Nevoya získala 9,3 milionu dolarů na rozšíření své flotily elektrických nákladních vozidel
Umělá inteligence zajišťuje optimalizaci tras a správu baterií
Startup expanduje do Texasu navzdory omezené dobíjecí infrastruktuře
Po roce intenzivního budování infrastruktury a technologického zázemí dosáhla důležitého milníku – nákladové parity mezi elektrickými a dieselovými nákladními vozy. Tento výsledek zaujal investory natolik, že startup získal 9,3 milionu dolarů v rámci prvního kola financování, což mu umožní rychle expandovat mimo Kalifornii.
Model Nevoya je jednoduchý, ale efektivní. Firma nenabízí vlastní technologie nebo hardware, místo toho nakupuje elektrické nákladní vozy a poskytuje je přepravcům jako službu. V současnosti přepravuje zboží pro deset firem ze žebříčku Fortune 500 a své služby poskytuje za stejné náklady jako provoz dieselových nákladních vozidel stejné velikosti – alespoň na území Kalifornie.
Zakladatel a CEO Sami Khan vidí v této nákladové paritě zásadní zlom. Upozorňuje na to, že i přes rostoucí odpor vůči elektromobilům a kritiku „zelené agendy“ ze strany části americké administrativy, firmy ze segmentu Fortune 500 vnímají dekarbonizaci logistiky jako strategický krok. Pro Nevoyu je to příležitost, jak se odlišit – nejen díky ekologickému přínosu, ale především vyšší efektivitou a spolehlivostí služeb, které startup poskytuje.
Klíčem k této efektivitě je využití umělé inteligence. Nevoya ji nasazuje k optimalizaci tras, k přiřazování nákladů vhodným vozidlům a také ke správě plánů dobíjení a stavu baterií. Khan tvrdí, že většinu každodenních operací přepravních firem je možné automatizovat nebo poloautomatizovat, a právě na tom staví Nevoya svůj byznys.
Zdroj: Getty images
Umělá inteligence jako motor efektivity provozu
Nevoya sází na to, že inteligentní řízení vozového parku přináší nejen úspory, ale také kvalitnější služby. AI podle Khana nenahrazuje dispečery, ale naopak jim uvolňuje ruce pro komunikaci se zákazníky. Informace jsou přesnější, doručované rychleji a s menším počtem chyb než při ručním zpracování. Výsledkem je lepší zákaznická zkušenost a nižší náklady.
Vize firmy oslovila i investory. Rozhodujícím momentem pro další růst byla volba mezi konzervativním interním kolem a vstupem do větší seedové fáze. Khan se po debatě s Shawnem Xu z investiční společnosti Lowercarbon Capital rozhodl jít „ve velkém“. Právě Lowercarbon následně vedl kolo financování v hodnotě 9,3 milionu dolarů, přičemž se připojili i Floating Point, LMNT Ventures a stávající investoři Third Sphere, Stepchange a Never Lift. Do kola vstoupil také Qasar Younis, šéf firmy Applied Intuition, která se zaměřuje na autonomní vozidla.
Khan v rozhovoru uvedl, že podpora od Lowercarbon byla pro Nevoyu nejen finanční, ale i strategická – investoři podle něj přispěli k potvrzení dlouhodobé životaschopnosti modelu. Původně zdrženlivý přístup Xu se změnil poté, co firma prokázala schopnost konkurovat nákladově dieselovým přepravcům.
První expanze za hranice Kalifornie: Texas jako zkušební trh
Nevoya plánuje využít nový kapitál k expanzi mimo Kalifornii. Prvním cílem je Texas, kde již firma přepravuje zboží v okolí Houstonu a Dallasu. Přechod na nové trhy však přináší výzvy. V Texasu je výrazně slabší dobíjecí infrastruktura, což nutí společnost hledat dočasná řešení – například nabíjení přes noc v depu školních autobusů nebo na veřejných stanicích mimo špičku.
Tato improvizovaná infrastruktura však Nevoyu nebrzdí, naopak umožňuje rychlejší rozšíření při nižších počátečních nákladech. Firma plánuje, že do budoucna bude investovat i do výstavby vlastních nabíjecích zařízení, ale zatím využívá dostupná řešení.
Organizačně se Nevoya inspirovala modelem, který použil Uber(UBER) při expanzi na nové trhy. Společnost najímá generální manažery pro jednotlivé lokality, kteří mají vysokou míru samostatnosti a budují místní pobočky jako startup ve startupu. Tento přístup podporuje konkurenci mezi týmy, což podle Khana zvyšuje celkový výkon firmy.
Investoři věří škálovatelnosti modelu
Xu v rozhovoru připustil, že zpočátku váhal, zda do Nevoya investovat, dokud neuvidí důkaz o dosažení nákladové parity. Když však firma překročila tuto hranici, bylo podle něj jasné, že „takový podnik musí existovat“. Investici vnímá jako krok směrem k většímu využití AI při správě logistiky, s dlouhodobým výhledem na propojení s autonomní dopravou.
Applied Intuition, která se zaměřuje právě na tento segment, se do kola přidala kvůli potenciálu Nevoya v oblasti optimalizace nákladů na kilometr a údržbu, i díky propracovanému využití AI. Podle investorů již firma začíná sklízet první výsledky tohoto přístupu, a díky novému financování má příležitost škálovat model rychleji, než původně plánovala.
Khan shrnuje vizi jednoduše: Vybudovat moderní přepravní společnost, která je ekologická, efektivní a díky technologiím výkonnější než tradiční konkurence. Pokud bude expanze úspěšná, může se Nevoya stát jedním z klíčových hráčů v oblasti elektrické nákladní dopravy ve Spojených státech.
Zdroj: Unsplash
Po roce intenzivního budování infrastruktury a technologického zázemí dosáhla důležitého milníku – nákladové parity mezi elektrickými a dieselovými nákladními vozy. Tento výsledek zaujal investory natolik, že startup získal 9,3 milionu dolarů v rámci prvního kola financování, což mu umožní rychle expandovat mimo Kalifornii.Model Nevoya je jednoduchý, ale efektivní. Firma nenabízí vlastní technologie nebo hardware, místo toho nakupuje elektrické nákladní vozy a poskytuje je přepravcům jako službu. V současnosti přepravuje zboží pro deset firem ze žebříčku Fortune 500 a své služby poskytuje za stejné náklady jako provoz dieselových nákladních vozidel stejné velikosti – alespoň na území Kalifornie.Zakladatel a CEO Sami Khan vidí v této nákladové paritě zásadní zlom. Upozorňuje na to, že i přes rostoucí odpor vůči elektromobilům a kritiku „zelené agendy“ ze strany části americké administrativy, firmy ze segmentu Fortune 500 vnímají dekarbonizaci logistiky jako strategický krok. Pro Nevoyu je to příležitost, jak se odlišit – nejen díky ekologickému přínosu, ale především vyšší efektivitou a spolehlivostí služeb, které startup poskytuje.Klíčem k této efektivitě je využití umělé inteligence. Nevoya ji nasazuje k optimalizaci tras, k přiřazování nákladů vhodným vozidlům a také ke správě plánů dobíjení a stavu baterií. Khan tvrdí, že většinu každodenních operací přepravních firem je možné automatizovat nebo poloautomatizovat, a právě na tom staví Nevoya svůj byznys.Umělá inteligence jako motor efektivity provozuNevoya sází na to, že inteligentní řízení vozového parku přináší nejen úspory, ale také kvalitnější služby. AI podle Khana nenahrazuje dispečery, ale naopak jim uvolňuje ruce pro komunikaci se zákazníky. Informace jsou přesnější, doručované rychleji a s menším počtem chyb než při ručním zpracování. Výsledkem je lepší zákaznická zkušenost a nižší náklady.Vize firmy oslovila i investory. Rozhodujícím momentem pro další růst byla volba mezi konzervativním interním kolem a vstupem do větší seedové fáze. Khan se po debatě s Shawnem Xu z investiční společnosti Lowercarbon Capital rozhodl jít „ve velkém“. Právě Lowercarbon následně vedl kolo financování v hodnotě 9,3 milionu dolarů, přičemž se připojili i Floating Point, LMNT Ventures a stávající investoři Third Sphere, Stepchange a Never Lift. Do kola vstoupil také Qasar Younis, šéf firmy Applied Intuition, která se zaměřuje na autonomní vozidla.Khan v rozhovoru uvedl, že podpora od Lowercarbon byla pro Nevoyu nejen finanční, ale i strategická – investoři podle něj přispěli k potvrzení dlouhodobé životaschopnosti modelu. Původně zdrženlivý přístup Xu se změnil poté, co firma prokázala schopnost konkurovat nákladově dieselovým přepravcům.První expanze za hranice Kalifornie: Texas jako zkušební trhNevoya plánuje využít nový kapitál k expanzi mimo Kalifornii. Prvním cílem je Texas, kde již firma přepravuje zboží v okolí Houstonu a Dallasu. Přechod na nové trhy však přináší výzvy. V Texasu je výrazně slabší dobíjecí infrastruktura, což nutí společnost hledat dočasná řešení – například nabíjení přes noc v depu školních autobusů nebo na veřejných stanicích mimo špičku.Tato improvizovaná infrastruktura však Nevoyu nebrzdí, naopak umožňuje rychlejší rozšíření při nižších počátečních nákladech. Firma plánuje, že do budoucna bude investovat i do výstavby vlastních nabíjecích zařízení, ale zatím využívá dostupná řešení.Organizačně se Nevoya inspirovala modelem, který použil Uber při expanzi na nové trhy. Společnost najímá generální manažery pro jednotlivé lokality, kteří mají vysokou míru samostatnosti a budují místní pobočky jako startup ve startupu. Tento přístup podporuje konkurenci mezi týmy, což podle Khana zvyšuje celkový výkon firmy.Investoři věří škálovatelnosti modeluXu v rozhovoru připustil, že zpočátku váhal, zda do Nevoya investovat, dokud neuvidí důkaz o dosažení nákladové parity. Když však firma překročila tuto hranici, bylo podle něj jasné, že „takový podnik musí existovat“. Investici vnímá jako krok směrem k většímu využití AI při správě logistiky, s dlouhodobým výhledem na propojení s autonomní dopravou.Applied Intuition, která se zaměřuje právě na tento segment, se do kola přidala kvůli potenciálu Nevoya v oblasti optimalizace nákladů na kilometr a údržbu, i díky propracovanému využití AI. Podle investorů již firma začíná sklízet první výsledky tohoto přístupu, a díky novému financování má příležitost škálovat model rychleji, než původně plánovala.Khan shrnuje vizi jednoduše: Vybudovat moderní přepravní společnost, která je ekologická, efektivní a díky technologiím výkonnější než tradiční konkurence. Pokud bude expanze úspěšná, může se Nevoya stát jedním z klíčových hráčů v oblasti elektrické nákladní dopravy ve Spojených státech.