Administrativa prezidenta Trampa zahájila ambiciózní plán, jehož cílem je oslabit čínskou kontrolu nad globálními přístavy a přivést více strategických terminálů pod západní kontrolu. Tento krok představuje jednu z nejvýznamnějších snah o rozšíření amerického námořního vlivu od 70. let a reaguje na rostoucí obavy ve Washingtonu ohledně potenciální nevýhody USA v případě konfliktu.
Podle informací od tří zdrojů blízkých plánu se americké úřady snaží posílit domácí lodní dopravu a omezit závislost na zahraničních lodích a přístavech. Zvažují podporu amerických nebo západních firem při získávání podílů v čínských přístavech, což zahrnuje i BlackRock a jeho návrh na koupi přístavních aktiv ve 23 zemích, včetně Panamy.
Mezi další body zájmu patří čínské investice v přístavu Piraeus v Řecku, kde COSCO drží 67 % akcií. Američtí činitelé vyjádřili obavy, že by Čína mohla využít tuto kontrolu k špehování, vojenské výhodě nebo narušení dodavatelských řetězců v případě geopolitických krizí.
Stuart Poole-Robb, zakladatel KCS Group, poznamenal: „Amerika nemůže stát stranou, zatímco komunistická Čína nadále podkopává naše zájmy v námořních přístavech.“ Tato slova odráží frustraci z rostoucí čínské dominance v oblasti námořního obchodu.
Chcete využít této příležitosti?Mezi další oblasti, na které se USA zaměřují, patří investice Číny v Karibiku, kde čínské firmy jako China Merchants vlastní podíl v hlavním překladišti Kingston na Jamajce. Americký ministr zahraničí Marco Rubio popsal čínskou strategii jako „predátorskou praxi“.
Podle aktuálního reportu nakupuje Čína víc než 129 projektů přístavů po celém světě. Tímto způsobem se vzrůstající čínská maritime presence stává klíčovou výzvou pro národní bezpečnost USA.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky