve svém vlastnictví více než 500 000 kusů v hodnotě přibližně 12 miliard dolarů.Ackman upozorňuje, že pokud by se tržní ceny těchto vozů zvýšily o pouhých 10 %, hodnota vozového parku Hertz by vzrostla o 1,2 miliardy dolarů. V době, kdy většina investorů sleduje pokles ziskovosti, Ackman vidí potenciál v reálných aktivech, která má firma na skladě. Navíc nejde pouze o spekulaci na ceny – Ackman také věří v transformaci samotného podnikání.Velkou důvěru vkládá do nového generálního ředitele Gila Westa, který do Hertz nastoupil v roce 2023. West vede ambiciózní plán provozního obratu, jehož cílem je obměnit vozový park, snížit náklady a zvýšit jednotkové výnosy z pronájmu vozidel. Ackman se domnívá, že díky těmto opatřením by se během několika let měly výrazně zlepšit ziskové marže.Vedle tvrdých dat si Ackman neodpustil ani trochu vizionářství. Ve svém příspěvku navrhl hypotetickou spolupráci mezi Hertz a společností Uber na postupném zavádění autonomních vozidel . Tato myšlenka, ačkoliv je zatím v rovině spekulace, má svou logiku: Hertz má flotilu o půl milionu vozidel a síť tisíců poboček napříč Spojenými státy. Tato infrastruktura by mohla být ideálním partnerem pro společnosti, které hledají cestu, jak rychle rozšířit autonomní přepravu.I přes všechna pozitiva, která Ackman zdůrazňuje, zůstávají rizika. Vysoké náklady na údržbu vozového parku, volatilita cen ojetých aut, proměnlivost poptávky a zejména konkurenční prostředí, které se dynamicky vyvíjí – to vše může zásadně ovlivnit, jak se bude akcie HTZ vyvíjet v dalších měsících a letech. Hertz se stále snaží zotavit z předchozího bankrotu v době pandemie a její přechod na elektromobilitu byl zatím spíše bolestivý.Přesto Ackmanova sázka ukazuje, že ve světě investic často nejde o to, co firma dělá dnes, ale o to, co může dělat zítra. A právě tuto budoucnost – ovlivněnou cly, změnou nabídky ojetých vozidel a možnou technologickou transformací – Hertz podle něj ztělesňuje.Ať už se Ackmanova sázka ukáže jako geniální tah nebo riskantní omyl, jedno je jisté: investoři budou Hertz i nadále bedlivě sledovat. A s téměř pětinovým podílem jednoho z nejviditelnějších investorů současnosti už společnost rozhodně nebude na trhu přehlížena.