Čína si připsala zásluhy za rally v tomto sektoru a nyní nese vinu za pokles.
Červené signály, že drahé luxusní akcie dosáhly vrcholu, se hromadí, protože přesvědčení o znovuotevření obchodu v Číně dostává na frak. Řada ekonomických čísel ukazuje na slábnoucí oživení, čímž se narušuje trend, který byl v letošním roce hlavním důvodem, proč LVMH a Hermes International patří k nejoblíbenějším evropským akciím.
Podle odhadů společnosti PwC tvoří zákazníci v této zemi přibližně pětinu celosvětového trhu s luxusním zbožím v hodnotě 325 miliard dolarů, což je o to důležitější, že USA se v druhé polovině roku mohou dostat do recese. Ta by snížila růst na dvou klíčových trzích.
Dopad byl dramatický. Jen několik týdnů poté, co se stala první evropskou společností, jejíž tržní hodnota dosáhla 500 miliard dolarů, ztratily akcie LVMH více než 50 miliard dolarů, protože investoři snížili své podíly. Zasáhlo to i osobní jmění Bernarda Arnaulta, který podle Bloomberg Billionaires Index přišel o pozici nejbohatšího člověka na světě ve prospěch Elona Muska.
Index Stoxx Europe Luxury se v květnu propadl o téměř 5 %, což je jeho první měsíční pokles v tomto roce. To následovalo po téměř 50% rally od začátku října, kdy se rozjely sázky na znovuotevření čínského trhu, což vyhnalo násobky ocenění luxusních akcií na téměř rekordní úrovně ve srovnání s evropským benchmarkem. Hermes se obchoduje za téměř 50násobek forwardových zisků, což je stejná úroveň jako u společnosti Nvidia Corp., která je v současnosti nejžhavější technologickou akcií na světě.
„Při těchto oceněních nemáte žádný prostor pro chybu,“ řekl Raphael Thuin, vedoucí oddělení strategií kapitálových trhů ve společnosti Tikehau Capital. „Kupovat vysoké ocenění je jako jet po dálnici rychlostí 200 km za hodinu. Je to sice fajn, ale pokud se něco pokazí, na silnici se objeví nějaká maličkost nebo pokud jste na volant příliš přísní, může se to velmi rychle pokazit.“
Známky zpomalení rostou. Maloobchodní tržby v Číně v dubnu zaostaly za prognózami, stejně jako průmyslová výroba. V reakci na slabší průzkumy v průmyslu hlavní ekonom agentury Bloomberg pro Asii Čang Šu uvedl, že „zvyšují obavy o sílu a udržitelnost“ oživení.

Vzhledem k rekordně vysoké míře nezaměstnanosti mladých lidí v Číně se situace spotřebitelů jeví jako stále více nejistá. Generace Z s velkými výdaji, potenciální kupci tohoto drahého zboží, již začínají váhat a odvolávají se na stagnující hospodářské oživení.
Třicetiletá Kathy Nie, která pracuje v Pekingu, říká, že si v minulosti kupovala luxusní tašky, protože se zdálo, že to dělají všichni, ale další nákupy už neplánuje.
„Jednak není dobrá ekonomická situace, takže musím více šetřit,“ řekla. „Navíc většina luxusních značek zvýšila během pandemie ceny na nepřijatelnou úroveň.“
Výprodej luxusních nemovitostí podkopává všeobecně rozšířenou teorii, že díky tomu, že je tento sektor vystaven vlivu bohatých zákazníků, je do jisté míry izolován od hospodářských vzestupů a poklesů.
„Při těchto úrovních ocenění je pro mě těžké říct investorům, aby do toho šli,“ řekl Roland Kaloyan, stratég Societe Generale SA. „Tyto akcie od začátku roku posilovaly portfolia a nyní by si investoři mohli položit otázku, zda to nejlepší nemají za sebou, zda není vhodná doba na výběr zisků a rotaci do jiných sektorů.“
Již delší dobu je vůči tomuto sektoru opatrný a v únoru snížil jeho hodnocení na neutrální.
Společnost LVMH odmítla Čínu komentovat, zatímco Hermes na e-maily zaslané agenturou Bloomberg News nereagoval.

V sázce je víc než jen miliardové žebříčky a růst tržeb, který nyní konkuruje americkým velkým technologickým firmám. Trvalý pokles by podkopal širší trhy v Evropě, zejména ve Francii. Po jejich prudkém růstu od října tvoří nyní luxusní giganti nadprůměrnou část referenčních indexů.
„Znovuotevření čínské ekonomiky je již plně započítáno a hrozí nová negativní překvapení v oblasti spotřebitelských výdajů, takže celkově je čas tyto akcie trochu omezit,“ uvedl Alberto Tocchio, portfolio manažer společnosti Kairos Partners. „Ocenění jsou stále drahá, a to i přes nedávnou malou korekci.“
Pro některé zůstane poptávka v Číně odolná i ve špatných časech. „Čína se nebude lišit od modelu, který jsme viděli v Japonsku,“ řekl Raj Shant, manažer klientského portfolia ve společnosti Jennison Associates ze skupiny PGIM. „I když v Japonsku šel růst do strany, poptávka po luxusu stále rostla.“
Jeho fond Global Opportunities Fund má mezi deseti nejvýznamnějšími akciemi společnosti Hermes a LVMH.
Ekonomové mezitím tvrdí, že k udržení oživení v zemi bude zapotřebí více stimulů, ačkoli samotná opatření centrální banky nebudou k posílení důvěry spotřebitelů a podnikatelů stačit.
Jinde na americkém trhu se objevují jantarové odlesky a vývoz švýcarských hodinek na tento největší trh s drahými hodinkami v dubnu poprvé po více než dvou letech klesl. Výrobce Cartier Richemont klesl o 6 % ze svého květnového maxima, zatímco Swatch se propadl o více než 20 % ze svého březnového maxima.
Kevin Thozet, člen investičního výboru společnosti Carmignac v Paříži, říká, že období konjunktury se možná již vyčerpalo. Ve střednědobém horizontu se mu však tento sektor líbí.
„Pohyb z minulého týdne je znamením, že období snadných peněz je za námi,“ řekl. „Vzestup luxusního sektoru je nyní omezenější.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky