Tesla (TSLA) čelí protestům i poklesu tržního podílu v Číně a Evropě
Dodávky za první čtvrtletí se očekávají nižší než původní odhady
Akcie Tesly klesly o téměř 36 % kvůli negativnímu sentimentu
Zatímco analytici očekávají oznámení dodávek za první čtvrtletí, které bude klíčovým momentem pro investory, výrobce elektromobilů čelí vlně protestů, poklesu tržního podílu v Číně i sílící konkurenci.
V centru pozornosti je především generální ředitel Elon Musk, jehož působení ve funkci ve vládní agentuře DOGE (Oddělení vládní efektivity) vyvolalo kontroverze a rozpoutalo protestní akce.
Zdroj: Getty images
Demonstrace, výpadky na trzích a propad akcií
Během posledních týdnů se Tesla (TSLA) ocitla pod palbou veřejné kritiky. Protesty, jako byla akce „Tesla Takedown“ konaná 29. března, se zaměřily na Muskovu politickou roli i samotnou společnost. Demonstrace, které v některých případech vyústily i ve vandalismus, probíhaly nejen v USA, ale také v Evropě. Na pozadí těchto událostí se akcie Tesly v prvním čtvrtletí propadly o 35,8 %, což byl nejhorší výsledek od roku 2022. Vzpomínky na prudký pokles z ledna 2023, kdy akcie ztratily přes 12 % během jediného dne po zveřejnění slabých dodávek, jsou stále živé.
Problémy se neomezují jen na reputační rovinu. Tesla ztrácí tržní podíl v Číně, která je jejím druhým největším trhem. V roce 2024 zde utržila 20,94 miliardy dolarů, což je pokles oproti roku 2023, kdy výnosy činily 21,75 miliardy. Společnost se nyní snaží reagovat plánovanou výrobou levnější verze Modelu X v Šanghaji.
V Evropě se situace také nevyvíjí příznivě. Ve Francii zaznamenala Tesla třetí měsíční pokles prodejů v řadě a v Německu jí poškozuje pověst podpora krajně pravicové strany AfD ze strany Muska. Analytici proto napjatě čekají, zda středeční oznámení dodávek přinese alespoň částečnou úlevu.
Očekávání trhu se snižuje, ale šance zůstávají
Původní odhady pro dodávky Tesly za první čtvrtletí činily 470 000 vozů, ale s blížícím se oznámením byly opakovaně upravovány směrem dolů. Podle agentury FactSet je aktuální průměrný konsenzus 404 000 vozů, což je sice o něco více než ve stejném období loňského roku, ale méně než se čekalo ještě před několika týdny.
Někteří analytici však očekávají ještě horší výsledek. Dan Ives ze společnosti Wedbush odhaduje, že Tesla dodá mezi 355 000 až 360 000 elektromobily. Ives upozorňuje na problémy spojené se zpožděným uvedením nového Modelu Y i pokračujícím negativním sentimentem vůči Muskově osobě. Podobně uvažuje i analytik Stephen Gengaro ze Stifel, který svůj odhad dodávek snížil na 353 418 vozů. Přesto však potvrdil nákupní doporučení a zdůraznil dlouhodobý potenciál společnosti, zejména ve spojení s očekávaným spuštěním levnějšího modelu a plně autonomní služby v Austinu do června.
Tesla čelí konkurenci, ale analytici zůstávají rozpolceni
Zatímco Tesla se potýká s výzvami, její konkurenti hlásí silné výsledky. Společnost Ford zaznamenala rekordní prodej elektromobilů – 73 623 kusů za první čtvrtletí, což představuje meziroční nárůst o 26 %. Ještě výraznější růst vykázali čínští výrobci BYD, Li Auto, NIO a XPeng. Tito čtyři giganti společně prodali 1,23 milionu vozidel na nové energie, tedy o 62 % více než ve stejném období před rokem.
Navzdory těmto statistikám část investorů věří, že Tesla dokáže v dalších měsících znovu získat půdu pod nohama. Očekávané inovace a nové produkty by mohly přinést impulz pro oživení poptávky. Optimisté z Wall Street se domnívají, že pokud Tesla zvládne úspěšně představit levnější model a posílit svou autonomní platformu, může se aktuální pokles ceny akcií ukázat jako nákupní příležitost.
Výhled pro akcie zůstává nejistý
Závěr prvního čtvrtletí roku 2025 bude pro Teslu důležitým testem. Výsledky dodávek budou mít bezprostřední dopad na důvěru investorů i vývoj ceny akcií. Zatímco odpor proti Muskovi a geopolitické komplikace představují hrozby, technologické inovace a globální expanze jsou nadějí, že Tesla se opět vrátí na růstovou trajektorii. V tuto chvíli je však jasné, že Tesla čelí turbulentnímu období, které důkladně prověří její schopnost odolávat tlakům trhu i veřejného mínění.
Zdroj: Getty Images
Zatímco analytici očekávají oznámení dodávek za první čtvrtletí, které bude klíčovým momentem pro investory, výrobce elektromobilů čelí vlně protestů, poklesu tržního podílu v Číně i sílící konkurenci. V centru pozornosti je především generální ředitel Elon Musk, jehož působení ve funkci ve vládní agentuře DOGE vyvolalo kontroverze a rozpoutalo protestní akce.Demonstrace, výpadky na trzích a propad akciíBěhem posledních týdnů se Tesla ocitla pod palbou veřejné kritiky. Protesty, jako byla akce „Tesla Takedown“ konaná 29. března, se zaměřily na Muskovu politickou roli i samotnou společnost. Demonstrace, které v některých případech vyústily i ve vandalismus, probíhaly nejen v USA, ale také v Evropě. Na pozadí těchto událostí se akcie Tesly v prvním čtvrtletí propadly o 35,8 %, což byl nejhorší výsledek od roku 2022. Vzpomínky na prudký pokles z ledna 2023, kdy akcie ztratily přes 12 % během jediného dne po zveřejnění slabých dodávek, jsou stále živé.Problémy se neomezují jen na reputační rovinu. Tesla ztrácí tržní podíl v Číně, která je jejím druhým největším trhem. V roce 2024 zde utržila 20,94 miliardy dolarů, což je pokles oproti roku 2023, kdy výnosy činily 21,75 miliardy. Společnost se nyní snaží reagovat plánovanou výrobou levnější verze Modelu X v Šanghaji.V Evropě se situace také nevyvíjí příznivě. Ve Francii zaznamenala Tesla třetí měsíční pokles prodejů v řadě a v Německu jí poškozuje pověst podpora krajně pravicové strany AfD ze strany Muska. Analytici proto napjatě čekají, zda středeční oznámení dodávek přinese alespoň částečnou úlevu.Očekávání trhu se snižuje, ale šance zůstávajíPůvodní odhady pro dodávky Tesly za první čtvrtletí činily 470 000 vozů, ale s blížícím se oznámením byly opakovaně upravovány směrem dolů. Podle agentury FactSet je aktuální průměrný konsenzus 404 000 vozů, což je sice o něco více než ve stejném období loňského roku, ale méně než se čekalo ještě před několika týdny.Někteří analytici však očekávají ještě horší výsledek. Dan Ives ze společnosti Wedbush odhaduje, že Tesla dodá mezi 355 000 až 360 000 elektromobily. Ives upozorňuje na problémy spojené se zpožděným uvedením nového Modelu Y i pokračujícím negativním sentimentem vůči Muskově osobě. Podobně uvažuje i analytik Stephen Gengaro ze Stifel, který svůj odhad dodávek snížil na 353 418 vozů. Přesto však potvrdil nákupní doporučení a zdůraznil dlouhodobý potenciál společnosti, zejména ve spojení s očekávaným spuštěním levnějšího modelu a plně autonomní služby v Austinu do června. Tesla čelí konkurenci, ale analytici zůstávají rozpolceniZatímco Tesla se potýká s výzvami, její konkurenti hlásí silné výsledky. Společnost Ford zaznamenala rekordní prodej elektromobilů – 73 623 kusů za první čtvrtletí, což představuje meziroční nárůst o 26 %. Ještě výraznější růst vykázali čínští výrobci BYD, Li Auto, NIO a XPeng. Tito čtyři giganti společně prodali 1,23 milionu vozidel na nové energie, tedy o 62 % více než ve stejném období před rokem.Navzdory těmto statistikám část investorů věří, že Tesla dokáže v dalších měsících znovu získat půdu pod nohama. Očekávané inovace a nové produkty by mohly přinést impulz pro oživení poptávky. Optimisté z Wall Street se domnívají, že pokud Tesla zvládne úspěšně představit levnější model a posílit svou autonomní platformu, může se aktuální pokles ceny akcií ukázat jako nákupní příležitost.Výhled pro akcie zůstává nejistýZávěr prvního čtvrtletí roku 2025 bude pro Teslu důležitým testem. Výsledky dodávek budou mít bezprostřední dopad na důvěru investorů i vývoj ceny akcií. Zatímco odpor proti Muskovi a geopolitické komplikace představují hrozby, technologické inovace a globální expanze jsou nadějí, že Tesla se opět vrátí na růstovou trajektorii. V tuto chvíli je však jasné, že Tesla čelí turbulentnímu období, které důkladně prověří její schopnost odolávat tlakům trhu i veřejného mínění.
Navzdory smíšeným výsledkům za první čtvrtletí zůstává investiční společnost Stifel pozitivně naladěná vůči akciím Home Depot, jednoho z největších amerických...