Tesla (TSLA) vykázala největší meziroční propad tržeb ve své historii
Politické aktivity Elona Muska poškozují image značky i tržby
Čínská BYD (BYDDY) překonala Teslu v objemu prodejů elektromobilů
Akcie Tesly se zotavují díky odklonu Muska od politiky
Tesla čelí rekordnímu poklesu tržeb, investory ale drží nad vodou naděje
Tesla (TSLA) oznámila za druhé čtvrtletí roku výrazný meziroční propad tržeb, což představuje další znepokojivý moment v historii tohoto kdysi neotřesitelného lídra trhu s elektromobily. Společnost prodala celkem 384 122 vozů, což znamená pokles o téměř 60 000 kusů oproti stejnému období loňského roku – tedy o 13,5 %. Jde o největší meziroční propad v historii firmy. Navzdory těmto číslům však akcie Tesly ve středu vzrostly o téměř 4 %, protože výsledky překonaly pesimistické odhady analytiků.
Zdroj: BurzovniSvet.cz
Politika Elona Muska zasahuje do podnikání
Na číslech se podepsalo nejen zpomalující tempo růstu trhu, ale také kontroverzní aktivity generálního ředitele Elona Muska, zejména jeho politické angažmá. Jeho spojení s prezidentem Donaldem Trumpem a aktivní vystupování v politické sféře vedlo k protestům po celých Spojených státech i Evropě. V některých případech došlo i k vandalismu vůči vozům Tesla a jejím showroomům. Ačkoli společnost nezveřejňuje tržby podle regionů, registrační data ukazují na významný pokles v USA i Evropě – a to i navzdory tomu, že celkový trh s elektromobily na těchto trzích rostl.
Tyto incidenty jasně ukazují, že značka Tesla již není vnímána jako neutrální technologický lídr, ale jako značka silně spojená s osobností svého šéfa. To může být pro některé zákazníky odrazující, zejména v Evropě, kde veřejné mínění není vůči Muskovi tak vstřícné jako v části americké veřejnosti.
Tlak konkurence, hlavně z Číny
Dalším zásadním faktorem je rostoucí konkurence – nejen ze strany tradičních automobilek, ale především čínských výrobců. Trh v Číně je pro Teslu mimořádně důležitý: jde o největší trh s elektromobily na světě a zároveň o druhý největší trh pro samotnou Teslu. Právě zde však Tesla ztrácí půdu pod nohama.
Nejvážnějším konkurentem se stává společnost BYD (BYDDY), která oznámila, že v první polovině letošního roku prodala 1 milion elektromobilů. Tesla za stejnou dobu prodala pouze 721 000 vozů. Pokud tento trend přetrvá, hrozí Tesle ztráta pozice největšího světového výrobce elektromobilů podle objemu prodejů. A to i přesto, že BYD zatím nevstoupila na americký trh.
Ztráta tohoto prvenství by měla nejen symbolický, ale i praktický dopad – zejména na investorův pohled na budoucnost Tesly jako tahouna celého odvětví.
Výkyvy akcií a hledání nového směru
Zpráva o poklesu tržeb přišla ve chvíli, kdy se akcie Tesly pohybují v turbulentním pásmu. Od loňského listopadu do poloviny prosince se akcie téměř zdvojnásobily, protože investoři doufali, že Muskova blízkost k Trumpovi pomůže firmě na regulační a politické úrovni. Tyto naděje se však rychle rozplynuly. Do poloviny dubna akcie ztratily více než polovinu své hodnoty.
Obrat nastal, když Musk oznámil, že opouští Trumpovu administrativu a vrací se k plnému soustředění na Teslu. Následně pomohly i zprávy o chystaném spuštění služby robotaxi, které společnost dlouho slibovala. Tyto faktory vedly k růstu akcií o 35 % z dubnového minima až do úterý před zveřejněním výsledků.
Je ale zřejmé, že dlouhodobý výhled Tesly bude záviset na schopnosti odlišit se od konkurence nejen technologiemi, ale i stabilním vedením, které nebude rozptylováno politickými ambicemi.
Zdroj: Getty Images
Dlouhodobá budoucnost Tesly bude do značné míry záviset na tom, jak rychle a efektivně dokáže společnost reagovat na nové tržní podmínky. Zatímco technologický náskok v oblasti baterií, softwaru nebo samořídicích systémů je stále významný, konkurence postupuje mílovými kroky. Aby si Tesla udržela výsadní postavení, bude muset pokračovat v inovacích, ale zároveň stabilizovat vztah s veřejností a investory.
Zásadní bude také to, jak bude Tesla dále diverzifikovat své příjmy. Projekty jako solární panely, úložiště energie nebo právě robotaxi mohou v budoucnu přinést nové zdroje tržeb. Je však nutné dodat, že trh zatím vyčkává, zda tyto iniciativy skutečně přinesou konkrétní výsledky a nezůstanou pouze v rovině ambiciózních plánů. Očekávání jsou vysoká a s nimi i tlak na plnění slibů.
Dalším faktorem, který bude sledován, je Muskovo osobní angažmá v řízení společnosti. Investoři by uvítali větší profesionalizaci vedení a jasnější strategii komunikace s veřejností. Stávající model řízení se ukazuje jako rizikový, zejména v době, kdy firma čelí větší kritice a konkurenci než kdy dříve.
Závěrem lze říci, že Tesla prochází jedním z nejkritičtějších období své existence. Tržní dominance již není samozřejmostí a bude vyžadovat nejen technologické prvenství, ale i schopnost přizpůsobit se měnící se realitě. Jestli se Tesle podaří tuto rovnováhu udržet, ukážou až následující čtvrtletí.
Tesla čelí rekordnímu poklesu tržeb, investory ale drží nad vodou naděje
Tesla oznámila za druhé čtvrtletí roku výrazný meziroční propad tržeb, což představuje další znepokojivý moment v historii tohoto kdysi neotřesitelného lídra trhu s elektromobily. Společnost prodala celkem 384 122 vozů, což znamená pokles o téměř 60 000 kusů oproti stejnému období loňského roku – tedy o 13,5 %. Jde o největší meziroční propad v historii firmy. Navzdory těmto číslům však akcie Tesly ve středu vzrostly o téměř 4 %, protože výsledky překonaly pesimistické odhady analytiků.
Politika Elona Muska zasahuje do podnikání
Na číslech se podepsalo nejen zpomalující tempo růstu trhu, ale také kontroverzní aktivity generálního ředitele Elona Muska, zejména jeho politické angažmá. Jeho spojení s prezidentem Donaldem Trumpem a aktivní vystupování v politické sféře vedlo k protestům po celých Spojených státech i Evropě. V některých případech došlo i k vandalismu vůči vozům Tesla a jejím showroomům. Ačkoli společnost nezveřejňuje tržby podle regionů, registrační data ukazují na významný pokles v USA i Evropě – a to i navzdory tomu, že celkový trh s elektromobily na těchto trzích rostl.
Tyto incidenty jasně ukazují, že značka Tesla již není vnímána jako neutrální technologický lídr, ale jako značka silně spojená s osobností svého šéfa. To může být pro některé zákazníky odrazující, zejména v Evropě, kde veřejné mínění není vůči Muskovi tak vstřícné jako v části americké veřejnosti.
Tlak konkurence, hlavně z Číny
Dalším zásadním faktorem je rostoucí konkurence – nejen ze strany tradičních automobilek, ale především čínských výrobců. Trh v Číně je pro Teslu mimořádně důležitý: jde o největší trh s elektromobily na světě a zároveň o druhý největší trh pro samotnou Teslu. Právě zde však Tesla ztrácí půdu pod nohama.
Nejvážnějším konkurentem se stává společnost BYD , která oznámila, že v první polovině letošního roku prodala 1 milion elektromobilů. Tesla za stejnou dobu prodala pouze 721 000 vozů. Pokud tento trend přetrvá, hrozí Tesle ztráta pozice největšího světového výrobce elektromobilů podle objemu prodejů. A to i přesto, že BYD zatím nevstoupila na americký trh.
Ztráta tohoto prvenství by měla nejen symbolický, ale i praktický dopad – zejména na investorův pohled na budoucnost Tesly jako tahouna celého odvětví.
Výkyvy akcií a hledání nového směru
Zpráva o poklesu tržeb přišla ve chvíli, kdy se akcie Tesly pohybují v turbulentním pásmu. Od loňského listopadu do poloviny prosince se akcie téměř zdvojnásobily, protože investoři doufali, že Muskova blízkost k Trumpovi pomůže firmě na regulační a politické úrovni. Tyto naděje se však rychle rozplynuly. Do poloviny dubna akcie ztratily více než polovinu své hodnoty.
Obrat nastal, když Musk oznámil, že opouští Trumpovu administrativu a vrací se k plnému soustředění na Teslu. Následně pomohly i zprávy o chystaném spuštění služby robotaxi, které společnost dlouho slibovala. Tyto faktory vedly k růstu akcií o 35 % z dubnového minima až do úterý před zveřejněním výsledků.
Je ale zřejmé, že dlouhodobý výhled Tesly bude záviset na schopnosti odlišit se od konkurence nejen technologiemi, ale i stabilním vedením, které nebude rozptylováno politickými ambicemi.
Dlouhodobá budoucnost Tesly bude do značné míry záviset na tom, jak rychle a efektivně dokáže společnost reagovat na nové tržní podmínky. Zatímco technologický náskok v oblasti baterií, softwaru nebo samořídicích systémů je stále významný, konkurence postupuje mílovými kroky. Aby si Tesla udržela výsadní postavení, bude muset pokračovat v inovacích, ale zároveň stabilizovat vztah s veřejností a investory.
Zásadní bude také to, jak bude Tesla dále diverzifikovat své příjmy. Projekty jako solární panely, úložiště energie nebo právě robotaxi mohou v budoucnu přinést nové zdroje tržeb. Je však nutné dodat, že trh zatím vyčkává, zda tyto iniciativy skutečně přinesou konkrétní výsledky a nezůstanou pouze v rovině ambiciózních plánů. Očekávání jsou vysoká a s nimi i tlak na plnění slibů.
Dalším faktorem, který bude sledován, je Muskovo osobní angažmá v řízení společnosti. Investoři by uvítali větší profesionalizaci vedení a jasnější strategii komunikace s veřejností. Stávající model řízení se ukazuje jako rizikový, zejména v době, kdy firma čelí větší kritice a konkurenci než kdy dříve.
Závěrem lze říci, že Tesla prochází jedním z nejkritičtějších období své existence. Tržní dominance již není samozřejmostí a bude vyžadovat nejen technologické prvenství, ale i schopnost přizpůsobit se měnící se realitě. Jestli se Tesle podaří tuto rovnováhu udržet, ukážou až následující čtvrtletí.