V Berlíně byly odhaleny významné změny v rozpočtových praktikách Německa, které vyvolávají obavy ohledně dlouhodobých investic do infrastruktury. Chancellor Friedrich Merz předložil reformu rozpočtového pravidla, které umožnilo vznik enormního mimo rozpočtového fondu pro infrastrukturu v hodnotě stovek miliard eur.
Podle analýzy financí se celkové investice mají zvýšit o 25 % mezi lety 2024 a 2026, nicméně část rozpočtu byla převedena do fondu infrastruktury, což oslabilo investice z jádrového rozpočtu na 62.7 miliardy eur ze 81 miliard eur plánovaných předchozí vládou.
Finanční úřad hájí nový rozpočet, který stále splňuje požadavky na 10 % investic, avšak kritikové jako Christian Goerke z Levé strany varují, že tato strategie nevede k očekávanému zlepšení ekonomiky a zhoršuje již tak neuspokojivou infrastrukturu.
Snížení rozpočtových prostředků pro klíčové sektory, jakými jsou železnice a klimatická politika, je další oblastí znepokojení. Například, rozpočet na železnice pro rok 2026 klesne na 2.5 miliardy eur, zatímco investice z fondu pro infrastrukturu vzrostou na 18.7 miliardy eur. Tato změna posiluje dojem, že vláda přeorientovává finanční zdroje na každodenní výdaje místo dlouhodobých investic.
Analytici jako Tobias Hentze z Institutu německé ekonomiky upozorňují na riziko, že „vláda plýtvá důvěrou“ tímto přístupem. V důsledku těchto kroků by mohla být rozpočet pro rok 2026 mnohem více zatížený a flexibilita pro budoucí investice výrazně omezená.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky